zondag 10 juni 2018

"De verbinding met jezelf"

StraalBlog week 24
“De verbinding met jezelf”

Wegcijferen
Als je gewend bent om voor anderen te zorgen en jezelf weg te cijferen, kan het lastig zijn om stil te staan bij wat jij zelf nodig hebt.  Het komt waarschijnlijk niet eens bij je op om deze vraag uberhaupt aan jezelf te stellen. Onderliggend kan de angst om niet te voldoen en de angst voor afwijzing aanwezig zijn, wat er mede voor zorgt, dat je deze houding in stand houdt. 

Jouw ‘ik’
Voor mij persoonlijk ging bovenstaande op. De jaren verstreken en ik merkte beetje bij beetje op, dat het vele geven mij op ging breken en het minder prettig begon te vinden. Toen ik dit deelde met een goede vriendin, stelde zij mij de vraag: “Wat zou jij jezelf graag willen geven?”. Deze vraag prikkelde mijn bovenkamer. Er volgde alleen geen antwoord, want ik had geen flauw idee, wat ik aan mezelf zou willen geven.

Mijn ‘ik’ was onder dekens verstopt en mocht tevoorschijn komen. Ik mocht mezelf gaan verbinden met mezelf. Na jarenlang anderen gevoed te hebben mocht ik nu ook mezelf gaan voeden. Misschien herken jij jezelf hier ook in? Ik deel graag onderstaande oefening met je, zodat jij ook de cirkel kan gaan doorbreken.

Straaloefening
Neem 3 momentjes per dag waarop jij bewust contact met jezelf maakt. Ga geaard zitten of staan en neem de diepere ademhaling tot je, waarbij je inademt door je neus en uitademt door je mond.

Stel jezelf centraal tijdens dit verbindingsmoment:
- Hoe voel je je op dit moment?
- Waar voel je wat je nu voelt in je lichaam?
- Waar heb jij behoefte aan?
- Waar word jij blij van en waar krijg je energie van?

Durf vrij te brainstormen.

Maak je wensen en behoeften concreet
De mogelijkheid dat je angstige verstand je komt voorzien van allerlei ‘ja maar’ en ‘wat als’ gedachten is aanwezig. Merk je verstand op en haal jezelf zoveel als nodig is terug naar jouw wensen en behoeften. Maak ze concreet door actief te zijn in het bewerkstelligen van je wensen. Wat heb je nodig en wat kun je inzetten? Maak ook van eventueel grotere doelen korte termijn mogelijkheden.

Samen Stralen
Graag ondersteun ik jou in dit proces en loop met liefde een stukje met je mee tijdens jouw avontuur. Meer weten over de mogelijkheden? Stuur me een berichtje!

Hartgroet van Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten