zondag 5 februari 2023

"Jezelf zien en horen"

StraalBlog week 6

Je doet zo je best
Je doet je best op je werk, je maakt tijd vrij om er te zijn voor je ouders en vrienden. En om er goed uit te zien voor je partner. Je doet de boodschappen, zorgt voor het huishouden en je spant je in om elke avond een gebalanceerde maaltijd op tafel te zetten. Je sport en trekt op je werk opdrachten naar je toe, die niemand anders wilt doen. En niemand die dat ziet. Niemand! Niemand die zijn waardering naar je uitspreekt. 

Waarvoor doe je het allemaal?
Steeds vaker vraag je jezelf af waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Een legitieme vraag, nietwaar? Misschien is het ook een vraag die bijval krijgt van Annie, je verstand, die graag wat verzwaring aanbrengt in het geheel? 

Behoefte aan erkenning
We hebben allemaal, in meer of mindere mate, behoefte aan erkenning. We willen graag gezien en gehoord worden en soms ook beloond worden, voor wat we allemaal doen. Heel begrijpelijk en invoelbaar. Door de erkenning alleen buiten jezelf te zoeken kan het wel zo zijn, dat als deze uitblijft, jij je vervelend voelt. 

Misschien is het prettig om een zekere balans te vinden?

Toegroeien naar meer waardering van binnenuit
Je mag leren om jezelf ook erkenning te geven, te zien en horen en een complimentje te geven, als je iets gedaan hebt waar je blij mee bent/trots op bent. Op deze manier ben je niet puur afhankelijk van de voeding van buitenaf. Zo kun je toegroeien naar meer vertrouwen/waardering van binnenuit. Door anderen gezien en gehoord worden is dan prettig en geen noodzaak meer. 

Klinkt dit prettig? Mocht je ondersteuning willen om dit te bewerkstelligen, stuur mij dan een berichtje!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 15 januari 2023

"Waar laat jij jezelf door leiden?"

Straalblog week 3

Korte termijn
Ons verstand is gericht op de korte termijn en laat zich hier vaak door leiden bij het maken van keuzes. De instant behoefte bevrediging speelt hierbij een belangrijke rol. Je kunt het verstand vergelijken met een klein kindje wat een snoepje wil. Het kleine kindje wil niet wachten op dat snoepje. Het wil het snoepje nu!

Excuses in overvloed
Op korte termijn kan de keuze die je maakt je een gevoel van opluchting bieden en dit gevoel is prettig om te ervaren. Het verstand zal je dan ook verleiden om voor die keuze te gaan. Je hebt bijvoorbeeld een afspraak staan met iemand en je vindt het spannend om deze persoon te ontmoeten. Je verstand houdt niet van spanning en schud met gemak 10 redenen uit de mouw om de afspraak af te zeggen.

Een gevoel van opluchting zal dan volgen, want je bent ‘verlost’ van de spanning die je ervoer. Heeeeehhhh dat is lekker! Ik noem dit ook wel shotjes feel good. Het verstand is van hoe meer hoe beter. 

In stand houden van
Door niet naar je afspraak te gaan met die persoon is het ook zo, dat je jezelf bevestigd in je angst/spanning. Je houdt je angst/spanning in stand door de afspraak af te zeggen. De kans is dan ook aanwezig dat je meer en meer op gaat zien tegen afspraken met personen waarbij je een zekere spanning ervaart. Je komt als het ware in een vicieuze cirkel terecht. En dit zijn gevolgen op de langere termijn waar je verstand liever aan voorbij gaat.

Een alternatief
Een alternatief is dat je leert om je spanning met je mee te nemen in plaats van uit de weg te gaan. Je hoeft de spanning niet weg te werken of te overwinnen voordat je op pad gaat. Je kunt dat wat je ervaart symbolisch gezien in je tas/broekzak stoppen en ervaren dat je nog steeds in beweging kunt komen.

Lange neus
Je maakt op deze manier een lange neus naar je verstand en je doet een nieuwe ervaring op. Los van de uitkomst van deze ervaring laat je aan jezelf zien dat je tot meer in staat bent, dan je angstige verstand je voorhoudt. Hoe gaaf is dat?

Begeleiding
Klinkt dit je feestelijk in de oren en kun je hier wel wat begeleiding bij gebruiken? Stuur mij een berichtje en we bespreken, geheel vrijblijvend, de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 18 december 2022

"Kijken naar de gedachtenstroom"

 Straalblog week 51

Wat heb ik misdaan?
Je loopt op straat en aan de overkant zie je een bekende. Je zwaait en de ander zwaait niet terug, die loopt gewoon verder. Er gaan direct verschillende gedachten door je hoofd. Een gedachte die je kan hebben is: “Hij wilde mij niet zien. Wat heb ik misdaan?”. Deze gedachte kan binnen luttele seconden gevolgd worden door: “Wat een eikel is het toch dat hij niet eens even terugzwaaide”. Wat hier geschetst wordt, is zomaar een voorbeeld, uit het dagelijks leven. 

Razende raketten
Meer dan eens gaat het als volgt; er is een gebeurtenis en daarop volgt een gedachte. Op deze gedachte volgt een gevoel en hieruit komt bepaald gedrag voort. Vaak heb je een eerste reactie en deze kan gevolgd worden door een tweede reactie, die iets anders kan laten zien dan de primaire respons op de gebeurtenis. Dit alles gaat allemaal heel snel in je hoofd en kun je ook niet stoppen. De gedachten op een gebeurtenis komen als razende raketten je hoofd in; zie die maar eens tegen te houden!

Persoonlijk maken
Het komt met regelmaat voor, dat mensen het gedrag van de ander, persoonlijk maken. Binnen no time, zijn het  aanval en verdedigingsmechanisme in opperste staat van paraatheid, gebracht. Je verstand, die uit de oertijd komt, staat continu op een uitkijktoren om in de gaten te houden of er gevaar dreigt. Je verstand kent twee smaken van reageren. Het kiest ervoor om de ander ‘aan te vallen’ en schuwt er niet voor om onder de gordel te schieten. De andere manier van reageren, die het verstand kent, laat de slachtofferrol zien. Het ligt allemaal aan jou; niemand vind je aardig…..

Invloed op je gedrag
Beiden manieren van reageren dienen je niet. Je gedachten kun je niet sturen; waar je wel invloed op hebt, is het gedrag dat je vertoont. Je hebt een keuze, hoe je omgaat, met dat wat er gebeurt. Als je geen afstand inneemt van je verstand, dan ga je op in je gedachten en dan ben je de pineut. Op het moment, dat je wel afstand inneemt, kun je de situatie observeren en jezelf de vraag stellen hoe jij hiermee om wilt gaan. 

Een andere aanpak
Wij interpreteren onze gedachten als feiten en stellen onszelf hier geen vragen over en dit mogen nu juist wel doen! Kijk naar je gedachtestroom, neem ze waar en blijf van de inhoud af, want voor je het weet, beland je in de volgende stroom van gedachten. Observeren is genoeg! Wil jij leren om anders met je gedachten, jezelf en situaties om te gaan? Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 27 november 2022

"Controle met veel schijn"

Straalblog week 48

Regels maken meer regels
Een creatie met veel schijn en controle
Als een huis zonder fundament

Angst voor de angst
Verspert de weg van de mogelijkheden
Tunnels vernauwen zich

Blinder wordt de paniek
Handelen gepaard met kramp
Zorgt voor disbalans

Mogen vertrouwen
Liefde, hoop en kracht
Zijn zoveel sterker

Durf je leven te Leven
Te zijn met wat tot je komt
En laat het onmogelijke mogelijk zijn

Open deuren die anders gesloten blijven
Zet stapjes op onbekende paden
In volle verbinding met jezelf


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

maandag 7 november 2022

"De voorkeursstijlen van een liefdesjunk"

Straalblog week 45

De manier van beleven
Weet jij dat wij voor een groot deel zelf bepalen, hoe zwaar wij onze problemen laten wegen? We denken nogal eens, dat onze manier van reageren, komt door de gebeurtenis zelf, maar dit is niet zo! De manier, waarop de gebeurtenis geïnterpreteerd wordt beïnvloed de manier, van reageren.

Mee in de gedachtestroom
Veel van onze gedachten zijn automatisch en onwillekeurig. Ook gaan gedachten heel snel en lijken vaak zo waar. Zeker het gegeven, dat je gedachten waar lijken, vraagt om bewuste aandacht. Voor je het weet ga je mee, in deze gedachtestroom en ga jij jezelf ernaar gedragen. In mijn blog van deze week, bespreek ik de manier van denken, die vaak voorkomt bij wat een ‘liefdesjunk’ genoemd kan worden. Waar ‘hij’ staat kun je ook ‘zij’ lezen. 

Een Liefdesjunk
Een liefdesjunk stelt zich dienstbaar op. Hij haalt altijd koffie voor collega’s, ruimt op na een feestje en is de redder in nood als je geen oppas hebt. Op de liefdesjunk kun je rekenen, want ook al heeft de liefdesjunk geen tijd om je te helpen, hij zal er zijn. Hij mag geen nee zeggen, dus slikt hij zijn eigen wensen en behoeften in. De ander is namelijk veel belangrijker dan hij zelf is en krijgt te allen tijde voorrang.

Moeite met grenzen aangeven
De liefdesjunk kan geen voet bij stuk houden, omdat hij een afwijzing van de ander moeilijk tot niet kan verdragen. Hij geeft zijn grenzen niet aan en laat zich gebruiken, als hij daarmee een kans maakt dat de ander hem aardig vindt. Want ja, aardig gevonden worden vindt een liefdesjunk uitermate belangrijk. Sterker nog het is een levensbehoefte. Alles voor de goede lieve vrede. 

Afhankelijk en kwetsbaar
Deze houding zorgt ervoor dat een liefdesjunk zich afhankelijk van de ander opstelt. Pas als de ander hem aardig vindt, waardeert en van hem houdt, voelt de liefdesjunk zich iets waard. Hij kent weinig vertrouwen in zichzelf en zijn zelfbeeld is negatief. Eigenlijk geeft de liefdesjunk zich zelf aan de ander weg. Deze houding maakt deze personen heel kwetsbaar en resulteert in ongelijkwaardige en soms ook destructieve relaties.

Waar heb jij behoefte aan?
Een liefdesjunk mag leren om zichzelf te zien en horen. Waar heeft hij zelf behoefte aan en wat kan hij inzetten om hier ook gehoor aan te geven? In het begin is het voor een liefdesjunk, heel vreemd om bij zichzelf stil te staan en vraagt het veel bewuste aandacht. Door de kracht van de herhaling kan het steeds iets vertrouwder worden. Ook het leren, om zijn gedachten niet als feiten te zien, helpt om de gewenste afstand in te kunnen nemen en losser van de opgedane overtuigingen te komen.

Herkenning?
Herken jij jezelf in bovenstaande en gun je jezelf een andere manier van omgaan met je gedachten en gevoelens? Neem contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 16 oktober 2022

"Geef jij jezelf wat je nodig hebt?"

Straalblog week 42

Je bent een gulle gever
Je verstand, ik heb die van mij Annie genoemd, helpt je om voor iedereen klaar te staan, begrip te tonen en altijd een luisterend oor te bieden. Mooie eigenschappen! Je bent een ‘gever’ en mensen vinden het prettig jou om zich heen te hebben.

In hoeverre geef jij jezelf wat je nodig hebt?
Misschien weet je helemaal niet wat je zelf nodig hebt, omdat je hier eigenlijk nooit bij stil hebt gestaan. Als je veelvuldig geeft en jezelf niet voedt dan sloop je jezelf. Tijd voor een ander geluid!

Een belangrijke vraag om aan jezelf te stellen is: wat heb ik nodig om voor mezelf te zorgen? 

Ieder mens heeft  zo zijn eigen behoeften en wensen. Om je toch een aantal ideetjes te geven, kun je denken aan; rust, sociale contacten, voldoende slaap, beweging/sporten, goede voeding, vrije tijd, enzovoort. Je mag een lijstje maken van activiteiten waar je blij van wordt, die je energie geven en op jezelf gericht zijn.

Een afspraak met jezelf is ook een belangrijke afspraak
Lijstje af? Kies dan één ding/activiteit uit waarmee jij iedere dag of iedere week verbindt. Plan een afspraak in met jezelf, zoals je ook een afspraak, met bijvoorbeeld de huisarts, in zou plannen. En onthoud; een afspraak met jezelf is ook een belangrijke afspraak!

Houd jouw Annie in de gaten
Je mag jouw Annie in de gaten blijven houden, want zij zal niet schromen om jou van bovenstaande af te houden. Zodra je haar opmerkt met het getetter, dan pluk je Annie van je schouder en zet je haar op een eigen stoel neer. Annie zal nu niet haar mond houden; er zit alleen wel meer afstand tussen haar getetter en jouw oor. Deze afstand is helpend voor jou om trouw te blijven aan dat je voor jezelf mag zorgen!

Stukje steun?
Wil je ook graag voor jezelf leren zorgen en merk je, dat jouw Annie toch aan het langste eind, blijft trekken? Schroom niet en stuur mij een berichtje om de mogelijkheden tot ondersteuning te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 25 september 2022

"Een twinkeling"

Straalblog week 39

Een twinkeling

De schittering in je ogen

Weerkaatsen het heldere licht


Prachtig aan de oppervlakte

Alles lijkt oké

Alleen van binnen wil het niet

Je verschuilt je achter een grote muur

De omheining die jou beschermen zal

En alles zo goed op afstand houden kan


Een twinkeling

De schittering in je ogen

Weerkaatsen het heldere licht


Keer je blik weer naar binnen

Ervaar dat kwetsbaarheid een kracht kan zijn

Durf je angst te laten varen


Zodat de zachtheid van je Zijn getoond wordt

Laat de liefde stromen

En wees wie je wilt zijn


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl