zondag 27 oktober 2019

"Opgeven is voor mietjes"

StraalBlog week 44
“Opgeven is voor mietjes ”

Van een mug een olifant maken
Annie (je verstand) kan voor behoorlijke onrust zorgen. Ze is goed in staat om van een mug een olifant te maken en jou daar volledig in te betrekken. Voor je het weet ga je op in je gedachten en beland je in een strijd met Annie. Jij wilt dat de rust in jezelf terugkeert en Annie denkt daar anders over. Het getouwtrek is een feit.

Touwtrekken met Annie
Annie laat het touw niet los en zal blijven trekken tot je omvalt en opgeeft. Jij wilt ook niet voor haar onderdoen en doet je stinkende best om van haar te winnen. Voor je het weet ben je een uur verder en merk jij, dat je energie op aan het raken is. Aan de overkant zie je een krachtige vastberaden Annie staan, die nog energie voor 10 heeft.

Stilstaan
Je baalt ontzettend, omdat je merkt dat je deze touwtrekwedstrijd niet meer lang vol kunt houden. Je mag een moment stil gaan staan bij de volgende vragen: brengt het continueren van deze strijd wat je wilt? Levert het dagelijks gevecht met Annie je werkelijk zoveel op, dat je hier tot in den treure mee door wilt gaan? Als je antwoord volmondig ‘ja’ is, dan wens ik je een prettige voortzetting toe!

Opgeven
Als je twijfelt dan wel een ‘nee’ ervaart, mag je een keuze maken, die op dit moment wellicht, niet zo voor de hand liggend is. Een keuze die voor jouw gevoel misschien gaat over opgeven. En laat dat nu het laatste zijn wat je wilt. Opgeven is voor mietjes en niets voor jou. Jij bent een bikkel, een doorzetter en een vechter! Mmm, alsof ik Annie hoor….

Stel je nu eens voor
Ik neem je mee naar het volgende beeld; Annie en jij staan druk trekkend aan het touw te zweten en te zwoegen. Stel je nu eens voor, dat je het touw los laat. Wat gebeurt er dan? Wat zie je nu voor je?

Ook ik had er een handje van om te blijven touwtrekken met Annie. Zij vond het prima en was altijd klaar om de strijd aan te gaan. En nu begrijp ik de reden. Annie wist, dat zolang ik aan het touw zou blijven trekken, zij als winnaar uit de bus zou komen. Ik werd er moedeloos van en wilde niet meer in een dagelijks gevecht met Annie belanden.

Twee handen vrij
Mijn leven ‘leven’ was wat ik wilde en om dat te kunnen doen, had ik het touw los te laten. Toen ik dat een keer had gedaan en zag dat Annie achterover kukelde, kwam er een bevrijdende rust over mij heen. Door de strijd bij Annie te laten had ik weer twee handen vrij! Ik hoop dat jij ook het touw los durft te laten, zodat je nieuwe ervaringen op kunt doen. Wil je toch graag ondersteuning? Stuur mij een berichtje en we nemen de mogelijkheden door.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl






Geen opmerkingen:

Een reactie posten