zondag 30 oktober 2016

"Van afwijzing naar begrip"

StraalBlog week 44
“Van afwijzing naar begrip”

Een vlaag van boosheid en verdriet
Stel je eens voor dat iemand je kwetst. In een razend snel tempo heb je allerlei gedachten en gevoelens. Je voelt bijvoorbeeld een vlaag van boosheid en verdriet door je heen trekken. Deze emoties zijn heel goed in je lichaam te voelen. Op bepaalde plaatsen in je lijf verkramp je. Als dit gebeurd sta je voor een keuze; wat ga ik doen met deze emotie? Ga ik mijn reacties hierop baseren? Ga ik mijn gedrag tegenover andere mensen hierop baseren of geef ik de emotie de ruimte en stem ik mijn gedrag op iets anders af?

In gevecht met je emoties
Ben jij ook zo druk om je emoties buiten de deur te houden? Je bent op dat moment eigenlijk in gevecht met je emoties en dus ook met jezelf. De emoties laten zich de deur niet wijzen. Ze zullen zich vastzetten in je lichaam of in bepaalde stemmingen zoals matheid of zelfs een depressie. Somberheid en depressie kunnen een teken zijn dat je bepaalde emoties in jezelf onderdrukt. Emoties kun je beter niet onderdrukken of veroordelen. Emoties maken een belangrijk deel uit van je zijn en als zodanig verdienen zij respect en aanvaarding. Je kunt de emoties in jezelf beschouwen als kinderen die jouw aandacht en begeleiding nodig hebben.

Van afwijzing naar begrip
Het belangrijkst wat je met een emotie kunt doen is haar uitnodigen er volledig te zijn. Neem bijvoorbeeld boosheid. Boosheid kun je uitnodigen er volledig te zijn. Je kunt deze energie volledig ervaren in je lichaam, terwijl je er met je bewustzijn naar blijft kijken en neutraal waarneemt hoe de boosheid in jou werkzaam is. Wat er op dat moment gebeurd is dat je emotie, die in wezen onbegrip is (waarom gebeurt dit?, waaraan heb ik dit te danken?), omringt met bewustzijn en begrip. Je op deze manier liefdevol toebuigen naar jezelf, naar je eigen emotie, maakt je vrij.

Stralende ondersteuning
Wil je leren hoe je ruimte kunt maken voor je emoties en je oude patronen kunt doorbreken? Stuur me een berichtje zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken!

Ik wens je een Stralende dag!

Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten