maandag 5 januari 2015

"Het is nu eenmaal zo"

Blog week 2
“Het is nu eenmaal zo”

Accepteren
Er bestaan nogal wat verschillende interpretaties over wat accepteren nu is. Persoonlijk heb ik een lange tijd een gruwelijke hekel gehad aan het woord ‘Accepteren’. Het klonk als een soort tovermiddel, waardoor alle shit zou verdwijnen. Mijn verstand trok dat niet. Mijn verstand maakte mij tot in den treure duidelijk, dat ik tegen mijn pijn/ongemak moest vechten. Ik moest in actie komen om mezelf beter te voelen.

In de boksring
Gevochten heb ik! Dagelijks stond ik in de boksring en ik heb heel wat klappen opgevangen.Ook heb ik het hele arsenaal aan vluchtroutes genomen. Ik deed alles om mijn ongemak niet te hoeven ervaren. Met veel afstand praatte ik over heftige gebeurtenissen. Veelvuldig sprak ik de zin “Het is niet leuk wat er allemaal gebeurd is en het is nu eenmaal zo” uit. Hiermee zei ik eigenlijk; “Ik moet niet zeuren” en “Ik kan er niks aan veranderen, dus het heeft ook geen zin om er bij stil te staan”.

Het is nu eenmaal zo
Feitelijk gezien zou je kunnen zeggen dat bovenstaande klopt. Het is wat het is en niemand kan de klok terugdraaien. Er zit echter wel een wezenlijk verschil in de manier waarop je loslaat en afstand neemt van je ervaringen. Je verstand wil de pijnlijke herinnering wissen, dan wel vervangen voor een prettige herinnering. In de realiteit is dit niet mogelijk. Je hebt een geheugenopslagplaats en alle ervaringen staan hier kris kras door elkaar opgeslagen. Wissen is geen optie. Elimineren en nare gedachten vervangen door fijne gedachten bieden slechts korte tijd een gevoel van opluchting.

ACT
Accepteren wordt nogal eens omschreven als ‘berusting’ en dit is een passieve houding. Binnen ACT (Accepteren van gedachten, Contact maken met je waarden en Toegewijd handelen) wordt dit er niet onder verstaan. ACT omschrijft ‘accepteren’ als een actief proces waarin je de pijn en alles wat je niet kunt veranderen uitnodigt en er laat zijn zonder dat je er iets mee doet. Je neemt waar wat er in je omgaat zonder iets met de inhoud te doen.

Ruimte en flexibiliteit
Voor mij betekende deze vorm van accepteren een hele ommekeer. Ik had eerst te beseffen, dat wat ik jaren gedaan had, mij meer van hetzelfde had gegeven. In de ijver weg te komen van mijn pijn had ik er juist meer van aangemaakt. Het verstand heeft een controleagenda en ik ben daar lang blind in meegegaan. Vechten en vluchten mochten plaats maken voor ervaren, gedachten opmerken zonder er mee te knutselen, observeren en zelfacceptatie. Deze benadering, deze manier van leven biedt mij zoveel ruimte en flexibiliteit.

Het leven
Is het leven dan nu een groot feest? Nee, ik ervaar het leven met al zijn kanten. Pijn en tegenslagen zijn onlosmakelijk met ons leven verbonden. Door ACT verhoud ik me er anders toe. Ik mag het ongemak voelen zonder er direct iets mee te doen. Waar in het verleden de versmelting met de pijn plaatsvond, is er nu Krijna en een pijnlijke ervaring waar ik naar kan kijken.

Herkenning?
Wil jij je ook anders verhouden tot jezelf en je gedachten? Ben je benieuwd naar wat ACT voor jou kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met mij op om over je mogelijkheden te praten.


Ik wens je een Stralende dag!

Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten