zondag 25 september 2022

"Een twinkeling"

Straalblog week 39

Een twinkeling

De schittering in je ogen

Weerkaatsen het heldere licht


Prachtig aan de oppervlakte

Alles lijkt oké

Alleen van binnen wil het niet

Je verschuilt je achter een grote muur

De omheining die jou beschermen zal

En alles zo goed op afstand houden kan


Een twinkeling

De schittering in je ogen

Weerkaatsen het heldere licht


Keer je blik weer naar binnen

Ervaar dat kwetsbaarheid een kracht kan zijn

Durf je angst te laten varen


Zodat de zachtheid van je Zijn getoond wordt

Laat de liefde stromen

En wees wie je wilt zijn


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 4 september 2022

"Multitasken; screwing up several things at once"

Straalblog week 36

Multitasken
Doe jij ook vaak meerdere dingen tegelijkertijd? We geloven graag dat we heel goed in staat zijn tot multitasken. Het schiet nu eenmaal lekker op, om meerdere dingen tegelijk te doen, nietwaar? Soms is het prima om twee dingen tegelijk te doen en vormt het geen belemmering. Toch zijn er ook werkzaamheden/activiteiten, die je het beste één voor één kunt doen, zodat je je aandacht compleet kunt richten. 

Bewuste aandacht
Zeker taken waar je je concentratie bij nodig hebt en dit kan zowel over werk gaan als privé aangelegenheden betreffen, vragen om bewuste aandacht bij de uitvoering. Wat je kunt doen om jezelf te helpen is het zetten van een timer. Je hersenen kunnen zich 1,5-2 uur concentreren en hierna vinden ze het fijn om een pauzemomentje te hebben van 10-15 minuten. In dit pauzemoment is het wijs om iets totaal anders te doen dan waar je mee bezig bent.

Laat een lijstje voor je werken
Maak van te voren een overzicht van de taken die je wilt doen en deel de dag op in stukjes. Plan in principe niet meer dan 3 taken per dagdeel in. Evalueer na elk dagdeel waar je op dat moment staat en stel je plan zo nodig bij. Hou ruimte voor onverwachte situaties die zich voor kunnen doen. Hoe flexibeler jij jezelf ten aanzien van je lijstje kunt opstellen des beter het voor jou werkt. Het is de rigiditeit die mensen zo in de weg kan zitten bij het hanteren van to do lijstjes. 

Ondersteuning
Lijkt het je fijn om dat wat je doet met aandacht te doen? Wil je graag dat een to do list voor je werkt in plaats van tegen je? En kun je hier wel wat hulp bij gebruiken, stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 14 augustus 2022

"De pijnlijke leegte van woorden"

Straalblog week 33

Taalkunstenaars
Wij, mensen, kunnen prachtige dingen doen met woorden. Woorden kunnen zorgen voor steun, begrip, verbinding, verduidelijking en leiden vaak genoeg, tot de meest prachtige boeken en gedichten. We kunnen ware taalkunstenaars zijn. Woorden kunnen ook overkomen als ‘hard’, ‘directief’ en ‘schofferend’. En woorden kunnen door iedereen op de eigen manier worden geïnterpreteerd. 

Betrouwbaarheid in het geding
Woorden krijgen tussen mensen betekenis, als het gedrag van een persoon, er ook naar is. Als iemand ‘ja’ zegt en ‘nee’ doet, dan lopen woorden en gedrag niet synchroon. Dit kan leiden tot verbazing, verwarring, teleurstelling, boosheid en verdriet. En als iemand dit een keer doet, alla. Als mensen dit gedrag vaker laten zien, dan komt de betrouwbaarheid in het geding. 

Pijnlijk leeg
In sommige situaties kunnen woorden als pijnlijk leeg worden ervaren. Als degene van wie je houdt, zegt dat jij de enige bent en de dag erna, staat die persoon te zoenen met een ander, dan verschrompelen de woorden tot lege omhulsels. Persoonlijk heb ik veel ervaring op dit stuk. Mijn moeder was verslaafd en dit zorgde er ook voor, dat zij niet betrouwbaar was. Zij heeft mij heel wat keren ‘a’ toegezegd en ‘b’ laten zien in haar gedrag. 

Blijvend beschadigd
Het leidde ertoe, dat ik haar niet meer durfde te vertrouwen en controlerend gedrag ging vertonen. Je kunt misschien voorstellen hoeveel energie dit heeft gekost? Het meest verdrietige is, dat de band blijvend beschadigd is. Je herinneringen staan opgeslagen op je harde schijf. En er hoeft maar een linkje te zijn, naar een bepaalde herinnering op dit vlak en het laatje schiet open. Je bent op die momenten waakzaam en alert. Je wilt iemand wel weer vertrouwen, alleen blijkt dit in praktijk, enorm lastig. 

Verbinding maken
Persoonlijk ben ik een groot voorstander, om de verbinding te maken, tussen wat je zegt en doet. Dit zorgt ervoor, dat je op de 1e plaats, naar jezelf toe betrouwbaar bent. Daarnaast is het zo, dat het synchroon lopen, ervoor zorgt dat je naar je omgeving toe transparant bent. Mensen weten wat ze aan je hebben. 

Berichtje sturen
Mocht je van jezelf weten, dat je regelmatig niet synchroon loopt (om welke reden, dan ook) en je wilt hier graag aan werken, schroom dan niet om mij een berichtje te sturen. We kunnen dan in een vrijblijvend en gratis telefonisch kennismakingsgesprek, de mogelijkheden bespreken. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 24 juli 2022

"Bewust vertragen"

Straalblog week 30

Meerdere activiteiten tegelijkertijd
Wat vinden we het toch fijn om praktisch bezig te zijn. Tijdens het bellen met je moeder schil je ook de aardappels, onder het spelen met je kind, kun je ook prima even appen, met je vrienden. En terwijl je luistert naar je partner, kun je ook met gemak vier keer naar de keuken heen en weer lopen, om de tafel te dekken.

Herkenbaar?
Het past perfect in ons gejaagde bestaan, waarin alles 24 uur per dag door Moet gaan. Is dit ook hoe jij het wilt? Wil jij dagelijks achter jezelf aan hollen? Of zou je het prettiger vinden om dat wat je doet ook met bewuste aandacht te doen?

Dagelijks vertragen
Mag ik je uitnodigen om dagelijks te vertragen? Een manier om te vertragen, is door minstens 1 activiteit per dag, met bewuste aandacht te doen. Je kunt denken aan iets wat je toch al doet, zoals tandenpoetsen. Poets met aandacht je tanden, proef de smaak van de tandpasta, voel de beweging van de borstel over je tanden en kiezen, spoel bewust de tandpasta weg met water en voel hoe het water door je mond gaat. 

Uitvliegen hoort erbij
Het is een feit dat je uit zult vliegen. Je gedachten zijn nu eenmaal ongeleide projectielen, die doen wat ze zelf willen. Zodra je dit opmerkt, keer je weer met je aandacht terug, naar de activiteit waar je op dat moment mee bezig bent. Je mag deze oefening zien, als het trainen van je ‘aandachtspier’ en dit vraagt inzet, de kracht van de herhaling en er tijd voor vrij maken. 

Uitdaging
Een oefening als deze vormt een heuse uitdaging voor jou en je verstand. Het is ons eigen om op de automatische piloot te handelen en hier hoeven we dus geen enkele moeite voor te doen. Vertragen, handelen met bewuste aandacht staat een stuk verder van je af en kost dan ook veel meer moeite. Het is dus absoluut geen eenvoudige oefening en ik kan uit ervaring zeggen, dat dagelijks vertragen wel ontzettend de moeite waard is!

Ondersteuning
Mocht je hier wel oren naar hebben en lijkt het je ook best lastig om dit op eigen houtje voor elkaar te krijgen, schroom dan niet en stuur mij een berichtje!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 3 juli 2022

"Een veilig harnas"

Straalblog week 27

Verstand en emoties
Je verstand en emoties gaan zeer moeilijk samen. Je kunt het herkennen aan het volgende; je maakt iets heel vervelends mee en je schiet als het ware op slot. Het lijkt alsof er een stevig fort om je heen staat waar je niet doorheen komt. Je beweegt jezelf voort in een zogenaamd veilig harnas. Je lijf zet zich schrap, je kaken klemmen stijf op elkaar en je gedachten zijn gericht op sterk moeten zijn/jezelf staande moeten houden. 

Een veilig harnas
Je mag niet laten zien dat de situatie je raakt, want dat is zwak. Het laatste wat jij wilt zijn is zwak. Daarbij wil je anderen ook niet belasten. Iedereen is ook gewend dat jij er voor hen bent, dus een andere optie is er niet. Dag in dag uit trek jij je harnas aan en houd je groot. Jij kunt dit als de beste, want je doet dit immers al jaren en tot nu toe gaat het altijd goed. 

Op je tenen lopen
Nou ja, goed. Het lijkt allemaal goed te gaan. Je merkt door de tijd heen, namelijk heus wel dat er momenten zijn, waarop je op je tenen loopt. Je zou het weleens uit willen schreeuwen, omdat je het ook niet meer overziet. En ja, je zou zelfs ook wel eens willen schuilen, in de veilige armen van iemand anders. Even niet de sterke hoeven zijn. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor jou weggelegd. Ze zien je komen!

Tijd voor verfrissing
Zolang je versmolten bent met je gedachten, zal er in de huidige situatie, geen verandering komen. Je zult keer op keer hetzelfde rondje lopen. Je verstand vertelt jou heel graag wat je wel en niet mag denken en voelen. Het is ervan overtuigd de wijsheid in pacht te hebben en wil jouw leven regisseren. Het nare is, dat je verstand enorm wispelturig is en jou behoorlijk in de war kan brengen. Het is dus belangrijk dat je leert op te merken wanneer je verstand aan het woord is. Herkenningspunten zijn onder andere: rigiditeit, zwart-wit, eenzijdige kijk op situaties, eisen en moeten. Deze punten staan hoog in het vaandel en het verstand is een zwartkijker pur sang. 

Mild kritische houding
Je doet er wijs aan om een mild kritische houding aan te nemen, zodat er meer afstand kan komen tussen jou en je verstand. Door je verstand op te merken kun je hem op een stoel zetten en lekker daar laten schreeuwen. Hij gaat er dit leven niet mee stoppen, dus het is belangrijk dat jij leert contact met jezelf te maken. Breng de signalen die je krijgt in kaart. Geef vervolgens gehoor aan die signalen. Laten ze het startsein zijn om een pas op de plaats te maken en een aantal keer diep adem te halen. 

Je ademhaling als buffer
Je ademhaling kun je zien als een buffer tussen jou en je verstand. Waar je verstand eist dat je direct moet reageren/handelen, vraag ik je om eerst stil te staan. Maak contact met jezelf en vraag waar jij nu behoefte aan hebt. Wat wil jij nu het liefst doen? Laat het antwoord dat hieruit komt je richting zijn. Neem je schreeuwende en obstakels opwerpende verstand met je mee onder je arm naar de haven waar jij naartoe wilt. Maak van de 3 A’s (Aarden, Ademhalen en Afstand innemen) je anker en werp hem uit naar behoefte. 

Gratis intake
Lijkt het jou prettig om anders met jezelf en bepaalde gedragingen/patronen om te leren gaan? Stuur mij een berichtje en we maken een afspraak voor een gratis intake.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 12 juni 2022

"Glitters en confetti"

Straalblog week 24

Zullen we spelen met glitters en confetti?

Lekker lachen, kliederen en genieten

De onbevangen ik in ons de ruimte geven


De dagelijkse verplichtingen 

Kunnen voelen als een last

En je blik versomberen


Zullen we spelen met glitters en confetti?

Heel hoog springen op de trampoline?

En verbinding maken met ons Zijn


Schud bewust de zwaarte van je af

Maak je losser van de serieusheid

Ga voelen en beleven


Zullen we spelen met glitters en confetti?

Dansen van plezier

In volledig contact met ons hart


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 22 mei 2022

"Duurzaam veranderen"

Straalblog week 21

5% van je handelen doe je met bewuste aandacht
Wat zorg ervoor dat het je keer op keer niet lukt, om bepaalde patronen te veranderen, als je dat toch graag wilt? Het volgende speelt een belangrijke rol. Slechts 5% van je handelen doe je bewust, de rest gaat onbewust. Ofwel 95% van je handelen gaat op de automatische piloot. Een verandering kan alleen plaatsvinden vanuit bewustzijn. Er is dus veel gedrag dat je automatisch doet en deze patronen doorbreek je niet makkelijk. ACT en Mindfulness zijn heel waardevol om op dit stuk in te zetten.

Uit welk vaatje tapt jouw verstand?
We hebben een verstand wat houdt van gemak. Het liefst boekt het grootse resultaten met zo min mogelijk inspanning. Anderzijds kan dit zelfde verstand veranderingen aangaan vanuit een strengheid, die zo hevig is, dat deze ondermijnend werkt. Heb jij helder vanuit welk vaatje jouw verstand tapt?

Duurzame verandering
Beide manieren zijn niet helpend en brengen je niet waar je naar toe wilt; namelijk op een duurzame manier, anders met jezelf en bepaalde neigingen omgaan. Om tot werkelijke verandering te kunnen komen is het belangrijk, dat je eerst kunt accepteren, waar je nu staat. Er bestaan echter nogal wat misverstanden over wat acceptatie nu werkelijk is, dus dit wil ik eerst uit de doeken doen. 

Keuzemoment
Voor je verstand houdt acceptatie in dat je in je neiging/patroon berust. Accepteren is verre van hetzelfde als berusting. Berusting is passief en het erbij laten. Accepteren houdt helemaal niet per se in dat je het erbij laat. Het is de eerste stap; je creëert ruimte. Door die ruimte ontstaat een keuzemoment. Dan kun je kiezen hoe je wilt reageren en één van je keuzes kan zijn; het erbij laten. Het gaat erom je op de juiste afstand te verhouden tot je gedachten en gevoelens. Zorgen dat je er niet in verdrinkt en ze ook niet verdringt. Treed ermee in contact met zachtheid en met gevoel, maar zonder dat jij het gevoel wordt! 

Inchecken bij jezelf
Belangrijk onderdeel in het proces van gedragsverandering is ook, dat je met regelmaat bij jezelf incheckt; een bewuste pas op de plaats maakt. We leren dat stilstand achteruitgang is, maar het is juist de sleutel tot vooruitgang. Als je steeds maar onderweg bent wordt het lastig om te groeien en je te verbinden met jezelf. Alles wat je nodig hebt, dat heb je en alles wat je hebt is wat je nodig hebt!

In kaart brengen
Je kunt jezelf helpen door in kaart te brengen waar voor jou de schoen wringt en wat je in jouw beleving nodig hebt om van weten naar doen te komen. Kun je hier voor je gevoel wel een beetje steun in gebruiken mail, app of bel mij om een afspraak te maken en we gaan aan de slag.

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl