zondag 22 november 2015

"Ik doe het ook nooit goed"

StraalBlog week 48
“Ik doe het ook nooit goed”

Ik doe het ook nooit goed
Het lijkt wel dat wat je ook doet of juist niet doet, je het toch niet goed kunt doen. Ben je enthousiast over iets of iemand, dan moet je niet zo blij doen en als je tam reageert, ben je weer te timide. Denk je uit jezelf mee over een bepaald iets, dan ben je bemoeizuchtig en als je je mond houdt, toon je geen initiatief. Zit je lekker in je vel en trek je een mooi kleedje aan, dan moet je niet naast je schoenen lopen en als je het niet doet dan ben je een slons.

Versmolten met je gedachten
Pfffff, wat een gedoe! Als je het leest word je al moe. Bedenk dan eens dat dit tafereel zich ook in jouw hoofd kan afspelen. Het “Ik doe het ook nooit goed verhaal” wordt waarschijnlijk al jarenlang jouw hoofd ingestuurd. Het nare is dat je erin bent gaan geloven. Je bent er 1 mee geworden. Je twijfelt allang niet meer aan de echtheid van dit verhaal. Het is zo. Punt. Trouwens, je wordt ook dagelijks door anderen in het “Ik doe het ook nooit goed verhaal” bevestigd. Gevolg is dat de “zie je wel gedachten” zich aan je opdringen.

De rol van je verstand
Het verhaal blijft op deze manier in stand gehouden. Je verstand speelt een belangrijke rol in dit gebeuren. Hij stelt namelijk onmenselijk hoge eisen aan jou. Eisen die eigenlijk niet haalbaar zijn zonder dat je jezelf ‘geweld’ aan doet. Een ander vervelend punt is, dat je verstand enorm wispelturig is. Het ene moment roept het in je linkeroor, dat jij er niet toe doet. Je moet echt beter je best gaan doen, want anders gaat je kop eraf. Het andere moment schreeuwt je verstand in je rechteroor, dat iedereen stom en gemeen is.

Van generaal naar zwelgje
Heel verwarrend allemaal. Je schiet bij wijze van spreken van een rigide generaal naar zwelgje. Beiden varianten dienen jou niet en houden het “Ik doe het ook nooit goed verhaal” in stand. Ze zijn als het ware de voeding van het verhaal. Nu geloof ik zelf niet in het knutselen met gedachten zodat deze transformeren. Deze aanpak suggereert dat je gedachten serieus hebt te nemen, terwijl ik veel meer geloof hecht aan gepaste afstand innemen tot je gedachten. Gedachten zijn voor mij ongeleide projectielen, blinde voetzoekers, ongenuanceerde verhaaltjes die zich in je hoofd afspelen.

Het hele verhaal op een podium
Als jij versmolten bent met je gedachten, dan zit je in een mistige wolk zonder zichtveld. Je gaat op in wat er in je omgaat en kunt hierdoor niet om de situatie heenlopen. Dit lukt wel als je naar je gedachten en gevoelens kunt kijken. Plaats het geheel bijvoorbeeld eens op een podium en kijk ernaar vanaf de 10e rij in de zaal. Observeer en blijf van de inhoud af. Zo krijg jij ruimte om contact te maken met wat jij wilt, met hoe jij deze situatie wilt behandelen. Door een mild kritische houding en gepaste afstand kun je het “Ik doe het ook nooit goed” verhaal doorprikken. Nu kun je zien en voelen, dat het een eenzijdig, zwart-wit verhaal is.

Doorprikken van de illusie
Herken jij jezelf in mijn blog en zie je uit naar een vriendelijkere relatie met jezelf en de ander? Weet me dan te vinden om de mogelijkheden te bespreken om de illusie door te prikken. Investeer je tijd, aandacht en energie constructief en er gaan vele deuren voor je open.


Stralende groet van Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten