zondag 22 november 2020

"Vriendschap is een illusie"

StraalBlog week 48

In 1983 zong het Goede doel het volgende: 

Eén keer trek je de conclusie

Vriendschap is een illusie

Vriendschap is een droom

Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Vriendschap kan best ingewikkeld zijn
Vriendschap kan best ingewikkeld zijn. Wat vriendschap voor jou betekent, kan voor iemand anders een compleet andere betekenis, hebben. Vaak praten we niet met elkaar over wat vriendschap voor onszelf en de ander inhoudt. We gaan uit van onze belevingswereld en kijken door een gekleurde bril naar vriendschappen. Tijdens het kijken door die bril, kom je verwachtingen tegen en zeker ook aannames en overtuigingen. 

Wat doe je met wat je ziet?
Er valt dus een hoop te zien! Belangrijk is wat jij doet met wat je ziet. Hoe ga je om met de gedachten en gevoelens die je in vriendschappen tegen kunt komen? Hoe ga je om met teleurstellingen? Onze neiging is om te versmelten met wat we denken en voelen en daardoor ervaren we de gedachten als feiten. De volgende stap is, dat we ons naar de gedachten gaan gedragen en zodoende, komen we nogal eens in vervelende situaties terecht. 

Checken in plaats van invullen voor de ander
Het kan helpend in vriendschappen zijn om je verwachtingen uit te mogen spreken. Neem hier wel in mee, dat je vanuit je ‘ik’ communiceert en bewust bent dat jouw verwachtingen anders kunnen zijn dan die van je vriend. Kun je accepteren dat de ander door een andere bril kijkt dan die van jou? En in plaats van dat je invult voor de ander is het veel prettiger als je checkt bij je vriend of het klopt wat jij in je eigen hoofd hebt bedacht. Op deze manier kun je aannames en overtuigingen tackelen. 

Kun je hier wel wat steun bij gebruiken? 
Stuur mij een berichtje en we bespreken je wensen en de mogelijkheden. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 

zondag 8 november 2020

"Verdoven van de pijn"

StraalBlog week 46

Naakt en kwetsbaar
In dit blog neem ik jullie mee in een stuk van mijn verleden. Het voelt ‘naakt’ en kwetsbaar en tegelijkertijd ook goed om dit met jullie te delen. Misschien mag mijn openheid jou steunen, inspireren, aanmoedigen?

Inkijkje in jeugd
Ik ben opgegroeid als kind van een verslaafde moeder en heb veel met haar meegemaakt. Mijn moeder wist zich geen raad met haar verleden en probeerde de pijn en het verdriet jaar in jaar uit met alcohol te verdoven en voor beperkte tijd te laten verdwijnen. Vele mannen hebben de revue gepasseerd en deze ‘relaties’ gingen allen gepaard met huiselijk geweld. Eigenlijk zorgde ik voor mijn moeder in plaats van zij voor mij. Onze relatie was hierdoor verre van gezond. Naar mate ik ouder werd merkte ik steeds meer de behoefte om mezelf losser van mijn moeder te maken. Mijn moeder vond dit ontzettend moeilijk en claimde mij alleen nog maar meer. Op een dag escaleerde het tussen ons en dat was de dag waarop mijn zoektocht naar mezelf begon.

Sluipmoordenaar
Mijn zoektocht ging niet zonder slag of stoot. Heel lang dacht ik het ‘verslaving gen’ niet te hebben en niets minder bleek waar. Met het losser maken van mijn moeder ontwikkelde ik sluipenderwijs een eetstoornis. Ik ging minder en minder eten op een dag. Eten en vooral niet eten nam mijn dagelijks leven in beslag. Het ging van kwaad tot erger en op mijn dieptepunt woog ik nog maar 46 kilo. Op een avond ging ik naakt voor de spiegel staan en wat ik maanden niet had gezien, namelijk hoe ik er werkelijk uitzag (uitgemergeld) kwam die avond wel bij me binnen. Ik barstte in tranen uit en wilde weer gezond worden. Stapje voor stapje begon ik mijn eetmomenten uit te breiden en zo klom ik uit dit dal.

Leegte die opgevuld moest worden
Helaas duurde dit niet lang en verruilde ik anorexia voor binge eating (eetbuien). De leegte die ik voelde moest opgevuld worden. Als een junk die zijn shot nodig heeft haalde ik mijn ‘buit’ bij de supermarkt. Tassen vol met troep en ik kon niet wachten tot ik weer thuis was met vreten, want ja ik kan het geen eten noemen. Het moest naar binnen gewerkt worden om net als wat mijn moeder deed mijn pijn te verdoven. Ik werd zwaarder en zwaarder en steeds ongelukkiger met mijn lijf. Hoe vaak ik mezelf niet heb voorgenomen om met dit destructieve gedrag te stoppen zijn niet op 2 handen te tellen. Hoe meer ik mezelf oplegde niet meer te mogen overeten des te sterker de drang/dwang werd om een nieuwe buit te kopen.

Afscheid
Omdat ik niet nog zwaarder wilde worden ging ik oefenen met overgeven en zo werd binge eating vervangen door boulimia. Jaren van mijn leven heb ik besteed aan het verdoven van mijn pijn/verdriet, met als uitkomst, dat ik mezelf alleen maar verder kwijtraakte. Gelukkig kan ik nu schrijven, dat ik sinds ruim 6,5 jaar afscheid heb genomen van mijn ‘trouwe vriend’ en ruimte heb gemaakt voor alles wat ik zo lang heb weggeduwd. En wat is dat bevrijdend!

Ik heb een gedicht over mijn eetstoornissen geschreven wat ik ook graag met jullie deel:

“Trouwe vriend”

Je was mijn trouwe vriend
En wat was ik verknocht aan jou
Volledig overtuigd dat ik je nodig had

Je hielp me door moeilijke momenten heen
En liet me even verdwijnen
Op die momenten waande ik me veilig in jouw verdovende kracht

Vele tranen zijn gevloeid
Van boosheid, wanhoop en frustratie
Ondergedompeld in destructie zag ik geen uitweg

Steeds verder gleed ik af
Puur aan het overleven met jou aan mijn zijde
Trouwe jij; jij die er altijd was

Toch voelde het niet goed
De wens om uit deze cirkel te stappen nam toe
Ik mocht het tij gaan keren

Jij was slechts een uitvlucht
Een shotje voor de korte termijn
Ik mag je loslaten en gaan voor mij

Het aankijken en voelen van de pijn
Bleek zoveel meer te brengen dan jij mij ooit kon geven
Dankbaar naar mezelf om nu hiermee te mogen zijn

Dag eetstoornis
Bedankt voor je goedbedoelde hulp
Het ga je goed


Kern van mijn verhaal
In kern gaat mijn verhaal, over het zoeken naar houvast en controle, in een voor mij zeer roerige periode in mijn leven. De behoefte aan controle was echter zo groot, dat deze mijn leven overnam en ik overleefde in plaats van mijn leven leefde. Ik ben ontzettend blij en dankbaar, dat ik in de afgelopen 10 jaar een heel andere relatie met mezelf heb opgebouwd. En mijn leven voluit LEEF met alles wat zich hierin aandient.

Behoefte aan ondersteuning
Herken jij jezelf in dit blog en zou jij ook zo graag je leven weer Leven? Stuur mij dan een berichtje. Gaat dit verhaal niet over jou, maar ken je wel iemand die dit aangaat? Voel je dan vrij om dit blog naar die persoon door te sturen. 

Hartgroet,
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

 

 

zondag 25 oktober 2020

"Jezelf zien en horen"

StraalBlog week 44

Je doet zo je best
Je doet je best op je werk, je maakt tijd vrij om er te zijn voor je ouders en vrienden. En om er goed uit te zien voor je partner. Je doet de boodschappen, zorgt voor het huishouden en je spant je in om elke avond een gebalanceerde maaltijd op tafel te zetten. Je sport en trekt op je werk opdrachten naar je toe, die niemand anders wilt doen. En niemand die dat ziet. Niemand! Niemand die zijn waardering naar je uitspreekt. Het is zo niet eerlijk. 

Waarvoor doe je het allemaal?
Steeds vaker vraag je jezelf af waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Een legitieme vraag, nietwaar? Misschien is het ook een vraag die bijval krijgt van Annie, je verstand, die graag wat verzwaring aanbrengt in het geheel? 

Behoefte aan erkenning
We hebben allemaal, in meer of mindere mate, behoefte aan erkenning. We willen graag gezien en gehoord worden en soms ook beloond worden, voor wat we allemaal doen. Heel begrijpelijk en invoelbaar. Door de erkenning alleen buiten jezelf te zoeken kan het wel zo zijn, dat als deze uitblijft, jij je vervelend voelt. 

Misschien is het prettig om een zekere balans te vinden?

Toegroeien naar meer waardering van binnenuit
Je mag leren om jezelf ook erkenning te geven, te zien en horen en een complimentje te geven, als je iets gedaan hebt waar je blij mee bent/trots op bent. Op deze manier ben je niet puur afhankelijk van de voeding van buitenaf. Zo kun je toegroeien naar meer vertrouwen/waardering van binnenuit. Door anderen gezien en gehoord worden is dan prettig en geen noodzaak meer. 

Klinkt dit prettig? Mocht je ondersteuning willen om dit te bewerkstelligen, stuur mij dan een berichtje!

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 


zondag 11 oktober 2020

"Laatjes vol herinneringen"

StraalBlog 42

Last op je schouders

Hoe sta je op dit moment in je leven? Voel je jezelf tevreden? Dankbaar? Of ervaar je misschien een last op je schouders? Een last, die zich jaren geleden heeft opgebouwd en die met je vergroeid lijkt te zijn? Een last die jou in het hier en nu beperkt?

Een getriggerd brein
We hebben allemaal een harde schijf in ons brein. Op deze harde schijf staan jouw herinneringen opgeslagen. De prettige en ook de heftige en pijnlijke herinneringen. Hoe hard je ook je best doet, welke hulp je ook inschakelt; je kunt deze harde schijf niet wissen. Elke keer als jouw brein getriggerd wordt, dit kan zijn door bijvoorbeeld; beelden op televisie, een artikel in een tijdschrift, een geur, dan schieten er laatjes open. 

Terug in je herinnering
Laatjes die jou in contact brengen met herinneringen, met ervaringen uit het verleden en jou in je emoties kunnen raken. Het kan zelfs zo zijn, dat je weer terug bent in de herinnering. Je kunt niet voorkomen, dat de laatjes openschieten. Dit gaat nu eenmaal veel te snel. Wel kun je leren hoe je om kunt gaan met een geopend laatje. 

Steeds verder verdwaald
Onze neiging is, om op te gaan in het geopende laatje, er als het ware compleet in te duiken. De gevolgen daarvan zijn, dat je geen hand voor ogen meer ziet. Je bent één met de herinnering en dit kan zwaar aanvoelen. Je gedachten maken overuren en je beland van het één in het ander. Steeds verder raak je verdwaald en van jezelf af.

Merk je signalen op
Je kunt jezelf helpen, door je signalen op te merken, bijvoorbeeld; onrust in je lijf, afgeleid zijn, druk in je hoofd, somberheid. Als volgende stap, kun je jezelf, door middel van je ademhaling, terug naar het huidige moment brengen. Nu kun je naar het geopende laatje kijken. Je kunt observeren wat er in het laatje zit en door ook je aandacht bij je ademhaling te houden, blijf je uit het laatje. 

Je bent niet je verleden
Het maakt een groot verschil om op gepaste afstand te kunnen kijken naar je herinneringen. En naar de gedachten en gevoelens die hierbij vrijkomen. Door jezelf niet langer te identificeren met je verleden/de pijnlijke ervaringen, kan er ruimte komen om de gebeurtenissen te verweven in je leven. Je bent niet je verleden; je hebt een verleden! 

Wil je naar aanleiding van dit blog meer handvatten? Zoek me op en we bespreken de mogelijkheden!

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 


zondag 27 september 2020

"Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet"

StraalBlog week 40

Stellige wezentjes
Wat kunnen wij, menselijke wezentjes, toch stellig zijn. We brengen onze mening als een feit, dan wel als ‘de waarheid’ en laten de ander nogal eens, weinig tot geen ruimte om te reageren. De ander hoeven wij namelijk helemaal niet te horen, want wij hebben toch gelijk. Wij weten hoe het zit en hebben de wijsheid in pacht. Dusssss…….

Projecteren en sjabloneren
De manier, waarop we ons kunnen uiten, laat in mijn optiek nogal eens te wensen over. We projecteren en sjabloneren ons suf. En het lullige in dit verhaal is, dat we het vaak genoeg niet eens doorhebben.  Mensen kunnen in luttele seconden één worden met hun gedachten en vervolgens worden deze gedachten geventileerd als ‘de waarheid’, ‘de manier’ en de ‘enige weg om van A naar B te komen’. 

Menselijke objectiviteit
Menselijke objectiviteit bestaat in mijn ogen niet. Wat ik zie is gekleurd, net als wat jij ziet, ook gekleurd is. Ik kijk door mijn bril naar jou en naar de wereld om mij heen en jij doet het niet anders. Simpelweg omdat het niet anders kan. Zo zijn we nu eenmaal gebouwd. Prettig? Niet per definitie. We kunnen wel, bewuster leren omgaan met onze gedachten en de manier waarop we onszelf uiten.

Geef elkaar de ruimte
Natuurlijk mag jij je mening uiten. En hoe fijn is het, als je bij het uiten van die mening ook beseft, dat het jouw mening is. Door vanuit je ‘ik’ te communiceren, hou je dat wat je wilt zeggen, al dichterbij jezelf. Je hoeft iemand niet te overtuigen van jouw gelijk. Iedereen komt ergens anders vandaan, is gevormd door DNA, opvoeding, cultuur en dergelijke. En kan een situatie dus heel anders beleven dan jij. Door elkaar de ruimte te geven, oprecht te luisteren naar ieders standpunt/idee kunnen deuren geopend worden, die anders gesloten blijven. 

Innerlijke rijkdom
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet en dat is dan helemaal geen probleem meer Door jezelf open te stellen voor andere visies, zonder deze direct te veroordelen kan je innerlijke rijkdom toenemen. Lijkt het jou fijn om jezelf op dit stuk verder te ontwikkelen, stuur mij dan een berichtje.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 



zondag 13 september 2020

"Ik heb een verleden en ben het niet"

StraalBlog week 38

Huiselijk geweld
In dit blog neem ik je mee in een stuk van mijn verleden. Mijn ouders zijn na jaren vol huiselijk geweld gescheiden toen ik negen jaar was, waarop de volgende ‘papa’ klaarstond om de leegte in huis op te vullen. In het begin was het een feestje met deze nieuwe man in mijn moeders leven. We deden leuke activiteiten en er waren geen ruzies. Een verademing na een lange periode van onrust, spanningen en onveiligheid.

Slaan uit frustratie
Het geluk was alleen van korte duur. De karakterverschillen tussen mijn moeder en haar nieuwe liefde werden steeds duidelijker; wat geen probleem hoeft zijn, mits je open met elkaar communiceert én elkaar respecteert. Mijn moeder en deze man konden dit niet. Zij was verbaal véél sterker dan hij en ook deze man ging mijn moeder uit frustratie slaan. In hun huwelijk, dat ongeveer tien jaar heeft geduurd, hebben zich de afschuwelijkste situaties voorgedaan.

Weg versperren
Mijn stiefvader trok vaak na de eerste klappen de draad van de huistelefoon kapot, zodat de politie niet gebeld kon worden. Hij ging dan met het schuim op zijn mond voor de voordeur zitten om mij de weg te versperren. Ondertussen zag ik hoe mijn moeder onder het bloed zat door alle klappen die zij had gekregen.

Niets waard zijn
De politie is vaak geweest, maar ging ook altijd onverrichter zaken weer weg, omdat mijn moeder deze man keer op keer weer in de armen sloot. Als jong meisje begreep ik daar helemaal niets van en heb ik haar inwendig geregeld vervloekt. Naarmate ik ouder werd, begreep ik dat mijn moeder totaal geen zelfrespect had en dat de overtuiging ‘niets waard te zijn’ sterk in haar verankerd lag. Haar vader sloeg haar als kind al, en door de jaren heen is mijn moeder gaan geloven dat ze niets anders verdiende dan dat.

Ik heb een verleden en ben het niet
Ik nam als meisje, met alles wat ik zag aan geweld en verstoorde relaties, al jong het besluit dat mij dit nooit zou overkomen. Ik zou mij nooit laten slaan en geloofde niet dat het ‘erbij hoort’ in de liefde. Bij vriendinnetjes had ik voorbeelden gezien van hoe het ook kon zijn: hartelijk, warm, begripvol en gezellig. Bovendien had ik, door wat ik had meegemaakt, heel helder mijn grenzen voor ogen. En het is mij gelukt deze te bewaken zonder te verharden. Dat ik met alles wat ik heb ervaren liefde kan geven en ontvangen maakt me een dankbaar mens. Ik heb een heftig verleden maar ben het niet!

Mocht jij jezelf herkennen in dit blog en merk je nog last te hebben van je ervaringen uit het verleden, schroom dan niet om mij een berichtje te sturen/te bellen. Het is zo fijn om je verleden te leren verweven in het heden, zodat je je leven echt kunt gaan Leven!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 30 augustus 2020

"Er is nog zoveel te doen"

StraalBlog week 36

Nuttig bezig zijn
Nuttig bezig zijn, Annie (je verstand) is er gek op, sterker nog; ze wordt heel onrustig, als ze niet nuttig bezig is. Annies onrust uit zich, door drukke gedachten, jouw hoofd in te sturen. Gedachten over wat je nog allemaal moet doen. Ze maakt in no time lijstjes aan en die blijven zich maar vullen. Je zet hier een vinkje en plops daar staat het nieuwe ‘to do’ dingetje alweer bijgeschreven.

Oneindige lijstjes
De lijstjes, die Annie jouw hoofd in gooit, komen dit leven niet af. Annie blijft liever hard bezig dan dat ze rust neemt. Want als je rust pakt, dan kan het zo zijn, dat je bijvoorbeeld merkt hoe moe je eigenlijk bent van al dat nuttig bezig zijn. Of hoe verdrietig je eigenlijk bent over een gebeurtenis die zich heeft afgespeeld. Annie vindt stilstaan doodeng en heeft er veel voor over om dit te voorkomen.

Is dit de manier van leven die jij echt wilt?
Natuurlijk kun je met deze houding oud worden en een keer doodgaan. De vraag mag zijn; is deze manier van leven wat ik werkelijk wil? Niets doen is nuttiger dan het lijkt! Hoe kun je meer rust inbouwen zonder gek te worden van de onrust die Annie in je tentoon spreidt?

- Plan momenten van nutteloosheid in; blok tijd in je agenda en daag jezelf uit om minimaal een uur zonder schuldgevoel ‘niets nuttigs’ te doen

- Merk Annie en haar goedbedoelde bemoeizorg op. Pluk haar van je schouder en zet haar op een kruk. Haal een aantal keer diep adem en sta jezelf toe om 15 minuten naar buiten te staren, de kat/hond te aaien, een tijdschrift te bladeren

- Maak ruimte om te waarderen hoe je leven op dit moment is, ook als je leven nu niet perfect is (Annie is degene in het verhaal die onmenselijk hoge eisen stelt en met niets anders dan perfectie genoegen neemt)

Tevreden zijn
Als je tevreden leert zijn met dat wat zich in het moment aandient kun je rust ervaren. En weet je, dit is best fijn!

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl