zondag 20 augustus 2017

"Hier heb je mij"

StraalBlog week 34
“Hier heb je mij”

“Hier heb je mij”
Heb jij wel eens een relatie gehad waarin je ver van jezelf verwijderd raakte? Herken je dat je dingen hebt gedaan of juist niet hebt gedaan omwille van de harmonie en angst om het niet goed te doen? Mensen met weinig onvoorwaardelijke zelfwaardering zijn voornamelijk ‘gevers’ en cijferen zichzelf hierdoor vaak weg. Als het ware zeggen zij tegen de ander: “Hier heb je mij en doe maar met mij wat jij wilt”.

Volledige afhankelijkheid
Je geeft de regie uit handen en stelt je volledig afhankelijk op van de ander. “Ben jij blij?” dan ben ik het ook. “Heb jij geen zin in dat feestje?” dan heb ik ook geen zin. Je neemt geen positie in en zet jezelf buiten spel. Sterker nog, je neemt geen verantwoordelijkheid voor jezelf. Het komt vaak voor dat mannen en vrouwen met weinig zelfvertrouwen juist vallen voor iemand die dominant is. Iemand die wel weet wat hij/zij wil en dit ook uitspreekt. Als jij je stem niet laat horen bepaalt de ander dus hoe alles er aan toe zal gaan. Helaas kunnen ongelijkwaardige relaties zich ook ontpoppen tot destructieve relaties.

Reddeloos verloren
De afhankelijke partner voelt zich reddeloos verloren als de dominante andere afstand inneemt, zelf activiteiten wil ondernemen en zijn eigen koers vaart. Vele huilbuien, claimend gedrag en eventuele excessen in drank,-eten en drugs gebruik verwijderen de afhankelijke steeds verder van zichzelf. Het cliché: “Je kunt pas van een ander houden als je van jezelf houdt” is niet voor niks een cliché. Als je niet van jezelf houdt heb je de overtuiging een ander nodig te hebben om je leegte te vullen.

Ruimte voor mildheid en compassie
Een ander kan slechts voor korte duur jouw leegte vullen. Het is belangrijk dat je jezelf gaat zien en horen, dat je contact maakt met jouw wensen en behoeften en deze ook durft te uiten. Ga je gedachten en overtuigingen op gepaste afstand bekijken waardoor je kunt ervaren dat zolang jij van de inhoud afblijft ze gaan en komen. Je hebt gedachten; je bent ze niet! Jij bent jij met al je kanten. Door uit de innerlijke strijd te blijven komt er ruimte voor mildheid en compassie En je leven werkelijk te gaan leven!

Ik wens je een Stralende dag toe!

Krijna

www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten