maandag 2 maart 2020

"De strikte regels van Annie"

StraalBlog week 10
“De strikte regels van Annie”

Annie reist al eeuwen mee
Ons verstand, door mij ook wel Annie genoemd, kent haar oorsprong in de oertijd. En Annie reist dus al heel wat eeuwen met ons mee. In de oertijd heersten veel angsten (bijvoorbeeld om dood te gaan, niet bij een groep te horen, als prooi te fungeren) en de controlebehoefte was groot. Er is in de tijd al heel wat verandert, behalve onze programmering, die is nog net zo oud als de oertijd.

Annies strikte regels
Ook anno 2020 is Annie en haar angst om niet te voldoen en om afgewezen te worden, nog sterk aanwezig. Zo hanteert Annie, onder andere, strikte regels als het gaat over je prestaties. Haar focus ligt op wat er niet goed gaat en op wat beter moet. En Annie is ervan overtuigd, dat jij nog beter je best gaat doen, als zij je hard slaat met een zweep.

Goed was niet goed genoeg
Persoonlijk heb ik op dit vlak heel lang meegedaan met Annie. Het klonk zo logisch wat ze zei, dat ik het niet in twijfel trok. De praktijk liet mij zien, dat hoezeer ik mijn best ook deed, het nooit goed genoeg was voor Annie. Ze hield altijd iets te mekkeren over. En ik ging mezelf alleen maar slechter voelen.

Losser leren bewegen van Annie
Toen ik mezelf losser leerde bewegen van mijn angstige verstand, ontstond er meer ruimte voor nuance. Ik heb een Annie en ben het niet! Door bewuster te worden van mijn programmering en te ervaren, dat ik er niet aan overgeleverd ben, kon ik anders met mezelf leren omgaan. Ik groei niet door de zweep van Annie en ben juist gebaat door vanuit mijn observerende zelf naar mijn gedrag te kijken.

Mijn observerende zelf oordeelt niet en dit geeft de mogelijkheid om te groeien, te leren vanuit begrip en respect naar mezelf. Onderstaand gedicht is hieruit voortgevloeid:

Licht als een veer
Transparant als kristal
Vlieg je als een mooie vlinder

Nieuwsgierig naar het leven
Fladder je in het rond
Niet wetend wat het je zal brengen

Mooie blijde momenten
Intens verdriet
Wisselen elkaar af

Diepe dalen waarin het einde heel dichtbij was
Hoge toppen waarop je eindeloos kon genieten
Allen ervaren en beleefd

Ze hebben je mede gevormd tot wie je nu bent
Dapper en krachtig
Open en kwetsbaar

Alle stukjes gebundeld als een geheel
Sta jij in het leven
En mag je volledig Zijn

Wil jij ook graag meer vanuit rust, ruimte en respect voor jezelf in het leven staan? Stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten