zondag 1 mei 2022

"You can run but you can't hide"

Straalblog week 18

Hoe hard ik ook loop
Jij houdt me bij

Hoe goed ik mezelf ook verstop
Jij weet me te vinden

Hoe ik mezelf ook verdoof
Jij helpt me te ontwaken

Waar ik ook ben
Jij bent er bij

Pas als ik mezelf mag ontmoeten
Laat jij mij gaan


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 10 april 2022

"Zuignapjes"

Straalblog week 15

De opslokkende werking van gedachten
Gedachten kunnen je enorm opslokken en je alle hoeken van de bovenkamer laten zien. Het zijn soms net zuignapjes. Heel vermoeiend en frustrerend, want er gaan kostbare uren in zitten, die je ook aan heel andere dingen kunt besteden.

Ongeleide projectielen
Gedachten zijn ongeleide projectielen die hun goddelijke gang gaan. En jij maar druk zijn met dit zooitje ongeregeld willen controleren en sturen. Gedachten zijn niet de oorzaak of de oplossing van je problemen (laat deze zin echt op je inwerken!). De manier hoe jij met je gedachten omgaat, kunnen je maken of breken. 

Diepere ademhaling
Ik gun je om niet blind mee te gaan met al die ongenuanceerde verhalen die je verstand je hoofd in slingert. Merk de drukte in je hoofd op en maak een pas op de plaats. Pas de diepere ademhaling toe en geef je verstand een eigen stoel. 

Van deelnemer naar waarnemer
Door je verstand een eigen stoel te geven creƫer je de afstand die nodig is om van deelnemer naar waarnemer van je gedachten te komen. En dit zorgt ervoor dat jij in contact kunt komen, met wat jij nu eigenlijk wilt doen in die situatie.

Wil je graag een andere relatie met jezelf en je gedachten?
Stuur mij een berichtje en ik neem contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Groet,
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 20 maart 2022

"De lijdende gedachten van Calimero"

Straalblog week 12

De lijdende gedachten van Calimero

Waarom moet mij dit nu weer overkomen?

Ze moeten altijd mij hebben

Ik ben nu eenmaal zo

Zij zijn stom en doen lelijk, daardoor voel ik me waardeloos

Door jou voel ik me nu verdrietig

Ik kan ook nooit iets goed doen

Als ik andere vrienden had zou ik nu niet in de goot liggen

Ik kan er niks aan doen dat ik zoveel drink, werk, sport, game…..dat komt door….

Zij zijn groot en ik ben klein
Zomaar een aantal gedachten die een mens kan hebben. Dit type gedachten zorgt voor het slachtofferen van jezelf: “Zij zijn groot en ik ben klein. En dat is niet eerlijk”. 

Je richt je op deze manier naar buiten, op wat er allemaal mankeert aan de ander of aan de omstandigheden, zodat jij geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen. Of je richt je overmatig naar binnen, waardoor het allemaal aan jou ligt. 

Drama en spektakels
Ons verstand houdt wel van drama en spektakel. Niks is te gek, dus het ene na het andere verhaal wordt ongenuanceerd je hoofd in getorpedeerd. Als je geen afstand inneemt, ga je er blind in op, want de gedachten lijken zo waar. Voor je het weet ben je uren, dagen en soms zelfs jaren verder met het opgaan in al dit drama.

Vechten en/of vluchten
Door op te merken dat het je verstand is, die je gedachten en gevoelens tot een ware opera kan opblazen, heb je al een mooi begin naar contact met jezelf. Jij kunt ergens verdrietig over zijn en je verstand komt het in no time verzwaren, met allerlei handel, die er helemaal niet bij hoort. 

Jouw kleurenpalet
Grote verschillen met jou en je verstand zijn, dat jij een situatie van meerdere kanten kunt bekijken. Jij kunt nuanceren. Jouw kleurenpalet is uitgebreider dan zwart en wit. Om ook daadwerkelijk anders te handelen, dan je verstand je ingeeft, mag je de 3 A’s toepassen; aarden, ademhalen en afstand innemen. Kijken naar je gedachten is iets heel anders, dan er in opgaan. Door van de inhoud af te blijven en het spektakel te aanschouwen kun je bij jouw ‘ik’ komen. 

Stralende ondersteuning
Wil jij graag minder drama en meer gepaste afstand leren innemen van je gedachten? Stuur mij dan een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 27 februari 2022

"Laat de liefde je leiden"

Straalblog week 9

Laat de liefde je leiden
De liefde voor jezelf

Als je zachtheid mag ervaren
Is het een streling over je pijn

Mildheid als toegangspoort
Tot deuren die anders gesloten blijven

Laat de liefde je leiden
Liefde zonder voorwaarden

Deze kent geen grenzen
En neemt je mee op een betekenisvolle reis



ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 6 februari 2022

"Waar gaat het voor jou werkelijk over?"

Straalblog week 6 

Vreemdgaande vriend
Stel je het volgende eens voor. Een paar dagen geleden had je een afspraak met een vriend. Jullie kregen een discussie, over het gedrag, van een andere vriend. Deze persoon gaat vreemd en jullie merkten op hier verschillend in te staan. So far so good, zou je denken. Ware het niet, dat je een verstand hebt, dat zich komt bemoeien met jullie gesprek. 

Blijven plaatsen van komma’s 
De toon van het gesprek verandert gaandeweg. Het luisteren naar elkaar wordt steeds moeilijker, omdat jullie vooral druk zijn met je eigen gedachten. Wat ook niet helpt is, dat het verstand komma’s blijft plaatsen en zo wordt het mogelijk om te verdwalen op de inhoud. En wordt het grote geheel uit het oog verloren. 

Constructiever gesprek
Hoe kan zo’n gesprek prettiger en constructiever verlopen? Het is enorm helpend, als je het gekakel van je bemoeizuchtige verstand op kunt merken. Hoe kun je jouw verstand herkennen? Een aantal kernmerken zijn; een zwart-wit kijk, invullen voor de ander en niet checken of de interpretaties kloppen, overtuigd zijn van het eigen gelijk en niet met aandacht kunnen luisteren naar de ander. 

Herkennen van je verstand
Door te oefenen met het herkennen van deze kenmerken, kun je vervolgens jouw verstand van je schouder plukken en het op een krukje zetten. Je verstand kakelt door en jij mag het lekker laten kletsen. Door de afstand die er nu is, kun je jezelf herpakken en je aandacht richten op wat jij belangrijk vindt. 

Waar gaat het voor jou over?
Gaat het voor jou ook om gelijk krijgen, om je zin doordrammen, om de ander te overtuigen van jou visie op de situatie? Dan wel, is het voor jou belangrijker, om elkaar met de verschillen die er bestaan, toch te kunnen horen? En elkaar in de waarde te laten? 

Waar gaat het werkelijk over?
Belangrijke vraag is dan ook; waar gaat het werkelijk over? Jullie hebben een vriend die vreemd gaat en jullie hebben hier jullie eigen gedachten en gevoelens bij. Door met een open houding te luisteren en je verstand op gepaste afstand te zetten, kan er heel veel naast elkaar bestaan. En daardoor verloopt een gesprek ook nog eens stukken prettiger!

Trek aan de bel
Herken je jezelf in bovenstaande situatie en merk je dat jij het lastig kunt vinden om met een verschil van mening om te gaan? Trek aan de bel en we gaan samen aan de slag.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 16 januari 2022

"Dwingende gedachten"

Straalblog week 3

Dwingend karakter
Gedachten kunnen een heel dwingend karakter kennen. Zo dwingend, dat je het idee hebt, geen keuze te hebben. Je moet naar de gedachten luisteren. Het kan zelfs zo zijn, dat als je niet naar je gedachten luistert, je de overtuiging hebt, dat er dan iets ergs gebeurt. Je zit als het ware gevangen in je hoofd. Naast dat dit heel vermoeiend is, kan het ook beklemmend aanvoelen en somber/angstig maken.

Identificeren met wat je denkt
Wat er snel kan gebeuren, is dat we onszelf identificeren, met wat we denken. Voor je het weet, zijn je gedachten geworden tot ‘de waarheid’ en zodoende ga jij jezelf, hier ook naar gedragen. Je kunt hierdoor keuzes maken, die je eigenlijk niet had willen maken en daardoor in vervelende situaties terecht komen. 

Ongeleide projectielen
Gedachten mag je zien, als ongeleide projectielen, die doen wat ze willen. Ze schieten alle kanten van je bovenkamer op. Je gedachten controleren is dan ook onbegonnen werk. Wat een duurzamere benadering is, is dat je gepaste afstand inneemt, van die ongeleide projectielen. Zolang je deelnemer blijft ben je overgeleverd aan de grillen en grollen, die zich in je hoofd afspelen. Helpend is het om, waarnemer van je gedachten te worden, zodat je ze kunt observeren. 

Bioscoopzaal
Als je denkbeeldig plaatsneemt, in een bioscoopzaal op rij 20, dan heb je helder zicht op het scherm voor je. Je kunt dan veel beter zien, wat er nu werkelijk in jezelf gaande is en dat is nodig, om tot bewuste keuzes te kunnen komen. Op deze manier kun je ervaren, dat je gedachten hebt en niet bent! Naast het gepaste afstand innemen op bovenstaande manier, kan het ook prettig zijn, om contact te maken met je in- en uitademing. Je gaat dan uit je hoofd, wat alle kanten opschiet en bezig is met wat is geweest en wat nog gaat komen, naar contact maken met jezelf in het huidige moment. 

Ademhaling als anker
Je mag je ademhaling beschouwen als je anker. Een anker wat als enige verbonden is met het nu. Hier vanuit kan er meer rust, ruimte en overzicht ontstaan. Je stapt uit het maar doordraaiende molentje, met beide voeten op de grond. En zo kun je jezelf bevragen, met hoe jij met jezelf en deze situatie, om wilt gaan. Voel je de rust die hiervan uitgaat?

Afstand leren nemen
Klinkt het welkom voor je, om meer afstand te leren nemen, van je soms zo drukke hoofd? Stuur mij dan zeker een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl