zondag 20 januari 2013

"De lading voorbij"


Blog week  4 

Boos 
Boos worden op iets dan wel iemand. Wie kent het niet?
Je voelt je niet begrepen, niet gehoord, niet serieus genomen waardoor je ego in het gedrang komt.
Spetter, spatter, spater,  daar valt de fijne sfeer ineens in het water….

Volwassen kleuters
Volwassen als we zijn, lijken we in een ruzie wel een stel kleuters. “Ja, maar jij”, “Nee jij dan”, “Jij drijft altijd je zin door” en “Het komt allemaal door jou”.
Een kat- en muis spel waar je je behoorlijk  in kunt verliezen.

Schelden en stampen
Mijn cliënte Jolijn vertelde dat zij in een ruzie al snel haar partner uitscheldt en vervolgens de deur uit loopt (lees stampt). Zowel zij als haar partner heeft hier last van en willen graag anders met een dergelijke situatie omgaan.

Van aanval naar verdediging
Na wat vragen ter verduidelijking gesteld te hebben kwam  naar voren dat Jolijn zich snel aangevallen voelt en dan in de verdediging schiet. Haar partner blijft heel rustig en dat maakt Jolijn juist nog bozer. Zij begint met schelden en hij zegt niks terug. Het vuur in haar laait nog verder op en zo slaat ze met de deuren en loopt naar buiten.

Onzekerheid
Je aangevallen voelen komt vaak voor vanuit onzekerheid: “Ik heb het weer niet goed gedaan”, “Ik kan het ook nooit goed doen”, “Het ligt zeker weer aan mij”.
Door deze gedachten hoort Jolijn haar partner niet meer en is er geen gesprek mogelijk.

Wat kun je doen om jezelf te helpen?
Ik gaf Jolijn de tip mee om haar boosheid te benoemen. Het benoemen alleen al kan een lading weghalen.
Vanuit boosheid zeg je vaak woorden die je niet meent. Je kwetst de ander dan onnodig en schiet jij je doel voorbij.
Zeg bijvoorbeeld: “Ik merk dat ik nu boos ben en woorden wil zeggen die ik wellicht niet meen. Ik neem nu liever even afstand en wil er op een ander moment met jou over praten”.

Steeds een stapje 
Jolijn ging in de praktijk aan de slag met deze tip. De eerste woordenwisseling na het consult verliep aanvankelijk als vanouds. Jolijn merkte haar gedrag zelf op en corrigeerde zichzelf. Stap voor stap werd ze steeds bekwamer in het benoemen van haar boosheid zonder dat er een ruzie en gescheld uit naar voren kwam.

Rust
Jolijn benoemde door deze manier van handelen meer rust en ruimte te ervaren. Zij en haar partner  communiceren nu op een constructievere manier doordat er letterlijk en figuurlijk afstand ingenomen kan worden.

En jij?
Op welke manier ga jij met boosheid om? Kun jij handreikingen gebruiken? Aarzel niet en weet me te vinden!

Ik wens je een Stralende dag toe!

Krijna

Geen opmerkingen:

Een reactie posten