zondag 25 oktober 2020

"Jezelf zien en horen"

StraalBlog week 44

Je doet zo je best
Je doet je best op je werk, je maakt tijd vrij om er te zijn voor je ouders en vrienden. En om er goed uit te zien voor je partner. Je doet de boodschappen, zorgt voor het huishouden en je spant je in om elke avond een gebalanceerde maaltijd op tafel te zetten. Je sport en trekt op je werk opdrachten naar je toe, die niemand anders wilt doen. En niemand die dat ziet. Niemand! Niemand die zijn waardering naar je uitspreekt. Het is zo niet eerlijk. 

Waarvoor doe je het allemaal?
Steeds vaker vraag je jezelf af waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Een legitieme vraag, nietwaar? Misschien is het ook een vraag die bijval krijgt van Annie, je verstand, die graag wat verzwaring aanbrengt in het geheel? 

Behoefte aan erkenning
We hebben allemaal, in meer of mindere mate, behoefte aan erkenning. We willen graag gezien en gehoord worden en soms ook beloond worden, voor wat we allemaal doen. Heel begrijpelijk en invoelbaar. Door de erkenning alleen buiten jezelf te zoeken kan het wel zo zijn, dat als deze uitblijft, jij je vervelend voelt. 

Misschien is het prettig om een zekere balans te vinden?

Toegroeien naar meer waardering van binnenuit
Je mag leren om jezelf ook erkenning te geven, te zien en horen en een complimentje te geven, als je iets gedaan hebt waar je blij mee bent/trots op bent. Op deze manier ben je niet puur afhankelijk van de voeding van buitenaf. Zo kun je toegroeien naar meer vertrouwen/waardering van binnenuit. Door anderen gezien en gehoord worden is dan prettig en geen noodzaak meer. 

Klinkt dit prettig? Mocht je ondersteuning willen om dit te bewerkstelligen, stuur mij dan een berichtje!

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 


zondag 11 oktober 2020

"Laatjes vol herinneringen"

StraalBlog 42

Last op je schouders

Hoe sta je op dit moment in je leven? Voel je jezelf tevreden? Dankbaar? Of ervaar je misschien een last op je schouders? Een last, die zich jaren geleden heeft opgebouwd en die met je vergroeid lijkt te zijn? Een last die jou in het hier en nu beperkt?

Een getriggerd brein
We hebben allemaal een harde schijf in ons brein. Op deze harde schijf staan jouw herinneringen opgeslagen. De prettige en ook de heftige en pijnlijke herinneringen. Hoe hard je ook je best doet, welke hulp je ook inschakelt; je kunt deze harde schijf niet wissen. Elke keer als jouw brein getriggerd wordt, dit kan zijn door bijvoorbeeld; beelden op televisie, een artikel in een tijdschrift, een geur, dan schieten er laatjes open. 

Terug in je herinnering
Laatjes die jou in contact brengen met herinneringen, met ervaringen uit het verleden en jou in je emoties kunnen raken. Het kan zelfs zo zijn, dat je weer terug bent in de herinnering. Je kunt niet voorkomen, dat de laatjes openschieten. Dit gaat nu eenmaal veel te snel. Wel kun je leren hoe je om kunt gaan met een geopend laatje. 

Steeds verder verdwaald
Onze neiging is, om op te gaan in het geopende laatje, er als het ware compleet in te duiken. De gevolgen daarvan zijn, dat je geen hand voor ogen meer ziet. Je bent één met de herinnering en dit kan zwaar aanvoelen. Je gedachten maken overuren en je beland van het één in het ander. Steeds verder raak je verdwaald en van jezelf af.

Merk je signalen op
Je kunt jezelf helpen, door je signalen op te merken, bijvoorbeeld; onrust in je lijf, afgeleid zijn, druk in je hoofd, somberheid. Als volgende stap, kun je jezelf, door middel van je ademhaling, terug naar het huidige moment brengen. Nu kun je naar het geopende laatje kijken. Je kunt observeren wat er in het laatje zit en door ook je aandacht bij je ademhaling te houden, blijf je uit het laatje. 

Je bent niet je verleden
Het maakt een groot verschil om op gepaste afstand te kunnen kijken naar je herinneringen. En naar de gedachten en gevoelens die hierbij vrijkomen. Door jezelf niet langer te identificeren met je verleden/de pijnlijke ervaringen, kan er ruimte komen om de gebeurtenissen te verweven in je leven. Je bent niet je verleden; je hebt een verleden! 

Wil je naar aanleiding van dit blog meer handvatten? Zoek me op en we bespreken de mogelijkheden!

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 


zondag 27 september 2020

"Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet"

StraalBlog week 40

Stellige wezentjes
Wat kunnen wij, menselijke wezentjes, toch stellig zijn. We brengen onze mening als een feit, dan wel als ‘de waarheid’ en laten de ander nogal eens, weinig tot geen ruimte om te reageren. De ander hoeven wij namelijk helemaal niet te horen, want wij hebben toch gelijk. Wij weten hoe het zit en hebben de wijsheid in pacht. Dusssss…….

Projecteren en sjabloneren
De manier, waarop we ons kunnen uiten, laat in mijn optiek nogal eens te wensen over. We projecteren en sjabloneren ons suf. En het lullige in dit verhaal is, dat we het vaak genoeg niet eens doorhebben.  Mensen kunnen in luttele seconden één worden met hun gedachten en vervolgens worden deze gedachten geventileerd als ‘de waarheid’, ‘de manier’ en de ‘enige weg om van A naar B te komen’. 

Menselijke objectiviteit
Menselijke objectiviteit bestaat in mijn ogen niet. Wat ik zie is gekleurd, net als wat jij ziet, ook gekleurd is. Ik kijk door mijn bril naar jou en naar de wereld om mij heen en jij doet het niet anders. Simpelweg omdat het niet anders kan. Zo zijn we nu eenmaal gebouwd. Prettig? Niet per definitie. We kunnen wel, bewuster leren omgaan met onze gedachten en de manier waarop we onszelf uiten.

Geef elkaar de ruimte
Natuurlijk mag jij je mening uiten. En hoe fijn is het, als je bij het uiten van die mening ook beseft, dat het jouw mening is. Door vanuit je ‘ik’ te communiceren, hou je dat wat je wilt zeggen, al dichterbij jezelf. Je hoeft iemand niet te overtuigen van jouw gelijk. Iedereen komt ergens anders vandaan, is gevormd door DNA, opvoeding, cultuur en dergelijke. En kan een situatie dus heel anders beleven dan jij. Door elkaar de ruimte te geven, oprecht te luisteren naar ieders standpunt/idee kunnen deuren geopend worden, die anders gesloten blijven. 

Innerlijke rijkdom
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en dat is dan helemaal geen probleem meer Door jezelf open te stellen voor andere visies, zonder deze direct te veroordelen kan je innerlijke rijkdom toenemen. Lijkt het jou fijn om jezelf op dit stuk verder te ontwikkelen, stuur mij dan een berichtje.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 



zondag 13 september 2020

"Ik heb een verleden en ben het niet"

StraalBlog week 38

Huiselijk geweld
In dit blog neem ik je mee in een stuk van mijn verleden. Mijn ouders zijn na jaren vol huiselijk geweld gescheiden toen ik negen jaar was, waarop de volgende ‘papa’ klaarstond om de leegte in huis op te vullen. In het begin was het een feestje met deze nieuwe man in mijn moeders leven. We deden leuke activiteiten en er waren geen ruzies. Een verademing na een lange periode van onrust, spanningen en onveiligheid.

Slaan uit frustratie
Het geluk was alleen van korte duur. De karakterverschillen tussen mijn moeder en haar nieuwe liefde werden steeds duidelijker; wat geen probleem hoeft zijn, mits je open met elkaar communiceert én elkaar respecteert. Mijn moeder en deze man konden dit niet. Zij was verbaal véél sterker dan hij en ook deze man ging mijn moeder uit frustratie slaan. In hun huwelijk, dat ongeveer tien jaar heeft geduurd, hebben zich de afschuwelijkste situaties voorgedaan.

Weg versperren
Mijn stiefvader trok vaak na de eerste klappen de draad van de huistelefoon kapot, zodat de politie niet gebeld kon worden. Hij ging dan met het schuim op zijn mond voor de voordeur zitten om mij de weg te versperren. Ondertussen zag ik hoe mijn moeder onder het bloed zat door alle klappen die zij had gekregen.

Niets waard zijn
De politie is vaak geweest, maar ging ook altijd onverrichter zaken weer weg, omdat mijn moeder deze man keer op keer weer in de armen sloot. Als jong meisje begreep ik daar helemaal niets van en heb ik haar inwendig geregeld vervloekt. Naarmate ik ouder werd, begreep ik dat mijn moeder totaal geen zelfrespect had en dat de overtuiging ‘niets waard te zijn’ sterk in haar verankerd lag. Haar vader sloeg haar als kind al, en door de jaren heen is mijn moeder gaan geloven dat ze niets anders verdiende dan dat.

Ik heb een verleden en ben het niet
Ik nam als meisje, met alles wat ik zag aan geweld en verstoorde relaties, al jong het besluit dat mij dit nooit zou overkomen. Ik zou mij nooit laten slaan en geloofde niet dat het ‘erbij hoort’ in de liefde. Bij vriendinnetjes had ik voorbeelden gezien van hoe het ook kon zijn: hartelijk, warm, begripvol en gezellig. Bovendien had ik, door wat ik had meegemaakt, heel helder mijn grenzen voor ogen. En het is mij gelukt deze te bewaken zonder te verharden. Dat ik met alles wat ik heb ervaren liefde kan geven en ontvangen maakt me een dankbaar mens. Ik heb een heftig verleden maar ben het niet!

Mocht jij jezelf herkennen in dit blog en merk je nog last te hebben van je ervaringen uit het verleden, schroom dan niet om mij een berichtje te sturen/te bellen. Het is zo fijn om je verleden te leren verweven in het heden, zodat je je leven echt kunt gaan Leven!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 30 augustus 2020

"Er is nog zoveel te doen"

StraalBlog week 36

Nuttig bezig zijn
Nuttig bezig zijn, Annie (je verstand) is er gek op, sterker nog; ze wordt heel onrustig, als ze niet nuttig bezig is. Annies onrust uit zich, door drukke gedachten, jouw hoofd in te sturen. Gedachten over wat je nog allemaal moet doen. Ze maakt in no time lijstjes aan en die blijven zich maar vullen. Je zet hier een vinkje en plops daar staat het nieuwe ‘to do’ dingetje alweer bijgeschreven.

Oneindige lijstjes
De lijstjes, die Annie jouw hoofd in gooit, komen dit leven niet af. Annie blijft liever hard bezig dan dat ze rust neemt. Want als je rust pakt, dan kan het zo zijn, dat je bijvoorbeeld merkt hoe moe je eigenlijk bent van al dat nuttig bezig zijn. Of hoe verdrietig je eigenlijk bent over een gebeurtenis die zich heeft afgespeeld. Annie vindt stilstaan doodeng en heeft er veel voor over om dit te voorkomen.

Is dit de manier van leven die jij echt wilt?
Natuurlijk kun je met deze houding oud worden en een keer doodgaan. De vraag mag zijn; is deze manier van leven wat ik werkelijk wil? Niets doen is nuttiger dan het lijkt! Hoe kun je meer rust inbouwen zonder gek te worden van de onrust die Annie in je tentoon spreidt?

- Plan momenten van nutteloosheid in; blok tijd in je agenda en daag jezelf uit om minimaal een uur zonder schuldgevoel ‘niets nuttigs’ te doen

- Merk Annie en haar goedbedoelde bemoeizorg op. Pluk haar van je schouder en zet haar op een kruk. Haal een aantal keer diep adem en sta jezelf toe om 15 minuten naar buiten te staren, de kat/hond te aaien, een tijdschrift te bladeren

- Maak ruimte om te waarderen hoe je leven op dit moment is, ook als je leven nu niet perfect is (Annie is degene in het verhaal die onmenselijk hoge eisen stelt en met niets anders dan perfectie genoegen neemt)

Tevreden zijn
Als je tevreden leert zijn met dat wat zich in het moment aandient kun je rust ervaren. En weet je, dit is best fijn!

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 16 augustus 2020

"Een sprankeltje hoop"


Ik zal er voor je zijn
Tijdens je goede en minder goede dagen
In momenten van blijdschap en ook tijdens de pijn
Sla ik mijn arm om je heen zonder dat je het hoeft te vragen

Een sprankeltje hoop 
De zachtheid van de aandacht voel je in je hart
Even niet helemaal alleen
Doen je afdalen in rust

Geef je maar over
Trek het zorgvuldig opgebouwde harnas uit
En open de deur van je kwetsbaarheid
Zodat je weer kunt ervaren wat liefde kan zijn



ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

maandag 3 augustus 2020

"Uitrusten doe je maar als je dood bent"

StraalBlog week 32 
“Uitrusten doe je maar als je dood bent”

Het leven is één grote prestatie
Je verstand (ik heb mijn verstand Annie genoemd) heeft zo haar eigen manieren, om jou je doelen te laten behalen. Ze is het type ‘niet lullen, maar poetsen’. En dit zal ze jou laten weten ook! Annie is streng en kent geen genade. Het leven is één grote prestatie! Ze is gericht op het resultaat en kan heel ver gaan om dit te bereiken.

Uitrusten doe maar je als je dood bent
Annie zal jou niet sparen in dit leven. Voor haar is je best doen niet goed genoeg. Het kan altijd beter. Vanuit dit oogpunt zal ze jou, wanneer zij dit nodig acht, slaan met de zweep. Chop, chop, gaan met die banaan. Uitrusten doe je maar als je dood bent en een beetje extra gas geven kan geen kwaad. Als het nodig is om veelvuldig extra uren te maken, dan doe je dat. Mocht dit inhouden, dat je je partner/kinderen bijna niet ziet, dan is dat maar jammer.

Blijven verleggen van de grens
Als je boven de rest uit wil steken, echt meer wilt bereiken, dan kan dat niet zonder offers. Annie houd je voor, dat al die extra uren tijdelijk zijn en het nog even doorbijten is. Op deze manier zorgt zij ervoor, dat je deze hoge mate van inspanning leveren volhoudt. Keer op keer verlegd Annie de grens. En jij doet mee. Je bent er nu echt bijna, dus opgeven is geen optie. Zo blijf je dapper doorzwoegen.

Geen tijd voor gedoe en gezeur
Het thuisfront, heeft ondertussen menig keer geuit, zich zorgen om je te maken. Ze zien je veranderen, zowel mentaal als fysiek. Annie en jij hebben hier geen oren naar. Er is echt geen tijd voor dit gedoe en gezeur. Trouwens je doet dit alles toch ook voor hen? En je bent er echt bijna….dus ook het thuisfront moet nog maar  even doorbijten.

Misschien herken jij jezelf hier in? Of een dierbare naaste?

Met ambitie hebben is niks mis
Met ambitie hebben is niks mis! De manier waarop je met jezelf en je omgeving omgaat, vraagt wellicht een bredere kijk/aanpak, dan die je nu hanteert. Als we ons in dit soort situaties, laten leiden door ons verstand, dan worden we rigide en verkrampt. Er is een uber focus op het bereiken van de doelen/targets/hogere positie. En we verliezen wat er nog meer toe doet uit het oog. Hoe hoog is de prijs die je wilt betalen? Maak je nog wel onderscheid, tussen de korte termijn en lange termijn gevolgen, van je handelen?

Bewuster reageren
Als je met regelmaat een stapje terug kunt doen, uit de maar door razende trein kunt stappen en op het perron gaat staan; hou je inzicht en overzicht. Je kunt jezelf hierdoor tijdig bijsturen en bewuster reageren op wat nu werkelijk nodig is en wat ook later kan. Zo zorg je met meer aandacht voor jezelf op mentaal en fysiek vlak. En blijf je ook voor je omgeving prettiger in de omgang.

Wil je jezelf op dit punt meer verdiepen en ontwikkelen? Stuur mij een berichtje en we gaan aan de slag!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl