zondag 29 maart 2020

"Je bent niet je verleden"

StraalBlog week 14
“Je bent niet je verleden”

Harde schijf
Door de jaren heen heb je allerlei ervaringen opgedaan. Hilarische, nare en misschien ook wel traumatische ervaringen. De leuke gebeurtenissen staan net als de pijnlijke op je harde schijf. We houden niet van pijn en zouden het liefst de nare gebeurtenissen uitgummen. Door heel hard te werken en afleidingen te zoeken hopen we dat de pijn minder hevig wordt. Op korte termijn zal dit zeker lukken.

Annie weet zich geen raad
We maken liever van iets naars iets moois, dan dat we er mee zijn voor wat het is. We zijn heel bedreven in het vermijden van pijn en de mensen om ons heen ook, dus het lijkt de beste oplossing. Gekeken naar onze programmering is deze benadering heel logisch. Je verstand, de mijne noem ik Annie, weet zich geen raad met ongemak en zal er alles aan doen om ons er van weg te houden.

Kijk aan waar je zo hard van wegloopt
Het boek met excuses om niet stil te staan bij de pijn is oneindig. En het lijkt nog hout te snijden ook, dus wie ben jij om hier tegenin te gaan? Toch zou je jezelf een groot cadeau geven als je er wel tegen in gaat. Je kunt een hele lange neus maken naar Annie, door momenten te nemen, om te zijn met de pijn.  Kijk aan waar je nu zo hard van weg loopt en ervaar dat je er na het aankijken nog steeds bent. Pijn is niet leuk, pijn is niet fijn en het is onvermijdelijk. Pijn hoort bij het leven en het uit de weg willen gaan is eigenlijk kansloos.

Je bent niet je verleden
Stel jezelf open om je verleden te verweven in het heden. Je ervaringen zijn stukjes van jou. En door er naar te kijken, in plaats van erin op te gaan, kun je voelen dat de pijn jou niet meer regeert. De pijn is er. Punt. Net als gedachten en gevoelens er zijn. Het is juist het verzet ertegen wat van je pijn een lijden maakt. Je hoeft niet eerst alles overwonnen te hebben, voordat je mag doen wat jij werkelijk wilt. Leven! Je bent een geheel. Je bent niet je verleden. Het verleden is er en zal er altijd zijn. Het is aan jou welke plek het in jouw leven inneemt.

Merk je dat je versmolten bent met je ervaringen uit het verleden? En lijkt het je fijn om hier anders mee om te leren gaan? Stuur mij een berichtje en we bespreken je wensen en mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer info: www.straal-denhaag.nl

zondag 15 maart 2020

"Het veilige harnas"

StraalBlog week 12 
“Het veilige harnas”

Je verstand en emoties
Je verstand, de mijne noem ik Annie, en emoties gaan niet goed samen. Je maakt bijvoorbeeld iets heel vervelends mee en je schiet als het ware op slot. Het lijkt alsof er een stevig fort om je heen staat waar je niet doorheen komt. Je lichaam spant zich aan, je kaken staan stijf op elkaar en je gedachten zijn gericht op ‘sterk moeten zijn’.

Het veilige harnas
Je mag van Annie niet laten zien dat de situatie je raakt, want dat is zwak. Het laatste wat Annie wilt zijn is zwak, want dan ben je een prooi. Daarbij mag je anderen ook niet belasten. Iedereen is ook gewend, dat jij er voor hen bent, dus een andere optie is er niet. Jij trekt in dit soort situaties je harnas aan en houd je groot. Jij kunt dit als de beste, want je doet dit immers al jaren en tot nu toe gaat het altijd goed.

Op je tenen lopen
Nou ja, goed, goed….Het lijkt allemaal goed te gaan. Je merkt door de tijd heen, namelijk heus wel, dat er momenten, zijn waarop je op je tenen loopt. Jij zou het ook weleens uit willen schreeuwen, omdat je het niet meer overziet. En ja, je zou zelfs wel eens willen schuilen in de armen van iemand anders. Even niet de sterke hoeven zijn. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor jou weggelegd. Ze zien je komen!

Wie in mij is aan het woord?
Zolang je versmolten bent met Annie en de gedachten, die zij je hoofd in stuurt, zal er in de huidige situatie geen verandering komen. Je zult keer op keer hetzelfde rondje lopen. Annie vertelt jou heel graag, wat je wel en niet mag denken en voelen. Zij is ervan overtuigd de wijsheid in pacht te hebben en wil jouw leven regisseren. Het is dus belangrijk dat je leert op te merken wanneer Annie aan het woord is. Herkenningspunten zijn onder andere: rigiditeit, eenzijdige kijk op situaties, onmenselijk hoge eisen stellen en moeten.

Ademhaling als buffer
Door een mild kritische houding aan te nemen, kan er meer afstand komen tussen jou en Annie. Pluk haar van je schouder en zet haar op een stoel. En laat Annie daar lekker schreeuwen. Door de ruimte, die er nu ontstaat, kun je jezelf richten op je in- en uitademing. Deze fungeert als een buffer tussen jou en Annie. Hiervan uit kun je contact met jezelf maken. Hoe wil jij met jezelf en de situatie omgaan?

Voel je behoefte aan een andere omgang tussen jou en jouw Annie? Stuur mij een berichtje en ik ga graag met je op avontuur!

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.


Krijna van Loenen, is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Neem een kijkje op de site voor meer informatie: www.straal-denhaag.nl

maandag 2 maart 2020

"De strikte regels van Annie"

StraalBlog week 10
“De strikte regels van Annie”

Annie reist al eeuwen mee
Ons verstand, door mij ook wel Annie genoemd, kent haar oorsprong in de oertijd. En Annie reist dus al heel wat eeuwen met ons mee. In de oertijd heersten veel angsten (bijvoorbeeld om dood te gaan, niet bij een groep te horen, als prooi te fungeren) en de controlebehoefte was groot. Er is in de tijd al heel wat verandert, behalve onze programmering, die is nog net zo oud als de oertijd.

Annies strikte regels
Ook anno 2020 is Annie en haar angst om niet te voldoen en om afgewezen te worden, nog sterk aanwezig. Zo hanteert Annie, onder andere, strikte regels als het gaat over je prestaties. Haar focus ligt op wat er niet goed gaat en op wat beter moet. En Annie is ervan overtuigd, dat jij nog beter je best gaat doen, als zij je hard slaat met een zweep.

Goed was niet goed genoeg
Persoonlijk heb ik op dit vlak heel lang meegedaan met Annie. Het klonk zo logisch wat ze zei, dat ik het niet in twijfel trok. De praktijk liet mij zien, dat hoezeer ik mijn best ook deed, het nooit goed genoeg was voor Annie. Ze hield altijd iets te mekkeren over. En ik ging mezelf alleen maar slechter voelen.

Losser leren bewegen van Annie
Toen ik mezelf losser leerde bewegen van mijn angstige verstand, ontstond er meer ruimte voor nuance. Ik heb een Annie en ben het niet! Door bewuster te worden van mijn programmering en te ervaren, dat ik er niet aan overgeleverd ben, kon ik anders met mezelf leren omgaan. Ik groei niet door de zweep van Annie en ben juist gebaat door vanuit mijn observerende zelf naar mijn gedrag te kijken.

Mijn observerende zelf oordeelt niet en dit geeft de mogelijkheid om te groeien, te leren vanuit begrip en respect naar mezelf. Onderstaand gedicht is hieruit voortgevloeid:

Licht als een veer
Transparant als kristal
Vlieg je als een mooie vlinder

Nieuwsgierig naar het leven
Fladder je in het rond
Niet wetend wat het je zal brengen

Mooie blijde momenten
Intens verdriet
Wisselen elkaar af

Diepe dalen waarin het einde heel dichtbij was
Hoge toppen waarop je eindeloos kon genieten
Allen ervaren en beleefd

Ze hebben je mede gevormd tot wie je nu bent
Dapper en krachtig
Open en kwetsbaar

Alle stukjes gebundeld als een geheel
Sta jij in het leven
En mag je volledig Zijn

Wil jij ook graag meer vanuit rust, ruimte en respect voor jezelf in het leven staan? Stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 16 februari 2020

"De afdeling verklaren en analyseren"

StraalBlog week 8 
“De afdeling verklaren en analyseren”

De afdeling ‘verklaren en analyseren’
Wil jij ook zo graag alles begrijpen? De afdeling ‘verklaren en analyseren’ zijn bij je verstand 24/7 geopend! We verklaren ons het rambam, omdat we het nu eenmaal fijn vinden, houvast en controle te hebben. Als jij bijvoorbeeld weet wat je mankeert en wat de reden is,  dat een ander doet wat hij doet, dan kun je het in een laatje stoppen met een slot erop.

Ongeleide projectielen
Het is wel de bedoeling dat het laatje vervolgens dicht blijft. Je hebt het verklaard en geanalyseerd en nu moet het klaar zijn. In de praktijk gaat het er vaak anders aan toe. Je gedachten laten zich namelijk niet in een laatje stoppen. Het zijn net ongeleide projectielen en schieten alle kanten op. Je kunt dus urenlang in je hoofd doorbrengen en druk zijn met begrijpen en verklaren. Naast dat je die tijd dus niet meer aan andere dingen kunt spenderen, is het ook nog eens zo, dat er nu eenmaal ook situaties zijn die niet te begrijpen zijn.

Bergen energie
Je verstand vindt het heerlijk om jou continu te voorzien van allerlei verhalen. Als je veel in je hoofd zit is het lastig om nog in contact met je lichaam en de wereld om je heen te zijn. Je hebt daar namelijk helemaal geen tijd meer voor. Het ene na het andere verhaal vraagt al je aandacht en kost je ook bergen energie.

Van knutselen naar observeren
Het kan gelukkig ook anders. Neem je gedachten en gevoelens waar in plaats van ermee te knutselen. Merk op dat je druk bent met begrijpen en verklaren. Om vervolgens contact met je lijf te maken. Wat voel je en waar voel je het? Pas de diepere ademhaling toe en blijf uit de gedachtenstrijd. Het is zoveel  fijner om je gedachten en gevoelens te observeren. Je verstand eist dat je er van alles mee doet en wat jou veel meer helpt, is om naar je gedachten te kijken en ze als wolken te zien gaan en komen.

Mag je het ook niet weten?
Door afstand tot je gedachten in te nemen kun je gaan observeren. De ruimte die het observeren brengt. kun je gebruiken om jezelf uit te nodigen contact met je waarden te maken. Wat vind jij nu werkelijk belangrijk? Wat zou je doen als je niet bang bent voor het ‘niet weten’?

Proef je na het lezen van dit blog de behoefte om jezelf meer rust en ruimte te gunnen? Ik help je hier graag bij. Stuur me een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie? “

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer lezen? Neem een kijkje op de site: www.straal-denhaag.nl


zondag 2 februari 2020

"Een shotje feel good"

StraalBlog week 6
“Een shotje feel good”

Je tilt jezelf een breuk
Je hebt door de jaren heen een steeds zwaardere rugzak gekregen. Er is alleen maar ballast bij gekomen. Je tilt jezelf een breuk en bent doodop. Annie (je verstand) wil zo graag dat er een einde komt aan deze martelgang. Zij heeft er alles voor over om jou van die zware rugzak te bevrijden. Annie houdt je dan ook voor, dat als je maar hard genoeg je best doet, je heeeel gelukkig zult worden en geen negatieve gedachten en gevoelens meer zult ervaren.

Annie shopt tot ze er bij neer valt
Jij wilt niets liever, dus je slaat de handen ineen met Annie. Jullie gaan driftig op zoek, naar verschillende workshops, met pakkende titels. Annie shopt samen met jou van de ene naar de andere bijeenkomst. En allen hebben je wel iets te bieden. Je voelt je er op korte termijn wel beter door, dus je blijft zoeken naar nieuwe input en oplossingen voor je problemen. Na ieder bezoek krijg je een shotje ‘feel good’ en het lijkt wel een verslaving.

Je wilt meer, meer, meer. Ondertussen slinkt je bankrekening en merk je, dat je gedachten en gevoelens, ondanks al het harde werken nog steeds negatief kunnen zijn. Potverdorie. Je doet zo je best en nog lukt het je niet om je gedachten en gevoelens te controleren.

Staak het shoppen en maak ruimte
Wat nu, als je niet meer shopt? Wat nu, als je stopt met hard werken om je gedachten en gevoelens te sturen? Gedachten laten zich slechts zeer beperkt beïnvloeden en alle tijd die jij besteed aan het sturen ben je kwijt. Het leven trekt aan je voorbij, terwijl jij met jezelf een niet te winnen strijd voert. Je verzet tegen de situatie zoals deze is maakt het tot een heus drama. Op het moment dat je mag denken wat je denkt en mag voelen wat je voelt zal er een kentering plaatsvinden. Je hoeft niets meer op te lossen of op te ruimen. Je mag kijken naar de situatie zoals die is.

Lijkt het jou fijn om bovenstaande te ervaren? En kun je hier wel wat steun bij gebruiken? Stuur mij dan een berichtje en we gaan aan de slag.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 19 januari 2020

"Annie oordeelt sneller dan het licht"

StraalBlog week 4
“Annie oordeelt sneller dan het licht”

Annie oordeelt sneller dan het licht
Annie (je verstand) oordeelt sneller dan het licht. Van werkende moeders tot de buurman die onder de tatoeages zit. Annie is continu bezig is om zichzelf, situaties en andere mensen te beoordelen. Mensen die een oordeelvrij leven nastreven, wens ik dan ook een prettige wedstrijd. Het is namelijk onze programmering die hiervoor zorgt. In de oertijd, de periode waar Annie haar bestaansrecht aan ontleend, ging het vaak letterlijk over leven of dood. Annie moest dus heel snel een inschatting maken of er gevochten of gevlucht moest worden van het gevaar dat zij zag.

Blok beton
Er is sinds de oertijd heel wat veranderd, alleen onze programmering niet, die je kunt zien als een blok beton. Het oordelen gaat dus ook anno 2020 gewoon door. Als we het hebben over oordelen dan is de eerste associatie meestal met iets negatiefs. Terwijl oordelen ook gaat over mensen/situaties die we als goed en positief labelen.

Negatieve oordelen merken we snel op, omdat deze ons een naar gevoel kunnen geven. Positief labelen, vinden we fijn, dus hier gaan we anders mee om. We zien het eigenlijk niet als een oordeel, terwijl deze in principe ‘gevaarlijker’ zijn dan een negatief oordeel, omdat we deze veel minder snel doorhebben. Voor je het weet ga je op je tenen lopen om maar aan dat positieve oordeel te blijven voldoen. Ook een goede moeder kan onhandige acties hebben en je kunt nog zo nauwkeurig zijn in je werk, ook bij jou kan er eens een foutje insluipen. Waarschijnlijk neig je ernaar, om jezelf hierop te veroordelen, naar beneden te halen en tot appelmoes te maken; in de hoop dat je dan geen fouten meer maakt.

Gedachten en gevoelens laten zijn voor wat ze zijn
De praktijk laat zien dat het oordelen over jezelf en anderen met een hoop drukke gedachten en gevoelens gepaard gaat. Kostbare tijd die jij in je hoofd doorbrengt terwijl het leven zich voor je neus afspeelt. Wat nou, als je accepteert dat je oordelen hebt over jezelf en anderen? Wat nou, als je die gedachten ‘gedachten’ laat zijn zonder er iets mee te doen? Wat nou, als jij mag denken wat je denkt en mag voelen wat je voelt? Hoe ziet jouw wereld er dan uit? Het is het geknutsel met alles wat er in je omgaat dat maakt, dat je in een moeras komt. Als jij je gedachten en gevoelens laat voor wat ze zijn, ga je merken dat ze net als wolken gaan en komen en kun je voorbij je oordeel komen.

Zou je hier graag meer verdieping in willen ervaren? Stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 5 januari 2020

"Annie beukt het liefst door"

StraalBlog week 2
“Annie beukt het liefst door”

Annie beukt het liefst door
Annie (is je verstand en die van mij heb ik Annie genoemd) heeft maling aan de signalen die jouw lijf aangeeft als het genoeg is geweest. Annie beukt het liefst door en zal er ook alles aan doen om dit te laten gebeuren. Zij helpt jou in het negeren van signalen en werpt aannemelijke redenen op, zoals: “Het komt nu even niet uit om een pas op de plaats te maken”. Of Annie stelt je gerust, dat je bijna vakantie hebt en nu dus prima kunt door jakkeren.

Korte termijn
Annie is gericht op de korte termijn en overziet niet de consequenties van haar beslissingen op de lange termijn. De rekening van deze keuzes zijn voor jou en Annie trekt haar handen hier met gemak van af. Jij zit dus met de gebakken peren. Je lichaam spreekt zoveel zuiverder dan je hoofd ooit kan doen. In je hoofd, waar Annie regeert, word je aan de lopende band gefopt.

Beter leren voelen
Het is helaas zo eigen om het hoofd te prefereren boven het lichaam. Je lichaam heeft je van A naar B te brengen, sportprestaties te leveren en vooral te doen wat jij wilt. Waarschijnlijk sla je pas aan op je lijf als het niet doet wat jij wilt? Annie is gericht op ‘jezelf goed te voelen’ en er ligt zoveel meer voor jou in het verschiet, als je ‘beter leert voelen’.

Afdalen van de 1e naar de 2e etage
Maak lange neuzen naar Annie door dagelijks contact met je lijf te maken. Daal af van je 1e etage (hoofd) naar de 2e etage (lijf) door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen te doen. Je ademhaling vertelt jou veel over je staat van zijn en is als enige verbonden met het huidige moment. Ook het doen van lichaamsgerichte meditaties, yoga, pilates e.d. brengen jou in contact met je lichaam.

Contact met jezelf verrijken
Door jezelf toe te staan hier tijd voor vrij te maken kun je het contact met jezelf verrijken. En op een bewustere manier keuzes leren maken in plaats vanuit je automatische respons. Voel jij de behoefte om jezelf hier verder in te ontwikkelen? Stuur mij een berichtje en we gaan ermee aan de slag.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag.

Meer informatie: www.straal-denhaag.nl