zondag 20 december 2020

"Op weg naar je oorspronkelijke thuis"

 StraalBlog week 52

De blikken in je ogen vertellen een verhaal
Alle opgedane pijn is voelbaar tot in je vezels
√Čen woord kan je terugbrengen naar toen
Je verleden waar je zo onveilig was

Waar je hart zich met al deze ervaringen kan blijven openen
Dringt je verstand zijn angsten en onzekerheden aan je op
Goed bedoelde adviezen, die je afhouden, om je open te stellen
En het leven aan je voorbij laat trekken

Waar uitgummen onmogelijk is
En strijden je alleen maar uitput
Mag jij andere keuzes maken
Zodat deuren geopend kunnen worden, die anders gesloten blijven

Als je werkelijk mag Zijn met wat het is
Ligt er een wereld voor je open
Vol avonturen en nieuwe ontdekkingen
En kun je op weg naar je oorspronkelijke thuis

Hartgroet,

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 6 december 2020

"Met begrip als ingang"

 StraalBlog week 50

De zweep
Jarenlang heb ik mezelf benaderd vanuit de zweep. Ik was er van overtuigd, dat als ik mezelf maar hard genoeg met de zweep ervan langs gaf, als iets niet naar mijn maatstaven was gelukt, ik het dan beter zou gaan doen. Het tegendeel bleek waar. In de praktijk kwam het erop neer, dat ik mezelf ondermijnde. En laat dit nu juist groei in de weg staan. 

Met begrip als ingang
Op een gegeven moment was ik zo klaar met deze destructieve benadering. Ik gunde mezelf iets anders. En zodoende ging ik oefenen om naar mezelf te kijken vanuit begrip, mildheid en compassie. Ik ervoer door deze compleet andere aanpak, dat ik een ingang tot groei te pakken had. Er ontstond ruimte, doordat ik zonder oordeel op leerde merken, wat er in mij omging.  Ik hoefde ook niets te veranderen. 

Het mocht/mag er zijn, het is zoals het is, want het is er al.
Laat deze zin even op je in werken….

Leerproces
Is dit eenvoudig? Nee, het is moeilijk, omdat het zo tegen ons natuurlijke systeem van “moeten vechten” ingaat. Zie het als een leerproces en bij een dergelijk proces hoort onzekerheid. Onzekerheid hoort bij het loslaten van het oude. Besef dat jij een keuze hebt en dat jij aan het roer van jouw schip kunt staan. En je als kapitein je eigen koers kunt bepalen.

Meditatieoefening: ‘Ruimte voor alle gedachten en gevoelens’

Neem een waardige houding aan
Je voeten maken contact met de vloer
Je rug is recht
Je schouders zijn ontspannen
Je hoofd staat recht op zijn romp
En je handen liggen losjes op je schoot

Sluit nu je ogen en keer naar binnen

Welke gedachten staan nu bij jou op de voorgrond?
Ben je bezig met wat is geweest?
Bijvoorbeeld een gesprek dat je net gevoerd hebt?
Of dat je een onhandige actie hebt gedaan?
Misschien denk je aan oude pijn?

Of merk je dat je juist denkt aan wat er nog komen gaat?
Wat je allemaal nog moet doen als je hier vandaan vertrekt?
Of dat je bang bent hoe bepaalde situaties zullen uitpakken?
Laat alle gedachten die je hebt toe
Laat ze allemaal maar komen

Jij hoeft niks te doen of te veranderen
Alle gedachten mogen er zijn

Welke gevoelens staan op dit moment op de voorgrond?
Gevoelens van hoop of verwachting?
Gevoelens als boosheid en verdriet?
Misschien ervaar je wel gevoelens van angst en somberheid?

Welke gevoelens je ook ervaart laat ze allemaal toe
Laat ze net als je gedachten maar komen
En ook nu hoef je niets te doen
Je hoeft niks te veranderen
Alle gevoelens mogen er zijn

Als je zonder oordeel naar je gedachten en gevoelens kunt kijken kun je ervaren dat zij er mogen zijn. Je hebt gedachten en gevoelens en je bent ze niet! Jij hoeft je niet te identificeren met je gedachten en gevoelens. Als je weet waar je gedachten en gevoelens vandaan komen kun je met begrip naar ze kijken.

Vanuit begrip heb je een ingang naar mildheid. Mildheid is met begrip en een liefdevolle blik naar je gedachten, gevoelens en gedrag kijken.  Naar jezelf kijken als totaal mens die alle kanten, zowel zon- als schaduw, in zich heeft. 

Haal nu een aantal keer rustig adem
In en uit
In en uit
Open rustig je ogen en neem een moment om na te voelen

Interesse in deze meditatie?
Lijkt het je fijn om deze meditatie in de vorm van een audio tot je te krijgen, stuur mij dan een berichtje en ik zorg dat deze naar je toe komt. 

Hartgroet,

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl