maandag 26 november 2012

"Is het echt waar wat ik denk?"


Blog week 48

Gebeurtenis, Gedachten en Gevoel
Wist jij dat wij voor een groot deel zelf bepalen hoe zwaar wij onze problemen laten wegen?
Onze gevoelens worden namelijk grotendeels bepaald door onze manier van denken.
Hiernaast heeft iedereen een eigen manier van reageren.We denken nogal eens dat onze manier van reageren komt door de gebeurtenis zelf, maar dit is niet zo!
De manier waarop de gebeurtenis in gedachten beleefd wordt bepaalt de manier van reageren.

Wat zijn gedachten?
Je kunt gedachten zien als dat wat je in je hoofd vaak onbewust tegen jezelf in woorden en/of beelden zegt. Mensen denken eigenlijk altijd. Veel van onze gedachten zijn automatisch en onwillekeurig. Ook gaan ze heel snel en lijken ze waar. Zeker het gegeven dat je gedachten waar lijken vraagt om bewuste aandacht. Voor je het weet ga je mee in deze gedachtestroom en ga jij je ernaar gedragen.

Veel voorkomende denkfouten
We hebben meer dan 10.000 gedachten per dag en vele daarvan zijn niet reƫel. Elk van ons heeft te kampen met denkfouten. Ik heb ze verzameld in een top 7 en de komende weken zal ik elke keer 1 denkfout eruit lichten.
Deze week staat De Liefdesjunk centraal.

De Liefdesjunk
De liefdesjunk stelt zich dienstbaar op. Hij haalt altijd koffie voor collega’s, ruimt op na een feestje en is de redder in nood als je geen oppas hebt.
Op de liefdesjunk kun je rekenen, want ook al heeft de liefdesjunk geen tijd om je te helpen, hij zal er zijn. Hij mag geen nee zeggen, dus slikt hij zijn eigen wensen en behoeften in. De ander is namelijk veel belangrijker en krijgt ten alle tijden voorrang.

Moeite met grenzen aangeven
De liefdesjunk kan geen voet bij stuk houden, omdat hij een afwijzing niet kan verdragen. Hij geeft zijn grenzen niet aan en laat zich gebruiken als hij daarmee een kans maakt dat de ander hem aardig vindt. Want ja, aardig gevonden worden vindt de liefdesjunk uitermate belangrijk. Sterker nog het is een levensbehoefte.  Alles voor de goede lieve vrede.

Afhankelijk en kwetsbaar
Deze houding zorgt ervoor dat de liefdesjunk  zich afhankelijk van de ander opstelt. “Ik doe alles wat jij van mij vraagt, als je maar van mij houdt”. Pas als de ander hem aardig vindt, waardeert en van hem houdt, voelt de liefdesjunk zich iets waard. Hij kent weinig vertrouwen in zichzelf en zijn zelfbeeld is negatief. Eigenlijk geeft de liefdesjunk zich zelf aan de ander weg. “Hier heb je mij en doe maar met mij wat je wilt”.
Deze houding maakt  heel kwetsbaar en resulteert in ongelijkwaardige en soms ook destructieve relaties.

Ik ben benieuwd of jij de liefdesjunk in jezelf herkent of dat hij juist ver van je afstaat.
Laat je het me weten? 

Stralende dag!

Krijna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten