maandag 3 augustus 2020

"Uitrusten doe je maar als je dood bent"

StraalBlog week 32 
“Uitrusten doe je maar als je dood bent”

Het leven is één grote prestatie
Je verstand (ik heb mijn verstand Annie genoemd) heeft zo haar eigen manieren, om jou je doelen te laten behalen. Ze is het type ‘niet lullen, maar poetsen’. En dit zal ze jou laten weten ook! Annie is streng en kent geen genade. Het leven is één grote prestatie! Ze is gericht op het resultaat en kan heel ver gaan om dit te bereiken.

Uitrusten doe maar je als je dood bent
Annie zal jou niet sparen in dit leven. Voor haar is je best doen niet goed genoeg. Het kan altijd beter. Vanuit dit oogpunt zal ze jou, wanneer zij dit nodig acht, slaan met de zweep. Chop, chop, gaan met die banaan. Uitrusten doe je maar als je dood bent en een beetje extra gas geven kan geen kwaad. Als het nodig is om veelvuldig extra uren te maken, dan doe je dat. Mocht dit inhouden, dat je je partner/kinderen bijna niet ziet, dan is dat maar jammer.

Blijven verleggen van de grens
Als je boven de rest uit wil steken, echt meer wilt bereiken, dan kan dat niet zonder offers. Annie houd je voor, dat al die extra uren tijdelijk zijn en het nog even doorbijten is. Op deze manier zorgt zij ervoor, dat je deze hoge mate van inspanning leveren volhoudt. Keer op keer verlegd Annie de grens. En jij doet mee. Je bent er nu echt bijna, dus opgeven is geen optie. Zo blijf je dapper doorzwoegen.

Geen tijd voor gedoe en gezeur
Het thuisfront, heeft ondertussen menig keer geuit, zich zorgen om je te maken. Ze zien je veranderen, zowel mentaal als fysiek. Annie en jij hebben hier geen oren naar. Er is echt geen tijd voor dit gedoe en gezeur. Trouwens je doet dit alles toch ook voor hen? En je bent er echt bijna….dus ook het thuisfront moet nog maar  even doorbijten.

Misschien herken jij jezelf hier in? Of een dierbare naaste?

Met ambitie hebben is niks mis
Met ambitie hebben is niks mis! De manier waarop je met jezelf en je omgeving omgaat, vraagt wellicht een bredere kijk/aanpak, dan die je nu hanteert. Als we ons in dit soort situaties, laten leiden door ons verstand, dan worden we rigide en verkrampt. Er is een uber focus op het bereiken van de doelen/targets/hogere positie. En we verliezen wat er nog meer toe doet uit het oog. Hoe hoog is de prijs die je wilt betalen? Maak je nog wel onderscheid, tussen de korte termijn en lange termijn gevolgen, van je handelen?

Bewuster reageren
Als je met regelmaat een stapje terug kunt doen, uit de maar door razende trein kunt stappen en op het perron gaat staan; hou je inzicht en overzicht. Je kunt jezelf hierdoor tijdig bijsturen en bewuster reageren op wat nu werkelijk nodig is en wat ook later kan. Zo zorg je met meer aandacht voor jezelf op mentaal en fysiek vlak. En blijf je ook voor je omgeving prettiger in de omgang.

Wil je jezelf op dit punt meer verdiepen en ontwikkelen? Stuur mij een berichtje en we gaan aan de slag!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 19 juli 2020

"Adrenaline van nul naar honderd"

StraalBlog week 30
“Adrenaline van nul naar honderd”

Een belangrijke afspraak
Je bent gisteren op tijd naar bed gegaan, omdat je vandaag een belangrijke afspraak hebt. Door de nacht heen ben je onrustig. Regelmatig ben je wakker en kijk je op de wekker. Over twee uur gaat deze af, dus je spreekt jezelf streng toe, dat je nu Moet slapen. Dit werkt helaas averechts en eigenlijk val je net voor de wekker afgaat nog even weg. Plots schrik je wakker van een kwetterende vogel. Je kijkt naar de wekker en schrikt je het apenzuur. Het is al 7.30 uur en je had om 6.45 uur op willen staan.

Adrenaline van nul naar honderd
De adrenaline schiet van nul naar honderd door je lijf. Shitterdeshit! Hoe gaat dit nog goedkomen? Je gaat natuurlijk nooit meer op tijd komen. Je springt uit bed, stoot je teen, hinkt naar de badkamer en zet de douche aan. Ondertussen schieten je gedachten alle kanten op en je verstand, die van mij heet Annie, ontbreekt natuurlijk niet in dit verhaal. Annie schrijft ondertussen een opera met 14 aktes en stuurt deze aktes zonder nuances je hoofd in.

Handdoek in de ring
Terwijl jij tussen alle handelingen door ook nog actief bezig bent met de opera verstrijkt de tijd. Hup, hup; afdrogen, aankleden en je haalt  ook nog even een tandenborstel door je mond heen. Annie blijft je bestoken met allerlei rampscenario’s die zo waar lijken, dat je er blind in meegaat. Al die moeite die je nu doet, heeft toch geen zin, zegt ze en bijna sta je op het punt om het op te geven; de handdoek in de ring te gooien.

Herpak jezelf
Doordat je zo versmolten bent met de opera van Annie, zie je geen mogelijkheden meer, die helpend kunnen zijn. Je primaire respons in een situatie als deze is heel begrijpelijk. En niet per definitie helpend. Door jezelf na je eerste respons te herpakken, een aantal keer diep in en uit te ademen, kun je jezelf, bijvoorbeeld helpen door de persoon waar je de afspraak mee hebt, een berichtje te sturen. Door dit te doen geef je jezelf iets meer ademruimte, waardoor je uit de opera van Annie kunt stappen.

Lijkt het je prettig om anders om te leren gaan met Annie en de aktes die zij jouw hoofd in stuurt? Je kunt mij mailen, bellen en appen, om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 5 juli 2020

"Iets nieuws aangaan; neuhhh laat maar"

StraalBlog week 28 
“Iets nieuws aangaan; neuhhh laat maar”

Het nieuwe spannende onbekende
Nieuwe situaties, onbekende mensen, locaties, taken en leerstof kunnen spannend zijn. Het nieuwe, onbekende kan zorgen voor een hoofd vol gedachten. Begrijp ik wel wat er bedoelt wordt? Wat er  van mij verwacht wordt? Ga ik geen flater slaan? Kan ik de locatie wel vinden? Kom ik wel op tijd? Zullen deze mensen mij wel leuk/aardig/competent vinden?  Zomaar een greep uit de gedachten die door je hoofd kunnen gaan.

Zeven kleuren stront
Je verstand, die van mij heet Annie, vindt eigenlijk alles wat nieuw is, dan wel ruikt naar ‘het onbekende’, ontzettend eng. Er kan zoveel misgaan en dat maakt dat ze zeven kleuren stront schijt. Annie raakt in paniek en schreeuwt moord en brand. Zij vindt het een goed idee als je het nieuwe/onbekende uit de weg gaat. Zo kan er tenminste ook niets verkeerd gaan.

Verwarring, twijfels en besluiteloosheid
Annie zal geen middel en/of excuus schuwen om jou af te houden om de stoute schoenen aan te trekken. Het ene excuus klinkt nog geloofwaardiger dan het andere. Het zorgt bij jou voor verwarring, twijfels en besluiteloosheid. En voor je het weet verdwaal je in de maalstroom van gedachten. Als Annie eenmaal op dreef is, is ze niet meer te stoppen. En de gevolgen zijn merkbaar; vermoeidheid, frustratie, verlamming, opbouwende spanning/angsten.

Neem Annie met je mee
Wat nu als je een nieuwe situatie spannend mag vinden? Wat nu als je jezelf onzeker mag voelen? Heel begrijpelijk dat er allerlei gedachten komen en gaan. En Annie komt deze vergroten en verzwaren, omdat ze je wil behoeden voor het maken van fouten, e.d. Annie is een bange poeperd en ook dat is oké. Laat haar bang zijn, neem Annie met je mee in je tas/broekzak en ga geen strijd met haar aan. Kies juist voor een begripvolle houding naar jezelf en Annie. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om in beweging te komen.

Door van de gedachten af te blijven, ga je merken, dat deze jou niet langer beperken/belemmeren, om te doen wat jij misschien wel spannend vindt én toch wilt doen!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 21 juni 2020

"Meer rust en ruimte in je hoofd"

StraalBlog week 26 
“Meer rust en ruimte in je hoofd”

Moeite met accepteren
Het liefst willen we dat alle vervelende en pijnlijke situaties die op ons pad komen, zonder al te veel moeite, weer voorbij gaan. Zodra we beseffen, dat we geen controle hebben over de tijd die het kan kosten, om heftige gebeurtenissen in ons leven te verweven, vinden we dit moeilijk om te accepteren. Het gevoel van controle geeft houvast in een wereld waar zoveel in gebeurt. 

Gedachten transformeren
Je verstand, die van mij heb ik Annie genoemd, houdt niet van ongemak en is ten volle bereid, om jou allerlei oplossingen aan te dragen. Gedachten transformeren, is één van de manieren, om van iets vervelends iets positiefs te maken. Op korte termijn kan deze manier je een gevoel van ruimte en opluchting geven. Op langere termijn vraagt het omvormen van gedachten juist heel hard werken van jou. Je zult er al je aandacht voor nodig hebben, want voor je het weet glippen er gedachten doorheen. In de tijd dat jij zo druk bent met omdenken trekt het leven aan je voorbij. 

Meer rust en ruimte in je hoofd
Wat is dan wel een duurzame benadering, die bijdraagt aan meer rust en ruimte in je hoofd? Persoonlijk helpt het mij om mezelf te blijven realiseren, dat gedachten ongeleide projectielen zijn. Gedachten doen wat ze zelf willen en wanneer zij dat willen. Als ik van de inhoud van de gedachten afblijf, dan vliegen ze zo weer voorbij. 

Mogen zijn met pijn
Ook het mezelf toestaan te mogen zijn met ongemak, teleurstelling, (emotionele) pijn zonder deze weg te Moeten werken geeft mij meer rust en ruimte in mijn hoofd en lijf! Opmerken dat Annie mij, goed bedoelt, wilt helpen en haar op de eigen kruk zetten, zijn hier helpend bij. 

Lijkt het je prettig om ook meer rust en ruimte ervaren in je hoofd en lijf, dan kun je mij een berichtje sturen, zodat we samen naar de mogelijkheden kunnen kijken. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 
Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 

zondag 7 juni 2020

"Controle is het sleutelwoord"

StraalBlog week 24
“Controle is het sleutelwoord”

Controle is het sleutelwoord
Je verstand (die van mij heet Annie) heeft graag de controle. Over alles. Ja, ook over zaken waar ze geen controle over kan hebben, heeft ze graag controle. Controle is het sleutelwoord voor Annie. Zo timmert zij graag situaties en de uitkomsten daarvan dicht. Annie laat nu eenmaal niets aan het toeval over. Zij heeft er de grootst mogelijke moeite mee, als een situatie anders loopt, dan hoe zij het had bedacht.

Drama queen
Annie wordt dan onrustig, gepikeerd, kortaf en ontpopt zich als een paniekerige drama queen. De ‘waarom’ vragen schieten je om de oren, net als ‘ja maar’ en ‘wat als’. Ze fokt zichzelf op en vindt het allemaal heel oneerlijk wat er gebeurt. Annie kan je in zo’n situatie ook gaan bestoken met ‘hoe ga je dit oplossen?’ gedachten.

Stel je niet zo aan
Annies controledrang kent geen grenzen. Annie wil namelijk ook de controle over je emoties hebben. Als Annie het stom vindt, dat je ergens verdrietig over bent, dan zal zij dit niet onder stoelen of banken steken. Je moet je niet zo aanstellen en gewoon normaal doen. Zij bepaald het liefst of je mag huilen én hoe lang je mag huilen.

Denken te voelen
Annie beredeneert emoties en denkt te voelen. Of ze trekt je mee de emotie in, zodat je er helemaal in verdwijnt. Beiden helpen je niet. Annie kan hier echter niets aan doen. Zo is ze gebouwd. Jij kunt door het opmerken van Annie, wel leren om anders met je controledrang om te gaan. Het is heel prettig, als je jezelf niet meer overgeleverd voelt, aan de verkrampte manier waarop Annie in het leven staat.

Buffer tussen jou en Annie
Een helpend en krachtig instrument in deze is je ademhaling. Je kunt je ademhaling, namelijk inzetten, als buffer tussen jezelf en Annie. Vaak reageer je vanuit automatisme. Door jezelf te verbinden met het huidige moment d.m.v. je adem bewust te gebruiken, kun je anders reageren op een situatie. Je kunt het zien als een rood stoplicht, die jou tot stilstand brengt.

Rood stoplicht
Het rode stoplicht zorgt ervoor dat je uit je automatische piloot stapt. Vanuit deze stilstand kun je jezelf vragen, hoe jij met jezelf en de situatie om wilt gaan? En het antwoord dat hieruit komt, kan nog wel eens heel anders zijn, dan hoe Annie op de gebeurtenis reageert.

Wil jij ook graag leren om bewuster met jezelf, emoties en situaties om te gaan? Stuur mij een berichtje en ik neem contact met je op.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 24 mei 2020

"Losser bewegen van je gedachten"

StraalBlog week 22
“Losser bewegen van je gedachten”

Annie in actie
Als je in aanraking komt met pijn, ongemak en situaties die een krater in je leven slaan, komt Annie (je verstand), direct in actie om jou te helpen. Annie is afgestudeerd in vechten, vluchten en vermijden. Zo vindt zij het bijvoorbeeld fijn, om jou hard aan de slag te laten gaan, met het transformeren van gedachten, zodat je van het nare iets positiefs kan maken. Op korte termijn kan het transformeren je een gevoel van ruimte en opluchting geven. Op langere termijn vraagt het omvormen van gedachten juist heel hard werken van jou. Je zult er alle aandacht voor nodig hebben, want voor je het weet glippen er gedachten doorheen.

Gedachten weer zien voor wat ze zijn
Een compleet andere manier van omgaan met je gedachten is, om je gedachten te leren zien voor wat ze zijn; gedachten. Niets meer en niets minder. Het is Annie, die allerlei gewicht aan gedachten hangt, waardoor deze groter en zwaarder worden. Voor je het weet zie je de gedachten als feiten; als de waarheid. Hierdoor verlies je het zicht op het grotere geheel.

Losser bewegen van je gedachten
De uitdaging is om jezelf losser te gaan bewegen van je gedachten. Wat helpend kan zijn is, als je de gedachten als wolken kunt zien, die gaan en komen. Deze benadering geeft je al snel meer ruimte. Het maakt namelijk een groot verschil als jij onder de wolken staat en ze voorbij ziet trekken. Op die manier blijf je van de inhoud af en ben jij niet langer één met je gedachten.

Observator 
Door de afstand die je nu hebt ingenomen heb je veel meer zicht op de situatie. Je wordt observator in plaats van deelnemer. Je kijkt naar je gedachten en gaat er niet langer in op. Door de ruimte die ontstaat, kun je jezelf afvragen hoe jij met de situatie en jezelf om wilt gaan. Stop je energie in de elementen waar je invloed op hebt, namelijk je gedrag en dat waar je je aandacht op richt en een lichter leven ligt binnen handbereik.

Wil jij ook graag leren om je losser van Annie en je gedachten te leren bewegen? Ik ondersteun je hier graag in! Stuur mij een berichtje en we spreken je wensen en mogelijkheden door.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer info kun je vinden op: www.straal-denhaag.nl

zondag 10 mei 2020

"Lessen in je leven"

StraalBlog week 20
“Lessen in je leven”

De kleine jij onbevangen en blij
Spelend en ontdekkend
Neem je de wereld tot je

Invloeden van buiten
Werpen je van je pad
Nog onvoldoende stevigheid

De boosheid naar jezelf
Beperkt je in de groei
Om te mogen zijn

Maak contact met de kleine jij
Onbevangen en blij
Neem de wereld tot je

Beweeg mee
Geef je over
Aan de lessen in je leven

Pijnlijk verrijkend
Rauw en verzachtend
Warm en liefdevol


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl