zondag 27 september 2020

"Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet"

StraalBlog week 40

Stellige wezentjes
Wat kunnen wij, menselijke wezentjes, toch stellig zijn. We brengen onze mening als een feit, dan wel als ‘de waarheid’ en laten de ander nogal eens, weinig tot geen ruimte om te reageren. De ander hoeven wij namelijk helemaal niet te horen, want wij hebben toch gelijk. Wij weten hoe het zit en hebben de wijsheid in pacht. Dusssss…….

Projecteren en sjabloneren
De manier, waarop we ons kunnen uiten, laat in mijn optiek nogal eens te wensen over. We projecteren en sjabloneren ons suf. En het lullige in dit verhaal is, dat we het vaak genoeg niet eens doorhebben.  Mensen kunnen in luttele seconden één worden met hun gedachten en vervolgens worden deze gedachten geventileerd als ‘de waarheid’, ‘de manier’ en de ‘enige weg om van A naar B te komen’. 

Menselijke objectiviteit
Menselijke objectiviteit bestaat in mijn ogen niet. Wat ik zie is gekleurd, net als wat jij ziet, ook gekleurd is. Ik kijk door mijn bril naar jou en naar de wereld om mij heen en jij doet het niet anders. Simpelweg omdat het niet anders kan. Zo zijn we nu eenmaal gebouwd. Prettig? Niet per definitie. We kunnen wel, bewuster leren omgaan met onze gedachten en de manier waarop we onszelf uiten.

Geef elkaar de ruimte
Natuurlijk mag jij je mening uiten. En hoe fijn is het, als je bij het uiten van die mening ook beseft, dat het jouw mening is. Door vanuit je ‘ik’ te communiceren, hou je dat wat je wilt zeggen, al dichterbij jezelf. Je hoeft iemand niet te overtuigen van jouw gelijk. Iedereen komt ergens anders vandaan, is gevormd door DNA, opvoeding, cultuur en dergelijke. En kan een situatie dus heel anders beleven dan jij. Door elkaar de ruimte te geven, oprecht te luisteren naar ieders standpunt/idee kunnen deuren geopend worden, die anders gesloten blijven. 

Innerlijke rijkdom
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en dat is dan helemaal geen probleem meer Door jezelf open te stellen voor andere visies, zonder deze direct te veroordelen kan je innerlijke rijkdom toenemen. Lijkt het jou fijn om jezelf op dit stuk verder te ontwikkelen, stuur mij dan een berichtje.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 



zondag 13 september 2020

"Ik heb een verleden en ben het niet"

StraalBlog week 38

Huiselijk geweld
In dit blog neem ik je mee in een stuk van mijn verleden. Mijn ouders zijn na jaren vol huiselijk geweld gescheiden toen ik negen jaar was, waarop de volgende ‘papa’ klaarstond om de leegte in huis op te vullen. In het begin was het een feestje met deze nieuwe man in mijn moeders leven. We deden leuke activiteiten en er waren geen ruzies. Een verademing na een lange periode van onrust, spanningen en onveiligheid.

Slaan uit frustratie
Het geluk was alleen van korte duur. De karakterverschillen tussen mijn moeder en haar nieuwe liefde werden steeds duidelijker; wat geen probleem hoeft zijn, mits je open met elkaar communiceert én elkaar respecteert. Mijn moeder en deze man konden dit niet. Zij was verbaal véél sterker dan hij en ook deze man ging mijn moeder uit frustratie slaan. In hun huwelijk, dat ongeveer tien jaar heeft geduurd, hebben zich de afschuwelijkste situaties voorgedaan.

Weg versperren
Mijn stiefvader trok vaak na de eerste klappen de draad van de huistelefoon kapot, zodat de politie niet gebeld kon worden. Hij ging dan met het schuim op zijn mond voor de voordeur zitten om mij de weg te versperren. Ondertussen zag ik hoe mijn moeder onder het bloed zat door alle klappen die zij had gekregen.

Niets waard zijn
De politie is vaak geweest, maar ging ook altijd onverrichter zaken weer weg, omdat mijn moeder deze man keer op keer weer in de armen sloot. Als jong meisje begreep ik daar helemaal niets van en heb ik haar inwendig geregeld vervloekt. Naarmate ik ouder werd, begreep ik dat mijn moeder totaal geen zelfrespect had en dat de overtuiging ‘niets waard te zijn’ sterk in haar verankerd lag. Haar vader sloeg haar als kind al, en door de jaren heen is mijn moeder gaan geloven dat ze niets anders verdiende dan dat.

Ik heb een verleden en ben het niet
Ik nam als meisje, met alles wat ik zag aan geweld en verstoorde relaties, al jong het besluit dat mij dit nooit zou overkomen. Ik zou mij nooit laten slaan en geloofde niet dat het ‘erbij hoort’ in de liefde. Bij vriendinnetjes had ik voorbeelden gezien van hoe het ook kon zijn: hartelijk, warm, begripvol en gezellig. Bovendien had ik, door wat ik had meegemaakt, heel helder mijn grenzen voor ogen. En het is mij gelukt deze te bewaken zonder te verharden. Dat ik met alles wat ik heb ervaren liefde kan geven en ontvangen maakt me een dankbaar mens. Ik heb een heftig verleden maar ben het niet!

Mocht jij jezelf herkennen in dit blog en merk je nog last te hebben van je ervaringen uit het verleden, schroom dan niet om mij een berichtje te sturen/te bellen. Het is zo fijn om je verleden te leren verweven in het heden, zodat je je leven echt kunt gaan Leven!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 30 augustus 2020

"Er is nog zoveel te doen"

StraalBlog week 36

Nuttig bezig zijn
Nuttig bezig zijn, Annie (je verstand) is er gek op, sterker nog; ze wordt heel onrustig, als ze niet nuttig bezig is. Annies onrust uit zich, door drukke gedachten, jouw hoofd in te sturen. Gedachten over wat je nog allemaal moet doen. Ze maakt in no time lijstjes aan en die blijven zich maar vullen. Je zet hier een vinkje en plops daar staat het nieuwe ‘to do’ dingetje alweer bijgeschreven.

Oneindige lijstjes
De lijstjes, die Annie jouw hoofd in gooit, komen dit leven niet af. Annie blijft liever hard bezig dan dat ze rust neemt. Want als je rust pakt, dan kan het zo zijn, dat je bijvoorbeeld merkt hoe moe je eigenlijk bent van al dat nuttig bezig zijn. Of hoe verdrietig je eigenlijk bent over een gebeurtenis die zich heeft afgespeeld. Annie vindt stilstaan doodeng en heeft er veel voor over om dit te voorkomen.

Is dit de manier van leven die jij echt wilt?
Natuurlijk kun je met deze houding oud worden en een keer doodgaan. De vraag mag zijn; is deze manier van leven wat ik werkelijk wil? Niets doen is nuttiger dan het lijkt! Hoe kun je meer rust inbouwen zonder gek te worden van de onrust die Annie in je tentoon spreidt?

- Plan momenten van nutteloosheid in; blok tijd in je agenda en daag jezelf uit om minimaal een uur zonder schuldgevoel ‘niets nuttigs’ te doen

- Merk Annie en haar goedbedoelde bemoeizorg op. Pluk haar van je schouder en zet haar op een kruk. Haal een aantal keer diep adem en sta jezelf toe om 15 minuten naar buiten te staren, de kat/hond te aaien, een tijdschrift te bladeren

- Maak ruimte om te waarderen hoe je leven op dit moment is, ook als je leven nu niet perfect is (Annie is degene in het verhaal die onmenselijk hoge eisen stelt en met niets anders dan perfectie genoegen neemt)

Tevreden zijn
Als je tevreden leert zijn met dat wat zich in het moment aandient kun je rust ervaren. En weet je, dit is best fijn!

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 16 augustus 2020

"Een sprankeltje hoop"


Ik zal er voor je zijn
Tijdens je goede en minder goede dagen
In momenten van blijdschap en ook tijdens de pijn
Sla ik mijn arm om je heen zonder dat je het hoeft te vragen

Een sprankeltje hoop 
De zachtheid van de aandacht voel je in je hart
Even niet helemaal alleen
Doen je afdalen in rust

Geef je maar over
Trek het zorgvuldig opgebouwde harnas uit
En open de deur van je kwetsbaarheid
Zodat je weer kunt ervaren wat liefde kan zijn



ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

maandag 3 augustus 2020

"Uitrusten doe je maar als je dood bent"

StraalBlog week 32 
“Uitrusten doe je maar als je dood bent”

Het leven is één grote prestatie
Je verstand (ik heb mijn verstand Annie genoemd) heeft zo haar eigen manieren, om jou je doelen te laten behalen. Ze is het type ‘niet lullen, maar poetsen’. En dit zal ze jou laten weten ook! Annie is streng en kent geen genade. Het leven is één grote prestatie! Ze is gericht op het resultaat en kan heel ver gaan om dit te bereiken.

Uitrusten doe maar je als je dood bent
Annie zal jou niet sparen in dit leven. Voor haar is je best doen niet goed genoeg. Het kan altijd beter. Vanuit dit oogpunt zal ze jou, wanneer zij dit nodig acht, slaan met de zweep. Chop, chop, gaan met die banaan. Uitrusten doe je maar als je dood bent en een beetje extra gas geven kan geen kwaad. Als het nodig is om veelvuldig extra uren te maken, dan doe je dat. Mocht dit inhouden, dat je je partner/kinderen bijna niet ziet, dan is dat maar jammer.

Blijven verleggen van de grens
Als je boven de rest uit wil steken, echt meer wilt bereiken, dan kan dat niet zonder offers. Annie houd je voor, dat al die extra uren tijdelijk zijn en het nog even doorbijten is. Op deze manier zorgt zij ervoor, dat je deze hoge mate van inspanning leveren volhoudt. Keer op keer verlegd Annie de grens. En jij doet mee. Je bent er nu echt bijna, dus opgeven is geen optie. Zo blijf je dapper doorzwoegen.

Geen tijd voor gedoe en gezeur
Het thuisfront, heeft ondertussen menig keer geuit, zich zorgen om je te maken. Ze zien je veranderen, zowel mentaal als fysiek. Annie en jij hebben hier geen oren naar. Er is echt geen tijd voor dit gedoe en gezeur. Trouwens je doet dit alles toch ook voor hen? En je bent er echt bijna….dus ook het thuisfront moet nog maar  even doorbijten.

Misschien herken jij jezelf hier in? Of een dierbare naaste?

Met ambitie hebben is niks mis
Met ambitie hebben is niks mis! De manier waarop je met jezelf en je omgeving omgaat, vraagt wellicht een bredere kijk/aanpak, dan die je nu hanteert. Als we ons in dit soort situaties, laten leiden door ons verstand, dan worden we rigide en verkrampt. Er is een uber focus op het bereiken van de doelen/targets/hogere positie. En we verliezen wat er nog meer toe doet uit het oog. Hoe hoog is de prijs die je wilt betalen? Maak je nog wel onderscheid, tussen de korte termijn en lange termijn gevolgen, van je handelen?

Bewuster reageren
Als je met regelmaat een stapje terug kunt doen, uit de maar door razende trein kunt stappen en op het perron gaat staan; hou je inzicht en overzicht. Je kunt jezelf hierdoor tijdig bijsturen en bewuster reageren op wat nu werkelijk nodig is en wat ook later kan. Zo zorg je met meer aandacht voor jezelf op mentaal en fysiek vlak. En blijf je ook voor je omgeving prettiger in de omgang.

Wil je jezelf op dit punt meer verdiepen en ontwikkelen? Stuur mij een berichtje en we gaan aan de slag!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 19 juli 2020

"Adrenaline van nul naar honderd"

StraalBlog week 30
“Adrenaline van nul naar honderd”

Een belangrijke afspraak
Je bent gisteren op tijd naar bed gegaan, omdat je vandaag een belangrijke afspraak hebt. Door de nacht heen ben je onrustig. Regelmatig ben je wakker en kijk je op de wekker. Over twee uur gaat deze af, dus je spreekt jezelf streng toe, dat je nu Moet slapen. Dit werkt helaas averechts en eigenlijk val je net voor de wekker afgaat nog even weg. Plots schrik je wakker van een kwetterende vogel. Je kijkt naar de wekker en schrikt je het apenzuur. Het is al 7.30 uur en je had om 6.45 uur op willen staan.

Adrenaline van nul naar honderd
De adrenaline schiet van nul naar honderd door je lijf. Shitterdeshit! Hoe gaat dit nog goedkomen? Je gaat natuurlijk nooit meer op tijd komen. Je springt uit bed, stoot je teen, hinkt naar de badkamer en zet de douche aan. Ondertussen schieten je gedachten alle kanten op en je verstand, die van mij heet Annie, ontbreekt natuurlijk niet in dit verhaal. Annie schrijft ondertussen een opera met 14 aktes en stuurt deze aktes zonder nuances je hoofd in.

Handdoek in de ring
Terwijl jij tussen alle handelingen door ook nog actief bezig bent met de opera verstrijkt de tijd. Hup, hup; afdrogen, aankleden en je haalt  ook nog even een tandenborstel door je mond heen. Annie blijft je bestoken met allerlei rampscenario’s die zo waar lijken, dat je er blind in meegaat. Al die moeite die je nu doet, heeft toch geen zin, zegt ze en bijna sta je op het punt om het op te geven; de handdoek in de ring te gooien.

Herpak jezelf
Doordat je zo versmolten bent met de opera van Annie, zie je geen mogelijkheden meer, die helpend kunnen zijn. Je primaire respons in een situatie als deze is heel begrijpelijk. En niet per definitie helpend. Door jezelf na je eerste respons te herpakken, een aantal keer diep in en uit te ademen, kun je jezelf, bijvoorbeeld helpen door de persoon waar je de afspraak mee hebt, een berichtje te sturen. Door dit te doen geef je jezelf iets meer ademruimte, waardoor je uit de opera van Annie kunt stappen.

Lijkt het je prettig om anders om te leren gaan met Annie en de aktes die zij jouw hoofd in stuurt? Je kunt mij mailen, bellen en appen, om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 5 juli 2020

"Iets nieuws aangaan; neuhhh laat maar"

StraalBlog week 28 
“Iets nieuws aangaan; neuhhh laat maar”

Het nieuwe spannende onbekende
Nieuwe situaties, onbekende mensen, locaties, taken en leerstof kunnen spannend zijn. Het nieuwe, onbekende kan zorgen voor een hoofd vol gedachten. Begrijp ik wel wat er bedoelt wordt? Wat er  van mij verwacht wordt? Ga ik geen flater slaan? Kan ik de locatie wel vinden? Kom ik wel op tijd? Zullen deze mensen mij wel leuk/aardig/competent vinden?  Zomaar een greep uit de gedachten die door je hoofd kunnen gaan.

Zeven kleuren stront
Je verstand, die van mij heet Annie, vindt eigenlijk alles wat nieuw is, dan wel ruikt naar ‘het onbekende’, ontzettend eng. Er kan zoveel misgaan en dat maakt dat ze zeven kleuren stront schijt. Annie raakt in paniek en schreeuwt moord en brand. Zij vindt het een goed idee als je het nieuwe/onbekende uit de weg gaat. Zo kan er tenminste ook niets verkeerd gaan.

Verwarring, twijfels en besluiteloosheid
Annie zal geen middel en/of excuus schuwen om jou af te houden om de stoute schoenen aan te trekken. Het ene excuus klinkt nog geloofwaardiger dan het andere. Het zorgt bij jou voor verwarring, twijfels en besluiteloosheid. En voor je het weet verdwaal je in de maalstroom van gedachten. Als Annie eenmaal op dreef is, is ze niet meer te stoppen. En de gevolgen zijn merkbaar; vermoeidheid, frustratie, verlamming, opbouwende spanning/angsten.

Neem Annie met je mee
Wat nu als je een nieuwe situatie spannend mag vinden? Wat nu als je jezelf onzeker mag voelen? Heel begrijpelijk dat er allerlei gedachten komen en gaan. En Annie komt deze vergroten en verzwaren, omdat ze je wil behoeden voor het maken van fouten, e.d. Annie is een bange poeperd en ook dat is oké. Laat haar bang zijn, neem Annie met je mee in je tas/broekzak en ga geen strijd met haar aan. Kies juist voor een begripvolle houding naar jezelf en Annie. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om in beweging te komen.

Door van de gedachten af te blijven, ga je merken, dat deze jou niet langer beperken/belemmeren, om te doen wat jij misschien wel spannend vindt én toch wilt doen!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl