zondag 24 mei 2020

"Losser bewegen van je gedachten"

StraalBlog week 22
“Losser bewegen van je gedachten”

Annie in actie
Als je in aanraking komt met pijn, ongemak en situaties die een krater in je leven slaan, komt Annie (je verstand), direct in actie om jou te helpen. Annie is afgestudeerd in vechten, vluchten en vermijden. Zo vindt zij het bijvoorbeeld fijn, om jou hard aan de slag te laten gaan, met het transformeren van gedachten, zodat je van het nare iets positiefs kan maken. Op korte termijn kan het transformeren je een gevoel van ruimte en opluchting geven. Op langere termijn vraagt het omvormen van gedachten juist heel hard werken van jou. Je zult er alle aandacht voor nodig hebben, want voor je het weet glippen er gedachten doorheen.

Gedachten weer zien voor wat ze zijn
Een compleet andere manier van omgaan met je gedachten is, om je gedachten te leren zien voor wat ze zijn; gedachten. Niets meer en niets minder. Het is Annie, die allerlei gewicht aan gedachten hangt, waardoor deze groter en zwaarder worden. Voor je het weet zie je de gedachten als feiten; als de waarheid. Hierdoor verlies je het zicht op het grotere geheel.

Losser bewegen van je gedachten
De uitdaging is om jezelf losser te gaan bewegen van je gedachten. Wat helpend kan zijn is, als je de gedachten als wolken kunt zien, die gaan en komen. Deze benadering geeft je al snel meer ruimte. Het maakt namelijk een groot verschil als jij onder de wolken staat en ze voorbij ziet trekken. Op die manier blijf je van de inhoud af en ben jij niet langer één met je gedachten.

Observator 
Door de afstand die je nu hebt ingenomen heb je veel meer zicht op de situatie. Je wordt observator in plaats van deelnemer. Je kijkt naar je gedachten en gaat er niet langer in op. Door de ruimte die ontstaat, kun je jezelf afvragen hoe jij met de situatie en jezelf om wilt gaan. Stop je energie in de elementen waar je invloed op hebt, namelijk je gedrag en dat waar je je aandacht op richt en een lichter leven ligt binnen handbereik.

Wil jij ook graag leren om je losser van Annie en je gedachten te leren bewegen? Ik ondersteun je hier graag in! Stuur mij een berichtje en we spreken je wensen en mogelijkheden door.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer info kun je vinden op: www.straal-denhaag.nl

zondag 10 mei 2020

"Lessen in je leven"

StraalBlog week 20
“Lessen in je leven”

De kleine jij onbevangen en blij
Spelend en ontdekkend
Neem je de wereld tot je

Invloeden van buiten
Werpen je van je pad
Nog onvoldoende stevigheid

De boosheid naar jezelf
Beperkt je in de groei
Om te mogen zijn

Maak contact met de kleine jij
Onbevangen en blij
Neem de wereld tot je

Beweeg mee
Geef je over
Aan de lessen in je leven

Pijnlijk verrijkend
Rauw en verzachtend
Warm en liefdevol


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 26 april 2020

"Je ware ik"

StraalBlog week 18 "Je ware ik"

Wat is je ware ik?
Wat is je ware ik? Bestaat je ware ik? Misschien besta je wel uit meerdere ware ikken?

Persoonlijk heb ik een sociale ik, een einzelgänger ik, een blije ik, een serieuze ik, een grappige ik, een sportieve ik, een verzorgende ik, een gekkige ik, een initiatiefrijke ik, een ongeduldige ik en zo kan ik nog wel even doorgaan ;-)

Context afhankelijk
Mensen kunnen worstelen met wie ze zijn en wat hun ‘ware ik’ is. Sommigen kunnen er heel wat jaren mee bezig zijn, om uit te vogelen hoe het nu zit. Iedereen heeft persoonlijkheidseigenschappen en deze lijken zeer constant te zijn. Het is echter wel sterk context afhankelijk hoe deze eigenschappen zich uiten. Het kan dus zo zijn, dat ons ‘ik’ veel minder stabiel is, dan we willen geloven en misschien zelfs hopen.

Woorden zijn interpretabel
Een groot gedeelte van onze identiteit is verbaal. En woorden zijn interpretabel. Wat ik bijvoorbeeld onder ‘spontaan’ versta, hoeft voor jou totaal niet op te gaan. We doen ons best om onze identiteit te vangen in woorden. Zodat we op die manier, kunnen begrijpen, wat we wel en niet zijn.
Eigenlijk is het zo, dat je identiteit niet vast staat en in staat is, om zich aan situaties aan te passen. Het is heel goed mogelijk, dat je in de ene situatie verlegen bent en in de andere heel uitbundig. Misschien ervaar je dit wel eens als verwarrend?

Zwart-wit redenering
Annie, je verstand, speelt hier met haar zwart-wit redenering en rigiditeit een grote rol in. Voor Annie ben je verlegen Of uitbundig. Sociaal Of een einzelgänger. Beiden kan volgens je verstand niet. In de praktijk blijkt dagelijks dat het wel kan. Het observerende zelf is niet versmolten met de taal die gekoppeld wordt aan onze identiteit. Hierdoor kun je leren om aspecten van jezelf vanuit andere perspectieven te bekijken. Je kunt als het ware om jezelf heen lopen en op gepaste afstand naar jezelf kijken. Daarbij biedt de afstand ook de mogelijkheid om je in een ander te verplaatsen.

Observerende zelf
Zou je ook graag meer afstand tot je verstand willen innemen? En juist meer in contact willen komen met je observerende zelf? Stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer info: www.straal-denhaag.nl

zondag 12 april 2020

"Verbloemen"

StraalBlog week 16
“Verbloemen”

Je kunt functioneren
En verbloemen
Wat je in je diepste kern voelt

Je kunt lachen
En maskeren
Wat er werkelijk in je omgaat

Je kunt huilen
En verdoven
Waar het echt over gaat

Je kunt bang zijn
En vermijden
Om te zien waar je angst voor staat

Je kunt liefhebben
En vechten
Omdat je jezelf niet mag verliezen

Je kunt verbinding maken
En omarmen
Wat er aan ervaringen in je zit

Je kunt thuiskomen
En toestaan
Jezelf te Zijn



ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 29 maart 2020

"Je bent niet je verleden"

StraalBlog week 14
“Je bent niet je verleden”

Harde schijf
Door de jaren heen heb je allerlei ervaringen opgedaan. Hilarische, nare en misschien ook wel traumatische ervaringen. De leuke gebeurtenissen staan net als de pijnlijke op je harde schijf. We houden niet van pijn en zouden het liefst de nare gebeurtenissen uitgummen. Door heel hard te werken en afleidingen te zoeken hopen we dat de pijn minder hevig wordt. Op korte termijn zal dit zeker lukken.

Annie weet zich geen raad
We maken liever van iets naars iets moois, dan dat we er mee zijn voor wat het is. We zijn heel bedreven in het vermijden van pijn en de mensen om ons heen ook, dus het lijkt de beste oplossing. Gekeken naar onze programmering is deze benadering heel logisch. Je verstand, de mijne noem ik Annie, weet zich geen raad met ongemak en zal er alles aan doen om ons er van weg te houden.

Kijk aan waar je zo hard van wegloopt
Het boek met excuses om niet stil te staan bij de pijn is oneindig. En het lijkt nog hout te snijden ook, dus wie ben jij om hier tegenin te gaan? Toch zou je jezelf een groot cadeau geven als je er wel tegen in gaat. Je kunt een hele lange neus maken naar Annie, door momenten te nemen, om te zijn met de pijn.  Kijk aan waar je nu zo hard van weg loopt en ervaar dat je er na het aankijken nog steeds bent. Pijn is niet leuk, pijn is niet fijn en het is onvermijdelijk. Pijn hoort bij het leven en het uit de weg willen gaan is eigenlijk kansloos.

Je bent niet je verleden
Stel jezelf open om je verleden te verweven in het heden. Je ervaringen zijn stukjes van jou. En door er naar te kijken, in plaats van erin op te gaan, kun je voelen dat de pijn jou niet meer regeert. De pijn is er. Punt. Net als gedachten en gevoelens er zijn. Het is juist het verzet ertegen wat van je pijn een lijden maakt. Je hoeft niet eerst alles overwonnen te hebben, voordat je mag doen wat jij werkelijk wilt. Leven! Je bent een geheel. Je bent niet je verleden. Het verleden is er en zal er altijd zijn. Het is aan jou welke plek het in jouw leven inneemt.

Merk je dat je versmolten bent met je ervaringen uit het verleden? En lijkt het je fijn om hier anders mee om te leren gaan? Stuur mij een berichtje en we bespreken je wensen en mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer info: www.straal-denhaag.nl

zondag 15 maart 2020

"Het veilige harnas"

StraalBlog week 12 
“Het veilige harnas”

Je verstand en emoties
Je verstand, de mijne noem ik Annie, en emoties gaan niet goed samen. Je maakt bijvoorbeeld iets heel vervelends mee en je schiet als het ware op slot. Het lijkt alsof er een stevig fort om je heen staat waar je niet doorheen komt. Je lichaam spant zich aan, je kaken staan stijf op elkaar en je gedachten zijn gericht op ‘sterk moeten zijn’.

Het veilige harnas
Je mag van Annie niet laten zien dat de situatie je raakt, want dat is zwak. Het laatste wat Annie wilt zijn is zwak, want dan ben je een prooi. Daarbij mag je anderen ook niet belasten. Iedereen is ook gewend, dat jij er voor hen bent, dus een andere optie is er niet. Jij trekt in dit soort situaties je harnas aan en houd je groot. Jij kunt dit als de beste, want je doet dit immers al jaren en tot nu toe gaat het altijd goed.

Op je tenen lopen
Nou ja, goed, goed….Het lijkt allemaal goed te gaan. Je merkt door de tijd heen, namelijk heus wel, dat er momenten, zijn waarop je op je tenen loopt. Jij zou het ook weleens uit willen schreeuwen, omdat je het niet meer overziet. En ja, je zou zelfs wel eens willen schuilen in de armen van iemand anders. Even niet de sterke hoeven zijn. Maar ja, dat is natuurlijk niet voor jou weggelegd. Ze zien je komen!

Wie in mij is aan het woord?
Zolang je versmolten bent met Annie en de gedachten, die zij je hoofd in stuurt, zal er in de huidige situatie geen verandering komen. Je zult keer op keer hetzelfde rondje lopen. Annie vertelt jou heel graag, wat je wel en niet mag denken en voelen. Zij is ervan overtuigd de wijsheid in pacht te hebben en wil jouw leven regisseren. Het is dus belangrijk dat je leert op te merken wanneer Annie aan het woord is. Herkenningspunten zijn onder andere: rigiditeit, eenzijdige kijk op situaties, onmenselijk hoge eisen stellen en moeten.

Ademhaling als buffer
Door een mild kritische houding aan te nemen, kan er meer afstand komen tussen jou en Annie. Pluk haar van je schouder en zet haar op een stoel. En laat Annie daar lekker schreeuwen. Door de ruimte, die er nu ontstaat, kun je jezelf richten op je in- en uitademing. Deze fungeert als een buffer tussen jou en Annie. Hiervan uit kun je contact met jezelf maken. Hoe wil jij met jezelf en de situatie omgaan?

Voel je behoefte aan een andere omgang tussen jou en jouw Annie? Stuur mij een berichtje en ik ga graag met je op avontuur!

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.


Krijna van Loenen, is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Neem een kijkje op de site voor meer informatie: www.straal-denhaag.nl

maandag 2 maart 2020

"De strikte regels van Annie"

StraalBlog week 10
“De strikte regels van Annie”

Annie reist al eeuwen mee
Ons verstand, door mij ook wel Annie genoemd, kent haar oorsprong in de oertijd. En Annie reist dus al heel wat eeuwen met ons mee. In de oertijd heersten veel angsten (bijvoorbeeld om dood te gaan, niet bij een groep te horen, als prooi te fungeren) en de controlebehoefte was groot. Er is in de tijd al heel wat verandert, behalve onze programmering, die is nog net zo oud als de oertijd.

Annies strikte regels
Ook anno 2020 is Annie en haar angst om niet te voldoen en om afgewezen te worden, nog sterk aanwezig. Zo hanteert Annie, onder andere, strikte regels als het gaat over je prestaties. Haar focus ligt op wat er niet goed gaat en op wat beter moet. En Annie is ervan overtuigd, dat jij nog beter je best gaat doen, als zij je hard slaat met een zweep.

Goed was niet goed genoeg
Persoonlijk heb ik op dit vlak heel lang meegedaan met Annie. Het klonk zo logisch wat ze zei, dat ik het niet in twijfel trok. De praktijk liet mij zien, dat hoezeer ik mijn best ook deed, het nooit goed genoeg was voor Annie. Ze hield altijd iets te mekkeren over. En ik ging mezelf alleen maar slechter voelen.

Losser leren bewegen van Annie
Toen ik mezelf losser leerde bewegen van mijn angstige verstand, ontstond er meer ruimte voor nuance. Ik heb een Annie en ben het niet! Door bewuster te worden van mijn programmering en te ervaren, dat ik er niet aan overgeleverd ben, kon ik anders met mezelf leren omgaan. Ik groei niet door de zweep van Annie en ben juist gebaat door vanuit mijn observerende zelf naar mijn gedrag te kijken.

Mijn observerende zelf oordeelt niet en dit geeft de mogelijkheid om te groeien, te leren vanuit begrip en respect naar mezelf. Onderstaand gedicht is hieruit voortgevloeid:

Licht als een veer
Transparant als kristal
Vlieg je als een mooie vlinder

Nieuwsgierig naar het leven
Fladder je in het rond
Niet wetend wat het je zal brengen

Mooie blijde momenten
Intens verdriet
Wisselen elkaar af

Diepe dalen waarin het einde heel dichtbij was
Hoge toppen waarop je eindeloos kon genieten
Allen ervaren en beleefd

Ze hebben je mede gevormd tot wie je nu bent
Dapper en krachtig
Open en kwetsbaar

Alle stukjes gebundeld als een geheel
Sta jij in het leven
En mag je volledig Zijn

Wil jij ook graag meer vanuit rust, ruimte en respect voor jezelf in het leven staan? Stuur mij een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl