zondag 13 augustus 2023

"De waarheid"

Straalblog week 33

Zal ik jou eens de waarheid vertellen?
Zal ik jou eens de waarheid vertellen? Deze zin ken je vast wel vanuit jezelf dan wel vanuit anderen. Je verstand is van ‘de waarheid’ en hoe je verstand het ziet, zo is het. Niets meer en niets minder. De ander komt er met geen mogelijkheid tussen, maakt geen schijn van kans om ook iets in te brengen, want jouw verstand heeft het bij het rechte eind. 

Bestaat de waarheid wel?
Ik vind ‘de waarheid’ een interessant fenomeen. Bestaat de waarheid wel? Is het eigenlijk niet zo, dat we eerder kunnen spreken over jouw waarheid en mijn waarheid? Jouw visie op iets/iemand door jouw gekleurde bril en mijn kijk door mijn gekleurde bril? 

Subjectieve kijk
De menselijke kijk is in mijn beleving een subjectieve kijk, die zoveel kleuring meekrijgt door allerlei invloeden van binnen en buiten. Misschien helpt deze benadering van "de waarheid" ons wel om echt naar elkaar te kunnen luisteren, om echt contact met elkaar te maken in plaats van elkaar te willen overtuigen van elkaars 'waarheid’. 

Te druk met overtuigen
Doordat we geneigd zijn om elkaar te willen overtuigen krijgt het met aandacht luisteren en openstaan voor elkaars kijk geen kans. We zijn te druk met het willen overtuigen om echt een constructief gesprek te kunnen voeren. Ontzettend jammer wat mij betreft!

Oefenen met bewuster zijn van
Je kunt oefenen om bewuster te zijn van jouw gekleurde kijk op een situatie en dat het dus gebaseerd is op jouw ervaringen/referentiekader. De ander komt ergens anders vandaan en heeft zijn visie daar vanuit gevormd. Het hoeft niet te gaan over goed of slecht, waar of niet waar. 

Openstaan voor elkaar
Door elkaar op deze manier te benaderen kun je gaan ervaren hoeveel visies/meningen er naast elkaar kunnen bestaan. Je plaatst dat wat je hoort in een breder perspectief dan alleen binnen jouw kader. Het kan zelfs zo zijn, dat je door open te staan voor elkaar, dat je van elkaar kunt leren ;).

Breder perspectief
Merk jij dat je in situaties vaak van jezelf uitgaat en je het moeilijk vindt om naar de ander te luisteren, zonder deze te willen overtuigen? Lijkt het je prettig om handreikingen te krijgen die jou kunnen helpen om een breder perspectief te kunnen vormen? Stuur mij een berichtje en ik neem contact met je op!

Groet,

Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand”, “Mag ik je voorstellen aan Annie?” en de inspiratiebundel “Als de pijn er mag zijn, kan de liefde stromen”

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten