zondag 17 december 2023

"Hatseflatsen en hersenpoepies"

Straalblog week 51

Positief denken
Je kunt geen sociale media openen en de quotes met als thema ‘positief denken’ vliegen je om de oren. De meeste van de quotes impliceren dat je invloed hebt op je gedachten en ze kunt sturen en controleren. Persoonlijk heb ik ook jarenlang verwoede pogingen gedaan om mijn gedachten te sturen en controleren. Mijn ervaring hiermee is, dat het kan ‘lukken’ op de korte termijn en dat het op langere termijn iedere keer weer bleek dat mijn gedachten net zo hard weer terugkeerden. 

ACT
Ik rekende het mezelf aan dat mijn gedachten keer op keer terugkeerden. Blijkbaar moest ik nog beter en harder mijn best doen om ze te sturen en onder controle te krijgen. Er waren periodes dat ik hier moedeloos van werd. Voor mij keerde het tij, toen ik 13 jaar geleden in aanraking kwam met ACT (Acceptance and Commitment Therapy). ACT leerde mij onder meer, dat gedachten niet te sturen/controleren zijn. En dat ik mijn gedachten door deze te observeren en niet vast te pakken, net als wolkjes, kon zien gaan en komen.

Van deelnemer naar waarnemer
Door deze manier te beoefenen leerde ik van deelnemer aan mijn gedachten een waarnemer van mijn gedachten te worden. Wat ook betekent dat ik mijn gedachten niet hoef om te zetten in iets anders. Ik mag ze laten voor wat ze zijn; gedachten. Het werd mij steeds duidelijker dat ik gedachten heb en ze niet ben.

Steeds meer rust en ruimte
Gaandeweg ontstond er meer en meer rust en ruimte in mij. Ik liep niet langer in een diep donker bos zonder zaklamp en kompas te zeulen met mijn gedachten. In plaats daarvan zit ik op een bankje te kijken naar de lucht en zie de ene na de andere gedachte voorbij komen zonder deze vast te pakken. 

Losser bewegen van je gedachten met een beetje hulp
Wat mijn ook helpt is om gedachten te benoemen, als ongeleide projectielen die doen wat ze willen, hatseflatsen en hersenpoepies De luchtigheid die deze benamingen brengen vind ik heel prettig. En misschien werkt dit ook voor jou? Wil jij ook graag leren om jezelf losser te bewegen van je gedachten en kun je hier hulp bij gebruiken? Stuur een berichtje en we gaan aan de slag.

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand”, “Mag ik je voorstellen aan Annie?” en de inspiratiebundel “Als de pijn er mag zijn, kan de liefde stromen”

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten