zondag 22 december 2019

"Hoop doet leven"

StraalBlog week 52
“Hoop doet leven”

Stokstijf in bed
Zo diep mogelijk verscholen
Dekenwarmte mag niet baten

Kou in mijn lijf
Oren op scherp bij ieder geluid
Liever vergeten dan opgemerkt

Voetstappen in de gang
Hart kloppend in mijn keel
Hopelijk slaat ze mijn kamer over

Muziek voluit aan
De drank vloeit verder
Harde klanken klinken door

Waakzaam en alert
De uren verstrijken
Voorzichtig kruip ik uit bed

De woonkamer is een slagveld
Hard gesnurk vanaf de bank
Comateus van de drank

Boos, verdrietig en vol onmacht
Schud ik haar heen en weer
Slepend van bank naar bed

Haar dag start over enkele uren
Met het bekende ritueel
Zoekend naar herinneringen

Twee levens naast elkaar
Dagdromend over een bestaan zonder angst
Met een moeder op wie ik kan bouwen en vertrouwen

Hoop doet leven
Perioden zonder afhankelijkheid
Komt haar echte ‘ik’ naar voren

Zorgzaam en liefdevol
Ondernemend en spontaan
Tot het verleden haar inhaalt

De drank als grote winnaar
Destructie ten top
Pijn in mijn hart

Zolang de angst om te stoppen overwint
Blijft de afhankelijkheid bestaan
En trekken zij en ik aan het kortste eind

Van mijn hart naar de jouwe
Onvoorwaardelijk verbonden
Laat ik je los uit liefde




ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij.

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”.
Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten