zondag 2 mei 2021

"Een kort lontje"

StraalBlog week 18

In dit blog deel ik een casus vanuit mijn praktijk, waarin het anders leren omgaan met het hebben van een kort lontje, centraal staat.

Kort lontje
Josefien (38) heeft de laatste tijd een kort lontje. En dit korte lontje komt in verschillende situaties naar voren.  Zo heeft zij het beeldscherm van de computer aan gort gesmeten, omdat deze geen beeld meer gaf. Ook heeft Josefien haar twee kinderen schrik aangejaagd door enorm tegen hen uit te vallen, omdat ze niet snel genoeg naar binnen kwamen om te eten.

Op de tenen lopen
Ook de relatie met haar partner heeft onder dit gedrag te lijden. Waar zij eerder een echte twee-eenheid vormden, opereert het stel nu steeds meer vanaf twee eilanden. Het hele gezin loopt op de tenen om te voorkomen, dat Josefien een woede uitbarsting krijgt. De sfeer is gespannen en door het recente gedrag van Josefien, is het vertrouwen in haar behoorlijk geslonken.

Van imploderen naar exploderen
Josefien  vindt het heel vervelend dat zij zich thuis zo uit en wil graag ondersteuning, om anders om te leren gaan met haar korte lontje. In eerste instantie gaan we kijken naar de oorzaak van haar korte lontje. Wat maakt dat zij zo heftig reageert op situaties, die in principe zo klein zijn? Het blijkt, dat Josefien een bijzonder drukke periode op haar werk heeft, waarbij zij stelselmatig over haar grenzen gaat. Op het werk implodeert Josefien (klapt zij naar binnen) en thuis komt alle opgekropte frustratie eruit en explodeert zij.

Moeite met grenzen aangeven
Josefien wil alles graag beter dan best doen en heeft een perfectionistische inslag. Zij vindt het uitermate lastig om haar grenzen aan te geven. De angst om niet te voldoen en afgeserveerd te worden, heeft de overhand. Dit belemmert Josefien om eerlijk te benoemen, dat zij de extra taken er niet bij kan hebben. En zo is zij in een vicieuze cirkel terecht gekomen.

Assertief communiceren
Om deze cirkel te doorbreken is het belangrijk, dat Josefien assertief leert communiceren. Zij mag zichzelf gaan leren uitspreken middels de ‘ik- boodschap’. Op deze manier kan Josefien duidelijk maken waar haar grens ligt. En blijft zij respectvol naar zichzelf en de ander. Eerst oefenen Josefien en ik, deze voor haar nieuwe manier, van communiceren. En stap voor stap brengt zij de oefening ook in de werksituatie in praktijk. Josefien ervaart gaandeweg minder stress en ontstaat er meer duidelijkheid tussen haar en de leidinggevende. Wat beiden als prettig ervaren.

Een stem geven aan wat je ervaart
Josefien, trekt de assertieve manier van communiceren, door naar het thuisfront. En nu benoemd zij het naar haar man en kinderen, als ze zich bijvoorbeeld moe en/of gespannen voelt. Op deze manier geeft Josefien een stem aan wat zij ervaart (geeft ruimte) en betrekt zij haar gezin bij wat er in haar omgaat. Door deze duidelijkheid kan het vertrouwen binnen het gezin beetje bij beetje herstellen. Josefien voelt zich door het toepassen van de handvatten stabieler en rustiger. Ook is ze veel beter in staat om gebeurtenissen te relativeren. 

Herken jij jezelf?
Herken jij jezelf in Josefien en heb je ook moeite om je grenzen aan te geven en assertief te communiceren? Stuur mij dan een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 18 april 2021

"Een cadeautje aan jezelf"

StraalBlog week 16

Harde aanpak
Je verstand, mijne heet Annie, zal je niet snel een compliment geven. Zij is ervan overtuigd dat ze, door heel streng tegen je te zijn, bereikt dat je een betere versie van jezelf wordt. Ik heb veelvuldig ervaren dat deze aanpak bij mij niet werkt. Het maakte mij eerder kleiner en daarmee ook onzekerder dan dat ik al was. Terwijl ik juist behoefte had aan het gevoel er te mogen zijn met al mijn kanten.

Begrip als ingang
Annie kijkt vanuit een veroordelende blik en is gericht op alles wat niet goed is en beter moet. Door vanuit een observerende houding naar jezelf te leren kijken, kun je om jezelf en je gedrag heen lopen, waardoor er nuances ontstaan. Natuurlijk kan het zo zijn, dat je een onhandige actie hebt gedaan. Je bent net een mens nietwaar? En hier mag je naar kijken zonder dat je jezelf tot appelmoes hoeft te pureren. Vanuit begrip als ingang, kun je met meer mildheid en compassie, je gedrag aanschouwen. Zo ontstaat er ruimte voor groei!

Complete onzin
Annie vindt deze benadering ondenkbaar en als het aan haar ligt, blijf je jezelf er flink van langs geven, als je iets hebt gedaan wat volgens haar maatstaven, niet door de beugel kan. Aan jou de keuze of je mee doet met Annie of dat je een lange neus naar haar maakt en jezelf een andere benadering gunt!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


maandag 5 april 2021

"Wat je doet, kan altijd beter"

 StraalBlog week 14

Alles moet perfect zijn
Voor je verstand, ik heb mijn verstand Annie genoemd, moet alles eigenlijk perfect zijn en dus kun je nooit iets goed doen. Je hebt bijvoorbeeld heel wat uren besteed aan het maken van een presentatie voor op je werk. De nodige bloed, zweet en tranen zijn gevloeid. Wat Annie betreft was je er nu nog mee bezig geweest, want ze bleef ruimte voor verbetering zien. Het is dat je echt geen tijd meer had en er wel een punt achter moest zetten. 

Buitenproportionele verwachtingen
Deze houding van Annie kan ervoor zorgen dat je onder grote druk komt te staan. Haar verwachtingen zijn buitenproportioneel en leiden alleen maar tot het gevoel van falen. Deze oefening helpt je om reëler te kijken naar jezelf en meer tevreden te zijn met wat je doet. 

Bewust afstand innemen
Ga rustig zitten met pen en papier. Schrijf op wat jij allemaal van jezelf moet presteren. Als je dit opgeschreven hebt, mag je bewust afstand innemen van de hoge eisen die je aan jezelf stelt, door iets heel anders te gaan doen.

Pak dat wat je hebt opgeschreven er de volgende dag weer bij. Op welke delen kun je ruimte creëren om je eisen, zowel op werkvlak als privé, bij te stellen? Laat je nu niet primair leiden door Annie, die direct in je oor tettert, dat er geen ruimte te maken valt! Annie is rigide en ontzettend bang om niet te voldoen en afgewezen te worden. Wees jezelf hier bewust van!

Het is aan jou om reëler te kijken naar hoe je met jezelf en je eisenlijst omgaat. Door de sprong te wagen en jezelf losser te gaan bewegen van al die eisen kun je ervaren hoe het in de praktijk uitpakt. Gun jezelf meer rust en ruimte, zodat wat er werkelijk toe doet, naar voren kan komen. 

Steun
Klinkt bovenstaande als muziek in je oren, maar merk je, dat je moeilijk los kan komen, van Annie haar eisenlijst? Stuur mij een berichtje en we kijken samen naar de mogelijkheden.

Groet!

Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 21 maart 2021

"Jij bent mooi"

 StraalBlog week 12

Jij bent mooi
Stralend als de zomerzon
Genietend van je leven

Jij bent mooi
Met het licht en het donker
Wandel je over jouw pad

Jij bent mooi
Van binnen en van buiten
In evenwicht met je Zijn

Jij bent mooi
En laat liefde stromen
Met genoeg voor iedereen



ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 7 maart 2021

Je verstand gruwelt van ongemak

 StraalBlog week 10

Onderdrukken van gedachten en gevoelens
Je verstand, die van mij heet Annie, kan geen kant op met ongemak en emotionele pijn. Ze zou deze gevoelens het liefst wegstoppen. En negatieve gedachten omtoveren tot positieve gedachten. Annie heeft er eigenlijk alles voor over, om jou je in no time beter te laten voelen. 

Korte versus lange termijn
Op korte termijn lukt het je verstand vaak genoeg prima om dit te bewerkstelligen. Op langere termijn is het een ander verhaal. Alleen overziet je verstand dit niet…..Het onderdrukken en vervangen van gedachten en gevoelens is net als een bal die je onder water duwt. Het lukt je prima om de bal een poosje onder water te houden en er komt een moment dat de bal hard in je gezicht naar boven komt. 

Keiharde klap
Ik heb bovenstaande jarenlang ervaren. Na een kortdurend gevoel van opluchting volgde er keer op keer een keiharde klap. Pas op het moment dat ik ruimte mocht maken voor de pijn die ik op momenten kon ervaren bleef de klap uit en nam de intensiteit af. Wil jij dit ook ervaren? Doe dan onderstaande oefening.

Observator
Kijk eens of het lukt om op het moment dat je emotionele pijn ervaart je gedachten en gevoelens, die vrij komen toe te laten. Je hoeft niets met je gedachten en gevoelens te doen. Op deze manier wordt je observator van je gedachten en gevoelens. En dit zorgt voor meer rust en ruimte. Gedurende deze oefening adem je rustig in door je neus en uit door je mond. Merk je het verschil tussen deze benadering en die van Annie?

Lijkt het je enerzijds fijn om bovenstaande oefening toe doen, maar merk je ook, dat je het in je eentje doen van deze oefening nog te spannend is? Bel of schrijf me een berichtje en we gaan hier samen mee aan de slag.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 21 februari 2021

"Een twinkeling"

 StraalBlog week 8

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht

Prachtig aan de oppervlakte
Alles lijkt oké
Maar van binnen wil het niet

Je verschuilt jezelf achter de grote muur
De omheining die jou beschermen zal
En alles zo goed op afstand houden kan

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht

Keer je blik weer naar binnen
Ga zien wat je in je hebt
Laat de oordelen varen

De zachtheid van je werkelijke Zijn
Laat de liefde stromen
En jou zijn wie je wilt zijn

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 7 februari 2021

"De gulle gever"

 StraalBlog week 6

Gulle gever
Je verstand, ik heb de mijne Annie genoemd, helpt je om voor iedereen klaar te staan, begrip te tonen en altijd een luisterend oor te bieden. Mooie eigenschappen! Je bent een ‘gever’ en mensen vinden het prettig jou om zich heen te hebben.

Geef jij jezelf wat je nodig hebt?

In hoeverre geef jij jezelf wat je nodig hebt? Misschien weet je helemaal niet wat je zelf nodig hebt, omdat je hier eigenlijk nooit bij stil hebt gestaan. Als je veelvuldig geeft en jezelf niet voedt dan sloop je jezelf. Tijd voor een ander geluid!

Wat heb je nodig om voor jezelf te zorgen?
Je kunt denken aan; rust, voldoende slaap, goede voeding, vrije tijd enzovoort. Je mag een lijstje maken van activiteiten waar je blij van wordt, die je energie geven en op jezelf gericht zijn.

Lijstje af? Kies dan één ding uit waarmee jij iedere dag of iedere week voor jezelf zorgt. Plan een afspraak in met jezelf, zoals je ook een afspraak met de kapper in zou plannen. En onthoud: dit is óók een belangrijke afspraak!

Hou Annie in de gaten
Je mag jouw Annie in de gaten blijven houden, want zij zal niet schromen om jou van bovenstaande af te houden. Zodra je haar opmerkt met het getetter, dan pluk je Annie van je schouder en zet je haar op een eigen stoel neer. Annie zal nu niet haar mond houden; er zit alleen wel meer afstand tussen haar getetter en jouw oor.

Deze afstand is helpend voor jou om trouw te blijven aan dat je voor jezelf mag zorgen!

Mocht je ondersteuning willen, dan mag je mij vrijblijvend een berichtje sturen, zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl