maandag 17 december 2012

'De Moetendenker'


Blog week 51
Hoge eisen
Regelmatig heb ik met cliënten te maken die hoge eisen aan zichzelf stellen.
Als zij hun verhaal vertellen gebruiken zij opvallend vaak het woord ‘moeten’.
Als ik alleen al hoor wat zij allemaal van zichzelf moeten, krijg ik een bedrukt gevoel. Laat staan wat mijn cliënten zelf voelen….Veel gehoorde klachten zijn dan ook vermoeidheid, somberheid, lusteloosheid, ontevreden zijn over de dag en spanningsklachten in hun lichaam.

Veel voorkomende gedachten
Gedachten die ‘de Moetendenker’ kan hebben zijn:
-          Ik moet alles wat ik doe altijd perfect doen
-          Ik moet voor iedereen klaarstaan
-          Ik moet de perfecte verrassing bedenken
-          Ik moet nog even de ramen zemen, een pakketje ophalen, mijn vader naar het ziekenhuis brengen, het tentamen leren, sporten, de hond van de buren uitlaten en mijn administratie doen

Regime
Zijn bovenstaande gedachten herkenbaar voor jou?
Hanteer jij als het ware ook een regime waaraan je dagelijks moet voldoen?
En ben jij aan het einde van je dag ook niet tevreden over wat je bereikt hebt?
Je legt de lat zo hoog voor jezelf dat je alleen oog hebt voor wat je niet hebt gedaan en niet hebt bereikt. Het kan natuurlijk altijd beter!

To do lijstjes
‘De Moetendenker’ werkt graag met lijstjes. Zijn hoofd is vol met wat hij allemaal nog moet doen, hoe hij het moet doen en wanneer het af moet zijn. Ook is ‘de Moetendenker’ altijd bezig met regelen, dingen doen en ondertussen denkt hij alweer na over de volgende klus die geklaard moet worden.

Schuldgevoel en verlamming
De ‘to do list’ is nooit af en daarom voelt deze denker zich vaak schuldig, moe en ontevreden.
Hij ervaart een gebrek aan voldoening, want hij heeft keihard gewerkt maar toch niet aan de eigen opgelegde eisen en verwachtingen voldaan.
Het hoofd van ‘de Moetendenker’ zit overvol waardoor hij het overzicht verliest en dingen gaat vergeten. Hierdoor neemt de kwaliteit van zijn werk juist af en dat maakt weer dat hij meer wil doen.
De druk verlamt hem en het schuldgevoel en het gevoel van ontevredenheid nemen toe.

Van moeten naar willen
‘De Moetendenker’ zit in een vicieuze cirkel, een vicieuze cirkel die alleen hij kan doorbreken.
Gunt hij zichzelf een andere kijk en manier van denken en doen waar ruimte is voor rust, voldoening en ontspanning?
Een helpende vraag is: “Wat is echt belangrijk voor mij?”

Als jij ervoor kiest om niet meer te rennen en te vliegen en gestrest te voelen, wat wil je dan wel?
Breng je wensen op papier in kaart, stel prioriteiten, maak een realistische planning en kijk terug op wat je wel hebt bereikt.

Herkenbaar?
Heb jij na het lezen het gevoel dat dit blog over jou gaat? Ik nodig je van harte uit om te reageren!

Stralende dag
Krijna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten