maandag 3 december 2012

De Slachtofferdenker


Blog week 49
Kenmerken van negatieve gedachten
Een korte terugblik op mijn blog van vorige week. Hierin heb ik jullie geschreven dat we meer dan 10.000 gedachten per dag hebben. Nog even de kenmerken van negatieve gedachten/negatieve denkpatronen op een rij:
1)      Ze komen automatisch op: je hoeft er geen enkele moeite voor te doen
2)      Ze zijn eenzijdig: ze zijn gebaseerd op enkele feiten en laten andere (tegengestelde) feiten buiten beschouwing
3)      Ze zijn nutteloos: ze zorgen er alleen voor dat jij je vervelend blijft voelen en ze belemmeren de mogelijkheid tot verandering
4)      Ze zijn geloofwaardig: je accepteert deze gedachten als feiten en het komt niet in je op om er vraagtekens bij te plaatsen
5)      Ze zijn onwillekeurig: je hebt er weinig controle over en je kunt ze moeilijk uit je hoofd zetten

Deze week wil ik verder gaan met de top 7 van de meest voorkomende denkfouten.Vorige week stond de Liefdesjunk centraal. Deze keer is het de beurt aan de Slachtofferdenker.

Hang naar het verleden
De Slachtofferdenker hangt in zijn verleden en is ervan overtuigd dat hij door zijn verleden gedwongen wordt zich altijd zo te voelen en te gedragen.

Negatieve gedachten die hieruit voort kunnen komen zijn:
“Dat ligt aan mijn verworven opvoeding, dus neem mij mijn huidige gedrag niet kwalijk”
“Ik kom uit een autoritair gezin en daarom kan ik niet veranderen”
“Ik heb nooit succes gehad bij de meisjes/jongens en ik hoef het ook nooit meer te proberen”
“Ik ben toen zo verschrikkelijk afgegaan en dat zal dus altijd weer gebeuren”
“Op school was ik al een buitenbeentje en dat zal dus zo blijven”

Het komt door jou dat ik me zo voel
De Slachtofferdenker heeft weinig zelfinzicht en kan zijn aandeel in situaties moeilijk dan wel niet zien. Het overkomt hem allemaal. Hij voelt zich niet bij machte om te veranderen.

Gedachtes die hieruit voort kunnen komen zijn:
“Ik kan geen invloed uitoefenen op mijn eigen negatieve gevoelens en mijn gedrag. Deze worden namelijk veroorzaakt door omstandigheden van buiten”
“Jij maakt mij ontzettend kwaad en daarom moet jij veranderen”
“Ik voel dat jij mij niet mag en dat maakt mij verdrietig en jij bezorgt mij verdriet”
“Waarom wordt ik altijd tegengewerkt; mijn mening is de beste”
“Ik voel mij afschuwelijk door deze situatie en als de situatie niet zo afschuwelijk was zou ik me niet zo afschuwelijk voelen”

Allergie
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik een vorm van allergie in mij heb richting de Slachtofferdenker. En ja dit zegt iets over mij…Ook ik heb kenmerken van deze denker!
Gelukkig ben ik me er door de jaren heen steeds bewuster van geworden en kan ik mijn gedachtegang snel tackelen en toetsen waardoor er ruimte komt voor een andere kijk.

Hoe zit het met jou en de Slachtofferdenker? Ik lees je reactie graag!

Stralende dag

Krijna





Geen opmerkingen:

Een reactie posten