zondag 28 oktober 2018

"Bevrijd jezelf uit een te krappe jas"

StraalBlog week 44
“Bevrijd jezelf uit een te krappe jas”

Gezien willen worden
Verplaats jezelf eens in de volgende situatie. Je zit op een bankje in het park en ziet het volgende gebeuren. Een meisje klautert voor het eerst zelf op de glijbaan en roept: “Kijk dan mam!”
De moeder van het meisje kijkt en roept: “Oh, wat goed van je. Knap hoor!”

Het meisje vraagt niet om een compliment van haar moeder. Zij wil alleen maar ‘gezien’ worden door haar moeder. Het meisje, zit midden in een nieuwe ervaring en ze wil graag dat haar moeder naar haar kijkt, zodat die ervaring en haar hele bestaan bevestigd worden. Oogcontact maken en even zwaaien naar haar dochter en zeggen dat zij haar dochter ziet is voldoende.

Zijn en presteren
Voor het jonge kind, is de prestatie (nog) niet belangrijk; zij wil weten of haar moeder haar ook hier op deze plek ziet. Ze wil een lijntje, ze wil contact.

Van kleins af aan worden we blootgesteld aan testen en toetsen. We zijn het zo gewend om kinderen aan te moedigen in hun prestaties. Dat zit zo ingebakken in de opvoeding en onze cultuur, dat we bijna niet meer anders kunnen. En na een paar jaar kunnen de kinderen ook niet meer anders. Zij hebben inmiddels geleerd om gewaardeerd te worden voor wat ze doen en niet voor wie ze zijn. De impact hiervan kan behoorlijk groot zijn.

Presteren is een breed begrip. Je kunt het loslaten op scholing, werk, sport, in relaties. Er zijn mensen die het leven als het leveren van één grote prestatie ervaren. Zij moeten vooral van alles en altijd tot het gaatje. Gevolgen kunnen behoorlijk zijn op fysiek en psychisch niveau.  Denk aan: stress, faalangst, perfectionisme, depressie, burn-out raken.

Niemand tot last willen zijn
Persoonlijk bestond mijn prestatie van kleins af aan, vooral uit niemand tot last willen zijn, want iedereen had het al zo druk met zichzelf. Ik deed mijn best op school en in het huishouden. Onbewust vanuit de wens om gezien en gehoord te worden. Als ik nu maar hoge cijfers haalde dan waren mijn ouders vast trots op me. En zo werd mijn perfectionisme geboren. Wat er voor zorgde dat ik mezelf jarenlang een ontzettende prestatie druk oplegde. Is dit alleen maar negatief? Nee hoor, deze drang om te presteren heeft me mede gebracht waar ik nu ben. Er is niks mis met je best willen doen; het wordt tricky als je je Zijn/je identiteit eraan ophangt.

Maak de weg vrij
Het is belangrijk dat je jezelf leert accepteren zonder dat daar een prestatie tegenover staat.  Als je kunt omarmen, dat je zowel goede als minder goede eigenschappen hebt, dan maak je de weg vrij voor jezelf om te Zijn. Lijkt het je fijn om jezelf hier in te ontwikkelen, stuur mij dan een berichtje om de mogelijkheden te bespreken.

Groet! 
Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten