zondag 5 september 2021

"Roofbouw en de rekening"

StraalBlog week 36

Afstreepkalender
Wekenlang kijk je uit naar je welverdiende vakantie. Wat ben je daar aan toe zeg! Even geen verplichtingen en alles doen op je eigen moment. Geen wekker zetten, geen gehaast tijdens het ochtendritueel, geen gestress in de spits, hmmmm, dat klinkt als muziek in de oren. Het is dat je jezelf er te oud voor vindt, maar je zou het liefst een afstreepkalender maken.

Continue voelbare druk
De afgelopen periode is het enorm druk op je werk. Teveel taken met te weinig mensen, waardoor er een continue druk voelbaar is, om aan alle verzoeken en verplichtingen te kunnen voldoen. Elke dag kom je afgepeigerd thuis. Sporten en sociale afspraken schieten er bij in, omdat je er geen puf voor hebt. Na een werkdag heb je alleen nog de behoefte om op de bank te ploffen. Je merkt ook dat je er chagrijnig van wordt, want je vindt het helemaal niet leuk om je leven op deze manier te leven. Die vakantie is dus meer dan welkom om weer helemaal op te laden.

Letterlijk gevloerd
In praktijk worden mensen nogal eens teleurgesteld als het eenmaal zover is. Je zult de eerste niet zijn die ziek wordt als alle druk wegvalt. Op dat moment komt alle opgebouwde spanning en vermoeidheid eruit en word je letterlijk gevloerd. Je hebt jezelf lange tijd niet in acht genomen en bent over je grenzen heen gegaan. Naast het ziek kunnen worden, zijn veel mensen ook teleurgesteld als ze merken, dat twee weken vrij er niet voor heeft gezorgd dat ze volledig opgeladen zijn om weer vol goede moed het werk te hervatten.

Voorkomen is beter dan genezen
De opgebouwde spanning heeft tijd nodig om je lijf en geest te verlaten. Het wisselt van persoon tot persoon hoe lang hiervoor nodig is. Het beste zou zijn als je het in het vervolg niet zover laat komen dat je roofbouw op jezelf pleegt. Voorkomen is beter dan genezen nietwaar? Je kunt jezelf helpen door je spanningssignalen helder te hebben. Hoe eerder je namelijk door hebt dat je gespannen raakt des te beter het is. Zie je signalen als een rood stopsein en luister ernaar in plaats van ze te negeren. Je lijf en geest hebben je namelijk iets te vertellen.

Waar heb IK behoefte aan?
Naast het opmerken van je signalen is het van groot belang dat je een pas op de plaats maakt en jezelf een aantal vragen stelt; hoe voel ik me op dit moment, waar voel ik het in mijn lichaam, waar heb ik behoefte aan en wat kan ik doen om hier gehoor aan te geven? Het contact maken met jezelf is nodig om te voorkomen dat je aan je grenzen voorbij gaat. Jij bent de basis en jouw welzijn staat voorop! 

Naast de contactmomenten wil ik je uitnodigen om jezelf elke dag te trakteren op een ‘vakantiemoment’. Een moment waarin jij doet waar je energie van krijgt, blij van wordt en ontspannen van raakt.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 22 augustus 2021

"Doseren kun je leren"

StraalBlog week 34

Alles 100%
Je wilt de dingen die je doet goed doen. Je werk, het onderhouden van sociale contacten, sporten, opvoeden, het huishouden. Je moet alles wat je doet op 100% doen, omdat het anders gaat knagen en je last van schuldgevoelens krijgt. Je wilt graag voldoen aan de eisen van jezelf en anderen. De lat ligt hoog en eigenlijk zijn je taken nooit klaar. Je rent van het een naar het ander en voelt je aan het einde van een dag vaak lusteloos en ontevreden.

Jagen, vliegen en moeten
Tevredenheid, ontspannen en genieten komen niet in je woordenboek voor. Jagen, vliegen en moeten-moeten-moeten des te meer. Door deze strenge rigide houding breng jij jezelf keer op keer naar de slachtbank. Je kunt het nooit goed doen, waardoor je appelmoes van jezelf maakt. De kans is groot dat je jezelf onbewust hebt vastgezet in een regime vol met beperkende overtuigingen die er voor zorgen dat je deze manier van leven in stand houdt. Een aantal van deze overtuigingen kunnen als volgt klinken:

“Als ik het niet doe, dan doet niemand het”, “Ik kan deze taken niet delegeren, want andere mensen kunnen ze niet goed volbrengen”, “Ik moet deze week 70 uur werken anders loopt alles in de soep”.

Bekijk je overtuigingen
Neem jij je overtuigingen wel eens onder de loep? Velen doen we al vanaf onze jonge jeugd op en ze reizen met ons mee naar het volwassen leven. Het kan je veel rust en ruimte beiden als je met een mild kritische houding je overtuigingen mag bekijken. Welke dienen je in het hier en nu en welke mag je van je afschudden, zodat er plek komt voor nieuwe inzichten die je wel dienen.

Zorg voor afwisseling
Natuurlijk zijn er altijd taken die gedaan ‘moeten’ worden omdat je anders in de problemen kunt komen. Als je noodzakelijke dingen afwisselt met leuke activiteiten ben je meer in balans. Onderzoek voor jezelf waar jij energie van krijgt en blij van wordt. Doseren is zeker voor mensen met een perfectionistische inslag van groot belang om niet leeg te lopen. Als jouw batterij opgeladen blijft doordat je meer afwisseling aanbrengt in ‘moeten’ en ‘gunnen’ zul je ervaren dat jouw plezier in je dag toeneemt en je flexibeler bent.

Stralen
Lijkt het jou prettig om met meer rust en ruimte je leven te leven? En kun je hier wel wat steun bij gebruiken? Stuur mij vrijblijvend een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 8 augustus 2021

"Een pas op de plaats maken"

StraalBlog week 32

Kink in de kabel
Denk je net alles op orde te hebben, komt er weer een kink in de kabel. Gek word je ervan. Elke keer als jij je boeltje weer op de rit hebt, gebeurd er iets, wat daar korte metten mee maakt.

Lawine van gebeurtenissen
Het leven kan soms als een lawine van gebeurtenissen voelen. We neigen naar het hebben van controle over ons leven. Het is dan ook lastig, als situaties in de praktijk anders lopen, dan we voor ogen hebben. Onder de bezielde begeleiding van je verstand, sla je aan het piekeren. Piekeren onttrekt veel energie, kost veel van je tijd en levert vaak genoeg frustratie op.

Pas op de plaats
Je kunt jezelf helpen, door bij drukte in je hoofd eerst een pas op de plaats te maken. Wat je nodig hebt, is  overzicht en dat krijg je pas, als je stil staat, anders kun je niet kijken naar wat er nu eigenlijk gebeurt.

De 3 A’s
Ik wil je uitnodigen om de 3 A's in je leven te integreren.

De A’s staan voor: 

- Aarden: letterlijk een pas op de plaats maken

Ademhalen: je ademhaling is de buffer tussen jou en de drukte in je hoofd

- Afstand: gepaste afstand innemen, helpt je, om te kunnen observeren en niet te versmelten met je gedachten

Je hebt een keuze
Zodra je jezelf gewaar wordt, dat je aan het piekeren bent, heb je een keuze. Je kunt rondjes blijven lopen in je hoofd En je kunt ook de drie A’s toepassen. Natuurlijk gaat dit proces gepaard met vallen en opstaan. Geef jezelf hiertoe ook de ruimte en gooi niet, na een enkele keer oefenen, de handdoek in de ring. 

Graag meer rust en ruimte?
Ben jij een piekeraar en wil je graag meer rust en ruimte ervaren? Ik help je graag op weg. Je kunt mij bellen, appen en/of mailen en we maken vrijblijvend een afspraak voor een telefonische intake (gratis). 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 25 juli 2021

"Een zwaar hangslot op je gevoel"

StraalBlog week 30 

Een groot zwaar hangslot
Gebeurtenissen in je leven kunnen ervoor zorgen, dat je de overtuiging ontwikkelt dat het beter is om een slot op je gevoel te doen. Een groot zwaar hangslot wat met geen mogelijkheid te openen valt. Je sluit je nog liever helemaal af, dan dat je weer gekwetst kunt worden.

Nooit meer pijn
De pijn die je hebt ervaren wil je nooit meer. Je verstand, die van mij heet Annie, is ontzettend bereid om jou te helpen om geen pijn meer te ervaren. Annie overziet echter niet, wat voor jou de consequenties op lange termijn, zijn. Je zult de rest van je leven aan het knokken zijn om gevoelens buiten te sluiten. Dit betekent elke dag, elk uur en elke minuut keihard werken om niet te voelen wat je voelt.

Stevig harnas
Annie doet je een harnas aan en voorziet je van allerlei rampscenario’s, als je wel weer gevoel toelaat, in je leven. Zij weet namelijk heel zeker, dat als je jezelf opent, je alleen maar meer en meer blauwe plekken zult opdoen. Je laat het dus wel uit je hoofd om dit te doen. Het zou natuurlijk heel dom zijn om met de kennis die je hebt er weer in te tuinen.

Korte versus lange termijn
Gevoelens onderdrukken kost je zoveel energie. Je bent continu in je hoofd de boel aan het sturen. Op korte termijn lukt dit waarschijnlijk best voor even. Op langere termijn heb je het nakijken. Je hebt gedachten en deze voorzien je ook van gevoelens. Annie eist dat je in je hoofd blijft en hard werkt om wat je ervaart weg te duwen. Zolang je in je hoofd bent is Annie blij.

Nodeloze strijd
De angst om te voelen wordt op deze manier alleen maar groter. Je houdt de heleboel in stand door je gevecht. In je ijver van je gevoel weg te komen maak je er alleen maar meer van aan. Dus de hoogste tijd om je nodeloze strijd te staken en in je leven te stappen. Wat nu als je mag voelen wat je voelt en mag denken wat je denkt? Er komt zoveel meer ruimte in jezelf. 

Bevrijd jezelf
Bevrijd jezelf van dat zware hangslot en maak contact met jezelf als geheel. Als je bang, bedroefd, blij en boos mag zijn scheelt dat een hoop gedoe. Je hebt gevoelens; je bent ze niet! Door wat er in je omgaat, als observator waar te kunnen nemen, brengt je inzicht en waardevolle (leer)momenten. Open de deur naar jezelf en leef je leven!

Wil je graag een andere relatie met jezelf ontwikkelen? Stuur mij dan vrijblijvend een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 11 juli 2021

"Hersenpoepies"

 Straalblog week 28

Versmelten met je gedachten
Iedereen kent wel momenten, waarop hij/zij versmolten raakt met z’n gedachten. Hierdoor ervaar je je gedachten als waarheid en ga je jezelf hier ook naar gedragen. 

Alleen wat zijn gedachten nu eigenlijk? Gedachten zijn in principe niets anders dan elektrische impulsen in je hoofd. Door de gratie van taal, ervaren wij, gedachten als woorden en beelden. Zo koppelen wij, door de taal, ook termen als positief en negatief aan een gedachte. 

De kenmerken van een  gedachte op een rij:

1) Gedachten komen automatisch op: je hoeft er geen enkele moeite voor te doen

2) Gedachten zijn eenzijdig: ze zijn gebaseerd op enkele feiten en laten andere (tegengestelde) feiten buiten beschouwing

3) Gedachten kunnen heel geloofwaardig zijn: je neemt deze gedachten als feiten tot je en het komt niet in je op om er vraagtekens bij te plaatsen

4) Gedachten zijn onwillekeurig: je hebt er weinig controle over en je kunt ze moeilijk uit je hoofd zetten

Hang naar het verleden
Ons verstand heeft de neiging, in het verleden en/of de toekomst, te roeren. En kan maar moeilijk met volledige aandacht aanwezig zijn in het hier en nu. Het verstand kan blijven hangen in het verleden. Het op deze manier omgaan met jezelf, anderen en situaties zorgt ervoor, dat je geen helder zicht hebt, op hoe je een gebeurtenis ook anders kan benaderen. Je zet jezelf als het ware vast/klem en dit kan zorgen voor somberheid. 

Staren in een glazenbol
Je verstand kan anderzijds ook ellenlang in een glazenbol (de toekomst) staren. In de glazenbol voltrekken zich allerlei rampscenario’s en de ‘ja maar’ en ‘wat als’ gedachten schieten als torpedo’s door je hoofd. Ook deze neiging zorgt voor een vertroebeling in je hoofd, waardoor je allerlei mogelijkheden om anders om te gaan met een situatie, niet meer kan zien. Je gaat zo op in gepieker waardoor je hetzelfde rondje in je hoofd blijft lopen. 

Hersenpoepies
De gedachten op zich vormen niet het probleem; het zit hem in de manier van omgaan met de gedachten. Als je van deelnemer aan je gedachten naar waarnemer van je gedachten kunt komen, dan zie je de gedachten weer voor wat ze zijn: ongeleide projectielen/hersenpoepies, die je hoofd ingestuurd worden. Een mild kritische houding is dus wel op zijn plaats. Door afstand in te nemen en te kijken naar de gedachten, ontstaat er ruimte om contact te maken met jezelf. Hoe wil jij met jezelf en de situatie omgaan? 

Stralende ondersteuning
Heb jij na het lezen van dit blog herkenning en wil je ook graag meer ruimte ervaren? Voel je vrij om contact met mij op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 27 juni 2021

"Een ode aan klagen, zeiken en zeuren

StraalBlog week 26

Mag jij klagen?
Mag jij in het openbaar, klagen over het weer, een gemiste trein, je werk of je schoonmoeder? Mag jij ongenuanceerd zeiken over iets of iemand? Vaak vinden mensen het ongepast om zich op deze manier te uiten. En zullen als ze klagen al snel zeggen, dat er eigenlijk niets te klagen valt en dat er zoveel mensen het zoveel slechter hebben, dan zij zelf. 

Misschien herken je dit ook bij jezelf? 

De rol van je verstand
Ons verstand, die van mij heb ik Annie genoemd, speelt hier een grote rol in. Annie is naar buiten gericht en zij vindt het ontzettend belangrijk, hoe anderen naar haar kijken. Annie is een meester in het beoordelen en veroordelen van jou, maar zeker ook van anderen. Klagen, zeiken en zeuren is onaantrekkelijk, geeft een pessimistische indruk en is verboden in het openbaar. En Annie is hier tegelijkertijd ook heel goed in…..

De twee gezichten van Annie
Huh? Ja precies. Ik zal het aan je toelichten. Annie heeft twee gezichten en is zo wispelturig als de neten. Jij mag aan de ene kant absoluut niet klagen, zeiken en zeuren van Annie, omdat ze dus zo druk is met wat anderen van haar vinden. En aan de andere kant, kan zij jou laten versmelten met je gedachten en gevoelens (oordelen) over iets of iemand. Waardoor je, als het ware verdwijnt, in het klagen, zeiken en zeuren en het heel zwaar in je kan voelen. 

Blijf van de inhoud af
Wat heel fijn kan zijn, is om dit gehannes in je hoofd, te leren herkennen. En om jouw Annie te leren kennen. Acceptance and Commitment Therapy is een methodiek die hier een helpende rol in kan spelen.

ACT erkent namelijk alle gedachten/gevoelens en blijft van de inhoud af. Je leert observator te worden van je gedachten en gevoelens. Door te kijken op gepaste afstand en er niet mee te versmelten, kun je merken dat er niet zoveel gebeurt. Het scheelt je bergen energie om niet met je gedachten aan de haal te gaan en deze energie kun je besteden aan elementen in je leven, die voor jou van waarde zijn. 

Verminderen van de hevigheid
Door jezelf toe te staan, zonder hier conclusies te verbinden, om te mogen klagen, zeiken en zeuren, geef je dat, wat je in het moment ervaart de ruimte. Je verzet tegen gedachten en gevoelens blaast het vaak op tot iets gigantisch. Nodig jezelf uit om te mogen denken wat je denkt en te voelen wat je voelt. 

Benieuwd?
Klinkt deze benadering  je als muziek in de oren en wil je graag meer informatie? Je kunt mij bellen en appen(06 416 73 367). Natuurlijk mag je ook een mailtje sturen naar: info@straal-denhaag.nl 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 13 juni 2021

"Een vloeiend geheel"

 StraalBlog week 24

Jouw kijk
Mijn oordeel

Jouw waarheid
Mijn beleving

Gelijk of ongelijk
Er kan zoveel naast elkaar bestaan

Zwart of wit
Liever zie ik alle kleuren van de regenboog

Met aandacht luisteren
Is de ander kunnen ontvangen

Jezelf verplaatsen
Openen deuren die anders gesloten blijven

Wees nieuwsgierig
Oprecht benieuwd

En laat jezelf verrassen
Hoe waardevol deze manier van communiceren kan zijn

Van rots tegen rots
Naar een vloeiend geheel


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl