maandag 5 april 2021

"Wat je doet, kan altijd beter"

 StraalBlog week 14

Alles moet perfect zijn
Voor je verstand, ik heb mijn verstand Annie genoemd, moet alles eigenlijk perfect zijn en dus kun je nooit iets goed doen. Je hebt bijvoorbeeld heel wat uren besteed aan het maken van een presentatie voor op je werk. De nodige bloed, zweet en tranen zijn gevloeid. Wat Annie betreft was je er nu nog mee bezig geweest, want ze bleef ruimte voor verbetering zien. Het is dat je echt geen tijd meer had en er wel een punt achter moest zetten. 

Buitenproportionele verwachtingen
Deze houding van Annie kan ervoor zorgen dat je onder grote druk komt te staan. Haar verwachtingen zijn buitenproportioneel en leiden alleen maar tot het gevoel van falen. Deze oefening helpt je om reëler te kijken naar jezelf en meer tevreden te zijn met wat je doet. 

Bewust afstand innemen
Ga rustig zitten met pen en papier. Schrijf op wat jij allemaal van jezelf moet presteren. Als je dit opgeschreven hebt, mag je bewust afstand innemen van de hoge eisen die je aan jezelf stelt, door iets heel anders te gaan doen.

Pak dat wat je hebt opgeschreven er de volgende dag weer bij. Op welke delen kun je ruimte creëren om je eisen, zowel op werkvlak als privé, bij te stellen? Laat je nu niet primair leiden door Annie, die direct in je oor tettert, dat er geen ruimte te maken valt! Annie is rigide en ontzettend bang om niet te voldoen en afgewezen te worden. Wees jezelf hier bewust van!

Het is aan jou om reëler te kijken naar hoe je met jezelf en je eisenlijst omgaat. Door de sprong te wagen en jezelf losser te gaan bewegen van al die eisen kun je ervaren hoe het in de praktijk uitpakt. Gun jezelf meer rust en ruimte, zodat wat er werkelijk toe doet, naar voren kan komen. 

Steun
Klinkt bovenstaande als muziek in je oren, maar merk je, dat je moeilijk los kan komen, van Annie haar eisenlijst? Stuur mij een berichtje en we kijken samen naar de mogelijkheden.

Groet!

Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 21 maart 2021

"Jij bent mooi"

 StraalBlog week 12

Jij bent mooi
Stralend als de zomerzon
Genietend van je leven

Jij bent mooi
Met het licht en het donker
Wandel je over jouw pad

Jij bent mooi
Van binnen en van buiten
In evenwicht met je Zijn

Jij bent mooi
En laat liefde stromen
Met genoeg voor iedereen



ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 7 maart 2021

Je verstand gruwelt van ongemak

 StraalBlog week 10

Onderdrukken van gedachten en gevoelens
Je verstand, die van mij heet Annie, kan geen kant op met ongemak en emotionele pijn. Ze zou deze gevoelens het liefst wegstoppen. En negatieve gedachten omtoveren tot positieve gedachten. Annie heeft er eigenlijk alles voor over, om jou je in no time beter te laten voelen. 

Korte versus lange termijn
Op korte termijn lukt het je verstand vaak genoeg prima om dit te bewerkstelligen. Op langere termijn is het een ander verhaal. Alleen overziet je verstand dit niet…..Het onderdrukken en vervangen van gedachten en gevoelens is net als een bal die je onder water duwt. Het lukt je prima om de bal een poosje onder water te houden en er komt een moment dat de bal hard in je gezicht naar boven komt. 

Keiharde klap
Ik heb bovenstaande jarenlang ervaren. Na een kortdurend gevoel van opluchting volgde er keer op keer een keiharde klap. Pas op het moment dat ik ruimte mocht maken voor de pijn die ik op momenten kon ervaren bleef de klap uit en nam de intensiteit af. Wil jij dit ook ervaren? Doe dan onderstaande oefening.

Observator
Kijk eens of het lukt om op het moment dat je emotionele pijn ervaart je gedachten en gevoelens, die vrij komen toe te laten. Je hoeft niets met je gedachten en gevoelens te doen. Op deze manier wordt je observator van je gedachten en gevoelens. En dit zorgt voor meer rust en ruimte. Gedurende deze oefening adem je rustig in door je neus en uit door je mond. Merk je het verschil tussen deze benadering en die van Annie?

Lijkt het je enerzijds fijn om bovenstaande oefening toe doen, maar merk je ook, dat je het in je eentje doen van deze oefening nog te spannend is? Bel of schrijf me een berichtje en we gaan hier samen mee aan de slag.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 21 februari 2021

"Een twinkeling"

 StraalBlog week 8

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht

Prachtig aan de oppervlakte
Alles lijkt oké
Maar van binnen wil het niet

Je verschuilt jezelf achter de grote muur
De omheining die jou beschermen zal
En alles zo goed op afstand houden kan

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht

Keer je blik weer naar binnen
Ga zien wat je in je hebt
Laat de oordelen varen

De zachtheid van je werkelijke Zijn
Laat de liefde stromen
En jou zijn wie je wilt zijn

Een twinkeling
De schittering in je ogen
Weerkaatsen het heldere licht


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 7 februari 2021

"De gulle gever"

 StraalBlog week 6

Gulle gever
Je verstand, ik heb de mijne Annie genoemd, helpt je om voor iedereen klaar te staan, begrip te tonen en altijd een luisterend oor te bieden. Mooie eigenschappen! Je bent een ‘gever’ en mensen vinden het prettig jou om zich heen te hebben.

Geef jij jezelf wat je nodig hebt?

In hoeverre geef jij jezelf wat je nodig hebt? Misschien weet je helemaal niet wat je zelf nodig hebt, omdat je hier eigenlijk nooit bij stil hebt gestaan. Als je veelvuldig geeft en jezelf niet voedt dan sloop je jezelf. Tijd voor een ander geluid!

Wat heb je nodig om voor jezelf te zorgen?
Je kunt denken aan; rust, voldoende slaap, goede voeding, vrije tijd enzovoort. Je mag een lijstje maken van activiteiten waar je blij van wordt, die je energie geven en op jezelf gericht zijn.

Lijstje af? Kies dan één ding uit waarmee jij iedere dag of iedere week voor jezelf zorgt. Plan een afspraak in met jezelf, zoals je ook een afspraak met de kapper in zou plannen. En onthoud: dit is óók een belangrijke afspraak!

Hou Annie in de gaten
Je mag jouw Annie in de gaten blijven houden, want zij zal niet schromen om jou van bovenstaande af te houden. Zodra je haar opmerkt met het getetter, dan pluk je Annie van je schouder en zet je haar op een eigen stoel neer. Annie zal nu niet haar mond houden; er zit alleen wel meer afstand tussen haar getetter en jouw oor.

Deze afstand is helpend voor jou om trouw te blijven aan dat je voor jezelf mag zorgen!

Mocht je ondersteuning willen, dan mag je mij vrijblijvend een berichtje sturen, zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

Groet!
Krijna

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 24 januari 2021

"Een dag niet volgepland, is een dag niet geleefd"

StraalBlog week 4

Agenda overvol
Annie, je verstand, plant je dagen het liefst overvol. Slapen en rusten doe je als je oud bent. Annie houdt namelijk niet van getreuzel. Ze eist dat je alles in een hoog tempo doet. Helaas zijn de gevolgen van haar gejaag voor jou, want door al dat gejaag ervaar jij stress, onrust, hoofdpijn en noem maar op. 

Sta vooral niet stil
Annie ziet als bijkomend voordeel, van al dat rennen en vliegen, dat je niet hoeft stil te staan bij, hoe het werkelijk met je is…..Stel je toch eens voor wat je tegen kunt komen aan gedachten en gevoelens. Het idee alleen al beangstigd Annie tot en met. 

Onthaasten
Toch wil ik jou uitnodigen om te gaan oefenen met onthaasten. En onderstaande oefening kan je hier bij helpen.  Pak je agenda er eens bij. Hoe ziet de aankomende week eruit? Aan de drukke kant? Misschien eigenlijk wel te druk? 

Hoor je jouw Annie al? Te druk? Te druk bestaat niet! Kom op zeg, wat een geneuzel.

Maak een lange neus
Maak een lange neus naar Annie, door te kijken of je een afspraak/activiteit kunt afzeggen, dan wel verzetten, zodat je je energie beter kunt managen en je minder geleefd wordt.

Blader dan eens verder door. Is je agenda daar wat leger? Zet een kruis op een lege dag en hou die dag dan ook echt vrij. 

Wil je bovenstaande diep van binnen wel heel graag in de praktijk brengen en merk je, dat je jouw Annie, hier niet op gepaste afstand kunt houden? Stuur mij dan een berichtje en we gaan samen aan de slag.

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 10 januari 2021

Leef je droom

 StraalBlog week 2

Waar droom je van?
Waar droom je van? Van welke ideeën en beelden krijg jij een lach op je gezicht? Annie, je verstand, heeft meer dan genoeg redenen om je vooral te laten dromen. Dromen is namelijk veilig, want je hoeft nergens écht aan te beginnen. En als je dan toch ergens aan begint, gaat Annie zich ermee bemoeien en doet ze zogenaamd bezorgd.

Eigen praktijk
Ik droomde van het starten van een praktijk voor coaching. Het idee om mensen te mogen begeleiden op de manier die bij mij past zonder allerlei beperkingen die ik voelde in een organisatie (o.a. administratieve handelingen waar geen einde aan kwamen, vergaderingen waarin alles eigenlijk al besloten was, regels om te kunnen voldoen aan de eisen van zorgverzekeraars) maakte mij ontzettend blij. 

Bemoeizucht
Mijn blijdschap werd al snel overschaduwd, door de bemoeizucht, van een bezorgde Annie. Wist ik wel dat ik als ik voor mezelf zou beginnen, ik geen financiële zekerheid meer zou hebben? Het ene na het andere rampscenario gooide Annie mijn hoofd binnen. Alle scenario’s hadden te maken met de angst om niet rond te kunnen komen. Annie houdt van zekerheid en heeft graag controle over hoe het leven loopt. 

In het diepe springen
Aanvankelijk luisterde ik naar Annie en durfde de stap niet te nemen. Toch bleef mijn droom zich aan mij ‘opdringen’ en heb ik ervoor gekozen om het diepe in te springen! Ik ben elke dag dankbaar en blij dat ik deze keuze heb gemaakt en ik ondanks Annies bemoeizorg mijn dromen uit heb laten komen.

Laat Annie jou er ook niet van weerhouden om van je droom de werkelijkheid te maken en doe deze oefening!

Oefening:

Deze oefening bestaat uit meerdere stappen, dus neem er vooral de tijd voor. Pak pen en papier en beantwoordt de volgende vragen:

Stap 1: Wat wil je graag doen? Wat is je droom?

Stap 2: Waarom wil je dit doen?

Stap 3: Welke kleine stappen kun je zetten om je droom te bereiken?

Stap 4: Wat worden je moeilijke momenten? Wanneer verwacht je dat Annie van zich laat horen?

Stap 5: Wie kan jou helpen? Wie kun je bij het behalen van jouw droom betrekken?

Stap 6: Waaraan zien jij en je omgeving dat je bezig bent met je droom? Wat valt op?

Stap 7: Neem iedere dag een minuut de tijd voor reflectie: Heb je aan je droom gewerkt? Een klein stapje kunnen zetten? Is Annie nog langs geweest?

Op deze manier maak je je dromen concreet en kun je ze uit laten komen.

Loop je vast?
Ben je dapper aan de slag gegaan met bovenstaande en loop je vast? Of laat je jouw Annie toch teveel leidend zijn? Stuur mij een berichtje en we gaan samen aan de slag!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl