zondag 5 juli 2020

"Iets nieuws aangaan; neuhhh laat maar"

StraalBlog week 28 
“Iets nieuws aangaan; neuhhh laat maar”

Het nieuwe spannende onbekende
Nieuwe situaties, onbekende mensen, locaties, taken en leerstof kunnen spannend zijn. Het nieuwe, onbekende kan zorgen voor een hoofd vol gedachten. Begrijp ik wel wat er bedoelt wordt? Wat er  van mij verwacht wordt? Ga ik geen flater slaan? Kan ik de locatie wel vinden? Kom ik wel op tijd? Zullen deze mensen mij wel leuk/aardig/competent vinden?  Zomaar een greep uit de gedachten die door je hoofd kunnen gaan.

Zeven kleuren stront
Je verstand, die van mij heet Annie, vindt eigenlijk alles wat nieuw is, dan wel ruikt naar ‘het onbekende’, ontzettend eng. Er kan zoveel misgaan en dat maakt dat ze zeven kleuren stront schijt. Annie raakt in paniek en schreeuwt moord en brand. Zij vindt het een goed idee als je het nieuwe/onbekende uit de weg gaat. Zo kan er tenminste ook niets verkeerd gaan.

Verwarring, twijfels en besluiteloosheid
Annie zal geen middel en/of excuus schuwen om jou af te houden om de stoute schoenen aan te trekken. Het ene excuus klinkt nog geloofwaardiger dan het andere. Het zorgt bij jou voor verwarring, twijfels en besluiteloosheid. En voor je het weet verdwaal je in de maalstroom van gedachten. Als Annie eenmaal op dreef is, is ze niet meer te stoppen. En de gevolgen zijn merkbaar; vermoeidheid, frustratie, verlamming, opbouwende spanning/angsten.

Neem Annie met je mee
Wat nu als je een nieuwe situatie spannend mag vinden? Wat nu als je jezelf onzeker mag voelen? Heel begrijpelijk dat er allerlei gedachten komen en gaan. En Annie komt deze vergroten en verzwaren, omdat ze je wil behoeden voor het maken van fouten, e.d. Annie is een bange poeperd en ook dat is oké. Laat haar bang zijn, neem Annie met je mee in je tas/broekzak en ga geen strijd met haar aan. Kies juist voor een begripvolle houding naar jezelf en Annie. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om in beweging te komen.

Door van de gedachten af te blijven, ga je merken, dat deze jou niet langer beperken/belemmeren, om te doen wat jij misschien wel spannend vindt én toch wilt doen!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 21 juni 2020

"Meer rust en ruimte in je hoofd"

StraalBlog week 26 
“Meer rust en ruimte in je hoofd”

Moeite met accepteren
Het liefst willen we dat alle vervelende en pijnlijke situaties die op ons pad komen, zonder al te veel moeite, weer voorbij gaan. Zodra we beseffen, dat we geen controle hebben over de tijd die het kan kosten, om heftige gebeurtenissen in ons leven te verweven, vinden we dit moeilijk om te accepteren. Het gevoel van controle geeft houvast in een wereld waar zoveel in gebeurt. 

Gedachten transformeren
Je verstand, die van mij heb ik Annie genoemd, houdt niet van ongemak en is ten volle bereid, om jou allerlei oplossingen aan te dragen. Gedachten transformeren, is één van de manieren, om van iets vervelends iets positiefs te maken. Op korte termijn kan deze manier je een gevoel van ruimte en opluchting geven. Op langere termijn vraagt het omvormen van gedachten juist heel hard werken van jou. Je zult er al je aandacht voor nodig hebben, want voor je het weet glippen er gedachten doorheen. In de tijd dat jij zo druk bent met omdenken trekt het leven aan je voorbij. 

Meer rust en ruimte in je hoofd
Wat is dan wel een duurzame benadering, die bijdraagt aan meer rust en ruimte in je hoofd? Persoonlijk helpt het mij om mezelf te blijven realiseren, dat gedachten ongeleide projectielen zijn. Gedachten doen wat ze zelf willen en wanneer zij dat willen. Als ik van de inhoud van de gedachten afblijf, dan vliegen ze zo weer voorbij. 

Mogen zijn met pijn
Ook het mezelf toestaan te mogen zijn met ongemak, teleurstelling, (emotionele) pijn zonder deze weg te Moeten werken geeft mij meer rust en ruimte in mijn hoofd en lijf! Opmerken dat Annie mij, goed bedoelt, wilt helpen en haar op de eigen kruk zetten, zijn hier helpend bij. 

Lijkt het je prettig om ook meer rust en ruimte ervaren in je hoofd en lijf, dan kun je mij een berichtje sturen, zodat we samen naar de mogelijkheden kunnen kijken. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 
Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 

zondag 7 juni 2020

"Controle is het sleutelwoord"

StraalBlog week 24
“Controle is het sleutelwoord”

Controle is het sleutelwoord
Je verstand (die van mij heet Annie) heeft graag de controle. Over alles. Ja, ook over zaken waar ze geen controle over kan hebben, heeft ze graag controle. Controle is het sleutelwoord voor Annie. Zo timmert zij graag situaties en de uitkomsten daarvan dicht. Annie laat nu eenmaal niets aan het toeval over. Zij heeft er de grootst mogelijke moeite mee, als een situatie anders loopt, dan hoe zij het had bedacht.

Drama queen
Annie wordt dan onrustig, gepikeerd, kortaf en ontpopt zich als een paniekerige drama queen. De ‘waarom’ vragen schieten je om de oren, net als ‘ja maar’ en ‘wat als’. Ze fokt zichzelf op en vindt het allemaal heel oneerlijk wat er gebeurt. Annie kan je in zo’n situatie ook gaan bestoken met ‘hoe ga je dit oplossen?’ gedachten.

Stel je niet zo aan
Annies controledrang kent geen grenzen. Annie wil namelijk ook de controle over je emoties hebben. Als Annie het stom vindt, dat je ergens verdrietig over bent, dan zal zij dit niet onder stoelen of banken steken. Je moet je niet zo aanstellen en gewoon normaal doen. Zij bepaald het liefst of je mag huilen én hoe lang je mag huilen.

Denken te voelen
Annie beredeneert emoties en denkt te voelen. Of ze trekt je mee de emotie in, zodat je er helemaal in verdwijnt. Beiden helpen je niet. Annie kan hier echter niets aan doen. Zo is ze gebouwd. Jij kunt door het opmerken van Annie, wel leren om anders met je controledrang om te gaan. Het is heel prettig, als je jezelf niet meer overgeleverd voelt, aan de verkrampte manier waarop Annie in het leven staat.

Buffer tussen jou en Annie
Een helpend en krachtig instrument in deze is je ademhaling. Je kunt je ademhaling, namelijk inzetten, als buffer tussen jezelf en Annie. Vaak reageer je vanuit automatisme. Door jezelf te verbinden met het huidige moment d.m.v. je adem bewust te gebruiken, kun je anders reageren op een situatie. Je kunt het zien als een rood stoplicht, die jou tot stilstand brengt.

Rood stoplicht
Het rode stoplicht zorgt ervoor dat je uit je automatische piloot stapt. Vanuit deze stilstand kun je jezelf vragen, hoe jij met jezelf en de situatie om wilt gaan? En het antwoord dat hieruit komt, kan nog wel eens heel anders zijn, dan hoe Annie op de gebeurtenis reageert.

Wil jij ook graag leren om bewuster met jezelf, emoties en situaties om te gaan? Stuur mij een berichtje en ik neem contact met je op.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 24 mei 2020

"Losser bewegen van je gedachten"

StraalBlog week 22
“Losser bewegen van je gedachten”

Annie in actie
Als je in aanraking komt met pijn, ongemak en situaties die een krater in je leven slaan, komt Annie (je verstand), direct in actie om jou te helpen. Annie is afgestudeerd in vechten, vluchten en vermijden. Zo vindt zij het bijvoorbeeld fijn, om jou hard aan de slag te laten gaan, met het transformeren van gedachten, zodat je van het nare iets positiefs kan maken. Op korte termijn kan het transformeren je een gevoel van ruimte en opluchting geven. Op langere termijn vraagt het omvormen van gedachten juist heel hard werken van jou. Je zult er alle aandacht voor nodig hebben, want voor je het weet glippen er gedachten doorheen.

Gedachten weer zien voor wat ze zijn
Een compleet andere manier van omgaan met je gedachten is, om je gedachten te leren zien voor wat ze zijn; gedachten. Niets meer en niets minder. Het is Annie, die allerlei gewicht aan gedachten hangt, waardoor deze groter en zwaarder worden. Voor je het weet zie je de gedachten als feiten; als de waarheid. Hierdoor verlies je het zicht op het grotere geheel.

Losser bewegen van je gedachten
De uitdaging is om jezelf losser te gaan bewegen van je gedachten. Wat helpend kan zijn is, als je de gedachten als wolken kunt zien, die gaan en komen. Deze benadering geeft je al snel meer ruimte. Het maakt namelijk een groot verschil als jij onder de wolken staat en ze voorbij ziet trekken. Op die manier blijf je van de inhoud af en ben jij niet langer één met je gedachten.

Observator 
Door de afstand die je nu hebt ingenomen heb je veel meer zicht op de situatie. Je wordt observator in plaats van deelnemer. Je kijkt naar je gedachten en gaat er niet langer in op. Door de ruimte die ontstaat, kun je jezelf afvragen hoe jij met de situatie en jezelf om wilt gaan. Stop je energie in de elementen waar je invloed op hebt, namelijk je gedrag en dat waar je je aandacht op richt en een lichter leven ligt binnen handbereik.

Wil jij ook graag leren om je losser van Annie en je gedachten te leren bewegen? Ik ondersteun je hier graag in! Stuur mij een berichtje en we spreken je wensen en mogelijkheden door.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer info kun je vinden op: www.straal-denhaag.nl

zondag 10 mei 2020

"Lessen in je leven"

StraalBlog week 20
“Lessen in je leven”

De kleine jij onbevangen en blij
Spelend en ontdekkend
Neem je de wereld tot je

Invloeden van buiten
Werpen je van je pad
Nog onvoldoende stevigheid

De boosheid naar jezelf
Beperkt je in de groei
Om te mogen zijn

Maak contact met de kleine jij
Onbevangen en blij
Neem de wereld tot je

Beweeg mee
Geef je over
Aan de lessen in je leven

Pijnlijk verrijkend
Rauw en verzachtend
Warm en liefdevol


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 26 april 2020

"Je ware ik"

StraalBlog week 18 "Je ware ik"

Wat is je ware ik?
Wat is je ware ik? Bestaat je ware ik? Misschien besta je wel uit meerdere ware ikken?

Persoonlijk heb ik een sociale ik, een einzelgänger ik, een blije ik, een serieuze ik, een grappige ik, een sportieve ik, een verzorgende ik, een gekkige ik, een initiatiefrijke ik, een ongeduldige ik en zo kan ik nog wel even doorgaan ;-)

Context afhankelijk
Mensen kunnen worstelen met wie ze zijn en wat hun ‘ware ik’ is. Sommigen kunnen er heel wat jaren mee bezig zijn, om uit te vogelen hoe het nu zit. Iedereen heeft persoonlijkheidseigenschappen en deze lijken zeer constant te zijn. Het is echter wel sterk context afhankelijk hoe deze eigenschappen zich uiten. Het kan dus zo zijn, dat ons ‘ik’ veel minder stabiel is, dan we willen geloven en misschien zelfs hopen.

Woorden zijn interpretabel
Een groot gedeelte van onze identiteit is verbaal. En woorden zijn interpretabel. Wat ik bijvoorbeeld onder ‘spontaan’ versta, hoeft voor jou totaal niet op te gaan. We doen ons best om onze identiteit te vangen in woorden. Zodat we op die manier, kunnen begrijpen, wat we wel en niet zijn.
Eigenlijk is het zo, dat je identiteit niet vast staat en in staat is, om zich aan situaties aan te passen. Het is heel goed mogelijk, dat je in de ene situatie verlegen bent en in de andere heel uitbundig. Misschien ervaar je dit wel eens als verwarrend?

Zwart-wit redenering
Annie, je verstand, speelt hier met haar zwart-wit redenering en rigiditeit een grote rol in. Voor Annie ben je verlegen Of uitbundig. Sociaal Of een einzelgänger. Beiden kan volgens je verstand niet. In de praktijk blijkt dagelijks dat het wel kan. Het observerende zelf is niet versmolten met de taal die gekoppeld wordt aan onze identiteit. Hierdoor kun je leren om aspecten van jezelf vanuit andere perspectieven te bekijken. Je kunt als het ware om jezelf heen lopen en op gepaste afstand naar jezelf kijken. Daarbij biedt de afstand ook de mogelijkheid om je in een ander te verplaatsen.

Observerende zelf
Zou je ook graag meer afstand tot je verstand willen innemen? En juist meer in contact willen komen met je observerende zelf? Stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer info: www.straal-denhaag.nl

zondag 12 april 2020

"Verbloemen"

StraalBlog week 16
“Verbloemen”

Je kunt functioneren
En verbloemen
Wat je in je diepste kern voelt

Je kunt lachen
En maskeren
Wat er werkelijk in je omgaat

Je kunt huilen
En verdoven
Waar het echt over gaat

Je kunt bang zijn
En vermijden
Om te zien waar je angst voor staat

Je kunt liefhebben
En vechten
Omdat je jezelf niet mag verliezen

Je kunt verbinding maken
En omarmen
Wat er aan ervaringen in je zit

Je kunt thuiskomen
En toestaan
Jezelf te Zijn



ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl