zondag 16 mei 2021

"Uitstelleritus"

StraalBlog week 20

Zo belangrijk is het nu ook weer niet
Jij bent van plan om de administratie te doen. Nu is het doen van de administratie slechts een voorbeeld, want het kan ook over het voeren van een moeilijk gesprek gaan. Je verstand, die van mij heet Annie, stelt het doen van de administratie steeds uit en heeft daar zeer aannemelijke redenen voor; zo belangrijk is het nu ook weer niet en zolang het op een stapeltje ligt, kun je alles nog terugvinden.  

De stapel groeit letterlijk en figuurlijk
Jij merkt echter, dat je door het uit blijven stellen van een klus/taak, de stapel letterlijk groeit en daarmee ook de druk in je hoofd. Echt vrij voel je jezelf niet, omdat die uitgestelde klus/gesprek, toch met je meereist door de dag heen.  

Annie met haar smoezenlijst
Mij helpt het me te beseffen, dat het Annie is die mij met haar smoezenlijst tegenhoudt te doen, wat ik me heb voorgenomen en dat ik een keuze heb. Ik zeg dan in mezelf, dan wel  hardop (als ik alleen ben): “Ik hoor je Annie en ik doe niet met je mee”. Vervolgens trek ik mijn eigen plan, neem Annie onder mijn arm met me mee, op die manier blijf ik uit een discussie/strijd met Annie en klaar de klus.

Losser leren bewegen van jouw Annie
Wil jij ook anders omgaan met jouw Annie? Ik ga heel graag met je aan de slag, zodat je jezelf losser kunt leren bewegen van je bemoeizuchtige en vaak niet helpende verstandje!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten