zondag 24 februari 2013

"Veilige bagger"

Blog week 9

Troep, drek en viezigheid
Wat is jouw associatie met het woord ‘bagger’?
Mij doet het denken aan troep, drek en viezigheid.
Wij doen in ons leven leuke en minder leuke ervaringen op.
De gebeurtenissen die er bij ons inhakken, die een grote impact hebben op onze gedachten en gevoelswereld kunnen ons doen denken aan ‘bagger’.

Weg van de pijn
Mensen houden niet van negatieve emoties en pijn. We willen er van weg en het liefst vergeten wat er gebeurd is. Mijn ervaring leert dat situaties die een diepe indruk op ons maken zich niet laten vergeten.
Het is net als een bal die je onder water duwt. Hij blijft er even onder maar opeens komt ie met een noodgang naar boven en slaat ie in je gezicht.

Op een dag neem je een besluit
Over het algemeen zijn we hardleers, waardoor er vaak jaren voorbij gaan, waarin die bal in je gezicht knalt, voordat je er iets aan doet. Door een bepaalde ontmoeting, inzicht of een overlijden van een naaste kun je tot een besluit komen om je gedrag te willen veranderen.

Twijfel en de tweestrijd
Je bent vastbesloten om actief met jezelf aan de slag te gaan. Op internet ga je op zoek naar ondersteuning en je maakt een afspraak met een hulpverlener. De dag van de afspraak nadert en je twijfel slaat toe.
Er is een tweestrijd in jezelf gaande. Een deel in jou wil de bagger de plek geven die het verdient en er dus meer afstand van innemen. Het andere deel wil vasthouden aan de bagger.

Oud en vertrouwd
Vasthouden aan de bagger? Wat een onzin!!
Ik kan me voorstellen dat je dit denkt en toch werkt het zo in ons.
Nu weet je wat je hebt en ook al is dat vaak niet fijn, het is wel oud en vertrouwd. Het is een deel van jou dat zich heeft vastgezet.

Diepe inspringen
Op het moment dat jij ondersteuning zoekt en het deelt met je omgeving is het niet alleen meer van jou. In het geval dat jij bij mij (personal coach)komt zal ik een stuk op jouw pad meelopen en jou in beweging brengen. Natuurlijk is dit spannend, want ik vraag je om in het diepe te springen en de bagger die op jou drukt te verweven in je leven.

Accepteren en bereidheid
Het accepteren van je bagger en de zogenaamde veiligheid die het met zich meebrengt op een andere manier te bekijken vraagt, bereidheid van jou.
Als jij het jezelf toestaat en gunt om met een andere blik naar jezelf en je ervaringen te kijken maak jij ruimte voor nieuwe ervaringen.

Het is aan jou!
Alleen jij kan de keuze maken...het is aan jou!
Durf jij het aan om je leven te vieren?
Ik wens je een Stralende dag toe!

Krijna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten