zondag 8 december 2019

"Erfenissen van het verleden"

StraalBlog week 50
“Erfenissen van het verleden”

Enerverende jeugd
Nadia (49) heeft een enerverende jeugd gehad. Haar ouders zijn gescheiden toen zij 8 jaar was. Het beeld wat Nadia over haar vader mee heeft gekregen is verre van rooskleurig. Haar vader zou een onbetrouwbare rotzak zijn, die haar moeder en haar in steek heeft gelaten.

Vroeg volwassen
De moeder van Nadia kon de scheiding niet verkroppen en zij vluchtte in de drank. Nadia heeft een veilige jeugd moeten ontberen. Zij kon geen kind zijn, omdat ze de zorg voor haar moeder op zich moest nemen. Nadia heeft zichzelf, vanuit overleving, een structuur aangemeten die haar houvast in het dagelijks leven bood. Naast de structuur, heeft zij ook allerlei overtuigingen over zichzelf en de omgeving, haar volwassen leven mee ingenomen.

Beklemmend gevoel
In het hier en nu heeft Nadia last van deze overlevingsmechanismen en overtuigingen. Ze beklemmen haar en zij wil graag leven in plaats van overleven. Nadia besluit om samen met mij op avontuur te gaan. Ze ervaart in dit proces de nodige weerstand. Nadia heeft immers jarenlang op de automatische piloot geleefd en nu wordt de hele boel op zijn kop gezet. Rotsvaste overtuigingen en mechanismen worden in twijfel getrokken. En op gepaste afstand kritisch bekeken.

Onder ogen komen van je angst
Nadia ervaart angst, omdat ze nu weet wat ze heeft en niet weet wat er voor in de plaats komt. Heel invoelbaar. En om tot een andere benadering van zichzelf en de buitenwereld te komen, heeft ze haar angsten onder ogen te komen. Door het aankijken van de angsten in plaats van deze uit de weg te gaan, ervaart Nadia dat zij sterker is dan zij zichzelf voorhield.

Een liefdevolle houding
Het wordt steeds duidelijker voor Nadia, dat zij een volwassen vrouw is en niet meer het kleine meisje, dat afhankelijk is van de grillen van haar moeder. Nadia leert stapje voor stapje een liefdevolle houding aan te nemen, waardoor zij zichzelf met al haar kanten en ervaringen leert omarmen. Nadia durft nu keuzes te maken, die goed zijn voor haar. Ze verrast zichzelf, door activiteiten te ondernemen buiten de voor haar bekende paden en het maakt haar blij en trots!

Herken jij jezelf?
Herken jij jezelf in het verhaal van Nadia? Heb je behoefte aan ondersteuning en een andere kijk? Neem vrijblijvend contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!

Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 24 november 2019

"Stil in mij"

StraalBlog week 48

“Stil in mij”

De zachtheid van je Zijn
Een blik die raakt
Jouw ogen die echt Zien
Het maakt me stil

Intense seconden
Die eeuwig lijken te duren
Zonder woorden toch een gesprek
Tintelingen tot in mijn ziel

Van hart tot hart
Een verbintenis die oneindig duurt
Raakt mijn hand de jouwe
En draag ik jou bij mij


www.straal-denhaag.nl

zondag 10 november 2019

"Laat je probleem eerst eens een probleem zijn"

StraalBlog week 46
“Laat je probleem eerst eens een probleem zijn”

Problemen moeten opgelost worden
De meesten van ons zijn er niet zo goed in om een probleem een probleem te laten zijn. Logisch, want we hebben een verstand, dat in de start blokken staat om het probleem direct op te willen lossen. Met problemen op praktisch gebied werkt deze houding meestal prima. Zodra er emoties in het spel komen kan het juist goed zijn om het probleem eerst een probleem te laten zijn. Om in eerste instantie niets anders te doen, dan het probleem de ruimte te geven.

Niks doen is geen optie
Bovenstaande schiet bij je verstand op zeker het verkeerde keelgat in. Als ik mijn Annie nu aan het woord laat zegt ze het volgende: “Ben je niet goed bij je hoofd? Je gaat zorgen dat dit probleem de wereld uitgaat en wel nu meteen. Niks doen is geen optie”.
Problemen geven ons vaak drukke gedachten en bijbehorende onrustige gevoelens. En laat Annie hier nu geen kant mee op kunnen. Die gedachten en gevoelens moeten weg! Ik wil je uitnodigen om een oefening te doen, die haaks staat op je programmering. Hij heet “De kuil” en geeft het probleem juist de ruimte om er te mogen zijn.

De kuil oefening
Als je merkt dat je druk bent in je hoofd over een gebeurtenis, dat in jouw beleving een probleem vormt, dan mag je het volgende doen. Zoek een rustige plek op en zorg dat je met beide voeten de grond voelt. Zet een timer op 4-5 minuten. Als je het prettig vindt sluit je je ogen en anders kijk je naar een vast punt voor je.

Concentreer je op de gebeurtenis die jou drukke gedachten/gevoelens bezorgd. Laat alle gedachten en gevoelens die door je concentratie op de gebeurtenis tot je komen. Je hoeft niets te veranderen aan wat er tot je komt. Ondertussen adem je rustig in en uit.
Als de timer afgaat adem je nog een 8 tal keer bewust in en uit en sta je nog even stil bij wat deze oefening voor je heeft gedaan.

Nieuwe ervaringen opdoen
Als het aan jouw verstand ligt, doe je deze oefening niet en schiet je hem bij voorbaat af. Ik hoop dat jij een lange neus maakt door deze oefening wel te doen! Laat je me even weten hoe je “de kuil” oefening hebt ervaren?

Groet!

Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 27 oktober 2019

"Opgeven is voor mietjes"

StraalBlog week 44
“Opgeven is voor mietjes ”

Van een mug een olifant maken
Annie (je verstand) kan voor behoorlijke onrust zorgen. Ze is goed in staat om van een mug een olifant te maken en jou daar volledig in te betrekken. Voor je het weet ga je op in je gedachten en beland je in een strijd met Annie. Jij wilt dat de rust in jezelf terugkeert en Annie denkt daar anders over. Het getouwtrek is een feit.

Touwtrekken met Annie
Annie laat het touw niet los en zal blijven trekken tot je omvalt en opgeeft. Jij wilt ook niet voor haar onderdoen en doet je stinkende best om van haar te winnen. Voor je het weet ben je een uur verder en merk jij, dat je energie op aan het raken is. Aan de overkant zie je een krachtige vastberaden Annie staan, die nog energie voor 10 heeft.

Stilstaan
Je baalt ontzettend, omdat je merkt dat je deze touwtrekwedstrijd niet meer lang vol kunt houden. Je mag een moment stil gaan staan bij de volgende vragen: brengt het continueren van deze strijd wat je wilt? Levert het dagelijks gevecht met Annie je werkelijk zoveel op, dat je hier tot in den treure mee door wilt gaan? Als je antwoord volmondig ‘ja’ is, dan wens ik je een prettige voortzetting toe!

Opgeven
Als je twijfelt dan wel een ‘nee’ ervaart, mag je een keuze maken, die op dit moment wellicht, niet zo voor de hand liggend is. Een keuze die voor jouw gevoel misschien gaat over opgeven. En laat dat nu het laatste zijn wat je wilt. Opgeven is voor mietjes en niets voor jou. Jij bent een bikkel, een doorzetter en een vechter! Mmm, alsof ik Annie hoor….

Stel je nu eens voor
Ik neem je mee naar het volgende beeld; Annie en jij staan druk trekkend aan het touw te zweten en te zwoegen. Stel je nu eens voor, dat je het touw los laat. Wat gebeurt er dan? Wat zie je nu voor je?

Ook ik had er een handje van om te blijven touwtrekken met Annie. Zij vond het prima en was altijd klaar om de strijd aan te gaan. En nu begrijp ik de reden. Annie wist, dat zolang ik aan het touw zou blijven trekken, zij als winnaar uit de bus zou komen. Ik werd er moedeloos van en wilde niet meer in een dagelijks gevecht met Annie belanden.

Twee handen vrij
Mijn leven ‘leven’ was wat ik wilde en om dat te kunnen doen, had ik het touw los te laten. Toen ik dat een keer had gedaan en zag dat Annie achterover kukelde, kwam er een bevrijdende rust over mij heen. Door de strijd bij Annie te laten had ik weer twee handen vrij! Ik hoop dat jij ook het touw los durft te laten, zodat je nieuwe ervaringen op kunt doen. Wil je toch graag ondersteuning? Stuur mij een berichtje en we nemen de mogelijkheden door.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl






zondag 13 oktober 2019

"In de boksring met Annie"

StraalBlog week 42
“In de boksring met Annie”

Bont en blauw op de grond
Bont en blauw lig ik voor de zoveelste keer op de grond. Weer bijna knock out geslagen door mijn tegenstander. Ik strompel overeind en mijn uitdager staat mij aan te kijken met een blik van ‘kom op nou, je bent toch geen mietje?’. Hoe goed ik ook weet, dat ik beter niet weer het gevecht heb aan te gaan, tuin ik er toch in. Ik raap mezelf bij elkaar en doe mijn bokshandschoenen aan. Het zal me toch wel een keer lukken om mijn uitdager te verslaan?

Slechts één winnaar
Na jarenlang knokken kan ik je vertellen geen enkel gevecht gewonnen te hebben. Heel frustrerend en teleurstellend. Ik heb er onnoemelijk veel tijd en energie in gestoken met de hoop als winnaar uit de strijd te komen. Al die tijd was er maar één winnaar en dat was Annie, mijn uitdager, mijn verstand. Wat heeft zij een uithoudingsvermogen, overtuigingskracht en de gave om te ondermijnen.

Kansloze missie
Nadat ik in contact was gekomen met ACT (Acceptance and Commitment Therapy) begreep ik, dat het een kansloze missie was, die ik voerde. Ik had mijn gevecht met Annie te staken, want zij zou het nooit opgeven. Annie zal mij tot ik mijn ogen sluit blijven uitdagen en verleiden om de handschoenen aan te trekken. Het is aan mij om ze uit te laten en afstand in te nemen van Annie en haar trukendoos.

Ademhalen
Als het aan Annie ligt kom ik met mijn hoofd uit mijn hoofd….En de ervaring leert, dat dit niet lukt. Wat mij onder andere helpt, bij het afstand innemen van Annie is, contact maken met mijn ademhaling. Door af te dalen naar mijn ademhaling en daarmee dus ook naar mijn lichaam, ben ik meer geaard en in het hier en nu. Ik ben bewuster aanwezig en meer in contact met mezelf. Hierdoor kan ik Annie een stuk makkelijker links kan laten liggen, waardoor ik mijn eigen koers bepaal.

Ondersteuning
Wil jij ook niet langer met jouw Annie in de boksring staan en leren hoe je anders met jezelf om kunt gaan? Stuur me een berichtje en ik neem contact met je op!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 29 september 2019

"Ik ben niet mijn gedachten"

StraalBlog week 40
“Ik ben niet mijn gedachten”

Gehecht aan mijn gedachten
Jarenlang heb ik veel betekenis gehecht aan mijn gedachten. Vaak genoeg versmolt ik met de gedachten die door mijn hoofd gingen en dit zorgde ervoor, dat ik mijn gedachten was. Ik kon op momenten letterlijk gebukt gaan onder de zware inhoud, die uit mijn hoofd, zo mijn lijf indaalde. Het vastpakken van mijn gedachten en het opgaan in de maalstroom gebeurde voor ik er erg in had. Binnen enkele minuten verdwaalde ik in die veelheid aan gedachten. Van de ene gedachte kwam ik in de andere en zo ging het soms wel urenlang door. Uren die ik aan niets anders meer kon besteden. Ik wilde graag meer rust en ruimte in mezelf ervaren en die is gekomen met de geboorte van Annie.

Vergroten en verzwaren van gedachten
Annie is mijn verstand en zij is chef de Clinique in mijn hoofd. Zij kan in no time zorgen voor het verzwaren en uitvergroten van mijn gedachten over mezelf en/of situaties. En zo kan het dus gebeuren, dat ik er één mee wordt. Wat hier niet in meehelpt, is dat het vaak ook nog eens ontzettend waar klinkt, wat Annie mij vertelt. Ik merkte, dat ik afstand tot mijn gedachten nodig had, om weer bij mezelf te kunnen komen.

De sleutel tot meer afstand
De sleutel tot meer afstand kunnen innemen, lag voor mij, in het leren kennen van Annie. Haar eigenschappen, voorkeuren en neigingen in bepaalde situaties, werden steeds duidelijker voor me. En hierdoor lukte het mij stap voor stap, om de Annie in mezelf te gaan opmerken en herkennen. De vraag die ik vaak aan mezelf stel is: Wie is er nu aan het woord? Is het Annie of ben ik het? Als Annie aan het woord is, merk ik dat onder meer aan het taalgebruik. Annie is grof in de mond en in staat om mij, dan wel iemand anders tegen de muur te spugen. Ook is Annie zwart-wit en naar buiten toe gericht. Allemaal signalen voor mij om Annie op een eigen krukje neer te zetten.

Jouw Annie leren kennen?
Annie houdt zolang ik leef haar mond niet en zal zich met mij (en anderen) blijven bemoeien. Dus ook het neerzetten van Annie op een krukje betekent niet dat zij stil zal zijn. Het geeft mij wel meer ruimte om te ervaren, dat ik gedachten heb en ze niet hoef te zijn!

Herken je jezelf in dit blog en wil je graag jouw Annie leren kennen? Ik heb in april van dit jaar het boek “Mag ik je voorstellen aan Annie?” uitgegeven. Dit boek kan helpend zijn in je ontdekkingstocht en hoe je anders met jouw Annie om kan gaan. Lijkt het je fijn om een persoonlijke sessie met mij te doen, stuur me dan een berichtje en we gaan samen aan de slag.

Hartgroet van Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 15 september 2019

"De lange tenen van Annie"

StraalBlog week 38
“De lange tenen van Annie”

Snel op de tenen getrapt
Annie (je verstand) heeft niet veel nodig om op haar tenen getrapt te worden. Ze zijn nogal lang namelijk. Als Annie iets in haar kop heeft, dan heeft ze het niet in haar kont. En ze vindt alles prima zolang anderen met haar meedoen, maaaaar als dit niet het geval is, dan kan Annie geïrriteerd reageren. En ze steekt dit niet onder stoelen of banken.

Annie krijgt graag haar zin
Annie krijgt graag haar zin en als zij dit om welke reden dan ook niet krijgt, dan kan zij op verschillende manieren reageren. Annie kan verbaal heel dwingend en overtuigend uit de hoek komen. Zij gaat net zo lang door, zodat de ander overstag gaat. Waar Annie ook heel bedreven in is, is de afdeling ‘toneel’. Ze schroomt niet om alles uit de kast te halen en zet haar “Ik ben heel zielig, als je mij niet mijn zin geeft en dit wil jij vast niet op je geweten hebben” masker op. Dit toneelstuk gaat gepaard met de ‘snik’ in haar stem en verdrietige blik in haar ogen. 

Omgaan met tegenslagen
Omgaan met tegenslagen en als situaties anders lopen, dan Annie in haar hoofd heeft, zijn ook niet haar sterkste kanten. Je kunt de programmering  van Annie vergelijken met een blok beton. Annie is verre van flexibel en ze kan dit ook niet leren. Is dit dan wat het is? Nee hoor! Jij kunt Annie haar lange tenen leren opmerken. Als je merkt, dat je in een situatie heftig en eigenlijk over the top reageert, dan kun je ervan op aan dat Annie aan het woord is.

Oefen en creëer ruimte
Annie is rap van tong en dat zorgt ervoor, dat je misschien in het begin van je oefenproces, nog achter haar aan loopt. Dit hoort erbij. Je kunt altijd op een situatie terugkomen en waar jij het op zijn plaats vind, je excuus aanbieden. Hoe meer je oefent, des te sneller je Annie door krijgt en haar op een krukje kunt zetten. Zo creëer je ruimte. Op deze manier kun je naar een assertieve manier van reageren komen, die zowel naar jezelf als de ander respectvol is.

Herken je jouw Annie in dit stuk en lijkt het je prettig om anders met je lange tenen om te gaan? Stuur me een berichtje en we bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl