zondag 28 november 2021

"Liever vergeten dan opgemerkt"

 StraalBlog week 48

Stokstijf in bed
Zo diep mogelijk verscholen
Op scherp bij ieder geluid
Ben ik liever vergeten dan opgemerkt

Voetstappen in de gang
Hart kloppend in mijn keel
De uren verstrijken
Voorzichtig kruip ik uit bed

Luid gesnurk vanaf de bank
De woonkamer een slagveld
Boos, verdrietig en vol onmacht
Schud ik haar heen en weer

Ze is als een slappe pop in mijn handen
De ochtend gloort
Twee levens naast elkaar
Dagdromend over een bestaan zonder angst

Met een moeder op wie ik kan bouwen en vertrouwen
Hoop doet leven
In de perioden zonder afhankelijkheid
Komt haar werkelijke ‘ik’ tot uiting

Van mijn hart naar de jouwe
Spreken wij dezelfde taal
Zijn we verbonden
En is de liefde leidend


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 


zondag 14 november 2021

"Hoe lang zijn jouw tenen?"

 StraalBlog week 46

Ontzettend lange tenen
Je verstand, die van mij heet Annie, heeft weinig nodig om op haar tenen getrapt te worden. Ze zijn nogal lang namelijk. Als Annie iets in haar kop heeft, dan heeft ze het niet in haar kont. En ze vindt alles prima zolang anderen met haar meedoen, maaaaar als dit niet het geval is, dan kan Annie geïrriteerd reageren. En ze steekt dit niet onder stoelen of banken. 

Dwingend van aard
Annie kan verbaal dwingend en overtuigend uit de hoek komen. Zij gaat net zo lang door, zodat de ander overstag gaat. Waar Annie ook heel bedreven in is, is de afdeling ‘toneel’. Ze schroomt niet om alles uit de kast te halen en zet haar “Ik ben heel zielig, als je mij niet mijn zin geeft en dit wil jij vast niet op je geweten hebben” masker op. Dit toneelstuk gaat gepaard met de ‘snik’ in haar stem en verdrietige blik in haar ogen. Heb je beeld??

Annie is net een blok beton
Omgaan met tegenslagen en als situaties anders verlopen, dan Annie in haar hoofd heeft, zijn ook niet haar sterkste kanten. Je kunt de programmering  van Annie vergelijken met een blok beton. Annie is verre van flexibel en ze kan dit ook niet leren. Is dit dan wat het is? Nee hoor! Jij kunt Annie haar lange tenen leren opmerken. Als je merkt, dat je in een situatie heftig en eigenlijk over the top reageert, dan kun je ervan op aan dat Annie aan het woord is. 

Oefen en creëer ruimte
Annie is rap van tong en dat zorgt ervoor, dat je misschien in het begin van je oefenproces, nog achter haar aan loopt. Dit hoort erbij. Je kunt altijd op een situatie terugkomen en waar jij het op zijn plaats vind, je excuus aanbieden. Hoe meer je oefent, des te sneller je Annie door krijgt en haar op een krukje kunt zetten. Zo creëer je ruimte. Op deze manier kun je naar een assertieve manier van reageren komen, die zowel naar jezelf als de ander respectvol is. 

Behoefte aan een stukje steun?
Herken je jouw Annie in dit stuk en lijkt het je prettig om anders met je lange tenen om te gaan? Stuur me een berichtje en we bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 31 oktober 2021

"Lang leve een shotje feel good"

StraalBlog week 44

Shotje feel good
Je verstand (de mijne heet Annie) is gericht op ervaringen, die op korte termijn, bevrediging geven. Hier vanuit bezien, is het dus helemaal niet vreemd, dat we makkelijk grijpen naar allerlei middelen en manieren (alcohol, drugs, eten, sporten, eten e.d.) die ons een shotje feel good kunnen bieden. 

Zeker als het ons kan helpen om weg te komen van verdriet, stress, angst en pijn ziet Annie geen bezwaren als je jezelf tijdelijk verdoofd. Het even ‘vergeten’ van de ellende en je weer fijn en rustig voelen, scoren hoog bij Annie. 

De afhankelijkheid is geboren
Annie overziet de consequenties niet op de lange termijn, dus zij zal je blijven aansporen om in voor jou vervelende situaties, een middel te nemen wat jou weer doet ontspannen/oppeppen. De kans is aanzienlijk, dat je steeds vaker en met kortere tussenpozen naar een middel zal grijpen. De afhankelijkheid is geboren.

Annie is ontzettend wispelturig
Annie is ook heel wispelturig en gooit je in je hoofd alle kanten op. Aan de ene kant houdt ze jou in de greep, door te zeggen, dat jij een leven zonder middelen niet aan kunt. En anderzijds schreeuwt Annie, als je jezelf de volgende dag ellendig voelt, hoe dom je bent dat je weer gebruikt hebt. Pfff en dan te bedenken dat Annie dit heen en weer geping pong een leven lang kan volhouden. Het zou zomaar weer een reden kunnen zijn om jezelf te willen verdoven….

Afhankelijkheid als ziekte
De meest voorkomende manier om met een vorm van afhankelijkheid om te gaan, is om het een ziekte te noemen. En als je van deze ziekte wilt genezen moet je het middel niet meer gebruiken. Als helpende techniek wordt “zelfcontrole” aangereikt. Je moet elke dag weer heel hard je best doen om je tegen de verleiding van het middel te wapenen. Dit betekent ook, dat je je leven lang bezig bent met het vechten tegen de verleiding. Je komt op deze manier niet voorbij je afhankelijkheid. De terugvalcijfers zijn schrikbarend. Het onderdrukken van gedachten en gevoelens, zorgt er juist voor, dat je nog meer naar het middel gaat verlangen. 

Wat ontleen je aan de verslaving?
De sleutel tot het stoppen met een verslaving kan beginnen bij het erkennen dat je afhankelijkheidsgedrag vertoont en onder ogen komen welke voordelen de verslaving voor jou heeft. Verslavingen bezitten namelijk ook positieve functies. Wat biedt de verslaving jou, ook al weet je dat het slecht voor je is? Als je dat helder hebt kun je kijken naar wat deze manier van omgaan met jezelf jou kost. 

Wat gun jij jezelf?
Dwing jezelf niet om te stoppen met je verslaving. Richt je vooral op welk leven jij jezelf gunt en welke keuzes je daarvoor hebt te maken. Hoe zou je leven eruit zien zonder verslaving? Neem een houding aan van compassie en mededogen naar jezelf. Maak een plan en laat je helpen door je omgeving/professionals. ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een helpende methode om anders met jezelf en je beperkende gedachten en gevoelens te leren omgaan. Meer weten? Bel en/of mail me voor meer informatie.

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 17 oktober 2021

"Pijn is niet leuk, pijn is niet fijn; zullen we het uitgummen?"

StraalBlog week 42 

Harde schijf
Door de jaren heen heb je allerlei ervaringen opgedaan. Hilarische, nare en misschien ook wel levensingrijpende ervaringen. De leuke gebeurtenissen staan net als de pijnlijke op je harde schijf. We houden niet van pijn en zouden het liefst de heftigste gebeurtenissen uitgummen. Door heel hard te werken en afleidingen te zoeken hoop we dat de pijn minder hevig wordt. Op korte termijn zal dit zeker lukken. We maken liever van iets naars iets moois, dan dat we er mee zijn voor wat het is. We zijn heel bedreven in het vermijden en controleren van pijn en de mensen om ons heen ook, dus het lijkt de beste oplossing. Gekeken naar onze programmering is deze benadering heel logisch. Ons verstand weet zich geen raad met ongemak en zal er alles aan doen om ons er van weg te houden.

Maak een lange neus
Het boek met excuses om niet stil te staan bij de pijn is oneindig en het lijkt nog hout te snijden ook, dus wie ben jij om hier tegenin te gaan? Toch zou je jezelf een groot cadeau geven als je er wel tegen in gaat. Je kunt een hele lange neus maken naar je verstand door momenten te nemen om te zijn met de pijn.  Kijk aan waar je nu zo hard van weg loopt en ervaar dat je er na het aankijken nog steeds bent. Pijn is niet leuk, pijn is niet fijn en het is onvermijdelijk. Pijn hoort bij het leven en het uit de weg willen gaan is eigenlijk kansloos. Je doet jezelf er zo mee te kort door dit na te streven.

Je bent een geheel
Leer je verleden te verweven in het heden. Je ervaringen zijn stukjes van jou en door er naar te kijken in plaats van erin op te gaan, er één mee te zijn kun je voelen dat de pijn jou niet meer regeert. De pijn is er. Punt. Net als gedachten en gevoelens er zijn. Het is juist het verzet ertegen wat van je pijn een lijden maakt. Je kunt met je nare ervaringen jezelf ook naar de haven van jouw waarden bewegen. Je hoeft niet eerst alles overwonnen te hebben voordat je mag doen wat jij werkelijk wilt. Leven! Je bent een geheel. Je bent niet je verleden. Het verleden is er en zal er altijd zijn. Het is aan jou welke plek het in jouw leven inneemt. 

Vrijblijvend intake gesprek
Lijkt het je prettig om jezelf losser te bewegen van je gedachten en gevoelens? Stuur mij een berichtje en we kunnen een vrijblijvend intake gesprek over de mogelijkheden voeren!

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 3 oktober 2021

"Gevangen in schuld en schaamte"

 StraalBlog week 40

Gevangen in schuld en schaamte
Verliefd zijn op de broer van je partner, een kind van je minnares hebben, meer van je ene dan van je andere kind houden, schulden hebben, verslaafd zijn aan eten. Het zijn een aantal voorbeelden, waar wij over het algemeen, niet makkelijk mee naar buiten treden. Schaamte en in sommige gevallen ook schuldgevoel, zorgen er voor dat je dit voor jezelf houdt.

Letterlijk druk voelen op je schouders
Gevoelens van schaamte en schuld drukken letterlijk op je schouders. Ze voelen zwaar en halen de glans van je dagelijks leven af. Deze gevoelens, kunnen je allerlei klachten opleveren, zowel psychisch (somber, piekeren, slecht slapen, lusteloos, onrust) als lichamelijk (hoofdpijn, buikpijn, pijn in je nek, schouders of onderrug).

Controle en vermijding
De natuurlijke neiging van ons als mens is, om alles wat we als onprettig ervaren, zo snel mogelijk uit de weg willen ruimen. We zijn hier heel bedreven in en al snel treden ‘controle’ en ‘vermijding’ op. Op korte termijn zal je opluchting ervaren. Op lange termijn ga je ervaren, dat deze gedachten en gevoelens de kop weer op steken. Meestal nog heviger dan voorheen.

Observeren als sleutel
Je mag oefenen om je gedachten en gevoelens uit te nodigen en deze niet te veroordelen. Observeer en probeer ze niet op te lossen, te onderdrukken, te bevechten of te vermijden. De gedachten zijn er. Door ze de ruimte te geven om er te zijn blijf je uit het gevecht met jezelf. Die energie, kun je aanwenden, om je waarden op dit deel te onderzoeken.

Begrip als ingang tot groei
Nadenken over je gedrag prima. Het zorgt ervoor, dat je keuzes kunt maken en daarnaar kunt handelen. Je kunt jezelf afvragen, wat jouw actie over jou zegt en wat je in het vervolg, anders aan kunt pakken. De ruimte zit hem in het reflecteren, waardoor jij jouw handelen, in de context kunt plaatsen. Begrip als ingang tot groei!

Stukje steun
Mocht je na het lezen van dit blog behoefte hebben aan steun, stuur me dan een mailtje of een appje. Het kan fijn zijn om met een onafhankelijk iemand te delen en te kijken naar wat voor jou helpend is. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 19 september 2021

"Checken is zoooo overrated"

StraalBlog week 38

Invullen voor de ander
In onze dagelijkse communicatie kan er in no time van alles mis gaan. Het lezen van elkaars gedachten is hier een belangrijk onderdeel van. In het hoofd van de ander kruipen is zo gebeurd. Het lijkt wel vanzelf te gaan. Onze gedachten gaan razendsnel en voor je het weet vul je voor de ander, ook nog zijn gedachten in. Je kunt een dagtaak hebben met het uitvliegen naar wat de ander allemaal wel zal denken.

De voordelen
Er kleven zogenaamde voordelen aan het invullen van gedachten. Jij wee namelijk precies hoe iets in elkaar steekt, waardoor je het niet bij de ander hoeft te checken. Het lijkt jou in tijd te schelen, omdat je dit allemaal op afstand kunt doen. Waar je ook bent, hoe laat het ook is; gedachten lezen kun je altijd en overal. Heerlijk toch?!

Glazenbol bij de vuilnis
Tijd om je uit deze droom te helpen. Zet je glazen bol maar bij de vuilnis. Je kunt met de beste wil van de wereld de gedachten van een ander niet lezen. Natuurlijk kun je door goed te kijken naar iemand, een inschatting maken hoe het met hem gaat. Ook kun je op grond van, hoe je een persoon kent, inschatten welke keuze hij in een bepaalde situatie zal maken. Je kunt het zelfs bij het juiste eind hebben.

Jouw bril
Toch is het wijs om bij de ander te checken of het klopt wat jij denkt te zien en te horen. Je kijkt en luistert namelijk vanuit je eigen referentiekader. Het is jouw waarheid, die je projecteert op de ander. Het is goed om je hier bewust van te zijn. Naast dat het jou veel energie kan kosten om de gedachten van een ander in te vullen, is het ook zo, dat je de ander aan de zijlijn zet.

Geen eerlijke kans
Je geeft iemand geen eerlijke kans, als je niet de moeite neemt, om jouw gedachten bij hem te verifiëren. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat die ander iets totaal anders denkt dan jij. Op deze manier is een misverstand zo geboren, want jij weet het namelijk zeker…

Onzekerheid en uitvliegen gaan hand in hand
Onzekerheid en uitvliegen naar het hoofd van de ander gaan vaak samen. Alsof jij jezelf kunt beschermen door op voorhand te bedenken, wat de ander zal denken en voelen. Door jouw waarheid te maken kun je anticiperen op de situatie…denk jij.

Wat kun je beter doen? Checken, checken en nog eens checken. Je kunt jezelf helpen door te uiten wat er in je omgaat en door te vragen: “Klopt het wat ik denk?”. Op die manier kun je ruis tussen jou en de ander voorkomen.

Herkenning?
Herken jij jezelf in dit blog en vind je het ook lastig om niet uit te vliegen naar het hoofd van de ander? Ik help je graag! Stuur me een berichtje om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 5 september 2021

"Roofbouw en de rekening"

StraalBlog week 36

Afstreepkalender
Wekenlang kijk je uit naar je welverdiende vakantie. Wat ben je daar aan toe zeg! Even geen verplichtingen en alles doen op je eigen moment. Geen wekker zetten, geen gehaast tijdens het ochtendritueel, geen gestress in de spits, hmmmm, dat klinkt als muziek in de oren. Het is dat je jezelf er te oud voor vindt, maar je zou het liefst een afstreepkalender maken.

Continue voelbare druk
De afgelopen periode is het enorm druk op je werk. Teveel taken met te weinig mensen, waardoor er een continue druk voelbaar is, om aan alle verzoeken en verplichtingen te kunnen voldoen. Elke dag kom je afgepeigerd thuis. Sporten en sociale afspraken schieten er bij in, omdat je er geen puf voor hebt. Na een werkdag heb je alleen nog de behoefte om op de bank te ploffen. Je merkt ook dat je er chagrijnig van wordt, want je vindt het helemaal niet leuk om je leven op deze manier te leven. Die vakantie is dus meer dan welkom om weer helemaal op te laden.

Letterlijk gevloerd
In praktijk worden mensen nogal eens teleurgesteld als het eenmaal zover is. Je zult de eerste niet zijn die ziek wordt als alle druk wegvalt. Op dat moment komt alle opgebouwde spanning en vermoeidheid eruit en word je letterlijk gevloerd. Je hebt jezelf lange tijd niet in acht genomen en bent over je grenzen heen gegaan. Naast het ziek kunnen worden, zijn veel mensen ook teleurgesteld als ze merken, dat twee weken vrij er niet voor heeft gezorgd dat ze volledig opgeladen zijn om weer vol goede moed het werk te hervatten.

Voorkomen is beter dan genezen
De opgebouwde spanning heeft tijd nodig om je lijf en geest te verlaten. Het wisselt van persoon tot persoon hoe lang hiervoor nodig is. Het beste zou zijn als je het in het vervolg niet zover laat komen dat je roofbouw op jezelf pleegt. Voorkomen is beter dan genezen nietwaar? Je kunt jezelf helpen door je spanningssignalen helder te hebben. Hoe eerder je namelijk door hebt dat je gespannen raakt des te beter het is. Zie je signalen als een rood stopsein en luister ernaar in plaats van ze te negeren. Je lijf en geest hebben je namelijk iets te vertellen.

Waar heb IK behoefte aan?
Naast het opmerken van je signalen is het van groot belang dat je een pas op de plaats maakt en jezelf een aantal vragen stelt; hoe voel ik me op dit moment, waar voel ik het in mijn lichaam, waar heb ik behoefte aan en wat kan ik doen om hier gehoor aan te geven? Het contact maken met jezelf is nodig om te voorkomen dat je aan je grenzen voorbij gaat. Jij bent de basis en jouw welzijn staat voorop! 

Naast de contactmomenten wil ik je uitnodigen om jezelf elke dag te trakteren op een ‘vakantiemoment’. Een moment waarin jij doet waar je energie van krijgt, blij van wordt en ontspannen van raakt.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl