zondag 16 januari 2022

"Dwingende gedachten"

Straalblog week 3

Dwingend karakter
Gedachten kunnen een heel dwingend karakter kennen. Zo dwingend, dat je het idee hebt, geen keuze te hebben. Je moet naar de gedachten luisteren. Het kan zelfs zo zijn, dat als je niet naar je gedachten luistert, je de overtuiging hebt, dat er dan iets ergs gebeurt. Je zit als het ware gevangen in je hoofd. Naast dat dit heel vermoeiend is, kan het ook beklemmend aanvoelen en somber/angstig maken.

Identificeren met wat je denkt
Wat er snel kan gebeuren, is dat we onszelf identificeren, met wat we denken. Voor je het weet, zijn je gedachten geworden tot ‘de waarheid’ en zodoende ga jij jezelf, hier ook naar gedragen. Je kunt hierdoor keuzes maken, die je eigenlijk niet had willen maken en daardoor in vervelende situaties terecht komen. 

Ongeleide projectielen
Gedachten mag je zien, als ongeleide projectielen, die doen wat ze willen. Ze schieten alle kanten van je bovenkamer op. Je gedachten controleren is dan ook onbegonnen werk. Wat een duurzamere benadering is, is dat je gepaste afstand inneemt, van die ongeleide projectielen. Zolang je deelnemer blijft ben je overgeleverd aan de grillen en grollen, die zich in je hoofd afspelen. Helpend is het om, waarnemer van je gedachten te worden, zodat je ze kunt observeren. 

Bioscoopzaal
Als je denkbeeldig plaatsneemt, in een bioscoopzaal op rij 20, dan heb je helder zicht op het scherm voor je. Je kunt dan veel beter zien, wat er nu werkelijk in jezelf gaande is en dat is nodig, om tot bewuste keuzes te kunnen komen. Op deze manier kun je ervaren, dat je gedachten hebt en niet bent! Naast het gepaste afstand innemen op bovenstaande manier, kan het ook prettig zijn, om contact te maken met je in- en uitademing. Je gaat dan uit je hoofd, wat alle kanten opschiet en bezig is met wat is geweest en wat nog gaat komen, naar contact maken met jezelf in het huidige moment. 

Ademhaling als anker
Je mag je ademhaling beschouwen als je anker. Een anker wat als enige verbonden is met het nu. Hier vanuit kan er meer rust, ruimte en overzicht ontstaan. Je stapt uit het maar doordraaiende molentje, met beide voeten op de grond. En zo kun je jezelf bevragen, met hoe jij met jezelf en deze situatie, om wilt gaan. Voel je de rust die hiervan uitgaat?

Afstand leren nemen
Klinkt het welkom voor je, om meer afstand te leren nemen, van je soms zo drukke hoofd? Stuur mij dan zeker een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 26 december 2021

"Mogen zijn met ongemak"

StraalBlog week 52

Vechten, vluchten en vermijden
Als je verwikkeld bent in een strijd met jezelf, gaat daar veel van je tijd aan op. Vechten tegen, vluchten voor en vermijden van situaties, die er nu eenmaal zijn, putten je uit. Eigenlijk is het een baan op zich, want door dit gedoe heb je geen ruimte voor andere dingen. Je verstand, die van mij heet Annie, voert de regie en ze laat geen moment onbenut om je bovenkamer te voorzien met haar talrijke verhaaltjes. 

Annie baalt stevig
Annie heeft er niet op gerekend, dat je haar met hulp van ACT (Acceptance and Commitment Therapy) door gaat krijgen. Annie baalt hier stevig van, want controle freak als ze is, houdt ze graag de touwtjes in handen. Annie is doodsbang voor haar positie en heeft er alles voor over om deze te behouden. Annie’s positie is hartstikke veilig, want zolang jij leeft is zij er ook. En Annie heeft ook haar goede kanten, dus ze hoeft helemaal niet geëlimineerd te worden. De sleutel is, dat je anders met haar aanwezigheid leert omgaan, waardoor jij de regie over je leven neemt in plaats van Annie.

Gedachten laten zijn voor wat ze zijn
Wat je zeker zal helpen, is om je gedachten weer te leren zien voor wat ze zijn, namelijk gedachten. Gedachten gaan zo snel, dat voor je het weet, versmolten bent met wat je denkt. Annie zorgt voor een vertroebelde kijk op jezelf en situaties. Door Annie op gepaste afstand te zetten, op een eigen kruk bijvoorbeeld, ontstaat er meer ruimte om te kunnen kijken naar de gedachten. Dit geeft je de mogelijkheid om jezelf van deelnemer naar observator te transformeren. 

Korte termijn opluchting
Annie kan niet tegen ongemak, pijn, verdriet en angst en zal je verleiden om hier korte metten mee te maken. Het maakt Annie niet eens zo heel veel uit wat je doet, als je maar zorgt dat het ongemak verdwijnt. Annie heeft voorkeur voor de korte termijn opluchting en ze heeft geen oog voor de consequenties op de langere termijn. Jij kunt jezelf duurzaam steunen, door ruimte te maken voor wat zich aandient in je leven aan gedachten, gevoelens en sensaties. Door niet langer ervan weg te moeten en er momenten mee te mogen zijn, omdat het er toch al is, komt er zoveel meer serene rust over je. 

Wil jij jouw Annie beter leren kennen?
Smaakt dit naar meer? Wil jij jouw Annie graag leren kennen zodat je niet langer haar slaaf bent en zelf je mooiste leven kunt gaan leven? Stuur me dan een berichtje en we gaan aan de slag om Annie de plek toe te kennen die haar toebehoort. 

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 12 december 2021

"Niks doen is geen optie"

StraalBlog week 50

Een verstand in de startblokken
De meesten van ons zijn er niet zo goed in om een probleem een probleem te laten zijn. Logisch, want we hebben een verstand, dat in de start blokken staat om het probleem direct op te willen lossen. Met problemen op praktisch gebied werkt deze houding meestal prima. Zodra er emoties in het spel komen kan het juist goed zijn om het probleem eerst een probleem te laten zijn. Om in eerste instantie niets anders te doen, dan het probleem de ruimte te geven. 

Ben je niet goed bij je hoofd
Bovenstaande schiet bij je verstand op zeker het verkeerde keelgat in. Als ik mijn Annie nu aan het woord laat zegt ze het volgende: “Ben je niet goed bij je hoofd? Je gaat zorgen dat dit probleem de wereld uitgaat en wel nu meteen. Niks doen is geen optie”. 

Drukke gedachten en onrustige gevoelens
Problemen geven ons vaak drukke gedachten en bijbehorende onrustige gevoelens. En laat Annie hier nu geen kant mee op kunnen. Die gedachten en gevoelens moeten weg! Ik wil je uitnodigen om een oefening te doen, die haaks staat op je programmering. Hij heet “De kuil” en geeft het probleem juist de ruimte om er te mogen zijn.

De kuil oefening
Als je merkt dat je druk bent in je hoofd over een gebeurtenis, dat in jouw beleving een probleem vormt, dan mag je het volgende doen. Zoek een rustige plek op en zorg dat je met beide voeten de grond voelt. Zet een timer op 4-5 minuten. Als je het prettig vindt sluit je je ogen en anders kijk je naar een vast punt voor je. 

Concentreer je op de gebeurtenis die jou drukke gedachten/gevoelens bezorgd. Laat alle gedachten en gevoelens die door je concentratie op de gebeurtenis tot je komen. Je hoeft niets te veranderen aan wat er tot je komt. Ondertussen adem je rustig in en uit. 

Als de timer afgaat adem je nog een 8 tal keer bewust in en uit en sta je nog even stil bij wat deze oefening voor je heeft gedaan. 

Nieuwe ervaringen opdoen
Als het aan jouw verstand ligt, doe je deze oefening niet en schiet je hem bij voorbaat af. Ik hoop dat jij een lange neus maakt door deze oefening wel te doen! Mocht je ondersteuning op dit vlak willen, stuur mij dan een berichtje, om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!

Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 28 november 2021

"Liever vergeten dan opgemerkt"

 StraalBlog week 48

Stokstijf in bed
Zo diep mogelijk verscholen
Op scherp bij ieder geluid
Ben ik liever vergeten dan opgemerkt

Voetstappen in de gang
Hart kloppend in mijn keel
De uren verstrijken
Voorzichtig kruip ik uit bed

Luid gesnurk vanaf de bank
De woonkamer een slagveld
Boos, verdrietig en vol onmacht
Schud ik haar heen en weer

Ze is als een slappe pop in mijn handen
De ochtend gloort
Twee levens naast elkaar
Dagdromend over een bestaan zonder angst

Met een moeder op wie ik kan bouwen en vertrouwen
Hoop doet leven
In de perioden zonder afhankelijkheid
Komt haar werkelijke ‘ik’ tot uiting

Van mijn hart naar de jouwe
Spreken wij dezelfde taal
Zijn we verbonden
En is de liefde leidend


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 


zondag 14 november 2021

"Hoe lang zijn jouw tenen?"

 StraalBlog week 46

Ontzettend lange tenen
Je verstand, die van mij heet Annie, heeft weinig nodig om op haar tenen getrapt te worden. Ze zijn nogal lang namelijk. Als Annie iets in haar kop heeft, dan heeft ze het niet in haar kont. En ze vindt alles prima zolang anderen met haar meedoen, maaaaar als dit niet het geval is, dan kan Annie geïrriteerd reageren. En ze steekt dit niet onder stoelen of banken. 

Dwingend van aard
Annie kan verbaal dwingend en overtuigend uit de hoek komen. Zij gaat net zo lang door, zodat de ander overstag gaat. Waar Annie ook heel bedreven in is, is de afdeling ‘toneel’. Ze schroomt niet om alles uit de kast te halen en zet haar “Ik ben heel zielig, als je mij niet mijn zin geeft en dit wil jij vast niet op je geweten hebben” masker op. Dit toneelstuk gaat gepaard met de ‘snik’ in haar stem en verdrietige blik in haar ogen. Heb je beeld??

Annie is net een blok beton
Omgaan met tegenslagen en als situaties anders verlopen, dan Annie in haar hoofd heeft, zijn ook niet haar sterkste kanten. Je kunt de programmering  van Annie vergelijken met een blok beton. Annie is verre van flexibel en ze kan dit ook niet leren. Is dit dan wat het is? Nee hoor! Jij kunt Annie haar lange tenen leren opmerken. Als je merkt, dat je in een situatie heftig en eigenlijk over the top reageert, dan kun je ervan op aan dat Annie aan het woord is. 

Oefen en creëer ruimte
Annie is rap van tong en dat zorgt ervoor, dat je misschien in het begin van je oefenproces, nog achter haar aan loopt. Dit hoort erbij. Je kunt altijd op een situatie terugkomen en waar jij het op zijn plaats vind, je excuus aanbieden. Hoe meer je oefent, des te sneller je Annie door krijgt en haar op een krukje kunt zetten. Zo creëer je ruimte. Op deze manier kun je naar een assertieve manier van reageren komen, die zowel naar jezelf als de ander respectvol is. 

Behoefte aan een stukje steun?
Herken je jouw Annie in dit stuk en lijkt het je prettig om anders met je lange tenen om te gaan? Stuur me een berichtje en we bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 31 oktober 2021

"Lang leve een shotje feel good"

StraalBlog week 44

Shotje feel good
Je verstand (de mijne heet Annie) is gericht op ervaringen, die op korte termijn, bevrediging geven. Hier vanuit bezien, is het dus helemaal niet vreemd, dat we makkelijk grijpen naar allerlei middelen en manieren (alcohol, drugs, eten, sporten, eten e.d.) die ons een shotje feel good kunnen bieden. 

Zeker als het ons kan helpen om weg te komen van verdriet, stress, angst en pijn ziet Annie geen bezwaren als je jezelf tijdelijk verdoofd. Het even ‘vergeten’ van de ellende en je weer fijn en rustig voelen, scoren hoog bij Annie. 

De afhankelijkheid is geboren
Annie overziet de consequenties niet op de lange termijn, dus zij zal je blijven aansporen om in voor jou vervelende situaties, een middel te nemen wat jou weer doet ontspannen/oppeppen. De kans is aanzienlijk, dat je steeds vaker en met kortere tussenpozen naar een middel zal grijpen. De afhankelijkheid is geboren.

Annie is ontzettend wispelturig
Annie is ook heel wispelturig en gooit je in je hoofd alle kanten op. Aan de ene kant houdt ze jou in de greep, door te zeggen, dat jij een leven zonder middelen niet aan kunt. En anderzijds schreeuwt Annie, als je jezelf de volgende dag ellendig voelt, hoe dom je bent dat je weer gebruikt hebt. Pfff en dan te bedenken dat Annie dit heen en weer geping pong een leven lang kan volhouden. Het zou zomaar weer een reden kunnen zijn om jezelf te willen verdoven….

Afhankelijkheid als ziekte
De meest voorkomende manier om met een vorm van afhankelijkheid om te gaan, is om het een ziekte te noemen. En als je van deze ziekte wilt genezen moet je het middel niet meer gebruiken. Als helpende techniek wordt “zelfcontrole” aangereikt. Je moet elke dag weer heel hard je best doen om je tegen de verleiding van het middel te wapenen. Dit betekent ook, dat je je leven lang bezig bent met het vechten tegen de verleiding. Je komt op deze manier niet voorbij je afhankelijkheid. De terugvalcijfers zijn schrikbarend. Het onderdrukken van gedachten en gevoelens, zorgt er juist voor, dat je nog meer naar het middel gaat verlangen. 

Wat ontleen je aan de verslaving?
De sleutel tot het stoppen met een verslaving kan beginnen bij het erkennen dat je afhankelijkheidsgedrag vertoont en onder ogen komen welke voordelen de verslaving voor jou heeft. Verslavingen bezitten namelijk ook positieve functies. Wat biedt de verslaving jou, ook al weet je dat het slecht voor je is? Als je dat helder hebt kun je kijken naar wat deze manier van omgaan met jezelf jou kost. 

Wat gun jij jezelf?
Dwing jezelf niet om te stoppen met je verslaving. Richt je vooral op welk leven jij jezelf gunt en welke keuzes je daarvoor hebt te maken. Hoe zou je leven eruit zien zonder verslaving? Neem een houding aan van compassie en mededogen naar jezelf. Maak een plan en laat je helpen door je omgeving/professionals. ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een helpende methode om anders met jezelf en je beperkende gedachten en gevoelens te leren omgaan. Meer weten? Bel en/of mail me voor meer informatie.

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 17 oktober 2021

"Pijn is niet leuk, pijn is niet fijn; zullen we het uitgummen?"

StraalBlog week 42 

Harde schijf
Door de jaren heen heb je allerlei ervaringen opgedaan. Hilarische, nare en misschien ook wel levensingrijpende ervaringen. De leuke gebeurtenissen staan net als de pijnlijke op je harde schijf. We houden niet van pijn en zouden het liefst de heftigste gebeurtenissen uitgummen. Door heel hard te werken en afleidingen te zoeken hoop we dat de pijn minder hevig wordt. Op korte termijn zal dit zeker lukken. We maken liever van iets naars iets moois, dan dat we er mee zijn voor wat het is. We zijn heel bedreven in het vermijden en controleren van pijn en de mensen om ons heen ook, dus het lijkt de beste oplossing. Gekeken naar onze programmering is deze benadering heel logisch. Ons verstand weet zich geen raad met ongemak en zal er alles aan doen om ons er van weg te houden.

Maak een lange neus
Het boek met excuses om niet stil te staan bij de pijn is oneindig en het lijkt nog hout te snijden ook, dus wie ben jij om hier tegenin te gaan? Toch zou je jezelf een groot cadeau geven als je er wel tegen in gaat. Je kunt een hele lange neus maken naar je verstand door momenten te nemen om te zijn met de pijn.  Kijk aan waar je nu zo hard van weg loopt en ervaar dat je er na het aankijken nog steeds bent. Pijn is niet leuk, pijn is niet fijn en het is onvermijdelijk. Pijn hoort bij het leven en het uit de weg willen gaan is eigenlijk kansloos. Je doet jezelf er zo mee te kort door dit na te streven.

Je bent een geheel
Leer je verleden te verweven in het heden. Je ervaringen zijn stukjes van jou en door er naar te kijken in plaats van erin op te gaan, er één mee te zijn kun je voelen dat de pijn jou niet meer regeert. De pijn is er. Punt. Net als gedachten en gevoelens er zijn. Het is juist het verzet ertegen wat van je pijn een lijden maakt. Je kunt met je nare ervaringen jezelf ook naar de haven van jouw waarden bewegen. Je hoeft niet eerst alles overwonnen te hebben voordat je mag doen wat jij werkelijk wilt. Leven! Je bent een geheel. Je bent niet je verleden. Het verleden is er en zal er altijd zijn. Het is aan jou welke plek het in jouw leven inneemt. 

Vrijblijvend intake gesprek
Lijkt het je prettig om jezelf losser te bewegen van je gedachten en gevoelens? Stuur mij een berichtje en we kunnen een vrijblijvend intake gesprek over de mogelijkheden voeren!

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl