zondag 24 januari 2021

"Een dag niet volgepland, is een dag niet geleefd"

StraalBlog week 4

Agenda overvol
Annie, je verstand, plant je dagen het liefst overvol. Slapen en rusten doe je als je oud bent. Annie houdt namelijk niet van getreuzel. Ze eist dat je alles in een hoog tempo doet. Helaas zijn de gevolgen van haar gejaag voor jou, want door al dat gejaag ervaar jij stress, onrust, hoofdpijn en noem maar op. 

Sta vooral niet stil
Annie ziet als bijkomend voordeel, van al dat rennen en vliegen, dat je niet hoeft stil te staan bij, hoe het werkelijk met je is…..Stel je toch eens voor wat je tegen kunt komen aan gedachten en gevoelens. Het idee alleen al beangstigd Annie tot en met. 

Onthaasten
Toch wil ik jou uitnodigen om te gaan oefenen met onthaasten. En onderstaande oefening kan je hier bij helpen.  Pak je agenda er eens bij. Hoe ziet de aankomende week eruit? Aan de drukke kant? Misschien eigenlijk wel te druk? 

Hoor je jouw Annie al? Te druk? Te druk bestaat niet! Kom op zeg, wat een geneuzel.

Maak een lange neus
Maak een lange neus naar Annie, door te kijken of je een afspraak/activiteit kunt afzeggen, dan wel verzetten, zodat je je energie beter kunt managen en je minder geleefd wordt.

Blader dan eens verder door. Is je agenda daar wat leger? Zet een kruis op een lege dag en hou die dag dan ook echt vrij. 

Wil je bovenstaande diep van binnen wel heel graag in de praktijk brengen en merk je, dat je jouw Annie, hier niet op gepaste afstand kunt houden? Stuur mij dan een berichtje en we gaan samen aan de slag.

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 10 januari 2021

Leef je droom

 StraalBlog week 2

Waar droom je van?
Waar droom je van? Van welke ideeën en beelden krijg jij een lach op je gezicht? Annie, je verstand, heeft meer dan genoeg redenen om je vooral te laten dromen. Dromen is namelijk veilig, want je hoeft nergens écht aan te beginnen. En als je dan toch ergens aan begint, gaat Annie zich ermee bemoeien en doet ze zogenaamd bezorgd.

Eigen praktijk
Ik droomde van het starten van een praktijk voor coaching. Het idee om mensen te mogen begeleiden op de manier die bij mij past zonder allerlei beperkingen die ik voelde in een organisatie (o.a. administratieve handelingen waar geen einde aan kwamen, vergaderingen waarin alles eigenlijk al besloten was, regels om te kunnen voldoen aan de eisen van zorgverzekeraars) maakte mij ontzettend blij. 

Bemoeizucht
Mijn blijdschap werd al snel overschaduwd, door de bemoeizucht, van een bezorgde Annie. Wist ik wel dat ik als ik voor mezelf zou beginnen, ik geen financiële zekerheid meer zou hebben? Het ene na het andere rampscenario gooide Annie mijn hoofd binnen. Alle scenario’s hadden te maken met de angst om niet rond te kunnen komen. Annie houdt van zekerheid en heeft graag controle over hoe het leven loopt. 

In het diepe springen
Aanvankelijk luisterde ik naar Annie en durfde de stap niet te nemen. Toch bleef mijn droom zich aan mij ‘opdringen’ en heb ik ervoor gekozen om het diepe in te springen! Ik ben elke dag dankbaar en blij dat ik deze keuze heb gemaakt en ik ondanks Annies bemoeizorg mijn dromen uit heb laten komen.

Laat Annie jou er ook niet van weerhouden om van je droom de werkelijkheid te maken en doe deze oefening!

Oefening:

Deze oefening bestaat uit meerdere stappen, dus neem er vooral de tijd voor. Pak pen en papier en beantwoordt de volgende vragen:

Stap 1: Wat wil je graag doen? Wat is je droom?

Stap 2: Waarom wil je dit doen?

Stap 3: Welke kleine stappen kun je zetten om je droom te bereiken?

Stap 4: Wat worden je moeilijke momenten? Wanneer verwacht je dat Annie van zich laat horen?

Stap 5: Wie kan jou helpen? Wie kun je bij het behalen van jouw droom betrekken?

Stap 6: Waaraan zien jij en je omgeving dat je bezig bent met je droom? Wat valt op?

Stap 7: Neem iedere dag een minuut de tijd voor reflectie: Heb je aan je droom gewerkt? Een klein stapje kunnen zetten? Is Annie nog langs geweest?

Op deze manier maak je je dromen concreet en kun je ze uit laten komen.

Loop je vast?
Ben je dapper aan de slag gegaan met bovenstaande en loop je vast? Of laat je jouw Annie toch teveel leidend zijn? Stuur mij een berichtje en we gaan samen aan de slag!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 20 december 2020

"Op weg naar je oorspronkelijke thuis"

 StraalBlog week 52

De blikken in je ogen vertellen een verhaal
Alle opgedane pijn is voelbaar tot in je vezels
Éen woord kan je terugbrengen naar toen
Je verleden waar je zo onveilig was

Waar je hart zich met al deze ervaringen kan blijven openen
Dringt je verstand zijn angsten en onzekerheden aan je op
Goed bedoelde adviezen, die je afhouden, om je open te stellen
En het leven aan je voorbij laat trekken

Waar uitgummen onmogelijk is
En strijden je alleen maar uitput
Mag jij andere keuzes maken
Zodat deuren geopend kunnen worden, die anders gesloten blijven

Als je werkelijk mag Zijn met wat het is
Ligt er een wereld voor je open
Vol avonturen en nieuwe ontdekkingen
En kun je op weg naar je oorspronkelijke thuis

Hartgroet,

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 6 december 2020

"Met begrip als ingang"

 StraalBlog week 50

De zweep
Jarenlang heb ik mezelf benaderd vanuit de zweep. Ik was er van overtuigd, dat als ik mezelf maar hard genoeg met de zweep ervan langs gaf, als iets niet naar mijn maatstaven was gelukt, ik het dan beter zou gaan doen. Het tegendeel bleek waar. In de praktijk kwam het erop neer, dat ik mezelf ondermijnde. En laat dit nu juist groei in de weg staan. 

Met begrip als ingang
Op een gegeven moment was ik zo klaar met deze destructieve benadering. Ik gunde mezelf iets anders. En zodoende ging ik oefenen om naar mezelf te kijken vanuit begrip, mildheid en compassie. Ik ervoer door deze compleet andere aanpak, dat ik een ingang tot groei te pakken had. Er ontstond ruimte, doordat ik zonder oordeel op leerde merken, wat er in mij omging.  Ik hoefde ook niets te veranderen. 

Het mocht/mag er zijn, het is zoals het is, want het is er al.
Laat deze zin even op je in werken….

Leerproces
Is dit eenvoudig? Nee, het is moeilijk, omdat het zo tegen ons natuurlijke systeem van “moeten vechten” ingaat. Zie het als een leerproces en bij een dergelijk proces hoort onzekerheid. Onzekerheid hoort bij het loslaten van het oude. Besef dat jij een keuze hebt en dat jij aan het roer van jouw schip kunt staan. En je als kapitein je eigen koers kunt bepalen.

Meditatieoefening: ‘Ruimte voor alle gedachten en gevoelens’

Neem een waardige houding aan
Je voeten maken contact met de vloer
Je rug is recht
Je schouders zijn ontspannen
Je hoofd staat recht op zijn romp
En je handen liggen losjes op je schoot

Sluit nu je ogen en keer naar binnen

Welke gedachten staan nu bij jou op de voorgrond?
Ben je bezig met wat is geweest?
Bijvoorbeeld een gesprek dat je net gevoerd hebt?
Of dat je een onhandige actie hebt gedaan?
Misschien denk je aan oude pijn?

Of merk je dat je juist denkt aan wat er nog komen gaat?
Wat je allemaal nog moet doen als je hier vandaan vertrekt?
Of dat je bang bent hoe bepaalde situaties zullen uitpakken?
Laat alle gedachten die je hebt toe
Laat ze allemaal maar komen

Jij hoeft niks te doen of te veranderen
Alle gedachten mogen er zijn

Welke gevoelens staan op dit moment op de voorgrond?
Gevoelens van hoop of verwachting?
Gevoelens als boosheid en verdriet?
Misschien ervaar je wel gevoelens van angst en somberheid?

Welke gevoelens je ook ervaart laat ze allemaal toe
Laat ze net als je gedachten maar komen
En ook nu hoef je niets te doen
Je hoeft niks te veranderen
Alle gevoelens mogen er zijn

Als je zonder oordeel naar je gedachten en gevoelens kunt kijken kun je ervaren dat zij er mogen zijn. Je hebt gedachten en gevoelens en je bent ze niet! Jij hoeft je niet te identificeren met je gedachten en gevoelens. Als je weet waar je gedachten en gevoelens vandaan komen kun je met begrip naar ze kijken.

Vanuit begrip heb je een ingang naar mildheid. Mildheid is met begrip en een liefdevolle blik naar je gedachten, gevoelens en gedrag kijken.  Naar jezelf kijken als totaal mens die alle kanten, zowel zon- als schaduw, in zich heeft. 

Haal nu een aantal keer rustig adem
In en uit
In en uit
Open rustig je ogen en neem een moment om na te voelen

Interesse in deze meditatie?
Lijkt het je fijn om deze meditatie in de vorm van een audio tot je te krijgen, stuur mij dan een berichtje en ik zorg dat deze naar je toe komt. 

Hartgroet,

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 22 november 2020

"Vriendschap is een illusie"

StraalBlog week 48

In 1983 zong het Goede doel het volgende: 

Eén keer trek je de conclusie

Vriendschap is een illusie

Vriendschap is een droom

Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Vriendschap kan best ingewikkeld zijn
Vriendschap kan best ingewikkeld zijn. Wat vriendschap voor jou betekent, kan voor iemand anders een compleet andere betekenis, hebben. Vaak praten we niet met elkaar over wat vriendschap voor onszelf en de ander inhoudt. We gaan uit van onze belevingswereld en kijken door een gekleurde bril naar vriendschappen. Tijdens het kijken door die bril, kom je verwachtingen tegen en zeker ook aannames en overtuigingen. 

Wat doe je met wat je ziet?
Er valt dus een hoop te zien! Belangrijk is wat jij doet met wat je ziet. Hoe ga je om met de gedachten en gevoelens die je in vriendschappen tegen kunt komen? Hoe ga je om met teleurstellingen? Onze neiging is om te versmelten met wat we denken en voelen en daardoor ervaren we de gedachten als feiten. De volgende stap is, dat we ons naar de gedachten gaan gedragen en zodoende, komen we nogal eens in vervelende situaties terecht. 

Checken in plaats van invullen voor de ander
Het kan helpend in vriendschappen zijn om je verwachtingen uit te mogen spreken. Neem hier wel in mee, dat je vanuit je ‘ik’ communiceert en bewust bent dat jouw verwachtingen anders kunnen zijn dan die van je vriend. Kun je accepteren dat de ander door een andere bril kijkt dan die van jou? En in plaats van dat je invult voor de ander is het veel prettiger als je checkt bij je vriend of het klopt wat jij in je eigen hoofd hebt bedacht. Op deze manier kun je aannames en overtuigingen tackelen. 

Kun je hier wel wat steun bij gebruiken? 
Stuur mij een berichtje en we bespreken je wensen en de mogelijkheden. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 

zondag 8 november 2020

"Verdoven van de pijn"

StraalBlog week 46

Naakt en kwetsbaar
In dit blog neem ik jullie mee in een stuk van mijn verleden. Het voelt ‘naakt’ en kwetsbaar en tegelijkertijd ook goed om dit met jullie te delen. Misschien mag mijn openheid jou steunen, inspireren, aanmoedigen?

Inkijkje in jeugd
Ik ben opgegroeid als kind van een verslaafde moeder en heb veel met haar meegemaakt. Mijn moeder wist zich geen raad met haar verleden en probeerde de pijn en het verdriet jaar in jaar uit met alcohol te verdoven en voor beperkte tijd te laten verdwijnen. Vele mannen hebben de revue gepasseerd en deze ‘relaties’ gingen allen gepaard met huiselijk geweld. Eigenlijk zorgde ik voor mijn moeder in plaats van zij voor mij. Onze relatie was hierdoor verre van gezond. Naar mate ik ouder werd merkte ik steeds meer de behoefte om mezelf losser van mijn moeder te maken. Mijn moeder vond dit ontzettend moeilijk en claimde mij alleen nog maar meer. Op een dag escaleerde het tussen ons en dat was de dag waarop mijn zoektocht naar mezelf begon.

Sluipmoordenaar
Mijn zoektocht ging niet zonder slag of stoot. Heel lang dacht ik het ‘verslaving gen’ niet te hebben en niets minder bleek waar. Met het losser maken van mijn moeder ontwikkelde ik sluipenderwijs een eetstoornis. Ik ging minder en minder eten op een dag. Eten en vooral niet eten nam mijn dagelijks leven in beslag. Het ging van kwaad tot erger en op mijn dieptepunt woog ik nog maar 46 kilo. Op een avond ging ik naakt voor de spiegel staan en wat ik maanden niet had gezien, namelijk hoe ik er werkelijk uitzag (uitgemergeld) kwam die avond wel bij me binnen. Ik barstte in tranen uit en wilde weer gezond worden. Stapje voor stapje begon ik mijn eetmomenten uit te breiden en zo klom ik uit dit dal.

Leegte die opgevuld moest worden
Helaas duurde dit niet lang en verruilde ik anorexia voor binge eating (eetbuien). De leegte die ik voelde moest opgevuld worden. Als een junk die zijn shot nodig heeft haalde ik mijn ‘buit’ bij de supermarkt. Tassen vol met troep en ik kon niet wachten tot ik weer thuis was met vreten, want ja ik kan het geen eten noemen. Het moest naar binnen gewerkt worden om net als wat mijn moeder deed mijn pijn te verdoven. Ik werd zwaarder en zwaarder en steeds ongelukkiger met mijn lijf. Hoe vaak ik mezelf niet heb voorgenomen om met dit destructieve gedrag te stoppen zijn niet op 2 handen te tellen. Hoe meer ik mezelf oplegde niet meer te mogen overeten des te sterker de drang/dwang werd om een nieuwe buit te kopen.

Afscheid
Omdat ik niet nog zwaarder wilde worden ging ik oefenen met overgeven en zo werd binge eating vervangen door boulimia. Jaren van mijn leven heb ik besteed aan het verdoven van mijn pijn/verdriet, met als uitkomst, dat ik mezelf alleen maar verder kwijtraakte. Gelukkig kan ik nu schrijven, dat ik sinds ruim 6,5 jaar afscheid heb genomen van mijn ‘trouwe vriend’ en ruimte heb gemaakt voor alles wat ik zo lang heb weggeduwd. En wat is dat bevrijdend!

Ik heb een gedicht over mijn eetstoornissen geschreven wat ik ook graag met jullie deel:

“Trouwe vriend”

Je was mijn trouwe vriend
En wat was ik verknocht aan jou
Volledig overtuigd dat ik je nodig had

Je hielp me door moeilijke momenten heen
En liet me even verdwijnen
Op die momenten waande ik me veilig in jouw verdovende kracht

Vele tranen zijn gevloeid
Van boosheid, wanhoop en frustratie
Ondergedompeld in destructie zag ik geen uitweg

Steeds verder gleed ik af
Puur aan het overleven met jou aan mijn zijde
Trouwe jij; jij die er altijd was

Toch voelde het niet goed
De wens om uit deze cirkel te stappen nam toe
Ik mocht het tij gaan keren

Jij was slechts een uitvlucht
Een shotje voor de korte termijn
Ik mag je loslaten en gaan voor mij

Het aankijken en voelen van de pijn
Bleek zoveel meer te brengen dan jij mij ooit kon geven
Dankbaar naar mezelf om nu hiermee te mogen zijn

Dag eetstoornis
Bedankt voor je goedbedoelde hulp
Het ga je goed


Kern van mijn verhaal
In kern gaat mijn verhaal, over het zoeken naar houvast en controle, in een voor mij zeer roerige periode in mijn leven. De behoefte aan controle was echter zo groot, dat deze mijn leven overnam en ik overleefde in plaats van mijn leven leefde. Ik ben ontzettend blij en dankbaar, dat ik in de afgelopen 10 jaar een heel andere relatie met mezelf heb opgebouwd. En mijn leven voluit LEEF met alles wat zich hierin aandient.

Behoefte aan ondersteuning
Herken jij jezelf in dit blog en zou jij ook zo graag je leven weer Leven? Stuur mij dan een berichtje. Gaat dit verhaal niet over jou, maar ken je wel iemand die dit aangaat? Voel je dan vrij om dit blog naar die persoon door te sturen. 

Hartgroet,
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

 

 

zondag 25 oktober 2020

"Jezelf zien en horen"

StraalBlog week 44

Je doet zo je best
Je doet je best op je werk, je maakt tijd vrij om er te zijn voor je ouders en vrienden. En om er goed uit te zien voor je partner. Je doet de boodschappen, zorgt voor het huishouden en je spant je in om elke avond een gebalanceerde maaltijd op tafel te zetten. Je sport en trekt op je werk opdrachten naar je toe, die niemand anders wilt doen. En niemand die dat ziet. Niemand! Niemand die zijn waardering naar je uitspreekt. Het is zo niet eerlijk. 

Waarvoor doe je het allemaal?
Steeds vaker vraag je jezelf af waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Een legitieme vraag, nietwaar? Misschien is het ook een vraag die bijval krijgt van Annie, je verstand, die graag wat verzwaring aanbrengt in het geheel? 

Behoefte aan erkenning
We hebben allemaal, in meer of mindere mate, behoefte aan erkenning. We willen graag gezien en gehoord worden en soms ook beloond worden, voor wat we allemaal doen. Heel begrijpelijk en invoelbaar. Door de erkenning alleen buiten jezelf te zoeken kan het wel zo zijn, dat als deze uitblijft, jij je vervelend voelt. 

Misschien is het prettig om een zekere balans te vinden?

Toegroeien naar meer waardering van binnenuit
Je mag leren om jezelf ook erkenning te geven, te zien en horen en een complimentje te geven, als je iets gedaan hebt waar je blij mee bent/trots op bent. Op deze manier ben je niet puur afhankelijk van de voeding van buitenaf. Zo kun je toegroeien naar meer vertrouwen/waardering van binnenuit. Door anderen gezien en gehoord worden is dan prettig en geen noodzaak meer. 

Klinkt dit prettig? Mocht je ondersteuning willen om dit te bewerkstelligen, stuur mij dan een berichtje!

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl