maandag 10 december 2012

De Rampdenker


Blog week 50

Vorige week stond de Slachtofferdenker centraal en nu wil ik aandacht besteden aan de volgende van de top 7 meest voorkomende niet- helpende gedachten die wij kunnen hebben.‘De Rampdenker’.

Uitgaan van rampen
De naam zegt al dat deze denker uitgaat van rampen. Hij is bezig met het willen voorkomen van wat er allemaal mis zou kunnen gaan.
In zijn hoofd spelen zich de meest onoverzichtelijke situaties af. Deze denker maakt van een mug een olifant.

Ja maar/Wat als
De Rampdenker hoort in zijn hoofd veel “Ja maar” en “Wat als”. Hij piekert over een situatie en schrijft als het ware verschillende scenario’s om zichzelf voor te bereiden op de uitkomst. De controlebehoefte van de Ramdenker is groot.  Deze manier van denken kost veel energie en frustratie.

Negatieve gedachten
De gedachten die uit het ‘willen voorkomen van rampen’ opkomen zijn bijvoorbeeld:
- Ik moet me voortdurend zorgen maken over allerlei rampen die me kunnen overkomen

- Ik moet er steeds aan denken dat het zal mislukken, want dan kan ik dat misschien voorkomen

- Oh, als ik zou zakken voor mijn examen dan is de ramp niet te overzien

- Ik kan het toch niet zomaar op me af laten komen, want dan ben ik verloren

- Je zult zien dat dit mij weer overkomt. Ik ben een geboren pechvogel

Gedachtegevangenis
Zoals je kunt lezen zet de Rampdenker zichzelf vast in zijn gedachten. Gedachten waarin de focus ligt op alles wat er niet is. Hierdoor ervaart deze denker geen ruimte en creƫert als het ware zijn eigen gedachtegevangenis.
Hij gaat bij voorbaat uit van het meest slechte scenario. Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld toelichten.

Onder de brug
Joost krijgt een mailtje van zijn chef dat hij de volgende dag om 10.00 uur voor een gesprek op kantoor verwacht wordt. Vanaf het moment dat Joost dit mailtje leest, gaan zijn gedachten als een dolle door zijn hoofd. “Waarom moet ik op gesprek komen? Ik heb mijn werk vast niet goed gedaan. Hij wil me eruit werken. Ik kan ook niks goed doen. Hij gaat me ontslaan, ik weet het zeker.”
In een razend tempo schieten de gedachten door zijn hoofd.
“In deze tijd vind ik nooit meer een nieuwe baan. Ik kan mijn hypotheek niet meer betalen en mijn  vrouw gaat ook bij me weg. Zij wil niet bij een loser blijven. Ik beland in de goot en het komt niet meer goed”.

Verlamd
Door in rampen te denken verlam je. Je komt tot niets meer. Je bent als het ware een hamster in een molentje dat continu hetzelfde rondje rent. Doordat de Rampdenker zo opgaat in zijn niet-helpende gedachten overziet hij de situatie niet meer.

Herkenning
Herken jij jezelf in de Rampdenker? Ik ben benieuwd en lees jouw ervaringen graag!
Ook voor handvatten om hier mee om te gaan ben je van harte welkom.

Stralende dag!

Krijna


Geen opmerkingen:

Een reactie posten