zondag 4 augustus 2019

"Leef jij je eigen leven?"

StraalBlog week 32
“Leef jij je eigen leven?”

Hoe leef jij je leven?
Hoe leef jij je leven? Leef jij je leven naar je eigen waarden? Naar wat voor jou echt belangrijk is? Of geef je vooral gehoor aan wat je verstand van je verwacht? Misschien heb je nog niet eerder zo bewust bij deze vraag stil gestaan en overvalt het je. Je leeft toch gewoon? Je doet toch gewoon ‘je ding’? Dit is wat de meeste mensen inderdaad doen en kan helemaal prima zijn.

Mijn leven in vogelvlucht
Persoonlijk werd ik mij een stuk bewuster van deze vraag, toen mijn moeder op 53 jarige leeftijd overleed. Met haar overlijden kwam ook mijn leven in vogelvlucht voorbij. Een pijnlijke confrontatie met mezelf volgde. Ik kwam namelijk tot het besef, dat ik tot dat moment, voornamelijk het leven van anderen had geleefd. De twee grootste factoren, waren mijn heftige verleden waardoor mijn bestaan van kleins af aan, in het teken van mijn moeder stond. En de andere factor was de overheersende rol die mijn verstand speelde.

Mijn verstand Annie
Mijn verstand, Annie, is primair naar haar omgeving toe gericht. Annie is in staat, om je leven compleet te richten op dat van de ander. Zo wist ik bijvoorbeeld al heel jong, hoe ik voor mijn moeder kon zorgen op praktisch en emotioneel gebied. Ook voelde ik haarfijn aan, welk gedrag ik het beste kon laten zien en ook welk gedrag ik beter achterwege kon laten. Mijn aanpassingsvermogen was groot en betekende deels mijn redding. Anderzijds zorgde de situatie er ook voor, dat ik niet echt in contact was met mezelf en met wat voor mij belangrijk was.

Ruimte voor mijn eigen ‘ik’
Het leren kennen en herkennen van Annie en haar rol in mijn leven, plus het durven innemen van meer afstand van mijn moeder, zorgde voor meer ruimte voor mijn eigen ‘ik’. Het overlijden van mijn moeder was heel verdrietig en pijnlijk. En het bracht ook lucht en licht in mijn leven. Stapje voor stapje mocht ik ontdekken welke waarden ik belangrijk vond/vind. Een heus avontuur wat ook zorgde voor spanningen met Annie. Jarenlang had ik gedaan wat zij van mij eiste en nu ging ik meer en meer mijn eigen keuzes maken, wat zij er ook van vindt.

Bewust stilstaan
Misschien heb ik je mogen inspireren met mijn stukje en ga jij nu ook bewust stil staan bij het ontdekken en gehoor mogen geven aan jouw waarden? Zou je op dit stuk graag wat ondersteuning krijgen? Stuur mij een berichtje en we gaan aan de slag!

Groet!
Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten