zondag 21 februari 2021

"Een twinkeling"

 StraalBlog week 8

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht

Prachtig aan de oppervlakte
Alles lijkt oké
Maar van binnen wil het niet

Je verschuilt jezelf achter de grote muur
De omheining die jou beschermen zal
En alles zo goed op afstand houden kan

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht

Keer je blik weer naar binnen
Ga zien wat je in je hebt
Laat de oordelen varen

De zachtheid van je werkelijke Zijn
Laat de liefde stromen
En jou zijn wie je wilt zijn

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 7 februari 2021

"De gulle gever"

 StraalBlog week 6

Gulle gever
Je verstand, ik heb de mijne Annie genoemd, helpt je om voor iedereen klaar te staan, begrip te tonen en altijd een luisterend oor te bieden. Mooie eigenschappen! Je bent een ‘gever’ en mensen vinden het prettig jou om zich heen te hebben.

Geef jij jezelf wat je nodig hebt?

In hoeverre geef jij jezelf wat je nodig hebt? Misschien weet je helemaal niet wat je zelf nodig hebt, omdat je hier eigenlijk nooit bij stil hebt gestaan. Als je veelvuldig geeft en jezelf niet voedt dan sloop je jezelf. Tijd voor een ander geluid!

Wat heb je nodig om voor jezelf te zorgen?
Je kunt denken aan; rust, voldoende slaap, goede voeding, vrije tijd enzovoort. Je mag een lijstje maken van activiteiten waar je blij van wordt, die je energie geven en op jezelf gericht zijn.

Lijstje af? Kies dan één ding uit waarmee jij iedere dag of iedere week voor jezelf zorgt. Plan een afspraak in met jezelf, zoals je ook een afspraak met de kapper in zou plannen. En onthoud: dit is óók een belangrijke afspraak!

Hou Annie in de gaten
Je mag jouw Annie in de gaten blijven houden, want zij zal niet schromen om jou van bovenstaande af te houden. Zodra je haar opmerkt met het getetter, dan pluk je Annie van je schouder en zet je haar op een eigen stoel neer. Annie zal nu niet haar mond houden; er zit alleen wel meer afstand tussen haar getetter en jouw oor.

Deze afstand is helpend voor jou om trouw te blijven aan dat je voor jezelf mag zorgen!

Mocht je ondersteuning willen, dan mag je mij vrijblijvend een berichtje sturen, zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 24 januari 2021

"Een dag niet volgepland, is een dag niet geleefd"

StraalBlog week 4

Agenda overvol
Annie, je verstand, plant je dagen het liefst overvol. Slapen en rusten doe je als je oud bent. Annie houdt namelijk niet van getreuzel. Ze eist dat je alles in een hoog tempo doet. Helaas zijn de gevolgen van haar gejaag voor jou, want door al dat gejaag ervaar jij stress, onrust, hoofdpijn en noem maar op. 

Sta vooral niet stil
Annie ziet als bijkomend voordeel, van al dat rennen en vliegen, dat je niet hoeft stil te staan bij, hoe het werkelijk met je is…..Stel je toch eens voor wat je tegen kunt komen aan gedachten en gevoelens. Het idee alleen al beangstigd Annie tot en met. 

Onthaasten
Toch wil ik jou uitnodigen om te gaan oefenen met onthaasten. En onderstaande oefening kan je hier bij helpen.  Pak je agenda er eens bij. Hoe ziet de aankomende week eruit? Aan de drukke kant? Misschien eigenlijk wel te druk? 

Hoor je jouw Annie al? Te druk? Te druk bestaat niet! Kom op zeg, wat een geneuzel.

Maak een lange neus
Maak een lange neus naar Annie, door te kijken of je een afspraak/activiteit kunt afzeggen, dan wel verzetten, zodat je je energie beter kunt managen en je minder geleefd wordt.

Blader dan eens verder door. Is je agenda daar wat leger? Zet een kruis op een lege dag en hou die dag dan ook echt vrij. 

Wil je bovenstaande diep van binnen wel heel graag in de praktijk brengen en merk je, dat je jouw Annie, hier niet op gepaste afstand kunt houden? Stuur mij dan een berichtje en we gaan samen aan de slag.

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 10 januari 2021

Leef je droom

 StraalBlog week 2

Waar droom je van?
Waar droom je van? Van welke ideeën en beelden krijg jij een lach op je gezicht? Annie, je verstand, heeft meer dan genoeg redenen om je vooral te laten dromen. Dromen is namelijk veilig, want je hoeft nergens écht aan te beginnen. En als je dan toch ergens aan begint, gaat Annie zich ermee bemoeien en doet ze zogenaamd bezorgd.

Eigen praktijk
Ik droomde van het starten van een praktijk voor coaching. Het idee om mensen te mogen begeleiden op de manier die bij mij past zonder allerlei beperkingen die ik voelde in een organisatie (o.a. administratieve handelingen waar geen einde aan kwamen, vergaderingen waarin alles eigenlijk al besloten was, regels om te kunnen voldoen aan de eisen van zorgverzekeraars) maakte mij ontzettend blij. 

Bemoeizucht
Mijn blijdschap werd al snel overschaduwd, door de bemoeizucht, van een bezorgde Annie. Wist ik wel dat ik als ik voor mezelf zou beginnen, ik geen financiële zekerheid meer zou hebben? Het ene na het andere rampscenario gooide Annie mijn hoofd binnen. Alle scenario’s hadden te maken met de angst om niet rond te kunnen komen. Annie houdt van zekerheid en heeft graag controle over hoe het leven loopt. 

In het diepe springen
Aanvankelijk luisterde ik naar Annie en durfde de stap niet te nemen. Toch bleef mijn droom zich aan mij ‘opdringen’ en heb ik ervoor gekozen om het diepe in te springen! Ik ben elke dag dankbaar en blij dat ik deze keuze heb gemaakt en ik ondanks Annies bemoeizorg mijn dromen uit heb laten komen.

Laat Annie jou er ook niet van weerhouden om van je droom de werkelijkheid te maken en doe deze oefening!

Oefening:

Deze oefening bestaat uit meerdere stappen, dus neem er vooral de tijd voor. Pak pen en papier en beantwoordt de volgende vragen:

Stap 1: Wat wil je graag doen? Wat is je droom?

Stap 2: Waarom wil je dit doen?

Stap 3: Welke kleine stappen kun je zetten om je droom te bereiken?

Stap 4: Wat worden je moeilijke momenten? Wanneer verwacht je dat Annie van zich laat horen?

Stap 5: Wie kan jou helpen? Wie kun je bij het behalen van jouw droom betrekken?

Stap 6: Waaraan zien jij en je omgeving dat je bezig bent met je droom? Wat valt op?

Stap 7: Neem iedere dag een minuut de tijd voor reflectie: Heb je aan je droom gewerkt? Een klein stapje kunnen zetten? Is Annie nog langs geweest?

Op deze manier maak je je dromen concreet en kun je ze uit laten komen.

Loop je vast?
Ben je dapper aan de slag gegaan met bovenstaande en loop je vast? Of laat je jouw Annie toch teveel leidend zijn? Stuur mij een berichtje en we gaan samen aan de slag!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 20 december 2020

"Op weg naar je oorspronkelijke thuis"

 StraalBlog week 52

De blikken in je ogen vertellen een verhaal
Alle opgedane pijn is voelbaar tot in je vezels
Éen woord kan je terugbrengen naar toen
Je verleden waar je zo onveilig was

Waar je hart zich met al deze ervaringen kan blijven openen
Dringt je verstand zijn angsten en onzekerheden aan je op
Goed bedoelde adviezen, die je afhouden, om je open te stellen
En het leven aan je voorbij laat trekken

Waar uitgummen onmogelijk is
En strijden je alleen maar uitput
Mag jij andere keuzes maken
Zodat deuren geopend kunnen worden, die anders gesloten blijven

Als je werkelijk mag Zijn met wat het is
Ligt er een wereld voor je open
Vol avonturen en nieuwe ontdekkingen
En kun je op weg naar je oorspronkelijke thuis

Hartgroet,

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 6 december 2020

"Met begrip als ingang"

 StraalBlog week 50

De zweep
Jarenlang heb ik mezelf benaderd vanuit de zweep. Ik was er van overtuigd, dat als ik mezelf maar hard genoeg met de zweep ervan langs gaf, als iets niet naar mijn maatstaven was gelukt, ik het dan beter zou gaan doen. Het tegendeel bleek waar. In de praktijk kwam het erop neer, dat ik mezelf ondermijnde. En laat dit nu juist groei in de weg staan. 

Met begrip als ingang
Op een gegeven moment was ik zo klaar met deze destructieve benadering. Ik gunde mezelf iets anders. En zodoende ging ik oefenen om naar mezelf te kijken vanuit begrip, mildheid en compassie. Ik ervoer door deze compleet andere aanpak, dat ik een ingang tot groei te pakken had. Er ontstond ruimte, doordat ik zonder oordeel op leerde merken, wat er in mij omging.  Ik hoefde ook niets te veranderen. 

Het mocht/mag er zijn, het is zoals het is, want het is er al.
Laat deze zin even op je in werken….

Leerproces
Is dit eenvoudig? Nee, het is moeilijk, omdat het zo tegen ons natuurlijke systeem van “moeten vechten” ingaat. Zie het als een leerproces en bij een dergelijk proces hoort onzekerheid. Onzekerheid hoort bij het loslaten van het oude. Besef dat jij een keuze hebt en dat jij aan het roer van jouw schip kunt staan. En je als kapitein je eigen koers kunt bepalen.

Meditatieoefening: ‘Ruimte voor alle gedachten en gevoelens’

Neem een waardige houding aan
Je voeten maken contact met de vloer
Je rug is recht
Je schouders zijn ontspannen
Je hoofd staat recht op zijn romp
En je handen liggen losjes op je schoot

Sluit nu je ogen en keer naar binnen

Welke gedachten staan nu bij jou op de voorgrond?
Ben je bezig met wat is geweest?
Bijvoorbeeld een gesprek dat je net gevoerd hebt?
Of dat je een onhandige actie hebt gedaan?
Misschien denk je aan oude pijn?

Of merk je dat je juist denkt aan wat er nog komen gaat?
Wat je allemaal nog moet doen als je hier vandaan vertrekt?
Of dat je bang bent hoe bepaalde situaties zullen uitpakken?
Laat alle gedachten die je hebt toe
Laat ze allemaal maar komen

Jij hoeft niks te doen of te veranderen
Alle gedachten mogen er zijn

Welke gevoelens staan op dit moment op de voorgrond?
Gevoelens van hoop of verwachting?
Gevoelens als boosheid en verdriet?
Misschien ervaar je wel gevoelens van angst en somberheid?

Welke gevoelens je ook ervaart laat ze allemaal toe
Laat ze net als je gedachten maar komen
En ook nu hoef je niets te doen
Je hoeft niks te veranderen
Alle gevoelens mogen er zijn

Als je zonder oordeel naar je gedachten en gevoelens kunt kijken kun je ervaren dat zij er mogen zijn. Je hebt gedachten en gevoelens en je bent ze niet! Jij hoeft je niet te identificeren met je gedachten en gevoelens. Als je weet waar je gedachten en gevoelens vandaan komen kun je met begrip naar ze kijken.

Vanuit begrip heb je een ingang naar mildheid. Mildheid is met begrip en een liefdevolle blik naar je gedachten, gevoelens en gedrag kijken.  Naar jezelf kijken als totaal mens die alle kanten, zowel zon- als schaduw, in zich heeft. 

Haal nu een aantal keer rustig adem
In en uit
In en uit
Open rustig je ogen en neem een moment om na te voelen

Interesse in deze meditatie?
Lijkt het je fijn om deze meditatie in de vorm van een audio tot je te krijgen, stuur mij dan een berichtje en ik zorg dat deze naar je toe komt. 

Hartgroet,

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 22 november 2020

"Vriendschap is een illusie"

StraalBlog week 48

In 1983 zong het Goede doel het volgende: 

Eén keer trek je de conclusie

Vriendschap is een illusie

Vriendschap is een droom

Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

Vriendschap kan best ingewikkeld zijn
Vriendschap kan best ingewikkeld zijn. Wat vriendschap voor jou betekent, kan voor iemand anders een compleet andere betekenis, hebben. Vaak praten we niet met elkaar over wat vriendschap voor onszelf en de ander inhoudt. We gaan uit van onze belevingswereld en kijken door een gekleurde bril naar vriendschappen. Tijdens het kijken door die bril, kom je verwachtingen tegen en zeker ook aannames en overtuigingen. 

Wat doe je met wat je ziet?
Er valt dus een hoop te zien! Belangrijk is wat jij doet met wat je ziet. Hoe ga je om met de gedachten en gevoelens die je in vriendschappen tegen kunt komen? Hoe ga je om met teleurstellingen? Onze neiging is om te versmelten met wat we denken en voelen en daardoor ervaren we de gedachten als feiten. De volgende stap is, dat we ons naar de gedachten gaan gedragen en zodoende, komen we nogal eens in vervelende situaties terecht. 

Checken in plaats van invullen voor de ander
Het kan helpend in vriendschappen zijn om je verwachtingen uit te mogen spreken. Neem hier wel in mee, dat je vanuit je ‘ik’ communiceert en bewust bent dat jouw verwachtingen anders kunnen zijn dan die van je vriend. Kun je accepteren dat de ander door een andere bril kijkt dan die van jou? En in plaats van dat je invult voor de ander is het veel prettiger als je checkt bij je vriend of het klopt wat jij in je eigen hoofd hebt bedacht. Op deze manier kun je aannames en overtuigingen tackelen. 

Kun je hier wel wat steun bij gebruiken? 
Stuur mij een berichtje en we bespreken je wensen en de mogelijkheden. 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl