zondag 25 juli 2021

"Een zwaar hangslot op je gevoel"

StraalBlog week 30 

Een groot zwaar hangslot
Gebeurtenissen in je leven kunnen ervoor zorgen, dat je de overtuiging ontwikkelt dat het beter is om een slot op je gevoel te doen. Een groot zwaar hangslot wat met geen mogelijkheid te openen valt. Je sluit je nog liever helemaal af, dan dat je weer gekwetst kunt worden.

Nooit meer pijn
De pijn die je hebt ervaren wil je nooit meer. Je verstand, die van mij heet Annie, is ontzettend bereid om jou te helpen om geen pijn meer te ervaren. Annie overziet echter niet, wat voor jou de consequenties op lange termijn, zijn. Je zult de rest van je leven aan het knokken zijn om gevoelens buiten te sluiten. Dit betekent elke dag, elk uur en elke minuut keihard werken om niet te voelen wat je voelt.

Stevig harnas
Annie doet je een harnas aan en voorziet je van allerlei rampscenario’s, als je wel weer gevoel toelaat, in je leven. Zij weet namelijk heel zeker, dat als je jezelf opent, je alleen maar meer en meer blauwe plekken zult opdoen. Je laat het dus wel uit je hoofd om dit te doen. Het zou natuurlijk heel dom zijn om met de kennis die je hebt er weer in te tuinen.

Korte versus lange termijn
Gevoelens onderdrukken kost je zoveel energie. Je bent continu in je hoofd de boel aan het sturen. Op korte termijn lukt dit waarschijnlijk best voor even. Op langere termijn heb je het nakijken. Je hebt gedachten en deze voorzien je ook van gevoelens. Annie eist dat je in je hoofd blijft en hard werkt om wat je ervaart weg te duwen. Zolang je in je hoofd bent is Annie blij.

Nodeloze strijd
De angst om te voelen wordt op deze manier alleen maar groter. Je houdt de heleboel in stand door je gevecht. In je ijver van je gevoel weg te komen maak je er alleen maar meer van aan. Dus de hoogste tijd om je nodeloze strijd te staken en in je leven te stappen. Wat nu als je mag voelen wat je voelt en mag denken wat je denkt? Er komt zoveel meer ruimte in jezelf. 

Bevrijd jezelf
Bevrijd jezelf van dat zware hangslot en maak contact met jezelf als geheel. Als je bang, bedroefd, blij en boos mag zijn scheelt dat een hoop gedoe. Je hebt gevoelens; je bent ze niet! Door wat er in je omgaat, als observator waar te kunnen nemen, brengt je inzicht en waardevolle (leer)momenten. Open de deur naar jezelf en leef je leven!

Wil je graag een andere relatie met jezelf ontwikkelen? Stuur mij dan vrijblijvend een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 11 juli 2021

"Hersenpoepies"

 Straalblog week 28

Versmelten met je gedachten
Iedereen kent wel momenten, waarop hij/zij versmolten raakt met z’n gedachten. Hierdoor ervaar je je gedachten als waarheid en ga je jezelf hier ook naar gedragen. 

Alleen wat zijn gedachten nu eigenlijk? Gedachten zijn in principe niets anders dan elektrische impulsen in je hoofd. Door de gratie van taal, ervaren wij, gedachten als woorden en beelden. Zo koppelen wij, door de taal, ook termen als positief en negatief aan een gedachte. 

De kenmerken van een  gedachte op een rij:

1) Gedachten komen automatisch op: je hoeft er geen enkele moeite voor te doen

2) Gedachten zijn eenzijdig: ze zijn gebaseerd op enkele feiten en laten andere (tegengestelde) feiten buiten beschouwing

3) Gedachten kunnen heel geloofwaardig zijn: je neemt deze gedachten als feiten tot je en het komt niet in je op om er vraagtekens bij te plaatsen

4) Gedachten zijn onwillekeurig: je hebt er weinig controle over en je kunt ze moeilijk uit je hoofd zetten

Hang naar het verleden
Ons verstand heeft de neiging, in het verleden en/of de toekomst, te roeren. En kan maar moeilijk met volledige aandacht aanwezig zijn in het hier en nu. Het verstand kan blijven hangen in het verleden. Het op deze manier omgaan met jezelf, anderen en situaties zorgt ervoor, dat je geen helder zicht hebt, op hoe je een gebeurtenis ook anders kan benaderen. Je zet jezelf als het ware vast/klem en dit kan zorgen voor somberheid. 

Staren in een glazenbol
Je verstand kan anderzijds ook ellenlang in een glazenbol (de toekomst) staren. In de glazenbol voltrekken zich allerlei rampscenario’s en de ‘ja maar’ en ‘wat als’ gedachten schieten als torpedo’s door je hoofd. Ook deze neiging zorgt voor een vertroebeling in je hoofd, waardoor je allerlei mogelijkheden om anders om te gaan met een situatie, niet meer kan zien. Je gaat zo op in gepieker waardoor je hetzelfde rondje in je hoofd blijft lopen. 

Hersenpoepies
De gedachten op zich vormen niet het probleem; het zit hem in de manier van omgaan met de gedachten. Als je van deelnemer aan je gedachten naar waarnemer van je gedachten kunt komen, dan zie je de gedachten weer voor wat ze zijn: ongeleide projectielen/hersenpoepies, die je hoofd ingestuurd worden. Een mild kritische houding is dus wel op zijn plaats. Door afstand in te nemen en te kijken naar de gedachten, ontstaat er ruimte om contact te maken met jezelf. Hoe wil jij met jezelf en de situatie omgaan? 

Stralende ondersteuning
Heb jij na het lezen van dit blog herkenning en wil je ook graag meer ruimte ervaren? Voel je vrij om contact met mij op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl

zondag 27 juni 2021

"Een ode aan klagen, zeiken en zeuren

StraalBlog week 26

Mag jij klagen?
Mag jij in het openbaar, klagen over het weer, een gemiste trein, je werk of je schoonmoeder? Mag jij ongenuanceerd zeiken over iets of iemand? Vaak vinden mensen het ongepast om zich op deze manier te uiten. En zullen als ze klagen al snel zeggen, dat er eigenlijk niets te klagen valt en dat er zoveel mensen het zoveel slechter hebben, dan zij zelf. 

Misschien herken je dit ook bij jezelf? 

De rol van je verstand
Ons verstand, die van mij heb ik Annie genoemd, speelt hier een grote rol in. Annie is naar buiten gericht en zij vindt het ontzettend belangrijk, hoe anderen naar haar kijken. Annie is een meester in het beoordelen en veroordelen van jou, maar zeker ook van anderen. Klagen, zeiken en zeuren is onaantrekkelijk, geeft een pessimistische indruk en is verboden in het openbaar. En Annie is hier tegelijkertijd ook heel goed in…..

De twee gezichten van Annie
Huh? Ja precies. Ik zal het aan je toelichten. Annie heeft twee gezichten en is zo wispelturig als de neten. Jij mag aan de ene kant absoluut niet klagen, zeiken en zeuren van Annie, omdat ze dus zo druk is met wat anderen van haar vinden. En aan de andere kant, kan zij jou laten versmelten met je gedachten en gevoelens (oordelen) over iets of iemand. Waardoor je, als het ware verdwijnt, in het klagen, zeiken en zeuren en het heel zwaar in je kan voelen. 

Blijf van de inhoud af
Wat heel fijn kan zijn, is om dit gehannes in je hoofd, te leren herkennen. En om jouw Annie te leren kennen. Acceptance and Commitment Therapy is een methodiek die hier een helpende rol in kan spelen.

ACT erkent namelijk alle gedachten/gevoelens en blijft van de inhoud af. Je leert observator te worden van je gedachten en gevoelens. Door te kijken op gepaste afstand en er niet mee te versmelten, kun je merken dat er niet zoveel gebeurt. Het scheelt je bergen energie om niet met je gedachten aan de haal te gaan en deze energie kun je besteden aan elementen in je leven, die voor jou van waarde zijn. 

Verminderen van de hevigheid
Door jezelf toe te staan, zonder hier conclusies te verbinden, om te mogen klagen, zeiken en zeuren, geef je dat, wat je in het moment ervaart de ruimte. Je verzet tegen gedachten en gevoelens blaast het vaak op tot iets gigantisch. Nodig jezelf uit om te mogen denken wat je denkt en te voelen wat je voelt. 

Benieuwd?
Klinkt deze benadering  je als muziek in de oren en wil je graag meer informatie? Je kunt mij bellen en appen(06 416 73 367). Natuurlijk mag je ook een mailtje sturen naar: info@straal-denhaag.nl 

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 13 juni 2021

"Een vloeiend geheel"

 StraalBlog week 24

Jouw kijk
Mijn oordeel

Jouw waarheid
Mijn beleving

Gelijk of ongelijk
Er kan zoveel naast elkaar bestaan

Zwart of wit
Liever zie ik alle kleuren van de regenboog

Met aandacht luisteren
Is de ander kunnen ontvangen

Jezelf verplaatsen
Openen deuren die anders gesloten blijven

Wees nieuwsgierig
Oprecht benieuwd

En laat jezelf verrassen
Hoe waardevol deze manier van communiceren kan zijn

Van rots tegen rots
Naar een vloeiend geheel


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


zondag 30 mei 2021

"Van deelnemer naar waarnemer"

StraalBlog week 22 

Ja maar, wat als
Herken je gedachten die beginnen met: “Ja maar” en “Wat als”? Dit noem ik ook wel de gedachten, die garant staan voor gepieker. De ene vraag roept de volgende op en zo beland je in een looping.

Timmeren met Bob
Piekeren kost veel energie en levert vaak frustratie op. Je wilt als het ware met je hoofd, uit je hoofd, komen. Een knappe die dit lukt ;-). Voor je het weet, ben je uren bezig met verhalen te bedenken, over hoe een situatie mogelijk zal verlopen. Je bent bezig de uitkomst van de situatie, als een Bob de Bouwer, dicht te willen timmeren. Hier nog een plankje en daar een latje. En het lullige is, dat de situatie in de praktijk vaak heel anders uitpakt. 

Nadenken is constructief
Nadenken over situaties is constructief; er zit beweging in en kan leiden tot aanpakgedrag. Als je nadenkt over, dan plaats je de situatie als het ware op een podium, zodat je er op afstand naar kunt kijken. Die afstand ontbreekt als je in de piekermodus zit. Daar maak jij onderdeel uit van de maalstroom en deze zorgt voor een mistige toestand in je hoofd.

Van deelnemer naar waarnemer
Als je deelnemer aan je gedachten blijft, dan ben je er 1 mee. Je bent met je gedachten versmolten en maakt het tot een waarheid. Als je waarnemer van je gedachten wordt, dan observeer je de gedachten en blijf je van de inhoud af. Deze observerende houding is een prettige manier om jezelf losser te gaan bewegen van de hersenscheten in je hoofd 

Ondersteuning
Lijkt het je fijn om met meer afstand naar je gedachten te leren kijken? Stuur mij dan een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer en  spreker. Zij is de auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl 


zondag 16 mei 2021

"Uitstelleritus"

StraalBlog week 20

Zo belangrijk is het nu ook weer niet
Jij bent van plan om de administratie te doen. Nu is het doen van de administratie slechts een voorbeeld, want het kan ook over het voeren van een moeilijk gesprek gaan. Je verstand, die van mij heet Annie, stelt het doen van de administratie steeds uit en heeft daar zeer aannemelijke redenen voor; zo belangrijk is het nu ook weer niet en zolang het op een stapeltje ligt, kun je alles nog terugvinden.  

De stapel groeit letterlijk en figuurlijk
Jij merkt echter, dat je door het uit blijven stellen van een klus/taak, de stapel letterlijk groeit en daarmee ook de druk in je hoofd. Echt vrij voel je jezelf niet, omdat die uitgestelde klus/gesprek, toch met je meereist door de dag heen.  

Annie met haar smoezenlijst
Mij helpt het me te beseffen, dat het Annie is die mij met haar smoezenlijst tegenhoudt te doen, wat ik me heb voorgenomen en dat ik een keuze heb. Ik zeg dan in mezelf, dan wel  hardop (als ik alleen ben): “Ik hoor je Annie en ik doe niet met je mee”. Vervolgens trek ik mijn eigen plan, neem Annie onder mijn arm met me mee, op die manier blijf ik uit een discussie/strijd met Annie en klaar de klus.

Losser leren bewegen van jouw Annie
Wil jij ook anders omgaan met jouw Annie? Ik ga heel graag met je aan de slag, zodat je jezelf losser kunt leren bewegen van je bemoeizuchtige en vaak niet helpende verstandje!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl



zondag 2 mei 2021

"Een kort lontje"

StraalBlog week 18

In dit blog deel ik een casus vanuit mijn praktijk, waarin het anders leren omgaan met het hebben van een kort lontje, centraal staat.

Kort lontje
Josefien (38) heeft de laatste tijd een kort lontje. En dit korte lontje komt in verschillende situaties naar voren.  Zo heeft zij het beeldscherm van de computer aan gort gesmeten, omdat deze geen beeld meer gaf. Ook heeft Josefien haar twee kinderen schrik aangejaagd door enorm tegen hen uit te vallen, omdat ze niet snel genoeg naar binnen kwamen om te eten.

Op de tenen lopen
Ook de relatie met haar partner heeft onder dit gedrag te lijden. Waar zij eerder een echte twee-eenheid vormden, opereert het stel nu steeds meer vanaf twee eilanden. Het hele gezin loopt op de tenen om te voorkomen, dat Josefien een woede uitbarsting krijgt. De sfeer is gespannen en door het recente gedrag van Josefien, is het vertrouwen in haar behoorlijk geslonken.

Van imploderen naar exploderen
Josefien  vindt het heel vervelend dat zij zich thuis zo uit en wil graag ondersteuning, om anders om te leren gaan met haar korte lontje. In eerste instantie gaan we kijken naar de oorzaak van haar korte lontje. Wat maakt dat zij zo heftig reageert op situaties, die in principe zo klein zijn? Het blijkt, dat Josefien een bijzonder drukke periode op haar werk heeft, waarbij zij stelselmatig over haar grenzen gaat. Op het werk implodeert Josefien (klapt zij naar binnen) en thuis komt alle opgekropte frustratie eruit en explodeert zij.

Moeite met grenzen aangeven
Josefien wil alles graag beter dan best doen en heeft een perfectionistische inslag. Zij vindt het uitermate lastig om haar grenzen aan te geven. De angst om niet te voldoen en afgeserveerd te worden, heeft de overhand. Dit belemmert Josefien om eerlijk te benoemen, dat zij de extra taken er niet bij kan hebben. En zo is zij in een vicieuze cirkel terecht gekomen.

Assertief communiceren
Om deze cirkel te doorbreken is het belangrijk, dat Josefien assertief leert communiceren. Zij mag zichzelf gaan leren uitspreken middels de ‘ik- boodschap’. Op deze manier kan Josefien duidelijk maken waar haar grens ligt. En blijft zij respectvol naar zichzelf en de ander. Eerst oefenen Josefien en ik, deze voor haar nieuwe manier, van communiceren. En stap voor stap brengt zij de oefening ook in de werksituatie in praktijk. Josefien ervaart gaandeweg minder stress en ontstaat er meer duidelijkheid tussen haar en de leidinggevende. Wat beiden als prettig ervaren.

Een stem geven aan wat je ervaart
Josefien, trekt de assertieve manier van communiceren, door naar het thuisfront. En nu benoemd zij het naar haar man en kinderen, als ze zich bijvoorbeeld moe en/of gespannen voelt. Op deze manier geeft Josefien een stem aan wat zij ervaart (geeft ruimte) en betrekt zij haar gezin bij wat er in haar omgaat. Door deze duidelijkheid kan het vertrouwen binnen het gezin beetje bij beetje herstellen. Josefien voelt zich door het toepassen van de handvatten stabieler en rustiger. Ook is ze veel beter in staat om gebeurtenissen te relativeren. 

Herken jij jezelf?
Herken jij jezelf in Josefien en heb je ook moeite om je grenzen aan te geven en assertief te communiceren? Stuur mij dan een berichtje en we bespreken de mogelijkheden.

Groet!

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl