zondag 13 augustus 2017

"Mag ik echt nee zeggen?"

StraalBlog week 33
“Mag ik echt nee zeggen?”

Verschillende situaties
Als je een verzoek van iemand wilt afwijzen, dan is dit in de ene situatie veel gemakkelijker dan in de andere. Soms kun je simpelweg volstaan met ‘nee’ zeggen zonder veel verdere toevoegingen. Dat kan bijvoorbeeld als de relatie vrijblijvend is.  Je hoeft je in zulke gevallen ook niet verplicht te voelen om jezelf uitgebreid te verantwoorden of te verontschuldigen voor je afwijzing. In  situaties waarbij er voor jou meer vanaf hangt en het belangrijk is dat de relatie met de ander goed blijft is het helpend om je op een assertieve manier te uiten.

Tips om met je mee te nemen
Het kan je helpen om de volgende tips met je mee te nemen. Luister goed naar wat de ander vraagt. Laat zo nodig blijken dat je begrijpt wat maakt dat de ander het vraagt. Bedenk of je meteen wilt weigeren of dat jij je beslissing wilt uitstellen. Vraag in dat geval bedenktijd. Als je weigert, zeg dan duidelijk en direct ‘nee’. Wanneer je zacht praat en daarbij naar beneden kijkt, maakt jou ‘nee’ niet zoveel indruk en kan het zijn dat de ander zich er weinig van aantrekt.

Open en eerlijk
Vertel zo nodig waarom je ‘nee’ zegt. Dit kunnen heel algemene verstandelijke overwegingen zijn en ook heel persoonlijke en gevoelsmatige. Als er veel van afhangt, kan het belangrijk zijn om open en eerlijk te zijn en duidelijk te maken welke ingrijpende consequenties er voor jou aan verbonden zijn wanneer je geen nee zegt tegen het verzoek.

Aanbieden van een alternatief
Je kunt eventueel een alternatief geven. Je denkt dan mee met de ander. Bijvoorbeeld: ‘Nu kan ik niet, maar morgen wel’. Vaak gebruiken mensen smoesjes om van lastige verzoeken af te komen. Blijf eerlijk naar jezelf en de ander. Je staat steviger in je schoenen als je achter je overwegingen blijft staan. Als je merkt dat de ander moeite heeft met de weigering en je ziet dat het vervelend is, toon dan hiervoor respect. Bijvoorbeeld: ‘Ik merk dat het vervelend voor je is dat ik weiger’, ‘Ik vind het rot voor je dat je er zoveel moeite mee hebt’.

De techniek van de ‘kapotte grammofoonplaat’
Deze methode is alleen bruikbaar wanneer je niet afhankelijk bent van degene tegen wie je ‘nee’ zegt. Door te reageren als een ‘grammofoon die blijft hangen’ (je weigering en je motief om te weigeren almaar herhalen) laat je zich door de ander niet ompraten of verleiden tot een discussie. Je blijft vasthoudend herhalen wat je wilt zeggen.

Wanneer je bij doordrammers wat eerder geneigd bent om kwaad te worden, kan deze techniek helpen om je standpunt rustiger te verwoorden. Wanneer iemand ondanks alles toch blijft aandringen en jij vindt het heel vervelend worden, kun jij je irritatie hierover uiten. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind het vervelend dat je steeds aan blijft dringen. Ik wil dat je er nu over ophoud”.

Persoonlijk gesprek
Succes met oefenen en ik hoor graag hoe het je afgaat! Wil je over dit onderwerp een keer in een persoonlijk gesprek van gedachten wisselen voel je dan vrij om me een berichtje te sturen.

Stralende groet van Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten