zondag 12 mei 2019

"Je verstand en verslaving"


StraalBlog week 20
“Je verstand en verslaving”

Korte termijn bevrediging
Je verstand (Annie) is dol op korte termijn bevrediging, dus hier vanuit bezien is het helemaal niet vreemd dat je makkelijk grijpt naar allerlei middelen. Om weg te komen van verdriet, stress, angst en pijn ziet Annie geen bezwaren als je jezelf tijdelijk verdoofd. Het even ‘vergeten’ van de ellende en je weer fijn en rustig voelen scoren goed bij Annie, dus als het werkt waarom dan iets aan het concept veranderen?

Blijven aansporen
Annie overziet de consequenties niet op de lange termijn, dus zij zal je blijven aansporen om in voor jou vervelende situaties, een middel te nemen wat jou weer doet ontspannen/oppeppen. De kans is aanzienlijk dat je steeds vaker en met kortere tussenpozen naar een middel zal grijpen. De afhankelijkheid is geboren.

Wispelturigheid ten top
Annie is ook heel wispelturig en gooit je in je hoofd alle kanten op. Aan de ene kant houdt ze jou in de greep door te zeggen dat jij een leven zonder middelen niet aan kunt en aan de andere kant schreeuwt Annie, als je jezelf de volgende dag ellendig voelt, hoe dom je bent dat je weer gebruikt hebt. Pfff en dan te bedenken dat Annie dit heen en weer geping pong heel lang kan volhouden. Het zou zomaar weer een reden kunnen zijn om jezelf te willen verdoven…..

Verslaving en zelfcontrole
De meest voorkomende manier om met een verslaving om te gaan, is om het een ziekte te noemen. En als je van deze ziekte wilt genezen moet je het middel niet meer gebruiken. Als techniek wordt “zelfcontrole” aangereikt. Je moet elke dag weer heel hard je best doen om je tegen de verleiding van het middel te wapenen. Dit betekent ook, dat je je leven lang bezig bent met het vechten tegen de verleiding. Je komt op deze manier niet voorbij je verslaving. De terugvalcijfers zijn schrikbarend. Het onderdrukken van gedachten en gevoelens zorgt er juist voor dat je nog meer naar het middel gaat verlangen.

Sleutel om te stoppen met je verslaving
De sleutel tot het stoppen met een verslaving kan beginnen bij het erkennen dat je afhankelijkheidsgedrag vertoont en onder ogen komen welke voordelen de verslaving voor jou heeft. Verslavingen bezitten namelijk ook positieve functies. Wat biedt de verslaving jou, ook al weet je dat het slecht voor je is? Als je dat helder hebt kun je kijken naar wat deze manier van omgaan met jezelf jou kost.

Wat gun jij jezelf?
Dwing jezelf niet om te stoppen met je verslaving. Richt je vooral op welk leven jij jezelf gunt en welke keuzes je daarvoor hebt te maken. Hoe zou je leven eruit zien zonder verslaving? Neem een houding aan van compassie en mededogen naar jezelf. Maak een plan en laat je helpen door je omgeving/professionals. ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een helpende methode om anders met jezelf en je beperkende gedachten en gevoelens te leren omgaan. Meer weten? Bel en/of mail me voor meer informatie.

Groet!
Krijna



zondag 28 april 2019

"Verwikkeld in een strijd"

StraalBlog week 18
“Verwikkeld in een strijd”

Verwikkeld in een strijd
Als je verwikkeld bent in een strijd met jezelf gaat daar ongetwijfeld een hoop van je tijd aan op. Vechten tegen, vluchten voor en vermijden van situaties die er nu eenmaal zijn putten je uit. Eigenlijk is het een baan op zich, want door dit gedoe heb je geen ruimte voor andere dingen. Je bent blij dat je de dag weer bent doorgekomen en op de bank kan ploffen of in je bed kan duiken. Annie (je verstand) voert de regie en ze laat geen moment onbenut om je bovenkamer te voorzien met haar talrijke verhaaltjes.

ACT
Annie heeft er niet op gerekend, dat je haar met hulp van ACT (Acceptance and Commitment Therapy) door gaat krijgen. Annie baalt hier stevig van, want controle freak als ze is, houdt ze graag de touwtjes in handen. Annie is doodsbang voor haar positie en heeft er alles voor over om deze te behouden. Annie’s positie is hartstikke veilig, want zolang jij leeft is zij er ook. En Annie heeft ook haar goede kanten, dus ze hoeft helemaal niet geëlimineerd te worden. De sleutel is, dat je anders met haar aanwezigheid leert omgaan, waardoor jij de regie over je leven neemt in plaats van Annie.

Zet Annie op haar kruk
Wat je zeker zal helpen is om je gedachten weer te leren zien voor wat ze zijn, namelijk gedachten. Door de snelheid waarmee gedachten komen is het lastig om ze niet als feiten te  interpreteren. Voor je het weet ga je op in je gedachten; versmelt je ermee en bent daarmee overgeleverd aan Annie. Zij zorgt voor een mistige vertroebelde kijk op jezelf en situaties. Door Annie op gepaste afstand te zetten, op een eigen kruk bijvoorbeeld, ontstaat er meer ruimte om te kunnen kijken naar de gedachten. Dit geeft je de mogelijkheid om jezelf van deelnemer naar observator te transformeren.

Mogen zijn met je ongemak
Annie kan niet tegen ongemak, pijn, verdriet en angst (terwijl ze zelf een bange poeperd is!) en zal je verleiden om hier korte metten mee te maken. Het maakt Annie niet eens zo heel veel uit wat je doet als je maar zorgt dat het ongemak verdwijnt. Annie heeft voorkeur voor de korte termijn opluchting en ze heeft geen oog voor de consequenties op de langere termijn. Jij kunt jezelf duurzaam steunen door ruimte te maken voor wat zich aandient in je leven aan gedachten, gevoelens en sensaties. Door niet langer ervan weg te moeten en er momenten mee te mogen zijn, omdat het er toch al is, komt er zoveel meer serene rust over je.

Wil je Annie beter leren kennen?
Smaakt dit naar meer? Wil jij jouw Annie graag leren kennen zodat je niet langer haar slaaf bent en zelf je mooiste leven kunt gaan leven? Stuur me dan een berichtje en we gaan aan de slag om Annie de plek toe te kennen die haar toebehoort.

Groet!
Krijna

www.straal-denhaag.nl


zondag 14 april 2019

"Jij bent jij"

StraalBlog week 16
“Jij bent jij”

Jij bent jij
Uniek in je Zijn
Met al je ervaringen

Gun jezelf ruimte in je hoofd
En rust in je lijf
Laat de zachtheid toe

Zo licht als een veer
Transparant als kristal
Kun je jezelf aanschouwen


www.straal-denhaag.nl

zondag 31 maart 2019

"Ontmantel de berg"

StraalBlog week 14
“Ontmantel de berg”

Annie stapelt als een malle
Als het aan Annie ligt gooit ze alle minder prettige situaties op één grote berg. Ze stapelt zo snel dat je ogen het niet bij kunnen houden. In de tijd dat jij een keer knippert, heeft Annie alweer een nieuw probleem op de al niet te overziene berg gegooid. Jij raakt steeds moedelozer en weet absoluut niet hoe je deze berg kunt beklimmen. In dit blog help ik je op weg om de berg te ontmantelen tot een klein heuveltje.

Mediteer dagelijks
Door uit je hoofd in je lijf te komen creëer je meer afstand tot de malle molen die zich in je hoofd kan afspelen. Annie ratelt het liefst de hele dag door en voor jou is het zoveel prettiger om momenten op de dag contact te maken met je ademhaling en je lichaam. Een meditatie hoeft geen uren in beslag te nemen. Je kunt slechts met enkele minuten al een startonderbreking in je hersenen aanbrengen.

Mindfulness momenten
Neem door je dag heen momenten waarin je alleen maar hoeft te Zijn. Wees aanwezig in het huidige moment met wat zich aandient zonder hier iets aan te hoeven veranderen.

Ga uit je hoofd op papier
Door je gedachten van je af te schrijven creëer je al meer afstand dan dat je alles in je hoofd laat ronddansen.

3 A’s
Zodra je merkt dat piekert, mag je de 3 A’s toepassen. Piekeren kun je herkennen aan ‘Ja maar’ en ‘Wat als’ gedachten. Als deze gedachten zich aandienen mag je gaan aarden (pas op de plaats maken), ademen (adem in door je neus en uit door je mond) en afstand innemen van Annie met al haar druktemakerij. Pluk Annie van je schouder en zet haar op een kruk. Blijf uit de discussie met Annie en stel jezelf de vraag hoe jij met de situatie om wilt gaan.

Toepassen in de praktijk
Ik wil je uitnodigen om deze tips echt in praktijk te brengen, zodat je kunt ervaren hoe het is om weer overzicht te hebben en meer rust en ruimte te ervaren. Mocht je toch tegen bepaalde zaken aan blijven lopen neem dan contact met mij op, zodat we samen kunnen bekijken wat je nodig hebt om verder te komen.

Groet!
Krijna

www.straal-denhaag.nl

zondag 17 maart 2019

"Verminder afleiding en vergroot je focus"

StraalBlog week 12
“Verminder afleiding en vergroot je focus”

De verleiding van afleiding
Je hebt een hoop te doen en het lukt je maar niet om efficiënt te werken en met je tijd om te gaan; hoe komt dat toch? De kans is groot dat je jezelf door allerlei zaken laat afleiden, waardoor je niet geconcentreerd bent en het dan ook langer duurt voor je een taak van je lijstje kunt vinken. In dit blog geef ik je een aantal tips die je kunnen helpen om je focus te vergroten en met meer aandacht te doen wat je wilt doen.

Verminder prikkels
Als je vanachter een bureau/tafel werkt zorg dan voor een opgeruimde en schone werkomgeving. Zet alle apparaten op een ‘niet storen’ modus. Als je het internet niet nodig hebt om je werk te kunnen doen schakel het dan uit. Als je het prettig vindt om muziek te horen tijdens je werk zorg dan voor een aaneenschakeling van liedjes in plaats van de radio met allerlei reclames en gepraat tussendoor. Ben je gevoelig voor omgevingsgeluiden? Zet dan een koptelefoon op!

Als je tijdens een taak niet gestoord wilt worden door collega’s/huisgenoten zorg dan voor een briefje op de deur en/of laat het hen mondeling even weten. Laat je niet afleiden door diverse taken. Schrijf 1-3 taken op die je echt wilt afmaken en richt je op één taak tegelijk. Maak deze eerst af en begin daarna pas aan de volgende taak.

Een minder chaotisch hoofd
Een druk hoofd vol gedachten leidt veel sneller af dan een rustig hoofd. Hoe sneller je gedachten gaan des te lastiger het is om je te concentreren.

Train je brein zodat het zich beter leert focussen door de volgende tips ter harte te nemen:
- Schrijf de dingen die door je hoofd razen op. Op deze manier creëer je al meer afstand en kan er ruimte komen in je bovenkamer.
- Maak een lijstje van taken die prioriteit hebben en richt je op één taak tegelijk.
- Maak een weekplanning zodat je overzicht hebt. Overzicht zorgt weer voor rust.
- Neem na maximaal 2 uur gewerkt te hebben een break van 10-15 minuten om je los te maken van je scherm/werkzaamheden en hernieuwde energie op te doen door bijvoorbeeld een ademruimte te nemen waarbij je je aandacht richt op je lijf.

Oefening baart kunst
Veroordeel jezelf niet als je toch afgeleid raakt. Het is een proces wat gepaard gaat met vallen en opstaan. Door na het vallen weer op te staan en de draad op te pakken laat je jezelf zien dat elk moment een nieuw moment is en er niks verloren is. Ons brein is van de korte termijn, waardoor het geneigd is om taken uit te stellen door afleiding te zoeken. Heel begrijpelijk en jij hoeft hier niet blind in mee te gaan. Maak een keuze die jou werkelijk dient.

Stralende ondersteuning
Kun je hulp gebruiken bij het vergroten van je focus? Stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna

www.straal-denhaag.nl

zondag 3 maart 2019

"De weg naar zelfcompassie"

StraalBlog week 10
“De weg naar zelfcompassie”

Omarm jezelf met al je kanten
“Omarm jezelf met al je kanten”, is zo’n typische zin, die makkelijker gezegd dan gedaan is. Hoe komt dat toch? In dit blog wil ik een aantal facetten belichten die het voor ons mensen lastig maken om de weg naar zelfcompassie te vinden. We worden van baby af aan al om de tuin geleid. We krijgen als het ware onjuiste bewegwijzering voorgeschoteld die we vaak voor waar aannemen. We weten immers niet beter.

In volle glorie
Je wordt geboren met DNA van je beide ouders. De manier waarop deze genen zich in jou ontwikkelen zijn afhankelijk van onder meer je persoonlijkheid, opvoeding, je omgeving en de ervaringen die je opdoet. Je kunt latent van alles met je mee dragen, maar als er geen situaties zijn die deze triggeren, zul je er ook niet mee geconfronteerd worden. Kom je echter wel in aanraking met situaties die een beroep doen op je genenpakket, dan kunnen ze zich in volle glorie aandienen.

Ideale situatie
Naast DNA, is de manier waarop jij opgroeit van invloed op je ontwikkeling en de mate waarin jij jezelf kunt omarmen. In een ideale situatie groei je op in een stabiele, veilige leefomgeving. Een omgeving waarin jij kunt bouwen en vertrouwen op de volwassenen om je heen. Ideaal is als ouders hun kind stimuleren en motiveren om zichzelf te ontplooien en hen het gevoel geven er onvoorwaardelijk te mogen zijn. Los van prestaties; puur omdat zij er zijn. Deze kinderen zullen zichzelf een stuk eerder kunnen omarmen met al hun kanten.

Maatschappelijke norm
Bij het omarmen van jezelf met al je kanten speelt DNA, je persoonlijkheid en opvoeding dus een rol.  De samenleving draagt echter ook een steentje bij. De maatschappelijke norm over wat wel en niet ‘normaal’ is, wat wel en niet hoort gaat al spelen vanaf dat we baby zijn.

Je ouders corrigeren je al vanaf zeer jonge leeftijd. Waar een boertje en poepie eerst nog grappig zijn, is dat al snel iets wat bestraft wordt. Niet zozeer vanuit kwade intentie; eerder uit ‘gewoonte’. Zo leren we al vroeg, wat wel en niet gepast is en wordt er veel aandacht besteed aan de dingen, die we nog niet kunnen en/of niet goed doen.

Beperkende overtuigingen
Van kleins af aan ontwikkel je allerlei overtuigingen, veelal beperkende, die met je meereizen je volwassen leven in. Je stelt eisen aan jezelf, die zo streng zijn, dat je wel in de problemen moet komen. Vergelijk het met een topsporter, die elke dag zijn persoonlijk record moet verbreken. Vroeg of laat lukt dit een keer niet, wat voelt als falen. Maar heeft deze topsporter dan echt gefaald of heeft hij onhaalbare eisen aan zichzelf gesteld?

Begrip als ingang
Toen je klein was, was je afhankelijk van de volwassenen om je heen. Nu je volwassen bent, mag jij je eigen keuzes maken. Je kunt kiezen om jezelf levenslang te geven door je eigen gevangenis te creëren. Je kunt ook naar jezelf leren kijken met begrip als ingang. Als je weet waar bepaald gedrag vandaan komt kun je het plaatsen in de context. Hier vanuit kun je bouwen aan zelfcompassie. Jezelf omarmen met al je kanten.

Wat nu als jij jouw beste vriend wordt? 
Wat nu als jij je innerlijke criticus een ander geluid laat horen?  Hoe zou jouw leven er dan uitzien? Zelfcompassie is ook de erkenning dat je net zo menselijk bent als een ander. Door je eigen onvolkomenheden te accepteren, zorg je ervoor dat je jezelf gaat zien als een gelijke.

Een liefdevolle houding zal deuren voor je openen. Vanuit een onvoorwaardelijke steun naar jezelf, kun je ervaren, dat je niet meer voor problemen hoeft weg te lopen. Ze mogen er allemaal zijn.

Zou je op dit stuk graag steun willen? Schrijf en/of bel me en we bespreken de mogelijkheden!

Groet!
Krijna

www.straal-denhaag.nl

zondag 17 februari 2019

"Stilstaan om vooruit te komen"

StraalBlog week 8
“Stilstaan om vooruit te komen”

Volledig accepteren van dat wat is
Je kunt je probleem oplossen door volledig dat wat er Nu is te accepteren. Door de acceptatie lost de onvrede op en verandert dat wat je eerst zag als probleem, ineens in iets dat er gewoon is. Het vechten, maakt dan plaats voor ruimte waarin een verandering mogelijk is. Vanuit volledige acceptatie kun je dan vanuit liefde voor jezelf een nieuwe keuze maken.

Wat is acceptatie nou precies? 
Accepteren is niet hetzelfde als berusting. Berusting is passief en het erbij laten. Accepteren houdt helemaal niet per se in dat je het erbij laat. Het is de eerste stap; je creëert ruimte. Door die ruimte ontstaat een keuzemoment. Dan kun je kiezen hoe je wilt reageren en één van je keuzes kan zijn; het erbij laten. Het gaat erom je op de juiste afstand te verhouden tot je gedachten en gevoelens. Zorgen dat je er niet in verdrinkt en ze ook niet verdringt. Treed ermee in contact met zachtheid en met gevoel, maar zonder dat jij het gevoel wordt!

Activiteiten aangaan los van de uitkomst
Als je iets wilt zonder waarde te hechten aan het eindresultaat, wat ik vaak benoem als; ga activiteiten aan los van de uitkomst, kun je vaak van alles. Op het moment, dat je vanuit overgave handelt en door onvoorwaardelijk tevreden te zijn met waar je nu bent, ben je niet meer afhankelijk van het eindresultaat van wat je doet. Het is nu ook al goed en alle verbetering is dan mooi meegenomen. Je gevoel van ‘geluk’ en ‘tevredenheid’ hangt niet meer af van wat je doet of hebt bereikt. Vanuit dat bewustzijn kun je onvoorwaardelijk leven en handelen.

Stilstaan om vooruit te komen
We leren dat stilstand achteruitgang is, maar het is juist de sleutel tot vooruitgang. Als je steeds maar onderweg bent wordt het lastig om te groeien en je te verbinden met jezelf. Alles wat je nodig hebt, dat heb je en alles wat je hebt is wat je nodig hebt!

Doorbreken van patronen
Waarom lukt het niet iets te veranderen, als je dat toch graag wilt? Je houdt vast aan vertrouwde patronen. Slechts 5% van je handelen doe je bewust, de rest gaat onbewust. Ofwel 95% van je handelen gaat op de automatische piloot. Een verandering kan alleen plaatsvinden vanuit bewustzijn. Er is dus veel gedrag dat je automatisch doet en deze patronen doorbreek je niet makkelijk. ACT en Mindfulness zijn heel waardevol om op dit stuk in te zetten.

In kaart brengen
Je kunt jezelf helpen door in kaart te brengen waar voor jou de schoen wringt en wat je in jouw beleving nodig hebt om van weten naar doen te komen. Kun je hier voor je gevoel wel een beetje steun in gebruiken mail, app of bel mij om een afspraak te maken en we gaan aan de slag.

Groet!
Krijna

www.straal-denhaag.nl