maandag 24 december 2012

De Faalangstdenker


Blog week 52

Na mijn eerdere blogs over de Liefdesjunk, de Slachtofferdenker, de Rampdenker en de Moetendenker is het deze week de beurt aan de Faalangstdenker.

Actieve en passieve faalangst
Angst om te falen kan onderverdeeld worden in 2 types: actieve en passieve faalangst.
Actieve faalangst uit zich onder andere door doemdenken, moeite hebben met zelfstandig werken en een perfectionistische inslag.
Passieve faalangst kenmerkt zich onder meer door uitstelgedrag, voortdurend afleiding zoeken en wanneer het eigenlijk al te laat is, toch nog van alles doen aan een niet meer ter zake doende voorbereiding.

Oorzaken faalangst
Faalangst ontstaat meestal in de jeugd of pubertijd. Mensen met faalangst worden gehinderd door negatieve gedachten en emoties. Zij vinden het moeilijk om positief met uitdagingen om te gaan. Faalangst gaat gepaard met het verlangen om te presteren of iets goed te willen doen; denk aan het succesvol afleggen van een examen, auditie, spreekbeurt of andere test.

Verlangen naar succes
Het verlangen naar succes wordt in de kinderjaren aangewakkerd door opvoeding en maatschappij. Onbewust voelt een kind aan dat liefde of goedkeuring van de ouders afhankelijk is van zijn gedrag en prestaties. Vaak bedoelen de ouders het niet slecht en hebben zij het beste met hun kind voor. Onbedoeld kunnen er emotionele wonden ontstaan.
Als volwassene blijft men vaak worstelen met de faalangst die in de jeugd is ontstaan.

Gedachten van de Faalangstdenker
Mensen met faalangst voelen zich vaak incompetent, minder waard dan anderen,  zijn bang om afgewezen te worden en zich ten overstaan van anderen belachelijk te maken.

Negatieve gedachten die hieruit voort kunnen komen zijn:
-        Ik kan ook niks tot een goed einde brengen, dus begin ik nergens aan
-        Had ik die fout maar niet gemaakt dan had ik een beter mens geweest
-        Alleen krijg ik dat nooit voor elkaar, want ik heb er geen ervaring in opgedaan
-        Ik moet het examen halen anders ben ik een mislukkeling
-        Ik heb iemand nodig die sterker is dan mijzelf om op te vertrouwen
-        Ik heb iemand anders nodig om richting te geven aan mijn leven

Begrip als ingang
Faalangst is een negatieve emotie en die versterkt wordt als er een oordeel bovenop komt.
Voel de angst om te falen en ga er niet mentaal mee worstelen. Alles wat je aandacht geeft wordt groter.
Als de Faalangstdenker weet wat maakt dat hij angstig reageert in situaties, dan kan hij zijn gedrag in de context plaatsen. Zonder oordeel en met begrip voor zichzelf als ingang tot groei.

Zelfvertrouwen
Als er begrip is kan de Faalangstdenker met een milde blik aan zijn zelfvertrouwen werken. Door de focus te leggen op het positieve in plaats van het negatieve kan het vertrouwen in het eigen kunnen groeien.
Door voor, tijdens en na een spannende situatie een pepzin te gebruiken kan deze denker zichzelf geruststellen en vertrouwen inspreken.
Ook door de dag af te sluiten met 2 positieve gedachten over zichzelf kan het zelfvertrouwen groeien. Schrijf deze gedachten op in een complimentenschrift, zodat er een naslagwerk komt.

Herkenning
Herken jij jezelf in de Faalangstdenker? Voel je vrij om te reageren! Ook als ik je kan ondersteunen met handvatten ben je van harte welkom. Gun het jezelf om los te komen van je faalangst.

Stralende dag!

Krijna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten