maandag 8 juli 2013

"Achter het masker"

Blog week 28

Beperkende onzekerheid
Hanna is een jonge vrouw en in grote mate onzeker over haar uiterlijk. Haar patronen en overtuigingen beperken Hanna in haar doen en laten. Hanna wil zich graag vrijer voelen, zodat zij meer tijd kan besteden aan andere zaken dan haar uiterlijk.

Drilbillen, puisten en oren als zeilboten
In een sessie vraag ik (personal coach) aan Hanna of zij zichzelf wil omschrijven. Hanna geeft het volgende antwoord: “Mijn huid ziet er niet uit met al die puisten, mijn neus staat krom en mijn oren zijn zo groot dat je er mee kunt zeilen. Mijn billen drillen bij elke stap die ik zet en ik kijk ook enorm suf uit mijn ogen”. “Ik heb knobbels op mijn tenen en ik heb X-benen”.

Het perfecte masker
Hanna besteedt dagelijks vele uren aan haar uiterlijk. Zij bedekt haar gezicht onder lagen foundation en Hanna is scheutig met de mascara. Hanna’s haar is een verhaal apart. Ze heeft krullen en dat vraagt speciale zorg. Hanna neemt deze zorg erg serieus. De kapper heeft een goede klant aan Hanna, want in haar haren mogen alleen die ene speciale shampoo en crème.

Tijdrovende ochtendrituelen
Hanna zorgt ervoor, dat zij altijd haar favoriete producten op voorraad heeft. Het idee, dat 1 van haar producten op is, bezorgt haar al paniek.
Het opstaan, gaat gepaard met allerlei rituelen en Hanna trekt hier elke morgen 2 uur voor uit.
Er moet dan ook niets onverwachts gebeuren, want dan loopt haar hele ritueel in de soep.

De straffende blik
Hanna heeft verschillende handtassen en in elke handtas zit hetzelfde pakket aan hulpmiddelen om haar gezicht op orde te houden. Elke spiegel die haar pad kruist, kan er van op aan, dat Hanna er een blik in werpt. De blik waarmee Hanna zichzelf bekijkt is nooit positief. Hanna straft zichzelf dus ontelbare keren per dag. Wie zij in de spiegel ziet kan nooit aan haar eisen voldoen.

Een strijd met bekende uitkomst
Hanna spiegelt zich aan topmodellen en zij levert dagelijks een strijd met zichzelf.
Een strijd waarvan de uitkomst al bekend is; Hanna is de grote verliezer.
Hanna ondermijnt zichzelf en ziet alleen de dingen waar zij niet aan voldoet.
Het is hoog tijd voor een ander geluid en een eerste stap is om de focus van haar uiterlijk naar Hanna’s innerlijk te verleggen.

Van uiterlijk naar innerlijk
Hanna krijgt opdrachten mee die haar laten nadenken over haar positieve eigenschappen en vaardigheden. Ook brengt zij haar overtuigingen in kaart en leert Hanna deze nuanceren, waardoor er meer ruimte in komt. De kracht van gedachten is sterk in negatieve en in positieve zin. De negatieve kracht kent Hanna door en door, dus krijgt zij handvatten om helpende gedachten te formuleren. Het afsluiten van de dag met een compliment is in het begin onwennig voor Hanna, maar door het vol te houden krijgt zij er op den duur zelfs plezier in.

Mildere kijk
Door de aandacht te verleggen van haar uiterlijk naar haar innerlijk verandert Hanna.
De kijk die zij nu op zichzelf heeft is een stuk milder en breder dan Hanna gewend is.
Hanna ervaart meer ruimte; letterlijk en figuurlijk. Haar rituelen zijn flink ingekort en Hanna houdt nu tijd over voor andere activiteiten. Ze raakt niet meer in paniek als de dag anders loopt dan gepland.

Pure zelfwaardering
Hanna durft in het contact met anderen ook meer van zichzelf te laten zien. Hanna hoeft zich niet meer te verstoppen onder een laag plamuur. Ze waardeert zichzelf nu als totaal mens en hangt niet alles op aan haar uiterlijk.

Herkenning?
Herken jij jezelf in Hanna en heb je ook behoefte aan een andere kijk? Chroom niet en neem contact met mij op!

Ik wens je een Stralende dag toe!


Krijna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten