maandag 9 december 2013

"Wie in jou is er aan het woord?"

Blog week 50
“Wie in jou is er aan het woord?”

Bokswedstrijd
Ken je dat gevoel dat er een bokswedstrijd gaande is in je hoofd?
Je voert een strijd met jezelf en wat word je daar moe van….
Zo’n bokswedstrijd kan over van alles en nog wat gaan.
Een voorbeeld: Je bent door je leidinggevende gevraagd om over te werken en je hebt die avond ook een belangrijke afspraak staan.

Nadenken en piekeren
Vanaf dat moment komen de gedachten vanzelf in je hoofd. Zolang je aan het nadenken bent is er niets aan de hand, dat is constructief en leidt tot aanpakgedrag.
Zodra het nadenken over gaat in piekeren hebben we het over iets heel anders. Hoe kun je herkennen of je aan het piekeren bent? Een leidraad die je kunt aanhouden is als je 45-60 minuten bezig bent met hetzelfde onderwerp en je merkt niet verder te komen kun je ervan uitgaan dat je aan het malen bent.
Je bent een hamstertje in een molentje en rent continu hetzelfde rondje.

Handvatten
Veel van mijn cliënten piekeren. Zij willen dolgraag handvatten om hier vanaf te komen. Naast het toetsen en herformuleren van de gedachten besteed ik ook aandacht aan de verschillende stemmetjes die wij als mens in ons hebben.

Wie is er aan het woord?
Ik deel de stemmetjes op de volgende manier in; we hebben een kind, ouder en een volwassene in ons.

Het kind
Je ‘kind’ kun je herkennen aan impulsieve handelingen, die is spontaan en overziet de gevolgen van zijn handelen niet. Die zegt bijvoorbeeld: “Laat de boel de boel, we gaan lekker naar de stad en de kroeg in” terwijl je nog een berg werk hebt.
Ook is het de kleine die vindt, dat hij ergens recht op heeft en al stampvoetend in jou kan rondhuizen. Het kind kan zich ook van een heel andere kant laten horen,  namelijk in de angstige en afhankelijke variant: “Ik wil niet, Ik durf niet, Zonder jou kan ik dit niet aan”.

De ouder
Je ‘ouder’ is streng en oordelend. Hij vindt overal iets van en zal geen kans onbenut laten om jou dit te laten weten. Ik beschrijf hem ook wel eens als ‘De generaal’; zijn wil is wet. Zodra je zinnetjes hoort als: “Schiet nou eens op, je hebt nog meer te doen en je bent al zo traag” en “Leer je het nu nooit, tjonge jonge zeg, hoe dom kun je zijn?” kun je er zeker van zijn dat de ouder aan het tetteren is.

De strijd
Eerder noemde ik de bokswedstrijd die je in je hoofd kan ervaren. De strijd die op dat moment gaande, is speelt zich af tussen jouw kind en ouder. Beiden willen gehoord worden en vinden dat zij gelijk hebben. Er wordt flink geschreeuwd en jij overziet het niet meer. Zolang niemand tussenbeide komt zal de strijd niet gestaakt worden.

De volwassene
Naast de ouder en het kind heb jij ook je ‘volwassene’ in je.
Jouw volwassene overziet de situatie, die denkt na en kan weloverwogen keuzes maken. Je volwassene kan je kind en ouder geruststellen en vertellen dat zij op jou mogen vertrouwen. Dit vraagt bewuste aandacht en veel oefenen. Pas als het kind en de ouder het vertrouwen in jou hebben zullen zij zich minder laten horen.

Beiden zijn bezorgd
Wat beiden (kind en ouder) gemeen hebben is, dat zij het beste met je voor hebben. Ze zijn bezorgd om jou, alleen de uitingsvorm is niet dienend. Zaak is, dat jij als volwassene de stemmen hoort en niet wegduwt. Je hoeft er dus niet in mee te gaan, dat is iets anders!

Uitnodiging
Ik wil je uitnodigen om met bewuste aandacht je stemmen te verkennen en jouw volwassene in te zetten om de bokswedstrijd te staken.
Mocht je behoefte aan ondersteuning hebben…just let me know!

Ik wens je een Stralende dag!
Krijna


www.straal-denhaag.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten