zondag 30 september 2018

"Je krijgt wat je toekomt"

StraalBlog week 40
“Je krijgt wat je toekomt”

Je krijgt wat je toekomt
Om maar met de deur in huis te vallen; de uitspraak “Je krijgt wat je toekomt” bezorgt Annie (mijn verstand) instant jeuk. En ik heb er nog één; “Wie goed doet,  goed ontmoet”. Brrrrr. Annie vindt deze uitspraken en overtuigingen, want dat zijn het voor sommige mensen, radicale gekkigheid en onzin ten top. Ik kan genuanceerder kijken dan Annie en zal het woord overnemen. Wat maakt nu, dat ik dit soort uitspraken zo beleef? Ik ga vanuit mijn perspectief ( gekleurde bril) delen hoe dat zo gekomen is.

Een klein inkijkje
Zoals sommigen van jullie weten, heb ik van kleins af aan veel heftige gebeurtenissen meegemaakt. Ik geef een piepklein inkijkje voor de mensen die dit allemaal niet van mij weten. Ik ben opgegroeid met een verslaafde moeder, veelvuldig getuige geweest van huiselijk geweld en had als kind al veel verantwoordelijkheden. Ik was hierdoor al snel ‘volwassen’.

Heb ik gekregen wat mij toekomt?
Heb ik gekregen wat mij toekomt? Hmm in mijn beleving niet. Ik was een kind en had net als andere kinderen behoefte aan een veilige omgeving, stabiliteit, vertrouwen en onvoorwaardelijke liefde. Mijn mams was door meerdere redenen er vaak niet toe in staat om mij bovenstaande te bieden. Natuurlijk heb ik door alles wat ik heb ervaren allerlei rijke lessen gekregen En toch zou ik niet één op één alles op dezelfde manier willen beleven als die keuze er zou zijn. De intensiteit van bepaalde gebeurtenissen hadden best wat minder gemogen….

Wie goed doet, goed ontmoet
Wie goed doet, goed ontmoet. Dat is ook een mooie! In de ideale wereld zal deze overtuiging c.q. aanname vast en zeker opgaan. In de werkelijkheid kan het er behoorlijk anders aan toe gaan. Jij kunt heel vriendelijk zijn, goedaardig en lief en toch allerlei onprettige ervaringen met mensen opdoen. Is dit een reden om je dan als een hork te gaan gedragen? Wat mij betreft niet! Blijf vooral trouw aan wie jij wilt zijn en aan wat jij wilt uitdragen. Besef wel dat je niet in de hand hebt hoe een ander op je reageert en dat een vriendelijke houding niet garant staat voor wederkerigheid.

Alles is maakbaar
Wat zien we graag dat alles maakbaar is, dat we overal controle over hebben en situaties en mensen naar onze hand kunnen zetten. Karma zou ervoor zorgen, dat mensen die nare gedragingen vertonen vanzelf geconfronteerd zullen worden met deze gedragingen. ‘Het’ zal bij hen terugkomen, vroeg of laat. Het is een heel geruststellende gedachte om in te geloven, om aan vast te houden, als iemand je iets heel vervelends en ingrijpends heeft aangedaan. Begrijp ik het? Ja, zeker begrijp ik dat mensen hier gevoelig voor zijn en persoonlijk doe ik niet mee. Voor mij is het meest belangrijk hoe ik met de gebeurtenissen om weet te gaan, want ik leef mijn leven en niemand anders.

Reacties zijn welkom
Reacties? Ja graag! Ik ben heel benieuwd hoe je mijn blog hebt ervaren, welke gedachten en gevoelens er bij jou opkomen als je stilstaat bij waar ik over geschreven heb.

Hartgroet van Krijna

www.straal-denhaag.nl

4 opmerkingen:

  1. Heel mooi beschreven en ik ben het helemaal met je eens. Het helpt niet om je energie te richten op de ander. Sterker nog. Ik denk dat dat alleen maar energie kost. Echt goed dat je mensen helpt de focus op zichzelf te houden. Liefs, Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel dat je de moeite hebt genomen om te reageren! En ook bedankt voor je mooie compliment :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens!! Eindelijk eens iemand die dat durft te zeggen en te posten. Want zeker als je een rotjeugd gehad, zoals ik ook en veel gezondheidsproblemen later in je leven, vraag je je constant af: waarom ik en wat heb ik fout gedaan of wat doe ik fout? Ik weet het nog steeds niet en heb gelukkig als therapeut wel veel mensen kunnen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen