maandag 5 december 2016

"De kracht van ontkoppelen"

StraalBlog week 49
“De kracht van ontkoppelen”

Geen praatje durven maken
Erwin (38) kampt sinds zijn tienerjaren met een sociale angst. Hij voelt zich door iedereen bekeken als hij op een feestje is en durft geen praatje te maken, omdat hij de overtuiging heeft toch geen zinnige bijdrage aan een gesprek te kunnen leveren. Erwin is er helemaal klaar mee. Hij wil graag zonder allerlei angstige gedachten naar verjaardagen, feestjes en de kroeg.

Regels als houvast
Erwin heeft door de jaren heen allerlei overlevingsmechanismen ingezet om toch aan sociale activiteiten mee te doen. Zo zorgt hij ervoor, dat er altijd iemand met hem mee gaat naar een feestje. Ook checkt Erwin zodra hij in een kroeg staat waar het toilet is en drinkt hij geen alcohol. Erwin bedenkt steeds meer regels om controle op de situatie en zijn gedrag uit te oefenen. Regels die hij dwangmatig hanteert en zeer rigide zijn. Erwin is ervan overtuigd, dat hij deze regels nodig heeft om te functioneren. Deze regels zijn een houvast voor hem. Naast deze regels heeft Erwin ook eerder ondersteuning gezocht. Helaas had hij geen klik met de behandelaar en is hij na 3 bezoeken gestopt.

Een onmogelijke strijd met zijn verstand
Erwin ‘werkt’ hard om van zijn sociale angst af te komen. Helaas zonder blijvend resultaat. De regels die hij hanteert helpen hem maar voor korte duur. Het frustreert Erwin behoorlijk. Hij doet zo zijn best en toch blijft die rot angst. Erwin begeeft zich als het ware in drijfzand. Hij wil hier zo graag uit, maar komt er alleen maar meer en meer in het drijfzand vast te zitten. Erwin levert een onmogelijke strijd met zijn verstand. Zijn verstand roept allerlei dingen en Erwin gaat de discussie met zijn gedachten aan. Deze discussie put hem uit en levert weinig tot niets op. Wat nou als Erwin zijn verstand als een losstaande entiteit beschouwd? Hij gaat nu actief inhoudelijk met zijn gedachten aan de haal. Echter zijn gedachten zijn geen oorzaken, dus ook geen oplossingen.

De kracht van ontkoppelen
Erwin heeft geen controle over zijn gedachten. Hij kan wel invloed uitoefenen op de manier waarop hij met zijn verstand omgaat. Welk gewicht hangt Erwin aan zijn gedachten? Hij kan zijn verstand laten ratelen en toch een praatje maken op een feestje. Erwin leert om afstand in te nemen door zich los te koppelen van zijn verstand. In plaats van te denken; “Ik ben angstig, Ik ben onzeker, Ik ben niet leuk genoeg” bouwt Erwin afstand in door te zeggen: “Ik heb de gedachte dat ik angstig ben, Ik heb de gedachte dat ik onzeker ben, Ik heb de gedachte dat ik niet leuk genoeg ben”.

Een veel vrijer gevoel
Ook ontkracht hij woorden waar voor hem veel gewicht aan hangt zoals: moeilijk, onzekerheid en angst door deze 90 seconden lang hardop te herhalen. Erwin ervaart dat door deze oefening toe te passen er niks van het eerdere zware gewicht overblijft. Zijn sociale angst wordt behapbaar en hij voelt zich een stuk vrijer! Herken jij jezelf in het verhaal van Erwin en wil je graag ondersteuning? Voel je vrij om contact met me op te nemen om de mogelijkheden te bespreken.

Ik wens je een Stralende dag!

Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten