zondag 14 juni 2015

"It's oke not to be oke"

Blog week 25
“It’s oké not to be oké”

Mag jij balen?
Mag jij je ook niet oké voelen? Mag jij balen van jezelf en anderen? Mag jij boos zijn op jezelf en anderen? Mag jij verdrietig zijn om je verleden en/of het heden? De meeste mensen roepen direct heel hard van wel. Ja hoor, ik mag balen, boos en verdrietig zijn en na een korte stilte komt er de ‘maar’. De ‘maar’ van als het maar niet te lang duurt, dan mag ik dat allemaal best.

Sturen van gedachten
Vervelende, onprettige, zware gedachten en gevoelens moeten zo snel mogelijk geëlimineerd worden. Als je hard genoeg werkt en je best doet dan heb je ze zo uit de weg geruimd. Tenminste dat leren we van kleins af aan. Is dit ook echt zo? Is het werkelijk waar dat ik mijn gedachten kan sturen? Als ik de vele zelfhulpboeken mag geloven wel. De 1 belooft nog meer dan de ander, als ik maar aan de slag ga met positief denken dan voel ik me weer vrij en blij.

Transformeren van gedachten
Veel collega’s gaan druk aan de gang met het willen transformeren van negatieve gedachten van cliënten. Een cliënt heeft bijvoorbeeld de gedachte niks waard te zijn. Deze gedachte wordt gelabeld als negatief en de hulpverlener vraagt wat de cliënt beter kan denken. De cliënt zegt dat hij beter kan denken, dat hij wel de moeite waard is en krijgt een compliment van de hulpverlener.

Ongeleide projectielen
In eerste instantie kan deze gedachte de cliënt een fijn gevoel geven. Hij gaat zichzelf ervan overtuigen wel de moeite waard te zijn. Dit overtuigen kost de cliënt behoorlijk wat tijd en energie, omdat gedachten van nature als ongeleide projectielen door je hoofd razen. Hij zal dus continu alert moeten blijven om zijn gedachten die kant op te sturen. Die tijd en energie kan de cliënt niet aan andere zaken besteden.

Blijf van de inhoud af
Acceptance and Commitment Therapy erkent alle gedachten en ziet ze niet als de oorzaak/oplossing van de psychische beslommeringen die we kennen. ACT blijft als het ware van de inhoud af en neemt gedachten en gevoelens waar. Door te kijken op gepaste afstand en er niet mee te gaan knutselen, zul je merken dat er niet zoveel gebeurt. Het scheelt je bergen energie om niet met je gedachten aan de haal te gaan en deze energie kun je besteden aan elementen in je leven, die voor jou van waarde zijn.

Verminderen van de hevigheid
Door boos, verdrietig, teleurgesteld te mogen zijn zonder er voorwaarden aan te stellen geef je het de ruimte. Hierdoor kan de hevigheid verminderen en neemt het jou niet over. Je verzet tegen gedachten en gevoelens blaast het op tot iets gigantisch. Nodig jezelf uit om te denken wat je denkt en te voelen wat je voelt. Ervaar wat deze manier van omgaan met voor jou kan betekenen.

Stralende begeleiding
Klinkt deze benadering je als muziek in de oren, maar heb je geen idee hoe je dit aan kan pakken? Zoek me op via mijn site: www.straal-denhaag.nl of stuur me een mailtje naar: info@straal-denhaag.nl


Ik wens je een Stralende dag!

Krijna


www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten