zondag 27 november 2022

"Controle met veel schijn"

Straalblog week 48

Regels maken meer regels
Een creatie met veel schijn en controle
Als een huis zonder fundament

Angst voor de angst
Verspert de weg van de mogelijkheden
Tunnels vernauwen zich

Blinder wordt de paniek
Handelen gepaard met kramp
Zorgt voor disbalans

Mogen vertrouwen
Liefde, hoop en kracht
Zijn zoveel sterker

Durf je leven te Leven
Te zijn met wat tot je komt
En laat het onmogelijke mogelijk zijn

Open deuren die anders gesloten blijven
Zet stapjes op onbekende paden
In volle verbinding met jezelf


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

maandag 7 november 2022

"De voorkeursstijlen van een liefdesjunk"

Straalblog week 45

De manier van beleven
Weet jij dat wij voor een groot deel zelf bepalen, hoe zwaar wij onze problemen laten wegen? We denken nogal eens, dat onze manier van reageren, komt door de gebeurtenis zelf, maar dit is niet zo! De manier, waarop de gebeurtenis geïnterpreteerd wordt beïnvloed de manier, van reageren.

Mee in de gedachtestroom
Veel van onze gedachten zijn automatisch en onwillekeurig. Ook gaan gedachten heel snel en lijken vaak zo waar. Zeker het gegeven, dat je gedachten waar lijken, vraagt om bewuste aandacht. Voor je het weet ga je mee, in deze gedachtestroom en ga jij jezelf ernaar gedragen. In mijn blog van deze week, bespreek ik de manier van denken, die vaak voorkomt bij wat een ‘liefdesjunk’ genoemd kan worden. Waar ‘hij’ staat kun je ook ‘zij’ lezen. 

Een Liefdesjunk
Een liefdesjunk stelt zich dienstbaar op. Hij haalt altijd koffie voor collega’s, ruimt op na een feestje en is de redder in nood als je geen oppas hebt. Op de liefdesjunk kun je rekenen, want ook al heeft de liefdesjunk geen tijd om je te helpen, hij zal er zijn. Hij mag geen nee zeggen, dus slikt hij zijn eigen wensen en behoeften in. De ander is namelijk veel belangrijker dan hij zelf is en krijgt te allen tijde voorrang.

Moeite met grenzen aangeven
De liefdesjunk kan geen voet bij stuk houden, omdat hij een afwijzing van de ander moeilijk tot niet kan verdragen. Hij geeft zijn grenzen niet aan en laat zich gebruiken, als hij daarmee een kans maakt dat de ander hem aardig vindt. Want ja, aardig gevonden worden vindt een liefdesjunk uitermate belangrijk. Sterker nog het is een levensbehoefte. Alles voor de goede lieve vrede. 

Afhankelijk en kwetsbaar
Deze houding zorgt ervoor dat een liefdesjunk zich afhankelijk van de ander opstelt. Pas als de ander hem aardig vindt, waardeert en van hem houdt, voelt de liefdesjunk zich iets waard. Hij kent weinig vertrouwen in zichzelf en zijn zelfbeeld is negatief. Eigenlijk geeft de liefdesjunk zich zelf aan de ander weg. Deze houding maakt deze personen heel kwetsbaar en resulteert in ongelijkwaardige en soms ook destructieve relaties.

Waar heb jij behoefte aan?
Een liefdesjunk mag leren om zichzelf te zien en horen. Waar heeft hij zelf behoefte aan en wat kan hij inzetten om hier ook gehoor aan te geven? In het begin is het voor een liefdesjunk, heel vreemd om bij zichzelf stil te staan en vraagt het veel bewuste aandacht. Door de kracht van de herhaling kan het steeds iets vertrouwder worden. Ook het leren, om zijn gedachten niet als feiten te zien, helpt om de gewenste afstand in te kunnen nemen en losser van de opgedane overtuigingen te komen.

Herkenning?
Herken jij jezelf in bovenstaande en gun je jezelf een andere manier van omgaan met je gedachten en gevoelens? Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 16 oktober 2022

"Geef jij jezelf wat je nodig hebt?"

Straalblog week 42

Je bent een gulle gever
Je verstand, ik heb die van mij Annie genoemd, helpt je om voor iedereen klaar te staan, begrip te tonen en altijd een luisterend oor te bieden. Mooie eigenschappen! Je bent een ‘gever’ en mensen vinden het prettig jou om zich heen te hebben.

In hoeverre geef jij jezelf wat je nodig hebt?
Misschien weet je helemaal niet wat je zelf nodig hebt, omdat je hier eigenlijk nooit bij stil hebt gestaan. Als je veelvuldig geeft en jezelf niet voedt dan sloop je jezelf. Tijd voor een ander geluid!

Een belangrijke vraag om aan jezelf te stellen is: wat heb ik nodig om voor mezelf te zorgen? 

Ieder mens heeft  zo zijn eigen behoeften en wensen. Om je toch een aantal ideetjes te geven, kun je denken aan; rust, sociale contacten, voldoende slaap, beweging/sporten, goede voeding, vrije tijd, enzovoort. Je mag een lijstje maken van activiteiten waar je blij van wordt, die je energie geven en op jezelf gericht zijn.

Een afspraak met jezelf is ook een belangrijke afspraak
Lijstje af? Kies dan één ding/activiteit uit waarmee jij iedere dag of iedere week verbindt. Plan een afspraak in met jezelf, zoals je ook een afspraak, met bijvoorbeeld de huisarts, in zou plannen. En onthoud; een afspraak met jezelf is ook een belangrijke afspraak!

Houd jouw Annie in de gaten
Je mag jouw Annie in de gaten blijven houden, want zij zal niet schromen om jou van bovenstaande af te houden. Zodra je haar opmerkt met het getetter, dan pluk je Annie van je schouder en zet je haar op een eigen stoel neer. Annie zal nu niet haar mond houden; er zit alleen wel meer afstand tussen haar getetter en jouw oor. Deze afstand is helpend voor jou om trouw te blijven aan dat je voor jezelf mag zorgen!

Stukje steun?
Wil je ook graag voor jezelf leren zorgen en merk je, dat jouw Annie toch aan het langste eind, blijft trekken? Schroom niet en stuur mij een berichtje om de mogelijkheden tot ondersteuning te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 25 september 2022

"Een twinkeling"

Straalblog week 39

Een twinkeling

De schittering in je ogen

Weerkaatsen het heldere licht


Prachtig aan de oppervlakte

Alles lijkt oké

Alleen van binnen wil het niet

Je verschuilt je achter een grote muur

De omheining die jou beschermen zal

En alles zo goed op afstand houden kan


Een twinkeling

De schittering in je ogen

Weerkaatsen het heldere licht


Keer je blik weer naar binnen

Ervaar dat kwetsbaarheid een kracht kan zijn

Durf je angst te laten varen


Zodat de zachtheid van je Zijn getoond wordt

Laat de liefde stromen

En wees wie je wilt zijn


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 4 september 2022

"Multitasken; screwing up several things at once"

Straalblog week 36

Multitasken
Doe jij ook vaak meerdere dingen tegelijkertijd? We geloven graag dat we heel goed in staat zijn tot multitasken. Het schiet nu eenmaal lekker op, om meerdere dingen tegelijk te doen, nietwaar? Soms is het prima om twee dingen tegelijk te doen en vormt het geen belemmering. Toch zijn er ook werkzaamheden/activiteiten, die je het beste één voor één kunt doen, zodat je je aandacht compleet kunt richten. 

Bewuste aandacht
Zeker taken waar je je concentratie bij nodig hebt en dit kan zowel over werk gaan als privé aangelegenheden betreffen, vragen om bewuste aandacht bij de uitvoering. Wat je kunt doen om jezelf te helpen is het zetten van een timer. Je hersenen kunnen zich 1,5-2 uur concentreren en hierna vinden ze het fijn om een pauzemomentje te hebben van 10-15 minuten. In dit pauzemoment is het wijs om iets totaal anders te doen dan waar je mee bezig bent.

Laat een lijstje voor je werken
Maak van te voren een overzicht van de taken die je wilt doen en deel de dag op in stukjes. Plan in principe niet meer dan 3 taken per dagdeel in. Evalueer na elk dagdeel waar je op dat moment staat en stel je plan zo nodig bij. Hou ruimte voor onverwachte situaties die zich voor kunnen doen. Hoe flexibeler jij jezelf ten aanzien van je lijstje kunt opstellen des beter het voor jou werkt. Het is de rigiditeit die mensen zo in de weg kan zitten bij het hanteren van to do lijstjes. 

Ondersteuning
Lijkt het je fijn om dat wat je doet met aandacht te doen? Wil je graag dat een to do list voor je werkt in plaats van tegen je? En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 14 augustus 2022

"De pijnlijke leegte van woorden"

Straalblog week 33

Taalkunstenaars
Wij, mensen, kunnen prachtige dingen doen met woorden. Woorden kunnen zorgen voor steun, begrip, verbinding, verduidelijking en leiden vaak genoeg, tot de meest prachtige boeken en gedichten. We kunnen ware taalkunstenaars zijn. Woorden kunnen ook overkomen als ‘hard’, ‘directief’ en ‘schofferend’. En woorden kunnen door iedereen op de eigen manier worden geïnterpreteerd. 

Betrouwbaarheid in het geding
Woorden krijgen tussen mensen betekenis, als het gedrag van een persoon, er ook naar is. Als iemand ‘ja’ zegt en ‘nee’ doet, dan lopen woorden en gedrag niet synchroon. Dit kan leiden tot verbazing, verwarring, teleurstelling, boosheid en verdriet. En als iemand dit een keer doet, alla. Als mensen dit gedrag vaker laten zien, dan komt de betrouwbaarheid in het geding. 

Pijnlijk leeg
In sommige situaties kunnen woorden als pijnlijk leeg worden ervaren. Als degene van wie je houdt, zegt dat jij de enige bent en de dag erna, staat die persoon te zoenen met een ander, dan verschrompelen de woorden tot lege omhulsels. Persoonlijk heb ik veel ervaring op dit stuk. Mijn moeder was verslaafd en dit zorgde er ook voor, dat zij niet betrouwbaar was. Zij heeft mij heel wat keren ‘a’ toegezegd en ‘b’ laten zien in haar gedrag. 

Blijvend beschadigd
Het leidde ertoe, dat ik haar niet meer durfde te vertrouwen en controlerend gedrag ging vertonen. Je kunt misschien voorstellen hoeveel energie dit heeft gekost? Het meest verdrietige is, dat de band blijvend beschadigd is. Je herinneringen staan opgeslagen op je harde schijf. En er hoeft maar een linkje te zijn, naar een bepaalde herinnering op dit vlak en het laatje schiet open. Je bent op die momenten waakzaam en alert. Je wilt iemand wel weer vertrouwen, alleen blijkt dit in praktijk, enorm lastig. 

Verbinding maken
Persoonlijk ben ik een groot voorstander, om de verbinding te maken, tussen wat je zegt en doet. Dit zorgt ervoor, dat je op de 1e plaats, naar jezelf toe betrouwbaar bent. Daarnaast is het zo, dat het synchroon lopen, ervoor zorgt dat je naar je omgeving toe transparant bent. Mensen weten wat ze aan je hebben. 

Berichtje sturen
Mocht je van jezelf weten, dat je regelmatig niet synchroon loopt (om welke reden, dan ook) en je wilt hier graag aan werken, schroom dan niet om mij een berichtje te sturen. We kunnen dan in een vrijblijvend en gratis telefonisch kennismakingsgesprek, de mogelijkheden bespreken. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 24 juli 2022

"Bewust vertragen"

Straalblog week 30

Meerdere activiteiten tegelijkertijd
Wat vinden we het toch fijn om praktisch bezig te zijn. Tijdens het bellen met je moeder schil je ook de aardappels, onder het spelen met je kind, kun je ook prima even appen, met je vrienden. En terwijl je luistert naar je partner, kun je ook met gemak vier keer naar de keuken heen en weer lopen, om de tafel te dekken.

Herkenbaar?
Het past perfect in ons gejaagde bestaan, waarin alles 24 uur per dag door Moet gaan. Is dit ook hoe jij het wilt? Wil jij dagelijks achter jezelf aan hollen? Of zou je het prettiger vinden om dat wat je doet ook met bewuste aandacht te doen?

Dagelijks vertragen
Mag ik je uitnodigen om dagelijks te vertragen? Een manier om te vertragen, is door minstens 1 activiteit per dag, met bewuste aandacht te doen. Je kunt denken aan iets wat je toch al doet, zoals tandenpoetsen. Poets met aandacht je tanden, proef de smaak van de tandpasta, voel de beweging van de borstel over je tanden en kiezen, spoel bewust de tandpasta weg met water en voel hoe het water door je mond gaat. 

Uitvliegen hoort erbij
Het is een feit dat je uit zult vliegen. Je gedachten zijn nu eenmaal ongeleide projectielen, die doen wat ze zelf willen. Zodra je dit opmerkt, keer je weer met je aandacht terug, naar de activiteit waar je op dat moment mee bezig bent. Je mag deze oefening zien, als het trainen van je ‘aandachtspier’ en dit vraagt inzet, de kracht van de herhaling en er tijd voor vrij maken. 

Uitdaging
Een oefening als deze vormt een heuse uitdaging voor jou en je verstand. Het is ons eigen om op de automatische piloot te handelen en hier hoeven we dus geen enkele moeite voor te doen. Vertragen, handelen met bewuste aandacht staat een stuk verder van je af en kost dan ook veel meer moeite. Het is dus absoluut geen eenvoudige oefening en ik kan uit ervaring zeggen, dat dagelijks vertragen wel ontzettend de moeite waard is!

Ondersteuning
Mocht je hier wel oren naar hebben en lijkt het je ook best lastig om dit op eigen houtje voor elkaar te krijgen, schroom dan niet en stuur mij een berichtje!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl