zondag 18 april 2021

"Een cadeautje aan jezelf"

StraalBlog week 16

Harde aanpak
Je verstand, mijne heet Annie, zal je niet snel een compliment geven. Zij is ervan overtuigd dat ze, door heel streng tegen je te zijn, bereikt dat je een betere versie van jezelf wordt. Ik heb veelvuldig ervaren dat deze aanpak bij mij niet werkt. Het maakte mij eerder kleiner en daarmee ook onzekerder dan dat ik al was. Terwijl ik juist behoefte had aan het gevoel er te mogen zijn met al mijn kanten.

Begrip als ingang
Annie kijkt vanuit een veroordelende blik en is gericht op alles wat niet goed is en beter moet. Door vanuit een observerende houding naar jezelf te leren kijken, kun je om jezelf en je gedrag heen lopen, waardoor er nuances ontstaan. Natuurlijk kan het zo zijn, dat je een onhandige actie hebt gedaan. Je bent net een mens nietwaar? En hier mag je naar kijken zonder dat je jezelf tot appelmoes hoeft te pureren. Vanuit begrip als ingang, kun je met meer mildheid en compassie, je gedrag aanschouwen. Zo ontstaat er ruimte voor groei!

Complete onzin
Annie vindt deze benadering ondenkbaar en als het aan haar ligt, blijf je jezelf er flink van langs geven, als je iets hebt gedaan wat volgens haar maatstaven, niet door de beugel kan. Aan jou de keuze of je mee doet met Annie of dat je een lange neus naar haar maakt en jezelf een andere benadering gunt!

Groet!
Krijna


ACT (Acceptance and Commitment Therapy) laat in tegenstelling tot veel andere invalshoeken de inhoud van je gedachten met rust en richt zich op waar je wel invloed op hebt, namelijk je gedrag en waar je je aandacht op richt. Het leven bestaat uit zon- en schaduwkanten. Het is en/en in plaats van of/of. Door ook de negatieve gedachten, onzekerheden, angsten en twijfels te accepteren als stuk van je leven, hou je ruimte over om te doen wat je werkelijk wilt, ook die dingen waar je bang voor bent horen daarbij. 

Krijna van Loenen is ACT coach, Mindfulness trainer, spreker en auteur van “Staak je strijd en stap in je leven”, “Voel voorbij je verstand” en “Mag ik je voorstellen aan Annie?”. 

Krijna heeft een praktijk voor coaching in Den Haag. Meer informatie: www.straal-denhaag.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten