maandag 5 november 2012

"Pff, ik voel me zo schuldig"

Blog week 45
Verliefd zijn op de broer van je partner, een kind van je minnares hebben, meer van je ene dan van je andere kind houden, schulden hebben, verslaafd zijn aan eten, op jonge leeftijd incontinent zijn.
Het zijn een aantal voorbeelden waar wij over het algemeen niet makkelijk mee naar buiten treden.
Schaamte en in sommige gevallen ook schuldgevoel zorgen er voor dat je dit voor jezelf houdt.

Schaamte en schuld
Gevoelens als schaamte en schuld drukken op ons, ze voelen zwaar en halen de glans van je dagelijks leven af. Ze kunnen je allerlei klachten opleveren zowel psychisch (somber, piekeren, slecht slapen, lusteloos, onrust) als lichamelijk (hoofdpijn, buikpijn, pijn in je nek, schouders of onderrug).

Naar mijn idee dienen schuld- en schaamtegevoelens je niet. Integendeel; ze beperken je om helder te denken en te handelen.
Je schuldig voelen en schamen over bepaalde keuzes die je hebt gemaakt; help jij jezelf of de ander daarmee? Zorgt jouw schuldgevoel ervoor dat de situatie sneller is opgelost?
Door jezelf te veroordelen zet jij jezelf vast en kun je niet leren en groeien.

Daar en tegen is nadenken over je gedrag prima. Het zorgt ervoor dat je keuzes kunt maken en daarnaar kunt handelen. Je kunt jezelf afvragen wat jouw actie over jou zegt en wat je in het vervolg anders aan kunt pakken. De ruimte zit hem in het reflecteren waardoor jij jouw handelen in de context kunt plaatsen. Begrip als ingang tot groei!

Mening van de ander
We kunnen druk bezig zijn met wat anderen van ons gedrag vinden. Voor je het weet vul je de gedachten van de ander in: “Hij zal mij nu wel heel stom vinden”, “Zij kijkt me vast nooit meer aan als ik vertel wat ik gedaan heb”.  Deze gedachten kunnen ertoe leiden dat je jouw ervaring voor jezelf houdt terwijl je het wel graag wilt vertellen.
Tip: verspil geen energie aan het denken voor een ander. Vraag het de ander. Het is de enige manier om te weten wat de ander daadwerkelijk denkt en voelt.

Delen
Het delen van je verhaal kan jou opluchten waardoor er een last van je schouders valt.
Vaak blijkt ook dat je niet de enige bent en vindt je herkenning bij elkaar.
Wat weer zorgt voor verbinding.

Manieren om te delen
Persoonlijk; je vertelt je verhaal aan mensen in je omgeving waar jij je vertrouwd bij voelt.
Je kunt er ook voor kiezen om je ervaring anoniem te delen op een forum. De leden lezen jouw verhaal en geven reacties hierop. Jij kunt hier ook om tips vragen.
En er bestaan ook allerlei mogelijkheden om in contact met lotgenoten te komen.

Waar voel jij je prettig bij? Het is niet zo dat je een van deze vormen hoeft te kiezen. Je kunt ze allemaal inzetten en ook helemaal geen een.
Die keuze is aan jou!

Ik ben benieuwd of jij jezelf in mijn blog onderwerp herkent en zie je reactie graag tegemoet.
Natuurlijk ga ik discreet met je reactie om ;-)

Stralende dag!

Krijna

2 opmerkingen:

  1. dag Krijna,
    En goed en duidelijk stuk over schuld en schaamte als ik het zeggen mag. Mijn weg is bewustwording en dat wat me bewust geworden is te delen. Op dat pad kwamen deze zaken uiteraard ook voor. Daarbij spreek ik in de verleden tijd en dat kon nadat ik de verantwoording van het leven in eigen handen had genomen. liefs Henk Peperkamp auteur van 'met mussen op de schutting'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Henk,
      Dank je wel voor je compliment en het delen van je ervaring. Het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven geeft veel vrijheid en verrijking. Ik kan dit compleet onderschrijven!

      Fijn dat jij in de verleden tijd kunt schrijven.

      Ik wens je een Stralende dag toe!

      Groeten van Krijna

      Verwijderen