zondag 5 februari 2023

"Jezelf zien en horen"

StraalBlog week 6

Je doet zo je best
Je doet je best op je werk, je maakt tijd vrij om er te zijn voor je ouders en vrienden. En om er goed uit te zien voor je partner. Je doet de boodschappen, zorgt voor het huishouden en je spant je in om elke avond een gebalanceerde maaltijd op tafel te zetten. Je sport en trekt op je werk opdrachten naar je toe, die niemand anders wilt doen. En niemand die dat ziet. Niemand! Niemand die zijn waardering naar je uitspreekt. 

Waarvoor doe je het allemaal?
Steeds vaker vraag je jezelf af waarvoor je het eigenlijk allemaal doet. Een legitieme vraag, nietwaar? Misschien is het ook een vraag die bijval krijgt van Annie, je verstand, die graag wat verzwaring aanbrengt in het geheel? 

Behoefte aan erkenning
We hebben allemaal, in meer of mindere mate, behoefte aan erkenning. We willen graag gezien en gehoord worden en soms ook beloond worden, voor wat we allemaal doen. Heel begrijpelijk en invoelbaar. Door de erkenning alleen buiten jezelf te zoeken kan het wel zo zijn, dat als deze uitblijft, jij je vervelend voelt. 

Misschien is het prettig om een zekere balans te vinden?

Toegroeien naar meer waardering van binnenuit
Je mag leren om jezelf ook erkenning te geven, te zien en horen en een complimentje te geven, als je iets gedaan hebt waar je blij mee bent/trots op bent. Op deze manier ben je niet puur afhankelijk van de voeding van buitenaf. Zo kun je toegroeien naar meer vertrouwen/waardering van binnenuit. Door anderen gezien en gehoord worden is dan prettig en geen noodzaak meer. 

Klinkt dit prettig? Mocht je ondersteuning willen om dit te bewerkstelligen, stuur mij dan een berichtje!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 15 januari 2023

"Waar laat jij jezelf door leiden?"

Straalblog week 3

Korte termijn
Ons verstand is gericht op de korte termijn en laat zich hier vaak door leiden bij het maken van keuzes. De instant behoefte bevrediging speelt hierbij een belangrijke rol. Je kunt het verstand vergelijken met een klein kindje wat een snoepje wil. Het kleine kindje wil niet wachten op dat snoepje. Het wil het snoepje nu!

Excuses in overvloed
Op korte termijn kan de keuze die je maakt je een gevoel van opluchting bieden en dit gevoel is prettig om te ervaren. Het verstand zal je dan ook verleiden om voor die keuze te gaan. Je hebt bijvoorbeeld een afspraak staan met iemand en je vindt het spannend om deze persoon te ontmoeten. Je verstand houdt niet van spanning en schud met gemak 10 redenen uit de mouw om de afspraak af te zeggen.

Een gevoel van opluchting zal dan volgen, want je bent ‘verlost’ van de spanning die je ervoer. Heeeeehhhh dat is lekker! Ik noem dit ook wel shotjes feel good. Het verstand is van hoe meer hoe beter. 

In stand houden van
Door niet naar je afspraak te gaan met die persoon is het ook zo, dat je jezelf bevestigd in je angst/spanning. Je houdt je angst/spanning in stand door de afspraak af te zeggen. De kans is dan ook aanwezig dat je meer en meer op gaat zien tegen afspraken met personen waarbij je een zekere spanning ervaart. Je komt als het ware in een vicieuze cirkel terecht. En dit zijn gevolgen op de langere termijn waar je verstand liever aan voorbij gaat.

Een alternatief
Een alternatief is dat je leert om je spanning met je mee te nemen in plaats van uit de weg te gaan. Je hoeft de spanning niet weg te werken of te overwinnen voordat je op pad gaat. Je kunt dat wat je ervaart symbolisch gezien in je tas/broekzak stoppen en ervaren dat je nog steeds in beweging kunt komen.

Lange neus
Je maakt op deze manier een lange neus naar je verstand en je doet een nieuwe ervaring op. Los van de uitkomst van deze ervaring laat je aan jezelf zien dat je tot meer in staat bent, dan je angstige verstand je voorhoudt. Hoe gaaf is dat?

Begeleiding
Klinkt dit je feestelijk in de oren en kun je hier wel wat begeleiding bij gebruiken? Stuur mij een berichtje en we bespreken, geheel vrijblijvend, de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl