zondag 3 oktober 2021

"Gevangen in schuld en schaamte"

 StraalBlog week 40

Gevangen in schuld en schaamte
Verliefd zijn op de broer van je partner, een kind van je minnares hebben, meer van je ene dan van je andere kind houden, schulden hebben, verslaafd zijn aan eten. Het zijn een aantal voorbeelden, waar wij over het algemeen, niet makkelijk mee naar buiten treden. Schaamte en in sommige gevallen ook schuldgevoel, zorgen er voor dat je dit voor jezelf houdt.

Letterlijk druk voelen op je schouders
Gevoelens van schaamte en schuld drukken letterlijk op je schouders. Ze voelen zwaar en halen de glans van je dagelijks leven af. Deze gevoelens, kunnen je allerlei klachten opleveren, zowel psychisch (somber, piekeren, slecht slapen, lusteloos, onrust) als lichamelijk (hoofdpijn, buikpijn, pijn in je nek, schouders of onderrug).

Controle en vermijding
De natuurlijke neiging van ons als mens is, om alles wat we als onprettig ervaren, zo snel mogelijk uit de weg willen ruimen. We zijn hier heel bedreven in en al snel treden ‘controle’ en ‘vermijding’ op. Op korte termijn zal je opluchting ervaren. Op lange termijn ga je ervaren, dat deze gedachten en gevoelens de kop weer op steken. Meestal nog heviger dan voorheen.

Observeren als sleutel
Je mag oefenen om je gedachten en gevoelens uit te nodigen en deze niet te veroordelen. Observeer en probeer ze niet op te lossen, te onderdrukken, te bevechten of te vermijden. De gedachten zijn er. Door ze de ruimte te geven om er te zijn blijf je uit het gevecht met jezelf. Die energie, kun je aanwenden, om je waarden op dit deel te onderzoeken.

Begrip als ingang tot groei
Nadenken over je gedrag prima. Het zorgt ervoor, dat je keuzes kunt maken en daarnaar kunt handelen. Je kunt jezelf afvragen, wat jouw actie over jou zegt en wat je in het vervolg, anders aan kunt pakken. De ruimte zit hem in het reflecteren, waardoor jij jouw handelen, in de context kunt plaatsen. Begrip als ingang tot groei!

Stukje steun
Mocht je na het lezen van dit blog behoefte hebben aan steun, stuur me dan een mailtje of een appje. Het kan fijn zijn om met een onafhankelijk iemand te delen en te kijken naar wat voor jou helpend is. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 19 september 2021

"Checken is zoooo overrated"

StraalBlog week 38

Invullen voor de ander
In onze dagelijkse communicatie kan er in no time van alles mis gaan. Het lezen van elkaars gedachten is hier een belangrijk onderdeel van. In het hoofd van de ander kruipen is zo gebeurd. Het lijkt wel vanzelf te gaan. Onze gedachten gaan razendsnel en voor je het weet vul je voor de ander, ook nog zijn gedachten in. Je kunt een dagtaak hebben met het uitvliegen naar wat de ander allemaal wel zal denken.

De voordelen
Er kleven zogenaamde voordelen aan het invullen van gedachten. Jij wee namelijk precies hoe iets in elkaar steekt, waardoor je het niet bij de ander hoeft te checken. Het lijkt jou in tijd te schelen, omdat je dit allemaal op afstand kunt doen. Waar je ook bent, hoe laat het ook is; gedachten lezen kun je altijd en overal. Heerlijk toch?!

Glazenbol bij de vuilnis
Tijd om je uit deze droom te helpen. Zet je glazen bol maar bij de vuilnis. Je kunt met de beste wil van de wereld de gedachten van een ander niet lezen. Natuurlijk kun je door goed te kijken naar iemand, een inschatting maken hoe het met hem gaat. Ook kun je op grond van, hoe je een persoon kent, inschatten welke keuze hij in een bepaalde situatie zal maken. Je kunt het zelfs bij het juiste eind hebben.

Jouw bril
Toch is het wijs om bij de ander te checken of het klopt wat jij denkt te zien en te horen. Je kijkt en luistert namelijk vanuit je eigen referentiekader. Het is jouw waarheid, die je projecteert op de ander. Het is goed om je hier bewust van te zijn. Naast dat het jou veel energie kan kosten om de gedachten van een ander in te vullen, is het ook zo, dat je de ander aan de zijlijn zet.

Geen eerlijke kans
Je geeft iemand geen eerlijke kans, als je niet de moeite neemt, om jouw gedachten bij hem te verifiëren. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat die ander iets totaal anders denkt dan jij. Op deze manier is een misverstand zo geboren, want jij weet het namelijk zeker…

Onzekerheid en uitvliegen gaan hand in hand
Onzekerheid en uitvliegen naar het hoofd van de ander gaan vaak samen. Alsof jij jezelf kunt beschermen door op voorhand te bedenken, wat de ander zal denken en voelen. Door jouw waarheid te maken kun je anticiperen op de situatie…denk jij.

Wat kun je beter doen? Checken, checken en nog eens checken. Je kunt jezelf helpen door te uiten wat er in je omgaat en door te vragen: “Klopt het wat ik denk?”. Op die manier kun je ruis tussen jou en de ander voorkomen.

Herkenning?
Herken jij jezelf in dit blog en vind je het ook lastig om niet uit te vliegen naar het hoofd van de ander? Ik help je graag! Stuur me een berichtje om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 5 september 2021

"Roofbouw en de rekening"

StraalBlog week 36

Afstreepkalender
Wekenlang kijk je uit naar je welverdiende vakantie. Wat ben je daar aan toe zeg! Even geen verplichtingen en alles doen op je eigen moment. Geen wekker zetten, geen gehaast tijdens het ochtendritueel, geen gestress in de spits, hmmmm, dat klinkt als muziek in de oren. Het is dat je jezelf er te oud voor vindt, maar je zou het liefst een afstreepkalender maken.

Continue voelbare druk
De afgelopen periode is het enorm druk op je werk. Teveel taken met te weinig mensen, waardoor er een continue druk voelbaar is, om aan alle verzoeken en verplichtingen te kunnen voldoen. Elke dag kom je afgepeigerd thuis. Sporten en sociale afspraken schieten er bij in, omdat je er geen puf voor hebt. Na een werkdag heb je alleen nog de behoefte om op de bank te ploffen. Je merkt ook dat je er chagrijnig van wordt, want je vindt het helemaal niet leuk om je leven op deze manier te leven. Die vakantie is dus meer dan welkom om weer helemaal op te laden.

Letterlijk gevloerd
In praktijk worden mensen nogal eens teleurgesteld als het eenmaal zover is. Je zult de eerste niet zijn die ziek wordt als alle druk wegvalt. Op dat moment komt alle opgebouwde spanning en vermoeidheid eruit en word je letterlijk gevloerd. Je hebt jezelf lange tijd niet in acht genomen en bent over je grenzen heen gegaan. Naast het ziek kunnen worden, zijn veel mensen ook teleurgesteld als ze merken, dat twee weken vrij er niet voor heeft gezorgd dat ze volledig opgeladen zijn om weer vol goede moed het werk te hervatten.

Voorkomen is beter dan genezen
De opgebouwde spanning heeft tijd nodig om je lijf en geest te verlaten. Het wisselt van persoon tot persoon hoe lang hiervoor nodig is. Het beste zou zijn als je het in het vervolg niet zover laat komen dat je roofbouw op jezelf pleegt. Voorkomen is beter dan genezen nietwaar? Je kunt jezelf helpen door je spanningssignalen helder te hebben. Hoe eerder je namelijk door hebt dat je gespannen raakt des te beter het is. Zie je signalen als een rood stopsein en luister ernaar in plaats van ze te negeren. Je lijf en geest hebben je namelijk iets te vertellen.

Waar heb IK behoefte aan?
Naast het opmerken van je signalen is het van groot belang dat je een pas op de plaats maakt en jezelf een aantal vragen stelt; hoe voel ik me op dit moment, waar voel ik het in mijn lichaam, waar heb ik behoefte aan en wat kan ik doen om hier gehoor aan te geven? Het contact maken met jezelf is nodig om te voorkomen dat je aan je grenzen voorbij gaat. Jij bent de basis en jouw welzijn staat voorop! 

Naast de contactmomenten wil ik je uitnodigen om jezelf elke dag te trakteren op een ‘vakantiemoment’. Een moment waarin jij doet waar je energie van krijgt, blij van wordt en ontspannen van raakt.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 22 augustus 2021

"Doseren kun je leren"

StraalBlog week 34

Alles 100%
Je wilt de dingen die je doet goed doen. Je werk, het onderhouden van sociale contacten, sporten, opvoeden, het huishouden. Je moet alles wat je doet op 100% doen, omdat het anders gaat knagen en je last van schuldgevoelens krijgt. Je wilt graag voldoen aan de eisen van jezelf en anderen. De lat ligt hoog en eigenlijk zijn je taken nooit klaar. Je rent van het een naar het ander en voelt je aan het einde van een dag vaak lusteloos en ontevreden.

Jagen, vliegen en moeten
Tevredenheid, ontspannen en genieten komen niet in je woordenboek voor. Jagen, vliegen en moeten-moeten-moeten des te meer. Door deze strenge rigide houding breng jij jezelf keer op keer naar de slachtbank. Je kunt het nooit goed doen, waardoor je appelmoes van jezelf maakt. De kans is groot dat je jezelf onbewust hebt vastgezet in een regime vol met beperkende overtuigingen die er voor zorgen dat je deze manier van leven in stand houdt. Een aantal van deze overtuigingen kunnen als volgt klinken:

“Als ik het niet doe, dan doet niemand het”, “Ik kan deze taken niet delegeren, want andere mensen kunnen ze niet goed volbrengen”, “Ik moet deze week 70 uur werken anders loopt alles in de soep”.

Bekijk je overtuigingen
Neem jij je overtuigingen wel eens onder de loep? Velen doen we al vanaf onze jonge jeugd op en ze reizen met ons mee naar het volwassen leven. Het kan je veel rust en ruimte beiden als je met een mild kritische houding je overtuigingen mag bekijken. Welke dienen je in het hier en nu en welke mag je van je afschudden, zodat er plek komt voor nieuwe inzichten die je wel dienen.

Zorg voor afwisseling
Natuurlijk zijn er altijd taken die gedaan ‘moeten’ worden omdat je anders in de problemen kunt komen. Als je noodzakelijke dingen afwisselt met leuke activiteiten ben je meer in balans. Onderzoek voor jezelf waar jij energie van krijgt en blij van wordt. Doseren is zeker voor mensen met een perfectionistische inslag van groot belang om niet leeg te lopen. Als jouw batterij opgeladen blijft doordat je meer afwisseling aanbrengt in ‘moeten’ en ‘gunnen’ zul je ervaren dat jouw plezier in je dag toeneemt en je flexibeler bent.

Stralen
Lijkt het jou prettig om met meer rust en ruimte je leven te leven? En kun je hier wel wat steun bij gebruiken? Stuur mij vrijblijvend een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 8 augustus 2021

"Een pas op de plaats maken"

StraalBlog week 32

Kink in de kabel
Denk je net alles op orde te hebben, komt er weer een kink in de kabel. Gek word je ervan. Elke keer als jij je boeltje weer op de rit hebt, gebeurd er iets, wat daar korte metten mee maakt.

Lawine van gebeurtenissen
Het leven kan soms als een lawine van gebeurtenissen voelen. We neigen naar het hebben van controle over ons leven. Het is dan ook lastig, als situaties in de praktijk anders lopen, dan we voor ogen hebben. Onder de bezielde begeleiding van je verstand, sla je aan het piekeren. Piekeren onttrekt veel energie, kost veel van je tijd en levert vaak genoeg frustratie op.

Pas op de plaats
Je kunt jezelf helpen, door bij drukte in je hoofd eerst een pas op de plaats te maken. Wat je nodig hebt, is  overzicht en dat krijg je pas, als je stil staat, anders kun je niet kijken naar wat er nu eigenlijk gebeurt.

De 3 A’s
Ik wil je uitnodigen om de 3 A's in je leven te integreren.

De A’s staan voor: 

- Aarden: letterlijk een pas op de plaats maken

Ademhalen: je ademhaling is de buffer tussen jou en de drukte in je hoofd

- Afstand: gepaste afstand innemen, helpt je, om te kunnen observeren en niet te versmelten met je gedachten

Je hebt een keuze
Zodra je jezelf gewaar wordt, dat je aan het piekeren bent, heb je een keuze. Je kunt rondjes blijven lopen in je hoofd En je kunt ook de drie A’s toepassen. Natuurlijk gaat dit proces gepaard met vallen en opstaan. Geef jezelf hiertoe ook de ruimte en gooi niet, na een enkele keer oefenen, de handdoek in de ring. 

Graag meer rust en ruimte?
Ben jij een piekeraar en wil je graag meer rust en ruimte ervaren? Ik help je graag op weg. Je kunt mij bellen, appen en/of mailen en we maken vrijblijvend een afspraak voor een telefonische intake (gratis). 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 25 juli 2021

"Een zwaar hangslot op je gevoel"

StraalBlog week 30 

Een groot zwaar hangslot
Gebeurtenissen in je leven kunnen ervoor zorgen, dat je de overtuiging ontwikkelt dat het beter is om een slot op je gevoel te doen. Een groot zwaar hangslot wat met geen mogelijkheid te openen valt. Je sluit je nog liever helemaal af, dan dat je weer gekwetst kunt worden.

Nooit meer pijn
De pijn die je hebt ervaren wil je nooit meer. Je verstand, die van mij heet Annie, is ontzettend bereid om jou te helpen om geen pijn meer te ervaren. Annie overziet echter niet, wat voor jou de consequenties op lange termijn, zijn. Je zult de rest van je leven aan het knokken zijn om gevoelens buiten te sluiten. Dit betekent elke dag, elk uur en elke minuut keihard werken om niet te voelen wat je voelt.

Stevig harnas
Annie doet je een harnas aan en voorziet je van allerlei rampscenario’s, als je wel weer gevoel toelaat, in je leven. Zij weet namelijk heel zeker, dat als je jezelf opent, je alleen maar meer en meer blauwe plekken zult opdoen. Je laat het dus wel uit je hoofd om dit te doen. Het zou natuurlijk heel dom zijn om met de kennis die je hebt er weer in te tuinen.

Korte versus lange termijn
Gevoelens onderdrukken kost je zoveel energie. Je bent continu in je hoofd de boel aan het sturen. Op korte termijn lukt dit waarschijnlijk best voor even. Op langere termijn heb je het nakijken. Je hebt gedachten en deze voorzien je ook van gevoelens. Annie eist dat je in je hoofd blijft en hard werkt om wat je ervaart weg te duwen. Zolang je in je hoofd bent is Annie blij.

Nodeloze strijd
De angst om te voelen wordt op deze manier alleen maar groter. Je houdt de heleboel in stand door je gevecht. In je ijver van je gevoel weg te komen maak je er alleen maar meer van aan. Dus de hoogste tijd om je nodeloze strijd te staken en in je leven te stappen. Wat nu als je mag voelen wat je voelt en mag denken wat je denkt? Er komt zoveel meer ruimte in jezelf. 

Bevrijd jezelf
Bevrijd jezelf van dat zware hangslot en maak contact met jezelf als geheel. Als je bang, bedroefd, blij en boos mag zijn scheelt dat een hoop gedoe. Je hebt gevoelens; je bent ze niet! Door wat er in je omgaat, als observator waar te kunnen nemen, brengt je inzicht en waardevolle (leer)momenten. Open de deur naar jezelf en leef je leven!

Wil je graag een andere relatie met jezelf ontwikkelen? Stuur mij dan vrijblijvend een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 11 juli 2021

"Hersenpoepies"

 Straalblog week 28

Versmelten met je gedachten
Iedereen kent wel momenten, waarop hij/zij versmolten raakt met z’n gedachten. Hierdoor ervaar je je gedachten als waarheid en ga je jezelf hier ook naar gedragen. 

Alleen wat zijn gedachten nu eigenlijk? Gedachten zijn in principe niets anders dan elektrische impulsen in je hoofd. Door de gratie van taal, ervaren wij, gedachten als woorden en beelden. Zo koppelen wij, door de taal, ook termen als positief en negatief aan een gedachte. 

De kenmerken van een  gedachte op een rij:

1) Gedachten komen automatisch op: je hoeft er geen enkele moeite voor te doen

2) Gedachten zijn eenzijdig: ze zijn gebaseerd op enkele feiten en laten andere (tegengestelde) feiten buiten beschouwing

3) Gedachten kunnen heel geloofwaardig zijn: je neemt deze gedachten als feiten tot je en het komt niet in je op om er vraagtekens bij te plaatsen

4) Gedachten zijn onwillekeurig: je hebt er weinig controle over en je kunt ze moeilijk uit je hoofd zetten

Hang naar het verleden
Ons verstand heeft de neiging, in het verleden en/of de toekomst, te roeren. En kan maar moeilijk met volledige aandacht aanwezig zijn in het hier en nu. Het verstand kan blijven hangen in het verleden. Het op deze manier omgaan met jezelf, anderen en situaties zorgt ervoor, dat je geen helder zicht hebt, op hoe je een gebeurtenis ook anders kan benaderen. Je zet jezelf als het ware vast/klem en dit kan zorgen voor somberheid. 

Staren in een glazenbol
Je verstand kan anderzijds ook ellenlang in een glazenbol (de toekomst) staren. In de glazenbol voltrekken zich allerlei rampscenario’s en de ‘ja maar’ en ‘wat als’ gedachten schieten als torpedo’s door je hoofd. Ook deze neiging zorgt voor een vertroebeling in je hoofd, waardoor je allerlei mogelijkheden om anders om te gaan met een situatie, niet meer kan zien. Je gaat zo op in gepieker waardoor je hetzelfde rondje in je hoofd blijft lopen. 

Hersenpoepies
De gedachten op zich vormen niet het probleem; het zit hem in de manier van omgaan met de gedachten. Als je van deelnemer aan je gedachten naar waarnemer van je gedachten kunt komen, dan zie je de gedachten weer voor wat ze zijn: ongeleide projectielen/hersenpoepies, die je hoofd ingestuurd worden. Een mild kritische houding is dus wel op zijn plaats. Door afstand in te nemen en te kijken naar de gedachten, ontstaat er ruimte om contact te maken met jezelf. Hoe wil jij met jezelf en de situatie omgaan? 

Stralende ondersteuning
Heb jij na het lezen van dit blog herkenning en wil je ook graag meer ruimte ervaren? Voel je vrij om contact met mij op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl