zondag 13 oktober 2019

"In de boksring met Annie"

StraalBlog week 42
“In de boksring met Annie”

Bont en blauw op de grond
Bont en blauw lig ik voor de zoveelste keer op de grond. Weer bijna knock out geslagen door mijn tegenstander. Ik strompel overeind en mijn uitdager staat mij aan te kijken met een blik van ‘kom op nou, je bent toch geen mietje?’. Hoe goed ik ook weet, dat ik beter niet weer het gevecht heb aan te gaan, tuin ik er toch in. Ik raap mezelf bij elkaar en doe mijn bokshandschoenen aan. Het zal me toch wel een keer lukken om mijn uitdager te verslaan?

Slechts één winnaar
Na jarenlang knokken kan ik je vertellen geen enkel gevecht gewonnen te hebben. Heel frustrerend en teleurstellend. Ik heb er onnoemelijk veel tijd en energie in gestoken met de hoop als winnaar uit de strijd te komen. Al die tijd was er maar één winnaar en dat was Annie, mijn uitdager, mijn verstand. Wat heeft zij een uithoudingsvermogen, overtuigingskracht en de gave om te ondermijnen.

Kansloze missie
Nadat ik in contact was gekomen met ACT (Acceptance and Commitment Therapy) begreep ik, dat het een kansloze missie was, die ik voerde. Ik had mijn gevecht met Annie te staken, want zij zou het nooit opgeven. Annie zal mij tot ik mijn ogen sluit blijven uitdagen en verleiden om de handschoenen aan te trekken. Het is aan mij om ze uit te laten en afstand in te nemen van Annie en haar trukendoos.

Ademhalen
Als het aan Annie ligt kom ik met mijn hoofd uit mijn hoofd….En de ervaring leert, dat dit niet lukt. Wat mij onder andere helpt, bij het afstand innemen van Annie is, contact maken met mijn ademhaling. Door af te dalen naar mijn ademhaling en daarmee dus ook naar mijn lichaam, ben ik meer geaard en in het hier en nu. Ik ben bewuster aanwezig en meer in contact met mezelf. Hierdoor kan ik Annie een stuk makkelijker links kan laten liggen, waardoor ik mijn eigen koers bepaal.

Ondersteuning
Wil jij ook niet langer met jouw Annie in de boksring staan en leren hoe je anders met jezelf om kunt gaan? Stuur me een berichtje en ik neem contact met je op!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten