zondag 30 november 2014

"Ik kan toch niet zwijgen?"

Blog week 49
“Ik kan toch niet zwijgen?”

Overvallen worden
Je zit met je leidinggevende om de tafel en hij geeft je feedback op je functioneren. Prrrt, de gedachten komen met een snelheid van 180 kilometer door je hoofd geraasd. Je voelt je overvallen door zijn opmerkingen. Jij had dit nieuws niet zien aankomen. Je hoofd vult zich met allerlei spinsels en je hoort je leidinggevende helemaal niet meer.

Verlammen
Vanuit de gedachten die je hebt komen er  negatieve gevoelens, die de situatie niet overzichtelijker maken. Sterker nog, ze kunnen er in combinatie voor zorgen dat je ‘verlamd’ raakt. Je zou van alles willen zeggen, maar er komt geen woord uit. Nada noppa niks.

Overtuiging
Ondertussen zit je leidinggevende nog tegenover jou en kijkt je vragend aan. Jij hebt ergens ook de overtuiging opgedaan, dat je nu wel iets moet gaan zeggen. Dat hoort nu eenmaal zo, dus je perst er een antwoord uit, dan heb je in ieder geval iets gezegd. Beter iets dan helemaal niets.

Afstand nemen
Er zijn situaties waarin je er juist goed aan doet om niet direct te reageren. Even afstand nemen en je gedachten laten bezinken, kunnen je tot allerlei winstgevende inzichten brengen. Inzichten die je waarschijnlijk niet hebt, als je gelijk reageert.

Terugkomen op
Maar ik kan toch ook niet zwijgen? Niks zeggen hoeft niet. Je kunt namelijk zeggen, dat als jij er op het moment niet uitkomt, je graag even na wilt denken en er later op terug komt. Zoiets kun je als volgt aanpakken; “Ik voel me overvallen, door jouw feedback en ik wil er even over nadenken. Ik kom er over een half uur op terug”. Op deze manier geef jij jezelf de ruimte om de situatie tot je te nemen. Je kunt je gedachten en gevoelens op een rij zetten. Op het moment dat jij helder hebt hoe jij in de situatie staat, kun je hier ook met de ander op heldere wijze over communiceren.

Spreek jezelf uit
Door uit te spreken dat je even de tijd wilt nemen, laat je de ander ook niet in het ongewisse. Daarbij zeg je ook geen woorden vanuit je overvolle hoofd en emoties. Het gesprek dat zal volgen, zal naar alle waarschijnlijkheid in meer rust verlopen. In dit voorbeeld gaat het over een werksituatie, maar jij mag in welke situatie dan ook, om ruimte vragen. Gun het jezelf om er even uit te stappen, als je merkt dat je de situatie niet overziet.


Ik wens je een Stralende dag toe!

Krijna



Geen opmerkingen:

Een reactie posten